Az biztos könnyebb lenne szerelni, mivel csak egy tengely lóg be a blokkba és mindent kívűlről lehetne elérni. Villamosan azért csak több magával a tekerccsel meg a főáramköri érintkezővel.
Lehet hogy nehéz lenne úgy elhelyezni hogy rendesen tudjon kapcsolódni a fogaskoszorúval. Talán a hosszában beépített főtengelyes motoroknál vagy boxereknél egyszerűbb a helyzet. Nem tudom a BMW vagy netán a Guzzi milyet használ.
A mechanika szerintem a vasaknál bonyolultabb, sőt egy szabadon futó ill. bendix cseréért nem kellene a fél motort szétszedi, csak az önindítót levenni és már cserélhető is lenne.
A villamosságot egyáltalán nem bonyolítaná.
Az autok bendixébe azért van szabadonfutó, hogy az indítózás után mikor beindult, de a pilóta még indítózik a járó motor ne forgassa vissza az önindítót.
Régebben voltak esetek mikor össze heggeszteték bendixet alkatrész, vagy pénz hiánya miatt. .
Azért az elég nagy különbség hogy nincs állandó kapcsolat a bendix kereke és a fogaskoszorú közt csak akkor kapcsolódik ha a behúzó tekercs berántja. Igaz hogy nagyobb helyet foglal az indítómotor a behúzó miatt, bonyolultabb a mechanika, és villamosság is.
Az autók bendixe ugyan ijen elven működik. Van benne görgő, rugó kúpos felfekvő felület. Az egyik irányba szabadon forog, a másik irányba hajt, csak nincs állandó kapcsolatban a fogaskoszorúval.
Szia
Ezek szerint, akkor ha jól értem, célszerűbb elzárni a benzin csapot, aztán kijáratni a benzint e rendszerből. S elég majd tavasszal indítani.
Természetesen Aksi kiszerelés és meleg helyen tárolás.
A gumi, és kerék szempontjából pedig, elég mondjuk 2 hetente egyszer 10-20-30 centit oda vissza gurítgatni?
Szia! nem kell indítgatni, többet árt mint használ... járasd ki a karbiból az anyagot, és hagyd úgy. Néha told odébb kicsit, és akkor se a guminak, se a felninek nem lesz baja.
Sziasztok
Nekem lenne egy pár kérdésem a téli tárolással kapcsolatban.
Hetente beindítom a gépem, hogy a karburátorba ne rakódjon le a (trutyi).
Kérdésem: Hogy egy, ilyen alkalommal menyi ideig érdemes járatni?
Gondolok a motor felmelegedésére, és arra, hogy mennyi idő alatt tölti vissza az akkumulátorba, az indításhoz felhasznált áramot?
No és a gumik.
Én sajnos egyenlőre nem tudtam megoldani a felbakolást.
Tehát a kerekein áll. És hetente olyan 10-20-30 centit tudom arrébb tolni.
Szóval mennyire árthat a gumiknak, ha sokáig egy helyen nyomódik. Hozzáteszem elég kemények a gumik. Tehát szerintem nem nyomódnak be.
Előre is köszönöm, a tapasztalt, hozzáértő válaszokat.
A fotó csak érdekesség képen.
Köszi, de még így sem értem. A főtengely mindig csak egyirányba forog, alaphelyzetben mikor a motor áll akkor a szab futó és a főtengely között zárt vagyis összekapcsolt állapot van. Mikor az önindító elkezd forogni megforgatja a főtengelyt mert nyugalomban ugye van kapcsolat,ekkor beindul a motor gyorsabban kezd forogni a főtengely és a gyorsabb forgás miatt a centrifugális erő oldja a kapcsolatot és így az önindító nem forog tovább.
Legalábbis én így képzelem el a működését. A szabadon futó tulajdonképpen az autók bedixének a szerepét pótolná?
Képem nincs, neked van képeskönyved. :)
A zárógörgőknek kialakított üreg, amiben vannak, speciális formájú, a felső oldala lejt. Amikor záróirányba forog, a görgők és a fogaskoszorú pereme között van egy pici súrlódás kezdetben, amitől a görgő a rugó ellenében elmozdul a gödrében. A gödör felső íve lejt, azaz minél beljebb mozdul a görgő, annál jobban rányomja azt a fogaskoszorúra. Ellenkező irányba forgatva a görgő a lejtős gödörben ellenkező irányban indul el és lazul a kapcsolat.
Az újabbakon a csapágyban levő sok pici fogacska formája miatt történik majdnem ugyanez.
Az enyém is 96-os és olyan aszab futó mint a tiedbe, de vettem egy ujjab fajtát és arra lennék kiváncsi,hogy beleszerelhető e?
DE azt még mindig nem értem hogyan forgatja meg a főtengelyt?
A görgögnek alaphelyzetben szorosan kapcsolódni kell a főtengelyhez,hogy átadja a nyomatékot, a motor beindulása után a centrifugális erő miatt megtörténik a szétkapcsolodás és az önindító nem forog tovább. De hogyan adja át a nyomatékot indításkor?
Eszerint én tévedtem . Az én bicajom 96 évjárat és ebben 3 görgős hátulról szerelhető a szabadonfutó. Azt hittem 15 évesen még fiatalnak számít .........
Valóban jól tudod a régiekben 3 görgő van a z ujakban sok kicsi,én csak azt nem látom még a fényképekből ami a könyvben van ,hogy a görgök hogyan forgatják meg a fötengelyt inditózáskor. Mikor a motor beröffen a fordulat megnő a centrifugális erő miatt megszakad a főtengely és az öninditó között a hajtás, de hol kapaszkodnak a görgök a főtengelyre. Az ugye kupos és sehol nem látom a kapcsolatot.
Sziasztok !
A régebbi évjáratoknál mintha nem 3db hanem több de kisebb görgő lenne a szabadonfutóban.
A másik érdekes kérdés, ha hátulról van szerelve 6db csavarral milyen lehúzóval lehet levenni a lendkereket?
Nekem meg van mind a hat mert 1996 végi a motor de 1997 van irva forgalmiba és emlékszel még eggyütt pontosítottuk . Majd nem rendeltem hozzá egy 97-es szabadon futót mikor az enyémben még 96-os van. Ez kb agusztusban volt mikor fellazultak a rögzítő csavarok és azt hittem beszart a szab futó.
A mellékelt fotot is akkor csináltam, azon látszik a 6 luk és az is hogy 3 -mal van a szab futó felfogatva a többi 3 üres.
az elöbb tettem fel a fotókat.
Mi az az szvsz? Itt a foto az ujról és a régiről. Szerintem abban igazad van hogy a régit 3 az ujat 6 csavartartja de a furatok csak többen vannak a kiosztás stimmel csak az ujnál 3 használok fel és a szabadon futot hátulról fogatom fel. Az én mágnesemen is 6 csavar van abból 3 üres oda csavarom be a lehúzót.
Lehet hogy nehéz lenne úgy elhelyezni hogy rendesen tudjon kapcsolódni a fogaskoszorúval. Talán a hosszában beépített főtengelyes motoroknál vagy boxereknél egyszerűbb a helyzet. Nem tudom a BMW vagy netán a Guzzi milyet használ.