Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

ETZ-hez kerestem valamit, kozben ezt talaltam. Temaba vag!
A biciklinel nincs veszelyesebb! Soha ne uljetek ra , mert el fogtok esni, mint en mindig....
Szerintem a robogó a legveszélyesebb, az elektromos bringa után....
Azért a motorozásnak nincsen párja! Lehet valaki "papós túrázó", "pályamenő szpídes" ,vagy "hónaljszellőzős csopperes" a lényeg, hogy nyál legyen a tankban és irány az út!
Igen, Ot is egy szabalytalan kamion sodorta el, mikor robogoval kozlekedett. Teny hogy a szerencse/pech megfelelo aranya is szukseges, legyunk akarmilyen meisterek... Ez Setzert igazolja. Viszont a Abe esete nagyon ritka, a "szabvany motorbalesetek" nem ilyenek. Ez fukeneh-t es masokat igazolja. Mindenki vigyazzon magara es/vagy kozben kover nylegaz mindenhol! Abban azert ertsunk egyet, hogy motorozni fasza dolog!
Öcséééém, ennyit nem olvastam általános óta, mikor bezártak a könyvtárba....
Basszus, nem is hallottam! Apicsába...
Még csak annyit hogy a napokban hunyt el közuti motorbalesetben Norick Abe SBK-bajnok. Egy teheratós taposta halálra. Neki ezt dobta a gép! R.I.P.
Akkor assz"em ezt kiveséztük!
Azért lehet ! biztonságosabban ! a kis kategóriával megtanulni motorozni, mert : lassabb, könnyebb, nem gyorsul fel hirtelen annyira, nem szabadít fel hirtelen akkora nyomatékot..stb egyszóval tanulókategória, ami igazán csak és kizárólag a tapasztalatszerzésre kell és itt a KELL-en van a hangsúly.
A "nagy" vasakon is tanulsz hisz ez egy lépcsőzetes tudás minden ráépül az eddig tanultakra, tapasztaltakra. De a nagy gép nem tolerálja az alapok hiányát, és kegyetlenül büntet! Még az apróbb hibákat is amiket egy kisebb motornál kivédenéd, itt már lapjára rakod, vagy nem veszed be...
De ezeket nem kell bizonygatni sajnos évről évre egyre nő a balesetek száma, és ezeket 99% friss, pár éves tapasztalattal rendelkezők követi, szenvedik el.
30 évesen 25 éves motorozási múlttal (5 évesen egy preparált kis romettel) a hátam mögött amibe volt 3 év távirat+ futárkodás, nem tudok kimotorozni egy 600 a pályán, és az 1000-est a közúton meg végkép. TUDOM, hogy nem én vagyok a király és nálam sok jóval ügyesebb kolléga robog kis hazánk útjain, de rengeteg kilométeren, és bukfenceken keresztül jutottam erre a szintre, és egyet megtanultam: " AZ ÖNBIZALOM MINDIG HAMARABB JÖN MEG MINT A TUDÁS" , sajnos sok olyat ismertünk akik nem voltak elég türelmesek, pedig a türelem rutint, a rutin az életet jelentheti egy motorosnak.
Aki meg vesz egy olyan motort amit még nem igazán tud magabiztosan uralni, sőt néha tart is tőle, az kevésbé érez rá az igazi motorozás ízére amikor 100% összhangban és tudatosan szaladtok és szinte egy vagy a motoroddal. Motorozik, storyzgat a haveroknak, hogy hű itt csúszott meg a segge , meg ott , de ezek nem tudatos erőcsúsztatások, ezek azok az apró jelek ami tudatja veled, hogy csak utas vagy a saját motorodon.
Mindenki azt tesz amit jónak lát és persze a jelen lévő mindig kivételek.
En egyetertek Veled Setzer, csak a masik velemennyel is, a mar tobbszor emlitett okbol: Valahogy mindig (vagyis nagyobb mertekben) azokrol derul ki, hogy felelotlenek, allatok, hulyek, benak, balf@szok vagy siman csak pechesek voltak a krizishelyzetben, akik egybol nagyvasra ultek..... Ez altalanosan igaz, egyenre kivetitve persze, hogy barmi lehet. Erre persze a legegyszerubb magyarazat a sebbesseg illetve annak a helytelen megvalasztasa. Teny, hogy minden ide vezetheto vissza. Csak 2 szer nagyobb temopot 4 szer nehezebb kezelni csak ugy siman es 16-szor nehezebb kezelni akkor, ha baj van. Ez miert pont egy kezdonek menne jobban, vagy miert menne neki ugyanolyan jol, mint aki 20 eve gyakorol? Nem megy ugyanojan jol neki (altalaban). Itt jon be az, hogy "de aki esznel van, az nagyobb motrorral sem megy 2-szer nagyobb tempot". Ez igaz is, meg nem is. Mert elobb utobb csak megy nagyobb tempot. Persze O valtig allitja, hogy csak akkor, mikor latja, hogy nem lehet baj. Aztan megis lesz baj es rogton elojon, hogy tudja-e a kezdo a 16-szor nehezebb feladatot megoldani masodpercek tort resze alatt. Es a statisztika azt bizonyitja, hogy nem tudja.....

(Amikor nekem jott az autos, nem alltam a lampanal, hanem mentem a savomban.)
ez totál igaz
autónál is ígyvan
Persze. Mindent tanulni kell. De nem értem, miért "csak" kisebb kategóriával lehet ezt megtanulni? Mert ha alászorulsz, nem fáj annyira? Nézd én aláírom, hogy a pályamotorozás iszonyatosan sokat segít a rutin megszerzésében, legyen szó akár offroadról, akár aszfaltról, de ott azért nem nagyon jönnek szembe. A közúti balesetek túlnyomó többsége a szembeforgalom, valamint a keresztező forgalom kapcsán történik. Lehetek én Valentino Rossi tehetségével is megáldva, amikor lakott területen teszem azt 90-el közlekedek, amire ugye nem kell számítania a forgalom többi résztvevőjének. Salkhammer Dodó néni kihajt elém a trabantjával és rossz esetben már meg is öltem, akár 400-as, akár 1000-es motoron ülök. Tehát lényegében én vagyok a köcsög, függetlenül a motorom méretétől, mert nem választom meg jól a sebességet. Mindemellett láttam már olyat - amire asszem te is gondolsz -, hogy ifjú versenyzőnk cbr 900 rr-t vásárolt magának, előtte egy MZ-vel vizsgázott. Gondolom sejted mi történt a szalon előtt az első elindulásnál... motor maradt... kis karcokkal... Lényegében azt szerettem volna ebből kihozni, hogy akinek "van esze" (függetlenül attól, hogy mit hisz magáról), annak nem a gázkar rángatásában merül ki a tudománya, sőt akár kijár pályára is és ott feszegeti a határait, fejleszti a tudását. Nem a Mátrában...
Természetesen magát mindenki faszagyereknek tartja, tisztelet a kivételnek! Erről oldalakat lehetne írni, filozofálni, hogy mi miért történik, hogyan szerezhet rutint valaki, de egy biztos: a közúti balesetek általában a sebesség miatt történnek. Ugyanis két álló jármű nem ütközhet egymásnak! Lépcső ide vagy oda, vannak helyzetek, amiket nem védhetsz ki csak azzal, ha nem mész közútra. Pl, hogy a piros lámpánál beléddurran hátulról egy autó. Hibáztathatod emiatt magad, de csak annyiban vagy "hibás", hogy merészeltél közútra menni, mert ezzel adtad meg az esélyt a másiknak, hogy találkozzatok. Én azért úgy vélem, hogy ez nem minősül hibának.
Persze ok. Plane, hogy nem is akartam a Te velemenyed megdonteni. Te a "nem kezdhettem egybol 1000-es sportgeppel" mondatra reagaltal, szerintem kezdoseg szempontjabol a 750-es is a tul nagy kategoriaba esik. A ki mit hisz es mit tud pedig meddo vita, hiszen mindenki aki csak "hisz" valamit, az ugy veli, hogy O maga "tudja" a dolgot. Az elet neha igazolja, hogy csak hitte. Persze itt most arrol van szo, hogy en vegig jartam a rangletrat, Te nem, masok pedig a koztes modszerrel eltek. Mindenki a sajat igazat "vedi" teljes joggal, hiszen amig rendben megyunk, addig mi "tudjuk", hogy f@szak vagyunk. Amikor valami gond van, akkor meg gyakori, hogy befurdunk. Ilyenkor aztan (ha tuleljuk) megprobaljuk magunkrol elharitani a hibat, a forgalom tobbi resztvevoje, a pech, a muszaki dolgok stb. minden lehet hibas. Pedig ha valaki jozan itelokepesseggel vegiggondolja: mindig a motoros a hibas. Mindig! Akit felborit a teherauto az is, mert hagyott eselyt a teherautonak, hogy felboritsa. Nekem hatulrol jott egy auto teljesen szabalytalanul es figyelmetlenul. En magamat ereztem hibasnak, amiert voltam olyan barom, hogy nem felteteleztem az autosrol, hogy direkt nekem fog jonni. Ebbol kellett volna kiindulnom. Mondjuk en megusztam bukas nelkul, igy szerencsere kozuton meg nem buktam. Nem kozuton eppen eleget. Olyan, hogy csak a vakszerencsen mulott, hogy most ezt ide irhattam, olyan sokszor volt. Megpedig azert, ami az orok dilemma a motorozasban: a sebesseg forszirozasa. En is ezt tettem mindig. Ha nem ezt tennem, kevesebb meleg helyzet lenne. De ha nem ezt tennem, nehany meleg helyzetben elvereztem volna. Az a baj, hogy senki sem tudja, hogy mi a jo hozzaallas. Folyton ovatoskodni, vagy a hatarokat feszegetve folyton gyakorolni. (En az utobbit teszem, de nagyon kis lepesekben.) En azt "hiszem" jol csinalom, aztan majd meglatjuk....
A Motorozástigen is tanulni kell és az olykor életmentő tapasztalatot, és a helyes helyzetfelismerést nem adják prézliért, azért meg kell dolgozni, és igen is sokszor kell érte a földről feltápászkodni, hogy tudd hol rontottad el, és ezt biztonságosan csak a kisebb kategóriában eltöltött évek alatt lehet megszerezni.
FeherCapa380!

Maximálisan igazad van, csak éppen nem döntötted meg a véleményemet. Én nem arról beszéltem, hogy az motorozik ésszel, aki azt "hiszi magáról", hogy ésszel motorozik. Így ok?
egyetértek azzal, amit mondasz. viszont a motorozás, és egyáltalán, bármilyen jármű vezetése két dologból áll: az adott motor, autó, busz stb. ismerete, és a forgalomban szerzett rutin. ha mondjuk friss jogsival és motorozási tapasztalat nélkül kezdtem volna el közlekedni, akkor biztos csatt lett volna belőle. de én a motor előtt már 5 éve vezettem autót (az akkori munkahelyem miatt átlagban napi 2-300 km-t), így sok dolog mára már ösztönössé vált. és ezzel a tapasztalattal a hátam mögött már fel mertem ülni a motorra, mert tudtam, hogy -rossz szóval élve- nem kell a forgalommal "foglalkoznom", hiszen már automatikusan arra figyelek az adott forgalmi körülmények között, amire kell, s mindig felmérem a lehetséges veszélyhelyzeteket. így jobban tudtam a motorra koncentrálni, a forgalomban esetlegesen fellépő nem várt helyzeteket ki tudtam védeni. (kivéve egyszer, amikor idén nyáron párhuzamos kanyarodáskor átsorolt a sávomba egy 7,5 tonnás teherautó és felborított. most ebbe bele lehet kötni, hogy azért volt-e, mert egyből nagy motorral kezdtem, vagy mégsem volt kellő rutinom, de szerintem egyik sem. utólag végiggondolva, ha gyorsítok, akkor az elejével kap el, ha fékezek, akkor a hátsó kerék alá megyek, ha pedig jobban bedöntöm, akkor a villanyoszlopot fejelem meg, vagy a padka dob meg. asszem még így jártam a legjobban).
Nem ketelkedem a szavaidban. De jelzem, hogy a statisztika nem Teged igazol. Egyaltalan nem. Barki teljes joggal szembeallithatja a velemenyet a statisztikaval, de ha altalanossagba beszelunk, akkor a statisztika igenis mervado. A frissen motorozok kozul sokkal tobben szenevdnek sulyos balesetet nagy motorral, mint kicsivel. A halalos kimenetelu balesetek eseteben plane ez a helyzet. A Ti allaspontotok is ugyanuda kanyarodik vissza: azok az emberek akik csak azt hiszik, hogy valamilyen tudas es kontroll birtokosai sokkal tobb izben vesznek nagy motort es szenvednek vele sulyos balesetet, mint ahanyszor kisebb motort. Mivel a ket dolog implikalja egymast. Aki a motor kepessegeivel nincs tisztaban az altalaban sajat magaval sincs tisztaban es forditva. A ket dolog egyutt jar. Minden nagy motoron uldogelo kezdo mondhatja, hogy O tudja mit tud O es a motor, de a puding probaja az eves - ahogy elottem is irtak mar. Es a statisztika azt igazolja, hogy a kezdok az elso adando alkalommal amikor igazan meleg lesz a pite, buknak. Mindenki igy jar (ez az elet rendje motoron), csak nem mindegy, hogy amikor ez tortenik, akkor milyen gepen ultel es mennyivel mentel.....
ezzel azért vitatkoznék. szerintem minden fejben dől el, nem pedig attól függ az, hogy hogyan mész, hogy milyen erős motor van alattad. nekem az első motorom a Z, tisztelem az erejét, és nagyjából tudom, hogy mire vagyok most képes, nem feszegetem a saját határaimat. persze a hibalehetőség mindig benne van, de egy simsonnal is ugyanúgy meg lehetne halni, mint ezzel.
Az mar csak egy tapasztalati teny, hogy akiknek van eszuk akkor sem ulnek MZ-rol ZX-re, ha egyebkent kurvan erzik a motort ill. forditva: valahogy minidig az eszetlenek ulnek egybol a nagyvasra.... Ez me van?
Ki vont le, és milyen tanulságot?

Aki gyökér, az egy Jog-gal is gyökér, és meghalhatok miatta én is, meg te is. Akinek van érzéke a motorvezetéshez, az nyugodtan átülhet egy MZ-ről, egy zx10-re, nem fogja hanyatvágni a motor az első elindulásnál, és szépen kitapasztalja, milyen távon tud megállni, mekkora sebességgel képes bevenni egy kanyart, stb. Egy 150-200 lóerős motorral lehet pont ugyanúgy gyorsítani, mint egy Simsonnal. Tehát nem attól lesz valaki életveszélyes az utakon, mert nem tartotta be a "lépcsőket", hanem mert nincs esze!
azt hiszem ebben szezonban volt a legtöbb olyan eset (amit a média is felnagyított), hogy ártatlan motoros halt meg májerkedő társa miatt.....és olvasom itt ezeket a sorokat, hát kissé elszomorít a levont tanulság..........
osztom fukeneh véleményét...
bocs ha megbántottam vkit
üdv
Én is erre gondoltam. Egy 200 LE-s motorral is lehet ésszel menni.
Ott a pont! És azt hiszem senkinek semmi köze hozzá, hogy miért akarok cserélni vagy éppen miért pont erre... Pláne akkor nem, ha nem tud civilizáltan hozzászólni...
De az első csatt/vagy csatt közeli helyzetben derül ki,hogy ki milyen tudással rendelkezik. Nem az a nehéz, hogy egy közel 200 lóerős gépet egy kerékre állítom, vagy , hogy húzom neki mint a meszes, ezek egyszerű dolgok. A nagyobb motorokkal az átlagsebességed is nagyobb lesz így a veszélyesebb helyzeteket jóval nagyobb sebességnél kell lereagálnod, illetve döntést is hoznod egyben, amit nehezít, hogy a nagyobb sebesség miatt az időd erre pedig jóval kevesebb az esetleges fékút jóval hosszabb,...sorolhatnánk. Na ezt felejtik el azok akik kihagyják a ranglétrát és egyből jog után zx10r.
Szerintem nem ez a követendő példa, és nem ez a hosszú élet titka sem.
Csak az a baj, hogy ebben az országban rengeteg a felületes sivár ember, akit jobban foglalkoztat, hogy min ül és hogy az ciki vagy nem ciki , mint sem az ésszerűség, és a biztonság.
Kevesen "tisztelik" ma már a motorokat, és ezért nap mint nap olvassuk, hogy belehaltak ebbe a "tiszteletlenségbe"..