Csaknem öt éve járt a SportMotor szerkesztőségében a CB500X, előtte pedig a világpremiernek számító spanyol menetpróbán faggathattuk ugyanezt a típust, és mindkétszer az volt az érzésünk: jó motor, de erős túlzás lenne a tökéletes jelző. Az első kiadás zajos kuplungja és kissé elnagyolt részletmegoldásai miatt nem kapott ötös osztályzatot, míg a 2019-es változaton az evőpálcikának is beillő villa, valamint rendkívül zavaró plexi gyűjtött be rosszpontokat.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Az erőforrás régi-új ismerős, mivel 471 köbcentis egység, mint a CB-ben, de átdolgozott motorvezérlő elektronikát kapott, amitől még rugalmasabbá vált. Hogy a kezdő motorosok is könnyen megbirkózzanak vele, alapáras a kipörgésgátló (HSTC) és a – felváltásokat is megkönnyítő – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló

Miben más az NX500, mint a CB500X?

Nagy divat manapság leporolni a régi, jól csengő típusneveket, ám ezúttal nem csak átmatricázásról van szó, sőt. A CB500X közvetlen utódjaként érkezett NX500-on több újdonságot fedezhetünk fel, mint az összes eddigi elődön, ugyanis a korábban 19-esre nőtt első kerék pörgettyűs hatását ügyesen mérsékelték az új, 1,5 kilóval könnyebb felnikkel, és szintén a remek kanyartulajdonságokat szolgálja az átdolgozott, fordított teleszkóppár.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Módosított felfüggesztés, jobb időjárás-védelem és csekélyebb tömeg jellemzi a Honda új A2-esét

Ráadásul ez a Showa osztott funkciójú, nagydugattyús, SFF-BP telója, amiben az egyik szár kizárólag rugózik, míg a másik csak csillapít, ezáltal még pontosabban reagál a bukkanókra és kátyúkra. Hogy továbbra is harmonikusan mozogjon a Honda sorkettese, a központi rugóstagot is áthangolták – igazodva az első villa új beállításaihoz –, majd beépítették a Transalp 750 telefonnal társítható műszeregységét, ami a mai trendeknek megfelelően navigációként is használható.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Sokkal markánsabb az új fejidom, és a LED-fényszóró minden eddiginél hatékonyabban világítja be az utat. Mintha nem is egy modellről lenne szó, holott a CB és az NX jórészt azonos vagy szinte megegyező alkatrészekre épül

Utóbbi kezelését nagyban megkönnyíti, hogy új, négyirányú, megvilágított kapcsolótömböt szereltek a kormány bal oldalára, amivel ösztönösen lapozgathatsz a logikusan felépített menüben. Noha a RoadSync telepítése és kezelése rém egyszerű, sőt konkrét animációk segítenek, hogy boldogulj a sokrétű alkalmazásban, amiért külön dicséret jár a fejlesztőknek, maga a műszeregység nem mindig volt hajlandó együttműködni az alkalmazással.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
A Transalpon megismert, színes kijelző feleslegessé teszi a plusz navigációs eszközök beszerzését, ugyanis – a RoadSync alkalmazás segítségével – okostelefonnal és az azon futó térképprogrammal is társítható. Érdekes részlet, hogy az átlátszó burkolat és a TFT-kijelző közötti rést gyantával töltötték ki, ezáltal nem tükröződik a felület, és a műszer háttérvilágítása is hatékonyabb

Kezdetben tökéletesen működött, de az egyhetes teszt utolsó néhány napjában előfordult, hogy csak újraindítás után jelentek meg a navigáció utasításai az egyébként nagy fényerejű, jól leolvasható kijelzőn.

A CB500X/NC500X típusok története
Amikor életbe lépett 2013-ban az új európai jogsirendszer, az A2-es kategóriában rögtön három újdonságot is bemutatott a Honda. Ekkor jelent meg a CB500-CBR500 páros, majd néhány hónappal később a CB500X jelű, akkor még 17-es első keréken futó átirat. Három évvel később átdolgozták a félliteres trió tagjait, ekkor a CB500X nagyobb üzemanyagtartályt, hatékonyabb idomzatot, magasabb plexit, valamint LED-es világítást kapott, illetve alapáras állítható fékkar járt a motorhoz. Újabb három év múlva továbbfejlesztették a felfüggesztést, sőt nőtt a sorkettes teljesítménye is, de a legmélyrehatóbb beavatkozás – az NX érkezése előtt – a 2022-es modellfrissítés volt, hiszen ekkor már egy helyett két első féktárcsa lassította a CB-t, könnyebb lengővillát építettek be, az első kereket pedig – a már említett – Showa SFF-BP villa fogta közre. Így érkeztünk meg 2024-be, amikor az NX átvette a stafétát, és az addig crossover stílusú gép valódi kalandmotorrá vált.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
A 2019-es CB500X – remek gép volt, de pár bosszantó hibával. Ezeket orvosolták az utóbbi két évben, a későbbi CBX és NX modelleken

Tényleg kalandmotor az új NX500?

Marcona külső ide vagy oda, az NX sokkal sokkal inkább univerzális kétkerekű, mint valódi kalandmotor. Szabad hasmagassága ugyan nem kevés, 180 mm, de ez megegyezik a CB500X értékével, akárcsak a rugóút hossza, ilyen tekintetben tehát nem változott semmi, és ez a tulajdonosok többségének jó hír.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Az egytárcsás elődöknél kisebb, de dupla első tárcsafék felel a lassításért

Hiszen ezzel megőrizte a hétköznapi előnyeit, egyaránt jó választás ingázni vagy világot járni, ráadásul 830 millis ülésmagasságának köszönhetően az alacsonyabb pilóták is magabiztosan állhatnak meg vele a lámpáknál. Ellenben amin módosítottak, az mind jobbá tette a gépet, ráadásul éppen olyan pontjait fejlesztették, melyekre anno panaszkodtak a tesztelők és a tulajdonosok.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Valóban hasznos volt a fejidom teljes áttervezése, elvégre csökkent a turbulencia, de nőtt a szélvédelem, és ez nem mellékes szempont egy 450-500 km-es hatótávú motoron. Szerencsére az új burkolat ugyanolyan szabad mozgást enged a kormánynak, mint a CB-n (kormányelfordítási szög: 2 x 38 fok), ezáltal a fordulókör sugara örvendetesen kicsi, mindössze 2,4 méter

Először is az időjárás-védelem, ami valóban sokkal hatékonyabb, ám ez néha azzal jár – különösen az ilyen stílusú vasakon –, hogy a szinte függőlegesen álló plexi hangos légörvényeket kelt. Így volt ez a 2019-es CB500X-en is, ám az NX-en egészen csekély a turbulencia, viszont nem is tépi a szél a vezetőt és utasát, még autópálya-tempónál sem. A nyeregre se lehet panasz, legalábbis az egésznapos tesztelés végén sem éreztem, hogy kényelmetlen lenne, a szerény fogyasztásból fakadó, csaknem ötszáz kilométeres gyakorlati hatótáv pedig több, mint amit egy A2-estől várhatunk.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Kellően hosszú karokon ül és nagyméretű az NX visszapillantója, de intenzív gyorsítás közben kissé elmosódik a képe a vibrációtól

Rendben, a kéthengeres magas fordulatszámon még mindig átad némi rezgést a nyeregre és a kormányra, a visszapillantó képén ez tisztán látszik is, de ez is csak akkor zavaró, ha folyamatosan 140 felett, órákon keresztül száguldasz vele – a mindennapokban szinte fel sem tűnik.

Házon belüli ellenfelek az NX500 mellett

Továbbra is kedvezőnek mondható a Honda félliteresének ára – egészen pontosan 2 869 000 Ft –, bár tündöklését beárnyékolhatja, hogy az éppen akciós és hasonló műszaki alapra épülő CL500-at most jó félmillió forinttal olcsóbban kínálják.

honda-nx500-2024-teszt-es-velemeny
Bár nagy hatótávú motor, tömege csurig tankolva sem éri el a 200 kilót, amit részben az új, minden eddiginél könnyebb kerekek beépítésével értek el

Aki a CB-k gyengébb futóműve, fékrendszere vagy szerény felszereltsége miatt nem számolt a típussal, most érdemes egy próbát tennie valamelyik tesztnapon, mert az új NX500 valóban fürgébb, kezesebb és sokoldalúbb motor lett, mint elődei.

Műszaki adatok – Honda NX500

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, nyolcszelepes
Összlökettérfogat (cm3): 471
Furat x löket (mm): 67 x 66,8
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 43 Nm/6500 f./perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc

Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: Fordított, nagydugattyús, megosztott funkciójú Showa SFF-BP, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa
Hátsó felfüggesztés: Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, zártszelvényekből készített lengővilla
Gumiméret elöl/hátul: 110/80 R19/160/60 R17 kettős célú on-/off-road mintázat
Fékrendszer elöl: 296 mm-es, hullámos peremű tárcsák, kétdugattyús Nissin féknyergek
Fékrendszer hátul: 240 mm-es, hullámos peremű tárcsa, egydugattyús féknyereg

Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1445
Ülésmagasság (mm): 830
Kormányszélesség (mm): 825
Üzemanyagtartály térfogata (l): 17,5
Menetkész tömeg (kg): 196 kg

Vételár: 2 869 000 Ft