Sziasztok! Szeretnék egy kis segítséget kérni. Miért van az szerintetek, hogy a motorom szó szerint ZABÁLJA az olajat?! Én értem, hogy 2T meg 125 ccm, de 1 liter olajat 500 km alatt nem kéne beegyen szerintem.. A hengernél is kijön néha valami csövön pár csepp. Azt meg egyáltalán nem értem, hogy a kipufogón miért nyomja ennyire.. A rendszám is tiszta olaj.. Mit gondoltok, mi lehet a baj?
Nem akarom kimagyarazni magam. Altalanossagban beszeltem.
Az hogy milyen hatasa van a kenoanyagoknak a menetekre en nem ezekbol tanultam, tudom, amit te belinkeltel, mivel az en foglalkozasom nem ebbol az iranybol valo. Arra szerettem volna ravilagitani, hogy ugy kering a nyomatekkulcs legenda , mint valami messias, de hozza tartozo alapismeretek hianyosak, legalabbis en annak talalom.
Es arra meg vegkepp nem szerettem volna kilyukadni, hogy a 15 evvel ez elotti tudas ma is eleg lesz, foleg 15 ev mulva. De azt hiszem te is belathatod , hogy ebbe a pici orszagba a nyugati gepjarmu technika megerkezesevel mintha egy meteor csapodott volna be, es csovajaban hozva magaval azokat a szerelesi kovetelmenyeket amiket az elott csak nagyon okos szakik tudhattak magukenek,mert szinte egesz eletuket ennek szenteltek.
Az hogy este mi sikerult beepitenem a gondolatmenetembe az egy dolog, remelem senkit nem tajekoztattam felre fele. Rossz tapasztalatok birtokaban irtam le, mert altaban nem a felhasznaloi oldalrol nezem ezeket a dolgokat, hanem sok esetben nekem kellett/ kell irnom a szerelesi utasitasokat, es azt betartatni a gyartosor mellett dolgozokkal.
Szamolgatas meg neha fontos, mostanaban akad egy ket urteleszkopos projekt. Par hete az egyik resz osszeszerelesenek tervezesekor a standard BKNY csavar feje nem igen fert bele a helyere. Elorantottunk egy masik spec csavart , kisebb fejjel. Kisebb volt a fejmagassag, de kisebb volt a fej atmeroje is. Az apro szamitasnal kijott, hogy nyomatekra lehuzaskor nagy valoszinuseggel megfolyna a csavar fej alatt az aluminium...igy ez az irany ebben az esetben nem igen volt megfelelo, ciki lett volna ha parszaz ezer euros tukrok a teleszkopba kesobb eldeformalodnank es egy pottyet kozelebb kerulne a tejut... :)
Mas reszrol koszonom a helyreigazitasokat.
Nos én nem tanultam egyetemi szinten -sajnos- ezeket a dolgokat, de jó látni, olvasni ezeket.
Én a saját nyomatékkulcsomat kb. 25-28 éve vehettem, és csak én használtam és csak itthon. Ami a lényeg, hogy én tapasztalati úton, illetve egy-két normális és valóban nagy tudású -mestervizsgával rendelkező és mestervizsga bizottsági tagok- szerelő tanácsai alapján kezdtem csinálgatni itthon a dolgaimat. Hozzátartozik a dologhoz, hogy nem autó vagy motorszerelő vagyok, szerszámgép technikusnak tanultam, a gépjárművekkel viszont gyerekkorom óta foglalkozom. Több évig dolgoztam -többnyire- ingyen a szabadidőmben egy szerelőnél napi 3-4 órát, és úgy gondolom hogy ott azért sikerült az alapokat elsajátítani a meglévő műszaki tudásomra alapozva.
Tehát én ha egy hengerfejet teszek fel, előtte a blokkban a menetes furatokat levegővel alaposan kifújom, ott ne maradjon semmilyen szennyeződés sem víz. A hengerfej csavar a jobb típusoknál minden szereléskor cserés, de vannak olyanok, ahol vissza lehet tenni. Továbbmenve, vannak tőcsavarosok is.
A lényeg, (és ezt minden hengerfej szereléskor hallottam),hogy a csavarokat szerelőpasztával vékonyan be kell kenni. (rezespasztával) Ezt mostanában nem nagyon látom az ifjú szerelők kelléktárában. A szerelőpaszta és a menetek alapos tisztításának a lényege, hogy a meghúzandó csavarok súrlódási tényezőjét a lehető legjobban egalizáljuk, mert hogy így párosul az azonos meghúzási nyomaték azonos szorító erővel. Én így látom, így tapasztaltam. Itt jön az, hogy ezt a súrlódási különbséget tovább lehet csökkenteni a szögrehúzással, illetve a nyúlási határra való húzással.
A nyomatékkulcs által mutatott értéknek egyébként meg kell felelnie a valóságnak, de ahogy korábban írtam, és ebben szerintem mindannyian egyetértünk, ugyanilyen fontos -ha nem fontosabb- az azonos értékre való lehúzás. Tehát ebben látom az igazi jelentőségét.
Nekem ilyen van:
Itt nézd meg az 1/9 oldalt. Tárgyalja a meneteken lévő kenőanyagok hatását a csavarok meghúzási nyomatékaira.
Nem szeretnék kioktató lenni, bocs ha meredek lesz amit mondok. Attól, hogy nem tudsz valamiről, még létezhet.
A fenti link egy általános szerviz utasítás, alapvető dolgokkal. Ezeket a konkrét manualok már nem tartalmazzák, elvárják az ismereteket.
Nincs túllihegve a dolog. A technika fejlődik, és nekünk lépést kell tartani. Téves gondolatmenet, hogy ami elég volt 15 éve, az elég lesz 15 év múlva is.
Az a sok számolgatás valóban értelmetlen, ha nem építed be a gondolatmenetetbe. A gyárak tudják a súrlódási tényező eltéréseiből adódó problémáról, erre találták ki a szögrehúzást, illetve a nyúlási határra való húzást. Biztosan emlékszel a szakítósziládsági diagram vízszintes szakaszára. Ott a nyúlás nő, az erő szinte változatlan. Ide húzva a csavarokat igen jól biztosítható az egyforma összeszorító erő. És ebből következik ezen csavar minden szereléskori cseréje is.
A nyomatékkulcs pontosságáról.
Nyilván csak hitelesített nyomatékkulccsal dolgozhatnál. Az Isten mentsen meg minket attól, hogy ezt betartassa egy hatóság, olyan költséges lenne.
De Te is meggyőződhetsz időnként a pontosságról, ha a vízszintesen elhelyezett nykulcs végére egy egyre nagyobb súlyokat teszel, és kiszámolod, mikor kell lekattannia.
Ezen túli pontatlanság már megengedett, hiszen általában ezt beleszámolják a gyártók a dologba. (tűrés).
Meghuzasi nymotekrol:
Magam reszerol ugy velem hogy sok esetben kicsit tul van lihegve a dolog. 15 evvel ez elott akkor meg csak tecnikusnak tanulva sem lattam nyomatekkulcsot, meg a tanoran sem, csak kurva sokat kellett szamolgatni a csavarkotesek, es mas egyeb szilardsagtani dolgok parametereit. Az egyetemen meg tobb baromsagot szamolgattunk. Bar sok mindent felejtettem, de azt hogy mennyi tenyezo van egy csavarkoteskor (egy resze magabol a menetprofilbol adodik, az fix) amit igazibol csak ugy tapasztalati uton saccolunk...pl a surlodasi tenyezo meneteken, vagy a csavar feje es az alatet kozott. ugye azt nem nehez belatni, hogyha kisebb a ez a surlodas meghuzaskor, akkor "kesobb" all meg a csavar, azaz a menetek es maga a csavarszar jobban lesz terhelve, jobban meg lesz huzva. Ugyanakkor ha tul nagy a surlodas, akkor hamarabb megall a csavar...
Marpedig egyik servizmanual sem emliti, hogy olajos marahat -e a olajleereszto furat menete, vagy alkohollal kell lemosni, es utana ultrahangos mosoban meg megtisztani a csavarkotes feluletet.
Es akkor meg ott van a maga a nyomatek kulcs is. Egy minosegbiztost csak akkor erdekel egy ilyen szerkezet ha az hitelesitve van. Vagyis a beallitott erteket jo ismetlesi pontossaggal turesen belul, sokszor meg tudja ismetelni. Igaz sok szervizben nem jartam, de lehet hogy par ertekekes testreszemet fel mernem tenni arra, hogy ezek a fontos eszkozok ilyen proceduran nem igen esnek at, foleg nem mondjuk eves rendszeressegell, ami ido alatt azert lehet azzal szamolni, hogz valtozik a rugo karaktersztikaja es esetleg mashol old mar le...
Szoval azert ha ezeket a bizonytalansagi tenyezokat fegzelembe veszi a felhasznalo, akkor ugy hasra utve azt mondanam hogy akar 10-20% elteres is lehet ugyanazzal a nyomatekkulccsal lehuzott csavarok kozott...Meg akkor is ha nagyon preciz draga szerszama van valakinek, mert ugye pl a csavarok kozotti tolerancian beluli meretelteresekrol nem is beszeltunk...
Be kell vallanom, legutóbb néhány napja elővettem a nyomatékkulcsot, de nem motorhoz. A nagyobbik szagfűrészen végeztem nagyszervizet!
Mondom magamba, jönnek a nagy rönkök, és egyébként is 2006 óta nem csináltam rajta semmit. Akkor csináltam. Tehát tényleg darabokra szedtem, és az alsó kerék meghajtótengely csapágyházait húztam meg vele, azért, hogy egyformán legyenek lehúzva, azok tartják a szalagfeszességet is. Hát így történt.
mind egyforma volt
f astra azért nem discovery űrsikló, simán széttéptem pár óra alatt
csak pl hidrotőke csere munkadíja 25 pénz lett volna kedvezménnyel
magamnak meg 650ft volt az fbs és nemegész 1 nap alatt kész lettem
szóval kerestem 25 pénzt
a havi 110 ezres fizetésemhez képest elég jó volt
ezek többnyire olyan dolgok ami már úgyis szar
szóval nem lehetne nagyon elrontani
a gsxr meg más történet, sosem láttam olyant, szerintem egy olajcsere is eltartana egy napig
fzr is nagy macera volt, endúrók után hajtépően idegesító egy sportgép szervíz
magamnak meg cserélek akár hajtókarcsapágyat is, másnak azért ilyeneket nem
nekem nincs ügyfél én csak haveroknak szerelek ezt-azt
és mindig mondom nekik hogy megpróbálom, de ha elkúrom te szopsz be
múltkor egy iveco világítás/index/ablaktörlő nyákot mentettem meg, ami 70 pénz, de az opel világítás jelző berregőjét 2x forrasztom át de akkor is beszarik 1 hét alatt
na ezek bosszantanak......
pl egy hengerfej szereléskor jól jön a nyomatékkulcs
bár nekem sikerült anélkül is összerakni simán kézzel betekertem koppra aztán úgy döntöttem hogy 1/4 fordulat az 20nm
és sikerült
tuti meggájver vagyok, mondjuk én 5 melóból 1x beszopok, és szinte mindig amikor magamnak csinálom
BlackSheep "Amikor 4órán keresztül heggesztem a kipufogóját és (hogy kezdô kis buzi vagyok és milyen alapon vagyok drága) elkérek érte 5 ezer forintot, (17 az új) mire a válasz, hogy bocs, csak 3 van nálam majd behozom holnap és soha többet nem látom."
Ez esetben nálam marad a kipufogó, amíg nem rendezi az árát. Nálam bevált.
Az hogy milyen hatasa van a kenoanyagoknak a menetekre en nem ezekbol tanultam, tudom, amit te belinkeltel, mivel az en foglalkozasom nem ebbol az iranybol valo. Arra szerettem volna ravilagitani, hogy ugy kering a nyomatekkulcs legenda , mint valami messias, de hozza tartozo alapismeretek hianyosak, legalabbis en annak talalom.
Es arra meg vegkepp nem szerettem volna kilyukadni, hogy a 15 evvel ez elotti tudas ma is eleg lesz, foleg 15 ev mulva. De azt hiszem te is belathatod , hogy ebbe a pici orszagba a nyugati gepjarmu technika megerkezesevel mintha egy meteor csapodott volna be, es csovajaban hozva magaval azokat a szerelesi kovetelmenyeket amiket az elott csak nagyon okos szakik tudhattak magukenek,mert szinte egesz eletuket ennek szenteltek.
Az hogy este mi sikerult beepitenem a gondolatmenetembe az egy dolog, remelem senkit nem tajekoztattam felre fele. Rossz tapasztalatok birtokaban irtam le, mert altaban nem a felhasznaloi oldalrol nezem ezeket a dolgokat, hanem sok esetben nekem kellett/ kell irnom a szerelesi utasitasokat, es azt betartatni a gyartosor mellett dolgozokkal.
Szamolgatas meg neha fontos, mostanaban akad egy ket urteleszkopos projekt. Par hete az egyik resz osszeszerelesenek tervezesekor a standard BKNY csavar feje nem igen fert bele a helyere. Elorantottunk egy masik spec csavart , kisebb fejjel. Kisebb volt a fejmagassag, de kisebb volt a fej atmeroje is. Az apro szamitasnal kijott, hogy nyomatekra lehuzaskor nagy valoszinuseggel megfolyna a csavar fej alatt az aluminium...igy ez az irany ebben az esetben nem igen volt megfelelo, ciki lett volna ha parszaz ezer euros tukrok a teleszkopba kesobb eldeformalodnank es egy pottyet kozelebb kerulne a tejut... :)
Mas reszrol koszonom a helyreigazitasokat.
Én a saját nyomatékkulcsomat kb. 25-28 éve vehettem, és csak én használtam és csak itthon. Ami a lényeg, hogy én tapasztalati úton, illetve egy-két normális és valóban nagy tudású -mestervizsgával rendelkező és mestervizsga bizottsági tagok- szerelő tanácsai alapján kezdtem csinálgatni itthon a dolgaimat. Hozzátartozik a dologhoz, hogy nem autó vagy motorszerelő vagyok, szerszámgép technikusnak tanultam, a gépjárművekkel viszont gyerekkorom óta foglalkozom. Több évig dolgoztam -többnyire- ingyen a szabadidőmben egy szerelőnél napi 3-4 órát, és úgy gondolom hogy ott azért sikerült az alapokat elsajátítani a meglévő műszaki tudásomra alapozva.
Tehát én ha egy hengerfejet teszek fel, előtte a blokkban a menetes furatokat levegővel alaposan kifújom, ott ne maradjon semmilyen szennyeződés sem víz. A hengerfej csavar a jobb típusoknál minden szereléskor cserés, de vannak olyanok, ahol vissza lehet tenni. Továbbmenve, vannak tőcsavarosok is.
A lényeg, (és ezt minden hengerfej szereléskor hallottam),hogy a csavarokat szerelőpasztával vékonyan be kell kenni. (rezespasztával) Ezt mostanában nem nagyon látom az ifjú szerelők kelléktárában. A szerelőpaszta és a menetek alapos tisztításának a lényege, hogy a meghúzandó csavarok súrlódási tényezőjét a lehető legjobban egalizáljuk, mert hogy így párosul az azonos meghúzási nyomaték azonos szorító erővel. Én így látom, így tapasztaltam. Itt jön az, hogy ezt a súrlódási különbséget tovább lehet csökkenteni a szögrehúzással, illetve a nyúlási határra való húzással.
A nyomatékkulcs által mutatott értéknek egyébként meg kell felelnie a valóságnak, de ahogy korábban írtam, és ebben szerintem mindannyian egyetértünk, ugyanilyen fontos -ha nem fontosabb- az azonos értékre való lehúzás. Tehát ebben látom az igazi jelentőségét.
Nekem ilyen van:
Itt nézd meg az 1/9 oldalt. Tárgyalja a meneteken lévő kenőanyagok hatását a csavarok meghúzási nyomatékaira.
Nem szeretnék kioktató lenni, bocs ha meredek lesz amit mondok. Attól, hogy nem tudsz valamiről, még létezhet.
A fenti link egy általános szerviz utasítás, alapvető dolgokkal. Ezeket a konkrét manualok már nem tartalmazzák, elvárják az ismereteket.
Nincs túllihegve a dolog. A technika fejlődik, és nekünk lépést kell tartani. Téves gondolatmenet, hogy ami elég volt 15 éve, az elég lesz 15 év múlva is.
Az a sok számolgatás valóban értelmetlen, ha nem építed be a gondolatmenetetbe. A gyárak tudják a súrlódási tényező eltéréseiből adódó problémáról, erre találták ki a szögrehúzást, illetve a nyúlási határra való húzást. Biztosan emlékszel a szakítósziládsági diagram vízszintes szakaszára. Ott a nyúlás nő, az erő szinte változatlan. Ide húzva a csavarokat igen jól biztosítható az egyforma összeszorító erő. És ebből következik ezen csavar minden szereléskori cseréje is.
A nyomatékkulcs pontosságáról.
Nyilván csak hitelesített nyomatékkulccsal dolgozhatnál. Az Isten mentsen meg minket attól, hogy ezt betartassa egy hatóság, olyan költséges lenne.
De Te is meggyőződhetsz időnként a pontosságról, ha a vízszintesen elhelyezett nykulcs végére egy egyre nagyobb súlyokat teszel, és kiszámolod, mikor kell lekattannia.
Ezen túli pontatlanság már megengedett, hiszen általában ezt beleszámolják a gyártók a dologba. (tűrés).
Magam reszerol ugy velem hogy sok esetben kicsit tul van lihegve a dolog. 15 evvel ez elott akkor meg csak tecnikusnak tanulva sem lattam nyomatekkulcsot, meg a tanoran sem, csak kurva sokat kellett szamolgatni a csavarkotesek, es mas egyeb szilardsagtani dolgok parametereit. Az egyetemen meg tobb baromsagot szamolgattunk. Bar sok mindent felejtettem, de azt hogy mennyi tenyezo van egy csavarkoteskor (egy resze magabol a menetprofilbol adodik, az fix) amit igazibol csak ugy tapasztalati uton saccolunk...pl a surlodasi tenyezo meneteken, vagy a csavar feje es az alatet kozott. ugye azt nem nehez belatni, hogyha kisebb a ez a surlodas meghuzaskor, akkor "kesobb" all meg a csavar, azaz a menetek es maga a csavarszar jobban lesz terhelve, jobban meg lesz huzva. Ugyanakkor ha tul nagy a surlodas, akkor hamarabb megall a csavar...
Marpedig egyik servizmanual sem emliti, hogy olajos marahat -e a olajleereszto furat menete, vagy alkohollal kell lemosni, es utana ultrahangos mosoban meg megtisztani a csavarkotes feluletet.
Es akkor meg ott van a maga a nyomatek kulcs is. Egy minosegbiztost csak akkor erdekel egy ilyen szerkezet ha az hitelesitve van. Vagyis a beallitott erteket jo ismetlesi pontossaggal turesen belul, sokszor meg tudja ismetelni. Igaz sok szervizben nem jartam, de lehet hogy par ertekekes testreszemet fel mernem tenni arra, hogy ezek a fontos eszkozok ilyen proceduran nem igen esnek at, foleg nem mondjuk eves rendszeressegell, ami ido alatt azert lehet azzal szamolni, hogz valtozik a rugo karaktersztikaja es esetleg mashol old mar le...
Szoval azert ha ezeket a bizonytalansagi tenyezokat fegzelembe veszi a felhasznalo, akkor ugy hasra utve azt mondanam hogy akar 10-20% elteres is lehet ugyanazzal a nyomatekkulccsal lehuzott csavarok kozott...Meg akkor is ha nagyon preciz draga szerszama van valakinek, mert ugye pl a csavarok kozotti tolerancian beluli meretelteresekrol nem is beszeltunk...
http://gt3.bme.hu/oktatas/BsC/...
Egy utolsó off, ekkora rönkök voltak, láncfűrésszel kellett beigazítani, hogy aláférjen.
Ezen csörgess meg holnap, és visszahívlak.
Köszi
Teljes útvonal hossza:
223 km ( kb. 3 óra 24 perc )
Mert tényleg kéne.
Korlát, korlát oszlop?
Mondom magamba, jönnek a nagy rönkök, és egyébként is 2006 óta nem csináltam rajta semmit. Akkor csináltam. Tehát tényleg darabokra szedtem, és az alsó kerék meghajtótengely csapágyházait húztam meg vele, azért, hogy egyformán legyenek lehúzva, azok tartják a szalagfeszességet is. Hát így történt.
f astra azért nem discovery űrsikló, simán széttéptem pár óra alatt
csak pl hidrotőke csere munkadíja 25 pénz lett volna kedvezménnyel
magamnak meg 650ft volt az fbs és nemegész 1 nap alatt kész lettem
szóval kerestem 25 pénzt
a havi 110 ezres fizetésemhez képest elég jó volt
szóval nem lehetne nagyon elrontani
a gsxr meg más történet, sosem láttam olyant, szerintem egy olajcsere is eltartana egy napig
fzr is nagy macera volt, endúrók után hajtépően idegesító egy sportgép szervíz
magamnak meg cserélek akár hajtókarcsapágyat is, másnak azért ilyeneket nem
Magadnak megteheted, de ügyfélnek, mondjuk egy 2011-es gixeren...
és mindig mondom nekik hogy megpróbálom, de ha elkúrom te szopsz be
múltkor egy iveco világítás/index/ablaktörlő nyákot mentettem meg, ami 70 pénz, de az opel világítás jelző berregőjét 2x forrasztom át de akkor is beszarik 1 hét alatt
na ezek bosszantanak......
bár nekem sikerült anélkül is összerakni simán kézzel betekertem koppra aztán úgy döntöttem hogy 1/4 fordulat az 20nm
és sikerült
tuti meggájver vagyok, mondjuk én 5 melóból 1x beszopok, és szinte mindig amikor magamnak csinálom
Ez esetben nálam marad a kipufogó, amíg nem rendezi az árát. Nálam bevált.