Egészen a hatvanas évekig kell visszalapoznunk a motorozás történetében, hogy megleljük a népszerű CL500 őseit. Nem véletlen, hogy éppen így hívják a modellt, hiszen a nemes elődök is CL típusnévvel hódítottak fél évszázaddal ezelőtt, mégpedig számtalan változatban – létezett belőle 70-es és 450-es kivitel is.
A szinte megunhatatlan retróhullámot lovagolta meg a Honda az új félliteressel, mely a jól ismert CB modellcsalád technikájára épül, mégis merőben más jelenség, mint házon belüli kihívói.
Bevált technika és ismerős stílus – ez a Honda CL500
Tagadhatatlan, hogy elsősorban a kezdőket és újrakezdőket célozták meg a motorral, és ezen belül is a régi iskola híveit.
Akad is hasonlóság bőven az ihletadó CL450 és a mai CL 500 között, hiszen az is soros, kéthengeres erőforrásra épült, amit acél csőváz ölelt körbe, és a korabeli feljegyzések szerint több mint 170 km/órás sebességet ért el. Utódja négy lóerővel izmosabb, ami nem tűnik soknak, de ne feledjük, hogy a CL450 korának egyik kiemelkedő sportmodellje volt, és megközelítette a kereken százlovas literteljesítményt, míg utódja az európai jogsitörvény miatt nem lépheti át a 48 lovas határt.
Egészen pontosan 46,7 lóerő és 43,4 Nm-es forgatónyomaték „repíti” a motort, ami csak 192 kilót nyom menetkészen. – Hogy még jobban gyorsuljon, változtattunk az áttételezésen és átprogramoztuk a motorvezérlő elektronikát, így rendkívül rugalmas, városban és a végtelen országutakon is élvezetes motor született – jellemezték a hondások a múltidéző vasat.
Persze nem a száraz műszaki adatok sokasága, hanem a megnyerő stílus a CL500 elsőszámú fegyvere, no meg az ára, hiszen most 400 000 forinttal olcsóbban juthatsz hozzá.
Az alacsony motorosoknak is ideális választás az új CL500
Ügyesen merítettek a formatervezők a korabeli CL-ekből, így született meg a karcsú, gömbölyded üzemanyagtartály, mely – szintén a stílusra jellemző formajegyek miatt – csak 12 literes, de a Honda félliteresének nincs is szüksége nagyobb tankra.
Elvégre a gyár mérései szerint csupán 3,6-3,7 litert fogyaszt százanként, ráadásul ez a Hondára jellemző, mértéktartó becslés.
Ugyanis a tulajdonosi mérések alapján 3,51 literes átlag jött ki, azaz kevesebb, mint a gyári adat... Innen már egy gyors fejszámolással kiderül, hogy 340-350 kilométert tehetnek meg a CL-el tankolás nélkül, ami több mint erős érték.
A látványos formaterv fontos eleme a mindössze 79 centi magasan trónoló nyereg is, melynek ráadásul karcsúsított a középső része, azaz kicsit se kényszeríti terpeszbe a motorost megálláskor. Így aztán az átlagosnál – jóval – alacsonyabb pilóták is bevállalhatják a gépet, hiszen 160-170 centivel is lazán talajt érnek róla.
Jóllehet, a hátsó ülés tövébe felszerelt sisakrögzítő csak egy apró, filléres alkatrész, mégis rendkívül hasznos egy ilyen minimalista stílusú motoron.
Jól ismert futómű a Honda klasszikusában
Természetesen szóba sem jöhetett a többi félliteres Hondán alkalmazott központi rugóstag, hiszen idegenül festett volna a múltidéző gépen. Ezért aztán 41 millis belsőcső-átmérőjű teleszkóppárra épül az első felfüggesztés, melyet régies gumiharmonika díszít, míg hátul állítható rugó-előfeszítésű, kétoldali rugóstag vasalja ki az úthibákat. Utóbbi gyári beállítása átlagos, 70-80 kilós tömegű vezetőhöz igazított, de ha ez nem passzolna a tulajdonoshoz vagy vezetési szokásaihoz, ennél egy lágyabb és három (!) feszesebb hangolást is beállíthat a motoron.
Mindezt megfejeli a más Hondákról szintén ismerős, 310 millis első tárcsa, amit hagyományos rögzítésű féknyereggel társítottak. A motor bemutatóján kiemelték a mérnökök, hogy komolyan gondolták a terepezést, ezért a féknyergek munkáját felügyelő blokkolásgátló hangolása is a földutas kalandokhoz igazodik. A sokküllős felnikre szintén a régies stílust erősítő, Dunlop Mixtours abroncsokat szereltek fel, elöl 110/80 R19, míg hátul 150/70 R17 méretben.
Építsd meg saját Hondád!
Már a CL tervezésekor fontos szempont volt, hogy a tulajdonosok könnyedén átépíthessék a motort, még ha az „építés” ezúttal nem a flexelésben, hanem a látványt fokozó alkatrészek felszerelésében merül ki. Ezért a mérnökök úgy alakították ki a segédvázat, hogy egyszerűen felszerelhetőek legyenek az extraként kínált díszítőelemek, valamint a praktikumot fokozó oldaltáskák és dobozok.
Szinte végtelen hosszú a választható extrák listája, akit részletesen érdekel, itt megtalálja a teljes felsorolást, mi pedig a legfontosabb, legnépszerűbb elemeket emeljük ki közülük. Ilyen a nagyra nőtt Hondásoknak készített, 30 mm-rel magasabb nyereg, a kézvédő, a feltűnő rajtszámtábla, a légterelő plexi, a már említett táska és doboz, valamint a terepezést kedvelőknek a magas első sárvédő.
Műszaki adatok – Honda CL500 (2024)
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, kéthengeres
Összlökettérfogat (cm3): 471
Hengerek/szelepek száma: 2/4
Furat x löket (mm): 67 x 66,8 mm
Csúcsteljesítmény : 46,6 LE/8500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 43,4/6250 f./perc
Sebességváltó: Nedves, többtárcsás, nyomatékhatárolós tengelykacsoló és hatfokozatú váltó
Futómű és fékrendszer
Váz: acél csőváz
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali 45 mm-es rugóstagok (állítható rugó-előfeszítéssel)
Gumiméret elöl/hátul: 110/80R19/150/70R17
Fékrendszer elöl: 310 mm-es tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Fékrendszer hátul: 240 mm-es tárcsa, egydugattyús féknyereg
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1485
Ülésmagasság (mm): 790
Kormány szélesség (tükrükkel, mm): 830
Üzemanyagtartály térfogata (l): 12
Gyári fogasztásérték: 3,61 L/100 km
Menetkész tömeg: 192 kg
Vételár: 2 329 000 Ft