Anno azt írtam a BMW CE 04 tesztjében, hogy „bátor húzás” volt piacra dobni a közel ötmillió forintba kerülő, 20 lovas robogót. Az idő persze most is a bajor tervezőket igazolta, elvégre itthon többet adtak el a BMW futurisztikus megjelenésű gépéből, mint az összes többi elektromos motorból együttvéve (!), míg hazájában szintén erőnyerőként uralja a kategóriát a formabontó e-robogó. Nos, a kistestvér, a CE 02 még merészebb húzásnak tűnik, különösen, hogy még soha nem árultak segédmotort a BMW százéves fennállása alatt...
Kipróbáltuk az új BMW CE 02-t
Kétféle változatban, AM-es, 4 kW-os és A1-es, 11 kW-os teljesítménnyel készül az új CE 02, amiből mi az erősebb változatot próbálhattuk ki a modell premierjén, Lisszabonban. A CE 02 is a korábbi BMW e-robogók által kitaposott utat követi: akár a c Evolution vagy a CE 04, a géposztály prémiumszegmensébe tartozik, azaz több egyszerű közlekedési eszköznél.
Kész felüdülés volt az itthoni, fagyos télből a 22 fokos portugál tavaszba érkezni, és pólóban mászkálni a gépek között, de első nap még csak üléspróbát vehettünk az apróságon, miközben a mérnökök és tervezők válaszolták meg a kérdéseinket. Így nem csoda, hogy tűkön ülve vártuk a reggelt, amikor egy közel 60 kilométeres kört tettünk meg a motorokkal Lisszabonban.
Ha neked tetszik a Honda Dax, a Suzuki VanVan és a hasonló, bohókás motorok formavilága, akkor ez is bejön majd, hiszen a CE 02 részleteiben és egészében is olyan, mint egy felnőtteknek készült Matchbox. A játékos vonalvezetésű nyereg, az ötletes töltőnyílás-fedél, a sportmotorokat idéző, aranyszínű USD-villa és a magasra húzott kormány is arra utal, hogy a bennünk élő örök gyereket szólították meg a dizájnerek, mégpedig igencsak jó érzékkel.
Az emberek mosolyogva fordultak a fürge gépek után, ahogy a hangulatos kikötői utcácskákban cirkáltunk, és nem csak azért, mert simán állva hagytuk gyorsítások közben a körülöttünk haladó autókat és robogókat. A CE 02 ugyanis meglepően gyors, 3 másodperc alatt ugrik nulláról 50 km/órára, és csak 80 körül törik meg a lendülete. Végsebessége 95 km/órában korlátozott, de ismerve a műszaki adatokat és érezve a villanymotor 55 Nm-es (!) forgatónyomatékát, ennél jóval többre is képes lenne.
A 3 másodperces 0-50 sprint révén még a körülöttünk haladó nagyrobogók is haszontalanul próbáltak fogást találni a bajor apróságon, pedig a spontán versenyre jelentkező helyi futárok láthatóan koppig húzták a gázt, amikor kilőttünk a lámpánál.
Ráadásul nem is a 3 másodperces érték a lényeg, hanem hogy ez mindig ennyi, hiszen nincs kuplungolás, lefulladás, melléváltás – egyszerűen húzod a gázt, és nézed, ahogy a kocsik egyre csak zsugorodnak a formás visszapillantóban.
Nagymotoros futómű az új CE 02-ben
Jóllehet, mit sem érne a félliteres motorokra jellemző, bőséges nyomaték, ha nem ilyen kiváló felfüggesztés lenne a CE 02 alatt. Márpedig a 37 millis csúszószár-átmérőjű fordított villa és a központi rugóstag egyszerűen tökéletes választás a motorhoz, tekintve, hogy a nyújtott, 80-90-nel abszolvált kanyarokban és a szűk visszafordítókban is semlegesen, kiegyensúlyozottan viselkedik a BMW, nyoma sincs a kiskerekű robogókra jellemző billegésnek.
Mindez a nagy, kalandmotorokat megszégyenítő szabad hasmagassággal, a laza üléshelyzettel és a mindig azonnal elérhető teljesítménnyel olyan élménnyé teszi a városi motorozást, mintha valaki 300-as erőforrást épített volna egy BMX-be vagy montiba – aki sokat bringázott, terepezett tiniként, bizonyára érti, mire gondolok. Persze a sok lenyűgöző tulajdonság mellett is sikerült fogást találni a motoron, ilyen részlet volt például a rögzítőfék hiánya.
Meglepő, hogy milyen sok 125-ös robogóról hiányzik ez a hasznos alkatrész, ami megkönnyítené a parkolást a meredek utcákban, és a lámpánál állva se kéne a féket húzni, amíg felvillan a zöld jelzés, s így mindkét keze szabadon maradhatna a vezetőnek. A német mérnökök ugyanazzal indokolták a hiányát, mint amit a többi japán és európai márka fejlesztői is hangoztattak, amikor korábban erről kérdeztem őket: ez egy kicsi, könnyű motor, bő 130 kiló menetkészen, így nem okoz gondot megtartani. Értem is meg nem is, mivel tényleg nem nagy kunszt combbal megszorítani a gépet, ugyanakkor a rögzíthető fékkar filléres alkatrész, igazán kár ezt lehagyni oly sok 125-ösről.
Hány kilométer a CE 02 hatótávja?
Ezzel szemben nem hiányzott a tesztmotorról – a Highline felszereltségi szinten elérhető – telefontartó bölcső, ami nagyban megkönnyíti a városi közlekedést. Ugyanis akárcsak a CE 04-en, itt is összeköthető a mobil a motorral, ha letöltötted a BMW Motorrad Connected alkalmazást, és utána a kormányról vezérelheted a navigációs eszközként és adatgyűjtőként is működő telefont. Mi több, így a mobil kijelzője kiterjesztett műszeregységként funkcionál, de megnézheted rajta az útvonalon várható időjárást és forgalmi helyzetet is.
Ezt az alkalmazást használtuk arra is, hogy kiderüljön: mennyire áll közel a valósághoz a 95 km-es WLTP-hatótáv? Mondjuk korántsem volt életszerű a nap ilyen szempontból, hiszen a fotózásokon 30-40 méteres szakaszokon gyorsulgattam oda-vissza, autópályán teszteltem a végsebességét és a már említett gumiégetés, egykerék-próbálgatás sem maradt el. Így 70-75 kilométerre jött ki a valós hatótáv a kora reggeli, 10 fokos hidegben zajlott indulással, vagyis egyszerűen közlekedésre használva teljesen reális a napi 80-90 kilométer.
Ismerve, hogy Európában a 125-ösök átlagos futásteljesítménye évi 2-3000 kilométer, ami napi 10-20 kilométerre jön ki, vagyis a 90 kilométeres hatótáv több mint elég a mindennapi közlekedéshez. Ha mégis kifogyna a szuszból, az opcióként elérhető gyorstöltővel vagy nyilvános töltőponton 1 óra 40 perc alatt tölthető fel 20-ról 80 százalékra. Ez persze kötöttség a benzinesekkel összevetve, de cserébe a 125-ösöknél sokkal dinamikusabb gyorsulást és gazdagabb felszereltségű motort kap a vevő, ami nem égeti a vádliját a lámpánál állva, nem kelt zajt, ahogy kora reggel vagy késő este ki-beáll a garázsból, és mellesleg nincs lokális károsanyag-kibocsátása.
Mondhatnám, hogy sokba kerül a CE 02, hiszen 3 690 000 forintos árával az egyik legdrágább A1-es motor. Ugyanakkor a CE 04 is hasonlóan pozícionált, és mint említettem, egyszerűen letarolta a piacot itthon és külföldön is. Ez alapján a CE 02 is zajos sikerre számíthat, különösen, hogy például Lengyel-, Német- és Olaszországban az autósok vizsgázás, jogsiszerzés stb. nélkül vezethetnek ilyen motort, ami nagyban megkönnyítheti az elterjedését.
Akárhogy is, ha idén elindul a BMW Motorrad Roadshow, és kint lesz a CE 02, mindenképpen tegyetek vele egy próbát, mert kategóriájának egyik leggyorsabb és legélvezetesebb motorja, ami ráadásul a városi közlekedés hatékony célszerszáma egyben.
Műszaki adatok – BMW CE 02
Erőforrás: külső gerjesztésű, léghűtéses szinkronmotor
Névleges teljesítmény: 11 kW/5000 ford./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 55 Nm
Akkumulátorkapacitás: 2 x 1,96 kWh
Végsebesség (elektronikusan szabályozott): 95 km/óra
Gyorsulás 0-50 km/óra: 3,0 másodperc
Hatótáv (WMTC): 95 km
WMTC-fogyasztás: 6 kWh/100 km
Töltési teljesítmény: 0,9 kW, extraként rendelhető gyorstöltővel: 1,5 kW
Tengelytáv: 1353 mm
Ülésmagasság: 750 mm
Terpeszívhossz: 1720 mm
Tömeg: 132 kg
Vételár: 3 690 000 Ft
Forgalmazó: BMW Motorrad Magyarország