Berber, az a 29-es keménységű fogaskeró nem lehet valami utángyártott alkatrész ? Vagy kókány ? Nem akarom elhinni hogy az gyári Yamaha alkatrész lenne...
olvasgattam a váltós gondokat..
elgondolkodtam, hogy 60nal szoktam-e 6. ban menni... szerintem nem. mekkora fordulat az?
én igyekszem úgy megválasztani a fokozatot, hogy 2500 alatt ne haladjak..
városban 4ben v. 5 ben közlekedek.. ha jól emlékszem 4ben 3000nél 50km/h.
5 ben meg 2500 az 50 es temp
én nem tapasztaltam semmi rendellenesnek tűnő zajt,de úgy érzem nem esik jól a motornak ha 2500-3000 alatt használom
Így van, nálam is majdnem ez a szitu. Annyi különbséggel, hogy 60 körül volt a leghangosabb, ez ugye 2000 alatti fordulat. 80-nál már alig hallatszott, 100-nál egyáltalán. Persze ott a szélzajtól se lehet hallani. De az biztos, hogy halkulni kezd, ahogy gyorsul. Megkérdeztem annak idején a motordokit, ha gondoljátok olvassátok el az ő véleményét is.
http://totalbike.hu/technika/motordoktor/2010/04/09/hatodikban_csak_g
yorsan/
Ez más zaj volt, olyan daráló. Alacsony fordulatnál (3-4e) terhelésen hallatszott leginkább, magasabb fordulaton elhalkult, vagy elnyomta a többi zaj.
Nem, nem a 4-5e fordulat közötti rezonanciáról beszélek :)
Persze, ezt el lehetne adni gombokért, aztán megint venni egy hasonlót, bízva, hogy azzal nem lesz ez a gond. De ott van az átírás, új gumik, új lánc, stb-stb, arra is kéne plusz még költeni, szerintem nem megoldás.
No akkor még egy információ morzsa. Csak leírom, amit hallottam.
Szerelő megmérte a fogaskerekek keménységét. 1-5-ig fokozatok 52-53 Rockwell, hatos 29 Rockwell. Szerinte ez is a túlmelegedés miatti lágyulást támasztja alá.
Nem hiszem, hogy ettől nagyobb darab távozhatna, de ha így mész vele, a fogprofil folyamatosan romlik és az elvezethet egy durva hibához. Mindenképpen javítandó. Viszont ha annyira kivan a blokk, az a kérdés, hogy érdemes e, gazdaságilag. Az esés nem egyenes ági következmény. Alattam is állt be motor (Jawa 350 csutka gáz) 140-el autópályán, mégse estem.
Azon agyalok, hogy vajon rossz/kevés kenőolaj okozhat e ilyet? Bemegyek a tanszékre és megkérdezem esküszöm. Nem akarok itt hülyeségeket beszélni. Okának lennie kell.
Nekem 50000 km után tavaly ősszel kezdett kattogó, kalapáló hangot adni a motorom, megjegyzem csak álló helyzetben hallottam. Ez a zaj egyre erősödött, majd tavasszal szerelőhöz vittem, aki szét húzta blokkomat, és egy csapágy cserével kiküszöbölte a problémát. Szegény csapágy eléggé mozgott oldal irányba , legalább 1 mm-t ha nem többet.Ez a csapágy a kuplungom tengelyén volt, és mivel oldalirányú el mozdulása volt így a fogaskerekek egy máshoz verődtek. De a szétbontás előtt ijeszgetet is engem a szerelő srác, hogy akár fogaskerék pár csere is lehet belőle. Megúsztam olcsóbban és azóta minden rendben. 7000km menten vele gond nélkül. Nekem azaz érzésem a Diviket nem épp minőségi alkatrészekből rakták össze, ezért is volt ez egy olcsóbb kategóriájú motor. Hátsó kerékcsapágyamat is cseréltetem tavasszal totálkáros volt, épp hogy szét nem esett . 50 ezer km után szerintem ennek nem kéne még bekövetkeznie. Nem lett említve viszont, hogy akármelyik fogaskerék, vagy valami hibás lenne a váltónál.
Az viszont megkérdőjelezhető számomra, hogy 300000 ft. érdemes rákölteni egy Divire, hiszen nem sokkal többért lehet kapni most jó állapotút, hasonló évjáratban.
Akkor még egy, bár nekem már mindegy, de makiminek talán nem.
Ez a kipattogzás okozhat más problémákat is, vagy csak a zajjal jár?
Mondjuk letörhet-e a fogaskerékből egy darab, ami motorkárosodáshoz, rosszabb esetben eséshez vezethet? Vagy egy füldugó elég?
A kipattogzás mindenképpen okozhat csúf hangot. Maga az egyenes fogazás is, de az nem hallható ki annyira.
Én a gépemet valós 40 eKm-el adtam el a nyáron. Annak gyakorlatilag még kuplung hangja se volt úgy 35 eKm-ig. Gyűrűzés, csapágy, egyéb a holdban sem volt. 99-es volt a gép, és tökéletes. A Hertz feszültségre méretezés az gyakorlatilag élettartam méretezés. A felületek összecsapódásának hatását vizsgálja, és kifáradási határ értékkel számol. Ha a fogaskereked elérte a kifáradást, és még gyűrűzték is a hengereket, akkor abban a blokkban nagyon sok, kemény kilométer van. Az XJ a hosszú, megbízható élettartamáról volt híres. Nem ritka a 100 eKm feletti futás, de ismertünk gépet 200 eKm felett is, komoly hiba nélkül.
A Fazeremet 40 eKm-el vettem meg és nemigen van baja.
Ne adjál BME-s profot, mert úgysem értem, amit mond :) Azt sem értettem, amit te írtál
De ezzel tudok együtt élni.
Nem tudom, hogy mennyit mehetett a blokk. 14 éves a motor, ebből kb. az előző 4 év története ismert, ez alatt kb 12-13e km-t futott. Hogy mi volt előtte az talány. Bár ránézésre nincs a jármű lelakva, és öreg gumik voltak rajta, ami nem a nagy futásteljesítményre utal (órájában most van 40e, de hát erre sokat nem kell adni)
Ami most szintén kiderült, hogy volt már bontva, a váltócsapágyak voltak cserélve és a motor volt már gyűrűzve.
Makimi, lassan rávehetnéd a szerelődet, hogy mondjon valamit ő is.
Vegyétek ki az eBayos lapon a kereső sorból a -51-et és lejönnek a megyszólalásig hasonlatos régiek is. Sőt az FZ 600 is azonos lehet. A Japók csináltak ilyenket.
Amit látsz az a Hertz feszültség miatti kipattogzás. Nincs megfelelően méretezve erre szerintem. A fogaskerekeket egyrészt fogtő hajlításra méretezik, másrészt Hertz feszültségre. Ha nem megfelelő akkor tényleg így néz ki. A feketedés nem izzásból (marhaság), hanem gyártási eljárásból származik. Kérdezz meg egy gépészeti tanszéket, mit szólnak hozzá, ha nekem nem hiszel. Ha akarod, megszerzem egy doc. vagy prof. számát is a BME-n. Hidd el értenek hozzá. A suzuki is odajár, meg a Ferrari is.
A két kép különbsége a gyártási évjárattól, és a vakutól is függhet. A különbséget én is észrevettem, és írtam is. Lehet hogy gondjuk volt vele, és keményítettek a felületen. Betétben edzhették, vagy szénben dúsították, keményebb anyagválasztás helyett. Ezáltal lehetséges, hogy már nem bírja a hertz feszültséget, mert túl kemény. Viszont felmerül a kérdés, hogy mennyi lehet abban a blokkban... min. 100 eKm-ig nem szokott ilyen hiba kibukni.
Igen, hallanod kéne, hidd el, nem volt egészséges a hangja. Nem vezérműlánc, vagy ilyesmi. Enyém is csörgedezett, meg a kuplungnak is volt hangja, de ez valami teljesen más.
Lehet, hogy elment volna így zajosan is még, de lehet, hogy előbb-utóbb teljesen tönkretette volna az egész motort.
Amúgy a szerelőm körbekérdezte a kollégáit, és többen találkoztak már ezzel a problémával.
Megpróbálok egy képet. A középső fogaskerék a hatos. Egyrészt látszik, hogy milyen fekete a testvérkéihez képest, másrészt nézzétek a kis fekete foltokat a fogak közepén.
Túlmelegszik a fogaskerék, ettől meglágyul az anyag, és utána keletkeznek ezek az "alámarások"
Akár mit is jelentsen ez az egész :)
Én sem értem. Hallani kéne. Csapágy lehetne, a kihajtó tengelyen, és mégse hiszem, sőt lánc az sokkal valószínűbb. Nekem tök kuka volt 6-ban a gép. Szélzaj más semmi. (Vagy én vagyok süket )
Fazer tartóstesztre írták, hogy 25 eKm után gyári volt a váltó, koás még a bütykös tengelyen sincs. Akkor ez miért lenne más? Hány váltóhibás gépről tudunk? Zajos, persze. A kupplung is, de az szarik be utoljára.
Gondolkozom ezen a 6. sebesség zajosságon, de valahogy sehogy sem értem!
30 év alatt hajtottam már pár szir-sz@r járgányt, de utoljára Rigán találkoztam fog problémával ott egyszerűen letört! Váltó hibás géppel is találkoztam, de ott csak kapcsoló köröm, léptető villa, (szinkron gyűrű) probléma volt.
Gondolatmenetem a következő, a 6.-ban ugyebár szinte semmilyen nyomatékot nem adunk a lánckerékre ebből következik, hogy a csapágyak nem feszülnek, van holtjátékuk.
A másik amire gondoltam a primer lánc, de annak alapjáraton is van hangja.
olvasgattam a váltós gondokat..
elgondolkodtam, hogy 60nal szoktam-e 6. ban menni... szerintem nem. mekkora fordulat az?
én igyekszem úgy megválasztani a fokozatot, hogy 2500 alatt ne haladjak..
városban 4ben v. 5 ben közlekedek.. ha jól emlékszem 4ben 3000nél 50km/h.
5 ben meg 2500 az 50 es temp
én nem tapasztaltam semmi rendellenesnek tűnő zajt,de úgy érzem nem esik jól a motornak ha 2500-3000 alatt használom
Szerelődnek nincs kedve hozzáfogni?
http://totalbike.hu/technika/motordoktor/2010/04/09/hatodikban_csak_g
yorsan/
Nem, nem a 4-5e fordulat közötti rezonanciáról beszélek :)
Persze, ezt el lehetne adni gombokért, aztán megint venni egy hasonlót, bízva, hogy azzal nem lesz ez a gond. De ott van az átírás, új gumik, új lánc, stb-stb, arra is kéne plusz még költeni, szerintem nem megoldás.
Szerelő megmérte a fogaskerekek keménységét. 1-5-ig fokozatok 52-53 Rockwell, hatos 29 Rockwell. Szerinte ez is a túlmelegedés miatti lágyulást támasztja alá.
Azon agyalok, hogy vajon rossz/kevés kenőolaj okozhat e ilyet? Bemegyek a tanszékre és megkérdezem esküszöm. Nem akarok itt hülyeségeket beszélni. Okának lennie kell.
Az viszont megkérdőjelezhető számomra, hogy 300000 ft. érdemes rákölteni egy Divire, hiszen nem sokkal többért lehet kapni most jó állapotút, hasonló évjáratban.
Akkor még egy, bár nekem már mindegy, de makiminek talán nem.
Ez a kipattogzás okozhat más problémákat is, vagy csak a zajjal jár?
Mondjuk letörhet-e a fogaskerékből egy darab, ami motorkárosodáshoz, rosszabb esetben eséshez vezethet? Vagy egy füldugó elég?
Én a gépemet valós 40 eKm-el adtam el a nyáron. Annak gyakorlatilag még kuplung hangja se volt úgy 35 eKm-ig. Gyűrűzés, csapágy, egyéb a holdban sem volt. 99-es volt a gép, és tökéletes. A Hertz feszültségre méretezés az gyakorlatilag élettartam méretezés. A felületek összecsapódásának hatását vizsgálja, és kifáradási határ értékkel számol. Ha a fogaskereked elérte a kifáradást, és még gyűrűzték is a hengereket, akkor abban a blokkban nagyon sok, kemény kilométer van. Az XJ a hosszú, megbízható élettartamáról volt híres. Nem ritka a 100 eKm feletti futás, de ismertünk gépet 200 eKm felett is, komoly hiba nélkül.
A Fazeremet 40 eKm-el vettem meg és nemigen van baja.
De ezzel tudok együtt élni.
Nem tudom, hogy mennyit mehetett a blokk. 14 éves a motor, ebből kb. az előző 4 év története ismert, ez alatt kb 12-13e km-t futott. Hogy mi volt előtte az talány. Bár ránézésre nincs a jármű lelakva, és öreg gumik voltak rajta, ami nem a nagy futásteljesítményre utal (órájában most van 40e, de hát erre sokat nem kell adni)
Ami most szintén kiderült, hogy volt már bontva, a váltócsapágyak voltak cserélve és a motor volt már gyűrűzve.
Makimi, lassan rávehetnéd a szerelődet, hogy mondjon valamit ő is.
A két kép különbsége a gyártási évjárattól, és a vakutól is függhet. A különbséget én is észrevettem, és írtam is. Lehet hogy gondjuk volt vele, és keményítettek a felületen. Betétben edzhették, vagy szénben dúsították, keményebb anyagválasztás helyett. Ezáltal lehetséges, hogy már nem bírja a hertz feszültséget, mert túl kemény. Viszont felmerül a kérdés, hogy mennyi lehet abban a blokkban... min. 100 eKm-ig nem szokott ilyen hiba kibukni.
Igen, az a hatos, ami a képen fekete.
ebay-es linkeden a második árunál abszolút nem fekete a fogaskerék, a negyediken meg olyan a hatos, mint az éjszaka.
Nem gyárilag fekete.
Lehet, hogy elment volna így zajosan is még, de lehet, hogy előbb-utóbb teljesen tönkretette volna az egész motort.
Amúgy a szerelőm körbekérdezte a kollégáit, és többen találkoztak már ezzel a problémával.
Túlmelegszik a fogaskerék, ettől meglágyul az anyag, és utána keletkeznek ezek az "alámarások"
Akár mit is jelentsen ez az egész :)
Arra mekkora az esély, hogy a régebbi XJ fogaskerekeivel megegyezhetnek?
Abból van egy kisebb zsákkal.
Bár azok még csak 5 gangosak voltak.
Fazer tartóstesztre írták, hogy 25 eKm után gyári volt a váltó, koás még a bütykös tengelyen sincs. Akkor ez miért lenne más? Hány váltóhibás gépről tudunk? Zajos, persze. A kupplung is, de az szarik be utoljára.
30 év alatt hajtottam már pár szir-sz@r járgányt, de utoljára Rigán találkoztam fog problémával ott egyszerűen letört! Váltó hibás géppel is találkoztam, de ott csak kapcsoló köröm, léptető villa, (szinkron gyűrű) probléma volt.
Gondolatmenetem a következő, a 6.-ban ugyebár szinte semmilyen nyomatékot nem adunk a lánckerékre ebből következik, hogy a csapágyak nem feszülnek, van holtjátékuk.
A másik amire gondoltam a primer lánc, de annak alapjáraton is van hangja.