A Datahouse összesítése alapján igazán nem lehet panasz a motorkereskedések forgalmára, hiszen vagy 15-20 éve nem talált gazdára ennyi nagymotor, mint tavaly. Jóllehet, ebben szerepe volt a szerdán életbe lépett, és immáron minden új gépre vonatkozó Euro5+ szabályozásnak is, de attól még tény:
2023 decemberében 204 motorra került rendszám, míg egy évvel később több mint 600 új vasat vettek áT.
Ezzel pedig a 2023-as, 6557 darabról 8054-re emelkedett az egy év alatt eladott motorkerékpárok száma, amire utoljára a kétezres években volt példa, csak akkor nem a valós kereslet, hanem a rosszemlékű svájcifrankhitel miatt...
Magyar motorpiac: tarolnak a túraendurók és a nagyrobogók
Továbbra is a túraenduró-csupaszmotor-nagyrobogó hármas uralja a képzeletbeli dobogót, de fontos változás, hogy csökken a nagy hasmagasságú utazómotorok előnye az élen, és egyre zárkóznak rájuk a ruhátlan vasak. Ez tükröződik a legkelendőbb modellek sorrendjén is, hiszen az első hét közül hat a túraendurók osztályát erősíti – a típusok részletes sorrendjét a cikk végén találjátok.
Ezzel szemben a gyártók erősorrendje nem változott: miként évek óta, most is a Honda-Yamaha-BMW trió sajátította ki a dobogót, és a hármasból messze kiemelkedik a Yamaha, ugyanis a japán gyártó kiugró mértékben, csaknem 200 darabbal növelte az eladásait egy év alatt. Noha alaposan átrendeződött az elektromos motorok erősorrendje, a végeredmény nem meglepő, hiszen már a 2023-as próba után borítékolható volt, hogy a Sur-Ron letarolja a piacot a kedvező árú Ultra Bee-vel. A könnyű enduró olyan közkedvelt Magyarországon, hogy több kelt el belőle, mint a géposztály összes többi modelljéből összesen…
Az elektromos robogóknál is papírforma-eredmény született. Egyedül a NIU fürge kétkerekűje, az NQi GTs tudta felvenni a harcot a BMW-vel, mely a CE 04-gyel elhódította az amperfalók első helyét, második az említett NIU, harmadik helyet pedig a másik bajor, az alig egy éve, Portugáliában kipróbált CE 02 uralja.
Motorpiac 2025: milyen hatással lesznek az autóból motorra ülők a piacra?
Igazán örömteli, hogy egyre többen motoroznak, és ez a szám idén minden eddiginél meredekebben emelkedhet. Ősszel ugyanis érkezik az új KRESZ, és a minisztérium tájékoztatása alapján reális esély van rá, hogy a jövőben B-s jogsival, újabb vizsga nélkül lehessen legfeljebb 125-ös, 15 lóerős, automatikus váltós motort vezetni. Értelemszerűen ebbe beletartoznak az elektromos motorkerékpárok és robogók is, melyek forgalma nemes egyszerűséggel kilőhet a módosítás után.
A változás letaglózó lehet, hiszen emlékezzünk, hogy Lengyelországban 9000-ről 25 000 (!) darabra emelkedett az új kétkerekűek forgalma, miután engedélyezték, hogy a sofőrök is rendszámos motorra üljenek. Kíváncsian várjuk, hogy ez milyen hatással lesz a forgalomra, de a jelenlegi trendet látva nincs kétségünk: egy év múlva újabb rekorddöntéstől lesz hangos a hazai motorpiac.
A legnépszerűbb motorkerékpárok (125 cm3 felett) – 2024
1. BENELLI TRK702 – 286 db
2. BMW R 1300 GS – 189 db
3. HONDA CB750 Hornet – 148 db
4. HONDA XL750 Transalp – 143 db
5. BENELLI TRK502 – 120 db
6. BMW R 1250 GS – 114 db
7. HONDA NX500 – 97 db
8. YAMAHA MT-07 – 97 db
9. HONDA CB650R – 93 db
10. HONDA CL500 Scrambler – 85 db
11. SUZUKI DL650 V-Strom – 84 db
12. YAMAHA TRACER 9 GT – 84 db
13. HONDA CRF300L – 78 db
14. HONDA X-ADV – 76 db
15. HONDA CB500F – 76 db