Levegő-olaj hűtésről akkor beszélhetünk, ha az olajnak külön hűtőegysége van, amin az áthaladva lehűl... pl Hyosung gv250
A Skoda 120-as olajteknője is bordázott, szintén a hűtés miatt, de ettől még az is folyadékhűtéses, csak valamelyik változatának volt külön olajhűtője.
Természetesen a mi esetünkben a kenőolaj is szállít hőt, mint mindig... de ezt nem kell megemlíteni.
akkor a te esetedben a hűtőfelületek nagysága még kevésbé indokolja a 60-as olajat, ráadásul komoly teljesítményveszteséggel számolhatsz... nem javaslom
"És akkor az olaj hűtőhatásáról még nem is beszéltünk." - Ez a Virgács esetében nem jelentős, mert csak a blokk többi részét használhatjuk a hő leadására. Mivel az alapjáraton keletkező hő relatív kis mennyiségű (kb. a teljes terhelésre jellemző üzemanyag-fogyasztás 4%-áról beszélhetünk ) és a hűtőfelület a hengerpalást+ égéstér felülethez képest is nagy. De a menetszél hiányában csak egy kb 60-70 C-os "burokban" van a blokk. Ilyenkor a belső hőmérséklet nagyon meg tud emelkedni, és ilyenkor pl az egyik legfontosabb hőgóc a vezérműtengely belső csapágyazása igényli a megfelelő kenést.
mivel e viszkozitást a legjobban úgy lehetne megfogalmazni konyhanyelven, hogy a folyadék rétegeinek egymáson való elcsúszásához szükséges idő leírásához nyújt támpontot, akkor a pontos megfogalmazások ismerete nélkül is jól látszik, mennyivel nehezebben préselhető ki két felület közül a 60-as mint a 40-es olaj 100 C-n...
Ez természetesen a tengelykapcsoló zárásakor is létező jelenség, ezért ha nem teljes terhelésen használod a motorodat, szinte visszahűtés lehetősége nélkül akkor a 60-as olaj csak hátrányt jelent, előnyt nem...
"az 50-ea 60-as olajak olyanok, mint a slick gumi, a versenypályán nagyon kell, de közúton nincs akkora terhelése a járműnek, hogy az előnyeit kihasználd.."
Pont ezért nem vettem, de egy próbát lehet, hogy megér.
"mert álló helyben 40 fokban szinte nulla a hűtése a motornak."
Csak szinte, mert azért úgyis ad le hőt, minél nagyobb a hőmérséklet különbség, annál inkább. És akkor az olaj hűtőhatásáról még nem is beszéltünk.
Az olaj valódi (üzem meleg körülmények) "vastagságát" épp a meleg oldali viszkozitás adja meg...
Egy korszerű négyütemű motor nem ok nélkül kap 0W-30, vagy 5W-30-as olajat az a 30 az az érték ami kell neki. Minél nagyobb a második érték, annál nehezebben keringethető, annál több energiát igényel a mozgatása - ez fogyasztásnövekedéssel jár...
az 50-ea 60-as olajak olyanok, mint a slick gumi, a versenypályán nagyon kell, de közúton nincs akkora terhelése a járműnek, hogy az előnyeit kihasználd... Egyszerűen mások az üzemi körülmények
A virgácshoz elvileg elég a 40-es olaj, én azért döntöttem az 50-es mellett, mert álló helyben 40 fokban szinte nulla a hűtése a motornak. Ez egyfajta túlbiztosítás a részemről...
"A kapcsolási érzet jobb, az üreset könnyebben találom meg,"
Ez a rész, ami engem is érdekelne, és valóban összehasonlítható, könnyen.
Egyszer megpróbáltam a 20W-50-est én is (Nem Elf, hanem Castrol volt, asszem), de nem hozott javulást (melegen üres találásban), így visszatértem a 10W-40 re, mivel én télen is előveszem a vasat, ha nincs lucsok. Egyszer majd egy 10W-50, vagy 60-at kipróbálnék, hátha hoz javulást. Még az árát is elviselem, 1,5 l kell csak.
Visszatérve egy picit a márkákra, az a baj, hogy nem tudjuk, hogy az árban mennyi a marketing, reklám, és a kutatás-fejleztés.
Pl a Kozel sört is adták 109-ért is, most meg már 140 alatt nincs, pedig ugyanolyan, mint volt.
Az API jelzésekről: az intézet által meghatározott előírások időszakosan módosulnak a második karakter sorrendjében.
Akkor ha valamihez elég a SAE 15W-40 API SE olaj, de a kereskedelmi forgalomban csak SAE 15W-40 API SG-t vagy SH-t találsz akkor azt kell belerakni...
látatlanban merem írni, hogy 0W-40 esetében SH-t nem találsz... szerintem nincs ilyen
megvannak az összefüggések ezen paraméterek között is, de erre jók a gyári előírások, ha a VW 501.00 kel az autóba, és egy jó minőségű, kedvező áron megvásárolható olaj flakonján az van, akkor az jó lesz bele... Ez esetben az ACEA, és API jelölést a gyártó már megnézte, bevizsgálta helyettünk, már csak az a kérdés, marad, hogy 5W vagy 10W -s olajat szeretnénk használni,
bár mindig vannak érdekes esetek: PDTDI motorok esetében több szerviz elmondása alapján a Castrolt megeszi, a Mobilt-t nem, ugyanolyan előírások esetén is...
JASO FA - alacsony igénybevételnek kitett kétütemű motorok
JASO FB - közepes igénybevételnek kitett kétütemű motorok
JASO FC - közepes igénybevételnek kitett, alacsony füstkibocsátású kétütemű motorok
! JASO MB az MA kategóriánál kisebb súrlódású négyütemű motorokra vonatkozó előírások ! (ez a tengelykapcsolónk miatt, és a felhasznált fémek párosítása miatt - pl csapágyfémek, és forgattyúscsapok miatt nagyon nem jó)
JASO MA-1 jobb súrlódási viselkedésre vonatkozó követelmények, négyütemű motorok esetén
JASO MA-2 a legjobb súrlódási viselkedésre vonatkozó követelmények négyütemű motorok esetében.
Nekünk ez a két utolsó jó...
A szintetikus/ásványi téma elég nagy, a legfontosabb az, hogy az ásványi olaj nagyobb illesztési hézagok esetén, és adott tömítésként alkalmazott anyagok esetén működik jól. Gyorsabban használódik, hiszen a benne lévő szénhidrogén láncok mértete, nem homogén, az egy "keverék" és a láncok szakadásakor az összesített tulajdonságok gyorsan változnak. A mai szintetikus olajak észter származékok, vagy PAO (gázlepárlásból származó) anyagok keveréke... az észter drágább. Létezik a hirdokrakkolás nevű eljárás, (HC szintetikus felirat erre utal) amely ásványi bázisból állít elő szintetikus olajakhoz nagyon hasonló kenőanyagot.
Ami általános aranyszabály:
0W- X csak szintetikus lehet
5W- X általában HC olaj
10W- X résszintetikus olajak
15W- X ásványi bázisú olaj
Ami a legfontosabb, hogy a rugó összenyomásakor a szelep ékek, és a rugó ne verje ki a szemedet... illetve ne repüljenek messzire. Ehhez inkább kérj segítséget, és nézz utána a célszerszámok működési elvének. Ez alapján dolgozz ...
Ha tényleg elgörbült a szelepszár az, azért látszik, hiszen a szelepülék, éa a szeleptányér ez esetben nem koncentrikus
A dugattyúra való gyűrűgarnitúrát hol lehet vagy hol érdemes beszerezni?
BT-Interphone head setet vettünk de nincs hozzá magyar nyelvű leírás. Valaki nem tudna egyet küldeni?
Köszönöm
most leltem rá:
http://www.szocimotoros.hu/hu/...
Nagyon jó cikkek, szerintem !
Gondoltam levezetek egyfajta analógiát a skoda 120 bordázott olajteknőjéről :))
Ui: keeway.hu (itt van alkatrész katalógus is)
nekem két éve müködik 4200 Ft-ért
:))
A Skoda 120-as olajteknője is bordázott, szintén a hűtés miatt, de ettől még az is folyadékhűtéses, csak valamelyik változatának volt külön olajhűtője.
Természetesen a mi esetünkben a kenőolaj is szállít hőt, mint mindig... de ezt nem kell megemlíteni.
Hát hűtőfelületem az van bőven (a ccm-hez képest), arra nem panaszkodom. És a blokk alja is bordás (levegő-olaj hűtés)
Sajnos használom teljes terhelésen is (mind a 11 lóerőt )
maximális kinematikai viszkozitás értékek 100 C-n:
30 - 12,5
40 - 16,3
50 - 21,9
60 - 26,1 mm2/s
mivel e viszkozitást a legjobban úgy lehetne megfogalmazni konyhanyelven, hogy a folyadék rétegeinek egymáson való elcsúszásához szükséges idő leírásához nyújt támpontot, akkor a pontos megfogalmazások ismerete nélkül is jól látszik, mennyivel nehezebben préselhető ki két felület közül a 60-as mint a 40-es olaj 100 C-n...
Ez természetesen a tengelykapcsoló zárásakor is létező jelenség, ezért ha nem teljes terhelésen használod a motorodat, szinte visszahűtés lehetősége nélkül akkor a 60-as olaj csak hátrányt jelent, előnyt nem...
Pont ezért nem vettem, de egy próbát lehet, hogy megér.
"mert álló helyben 40 fokban szinte nulla a hűtése a motornak."
Csak szinte, mert azért úgyis ad le hőt, minél nagyobb a hőmérséklet különbség, annál inkább. És akkor az olaj hűtőhatásáról még nem is beszéltünk.
Egy korszerű négyütemű motor nem ok nélkül kap 0W-30, vagy 5W-30-as olajat az a 30 az az érték ami kell neki. Minél nagyobb a második érték, annál nehezebben keringethető, annál több energiát igényel a mozgatása - ez fogyasztásnövekedéssel jár...
az 50-ea 60-as olajak olyanok, mint a slick gumi, a versenypályán nagyon kell, de közúton nincs akkora terhelése a járműnek, hogy az előnyeit kihasználd... Egyszerűen mások az üzemi körülmények
A virgácshoz elvileg elég a 40-es olaj, én azért döntöttem az 50-es mellett, mert álló helyben 40 fokban szinte nulla a hűtése a motornak. Ez egyfajta túlbiztosítás a részemről...
Ez a rész, ami engem is érdekelne, és valóban összehasonlítható, könnyen.
Egyszer megpróbáltam a 20W-50-est én is (Nem Elf, hanem Castrol volt, asszem), de nem hozott javulást (melegen üres találásban), így visszatértem a 10W-40 re, mivel én télen is előveszem a vasat, ha nincs lucsok. Egyszer majd egy 10W-50, vagy 60-at kipróbálnék, hátha hoz javulást. Még az árát is elviselem, 1,5 l kell csak.
Visszatérve egy picit a márkákra, az a baj, hogy nem tudjuk, hogy az árban mennyi a marketing, reklám, és a kutatás-fejleztés.
Pl a Kozel sört is adták 109-ért is, most meg már 140 alatt nincs, pedig ugyanolyan, mint volt.
illetve a versenytechnikában sok esetben használnak egyfokozatú 50-es 60-as olajat, ami esetünkben szintetikus...
van az agip-nak 20w-50-es szintetikusa is
de a kivétel erősíti a szabályt...
Akkor ha valamihez elég a SAE 15W-40 API SE olaj, de a kereskedelmi forgalomban csak SAE 15W-40 API SG-t vagy SH-t találsz akkor azt kell belerakni...
látatlanban merem írni, hogy 0W-40 esetében SH-t nem találsz... szerintem nincs ilyen
megvannak az összefüggések ezen paraméterek között is, de erre jók a gyári előírások, ha a VW 501.00 kel az autóba, és egy jó minőségű, kedvező áron megvásárolható olaj flakonján az van, akkor az jó lesz bele... Ez esetben az ACEA, és API jelölést a gyártó már megnézte, bevizsgálta helyettünk, már csak az a kérdés, marad, hogy 5W vagy 10W -s olajat szeretnénk használni,
bár mindig vannak érdekes esetek: PDTDI motorok esetében több szerviz elmondása alapján a Castrolt megeszi, a Mobilt-t nem, ugyanolyan előírások esetén is...
JASO FA - alacsony igénybevételnek kitett kétütemű motorok
JASO FB - közepes igénybevételnek kitett kétütemű motorok
JASO FC - közepes igénybevételnek kitett, alacsony füstkibocsátású kétütemű motorok
! JASO MB az MA kategóriánál kisebb súrlódású négyütemű motorokra vonatkozó előírások ! (ez a tengelykapcsolónk miatt, és a felhasznált fémek párosítása miatt - pl csapágyfémek, és forgattyúscsapok miatt nagyon nem jó)
JASO MA-1 jobb súrlódási viselkedésre vonatkozó követelmények, négyütemű motorok esetén
JASO MA-2 a legjobb súrlódási viselkedésre vonatkozó követelmények négyütemű motorok esetében.
Nekünk ez a két utolsó jó...
A szintetikus/ásványi téma elég nagy, a legfontosabb az, hogy az ásványi olaj nagyobb illesztési hézagok esetén, és adott tömítésként alkalmazott anyagok esetén működik jól. Gyorsabban használódik, hiszen a benne lévő szénhidrogén láncok mértete, nem homogén, az egy "keverék" és a láncok szakadásakor az összesített tulajdonságok gyorsan változnak. A mai szintetikus olajak észter származékok, vagy PAO (gázlepárlásból származó) anyagok keveréke... az észter drágább. Létezik a hirdokrakkolás nevű eljárás, (HC szintetikus felirat erre utal) amely ásványi bázisból állít elő szintetikus olajakhoz nagyon hasonló kenőanyagot.
Ami általános aranyszabály:
0W- X csak szintetikus lehet
5W- X általában HC olaj
10W- X résszintetikus olajak
15W- X ásványi bázisú olaj
Ha tényleg elgörbült a szelepszár az, azért látszik, hiszen a szelepülék, éa a szeleptányér ez esetben nem koncentrikus