Amúgy nekem sem egy csúcskategóriás cuccom van, teljesen jó az házi barkácsra. Annyi, hogy az enyém 10-től indul. Viszont nézegettem kisebbeket, ami 10 alatt tud, esetleg 1 alatt is - hát egyrészt nem nagyon van, másrészt nincs így hogy pl. 1-10-ig, hanem olyan van, hogy pl. 5-25 meg 1-6, tehát az 1-10 tartományhoz rögtön kettőt kéne vennem... Harmadrészt meg rohadt drágák, ami kis nyomatékokat tud azért simán elkérnek 50-100 ezret... Ennyit nem tudok kimagyarázni a feleségemnek, főleg ha kettőt kell venni.
Szóval aki tud valami normális 10 alatti nyomatékkulcsot nem aranyárban, az ne habozzon megosztani velem, vevő lennék rá. Bár gondolom az ilyet mindenhol drágán mérik.
Ebben igazad van. Csak azért ahogy te álltál neki szerelni meg ahogy ő abban azért volt pár oktav különbség. Amúgy akkor bocs ha bunkó voltam. Majd legközelebb akkor inkább hozzá sem szagolok. :)
Mennyire vékonyak a fékbetétek? Annál is van service limit, lehet cserélni kell őket.
88 Nm az sok. Ha megnézed a szervízkönyvet, nem sok nagyobb nyomaték van előírva. Első tengely, hátsó tengely, lánckerekek, kuplung...
Egyébként nem véletlenül van pontos nyomaték előírva, általában két okból szokták megadni:
1: Ha kevésbé van meghúzva, az veszélyes, lelazulhat, kieshet a csavar, balesetet okoz...
2: Ha túlhúzod, akkor nem bírja az anyag, valami valahol törni fog.
Egyik sem jó dolog. Ezért én is azt mondom, vegyél egy nyomatékkulcsot, nem drága. Lehet barkácsolni, hogy este a sötétben kiszerkesztesz 1m erőkart és a végére ráakasztasz 88N súlyt, de csak baromi nagy kínlódás lesz belőle, és sose lesz pontos nyomaték.
Szóval - főleg ha a jövőben is tervezel még motort szerelni - ruházz be egy nyomatékkulcsra, nagyon megéri. Nekem az első három dolog, amit kifejezetten motorszereléshez vettem, az az első-hátsó állvány meg a nyomatékkulcs volt, szerintem ez az alap.
Amúgy a fék sem annyira ördöngősség, egy ideig nekem is tabu téma volt, aztán mikor a szakszervíz okosan elb@szta a fékemet, akkor gondoltam, hogy nagyobb kárt én sem tudok tenni... És lám, némi utánanézéssel, szervizkönyvvel, figyelmességgel és megfelelő szerszámokkal teljesen jól összeraktam. Nem akarok persze bíztatni senkit, hogy otthon essen neki a féknek, mert tényleg talán a legéletbevágóbb rendszer, de megfelelő hozzáállással meg némi tapasztalattal azért hozzá lehet nyúlni. Most már én sem vinném szervízbe pl. egy sima betétcsere miatt.
Jól leordítottad a fejét... Azért na. Mindenki hibázik. A motorszereléssel meg kimondottan jól lehet magunkat szívatni. :) De azért vagyunk itt, hogy segítsük egymást. Béke.
A 88Nm az 88Nm. Semmi relativ nincs benne. 88N forgatónyomaték egy méteres erőkarral.
Ha ennyit sem tudsz fizikából, akkor inkább tényleg hanyagold a szerelést...
Nem csak a saját magad érdekében.
Egyébként van az aldiban 3 év garival, 5600 Ft-ért nyomatékkulcs, ha valakit érdekel.
Oké a stílusomat sokan nem szeretik ez tény (néhányan viszont érdekesnek találják). Éppen ezért nem is akartam itt fórumozni, meg nem is akarok erről csevegni, éppen ezért megyek a műszaki dolgok felé.
De ez nem azt jelenti, hogy felelőtlen vagyok. Zárjuk le ezt a vonalat. Holnap letesztelem a féket. Ugyanis tesztelni is kell valakinek. Az sem a holdról jön.
Nincs olyas fajta terhelés alatt ? Ezt komolyan mondtad? Majd úgy egyszer nézz körül 120-160 környékén és utána gondolj bele mit fog jelenteni egy nem kell azt meghúzni mert nincs nagy terhelés csavar...
Korrekció a "front axle nut" a baloldali csavar. A nyomatékot viszont jól írtam, mert előre gondolkodtam haha.
"Az én szerelem, meg a nem szerelemhez" meg annyit, hogy a profi szerelő is ember. Ahogy leírtam, egy hivatalos szervíz is tud meglepetéseket okozni. Én általában addig bontok le valamit, amíg nem visszafordíthatalan. Pár csavart mindenki ki tud hajtani aki nem teljesen hülye. Ehhez nem kell utasítás. Most nyilván ha a csavarok mögött egy rúgó feszül, az nem mindegy, de ez kerékcsavar. Lényeg az, hogy legyen elég agysejt.
Nem kaptam fel én a vizet, csak nagyon nem értem a hozzáállásod. Úgy játszadozol, veszed könnyedén a dolgokat mintha egy játékszer lenne az egész. Azért itt kissé komolyabb dolgokról van szó. De persze egyéni dolog mit teszel csak más ne lássa kárát.
Amit leírtam szerintem egyáltalán nem indokolja, hogy felkapd a vizet. Nem követtem el semmi visszafordíthatatlan hibát, és tisztában vagyok a fék kritikus jelentőségével. Azért dobtam fel a kérdést, mert jó az idő menni akarok vele. A másik lehetőség meg a szervíz időpont egyeztetés. Biztos, hogy sok felelőtlen idióta fórumozik világszerte, de inkább rossz napod volt...
A helyzet a következő: A fékdugattyúk nehezen, de visszamentek. Szerintem a légtelenítőt nem kellett volna kinyitni, ott tolt ki némi olajat. Meg azért elég vékonyak a fékbetétek. Szóval ezeket az ember jó ha tudja nem? Most ezek könnyen indokolhatják a szervít valóban. Ennek ellenére jól fékezett egészen eddig. Semmi gondom nem volt vele.
A rosszul összerakott kerékről meg annyit, hogy ha a tárcsafelőli külső csavart addig húzom amíg tudom, akkor tényleg megszorul végülis ennyi. Ha kicsit lazábban hagyom akkor sem fog leesni. Nincs olyasfajta terhelés alatt. Ezt a szerelésiből olvasom: "front axle clamp bolt 88 Nm" nyomatékra húzás.
88 Nm az mennyi emberi erővel? Nincs nyomatékkulcsom nyilván.
Szerintem mindenki jobban jár, és nyugodtabban alszik ha inkább szét baxa a fékbetéteket.. Ezek után neki áll még fellevegősíti a rendszert is, aztán még valaki miatta hagyja ott a fogát. Én nem állok neki féket szerelni, pedig lehet több mindent szereltem már mint ő...
Hát először is gratulálok, hogy ilyen hűbelebalázs módjára neki estél a szerelésnek, ahelyett hogy megnézted volna a gépkönyvet, vagy kérdeztél volna... Ahogy olvasom sikerült szarul összerakni az első kereket is meg még a féket is össze szorítottad. Oda egy nagy csavarhúzó kell, üsd közé kalapáccsal ha sehogy nem megy közé,és nagyon óvatosan,és egyenletesen lassan feszítsd szét. Valszeg új fékpofa szett bejátszik ha szarul jön szét. Az mikor szét szeded , ahogy smice is írta kissé szét jön,mikor minden a helyén akkor vissza kell pumpalni. Amúgy- ha ennyire nem értesz hozzá miért szerelsz feket? És még te voltál az aki nőt hiányolt az ülésre, ha jól emlékszem? Borzadály... A kerék szerelés meg benne van a szerelési könyvben. Sok sikert!
Hát igen, egyedül nehéz szerelni... Én szereztem motoremelő állványt első és hátsó kerékhez is, sokat tud segíteni, ajánlom mindenkinek. Első kereket én is úgy szedtem ki, hogy a villa állványon volt.
Elvileg nem lehet túlzottan kitolni. Addig lehet kitolni, amíg a féktárcsával nem érintkezik. Ha kint a kerék, és nincs bent a féktárcsa, akkor tovább is lehet nyomni, de utána kézzel (illetve miután az ujjad nem fér be, egy csavarhúzóval) vissza lehet nyomni. Nem kéne, hogy megszoruljon. Gondolj bele, az fékezésnél is ciki lenne, ha egyszer behúzod a fékkart, aztán a pofák úgy maradnak örökre. :)
Azért vettem le a kereket, mert még akkor nem volt meg a hiba.
Kimaradt alkatrészről sajnos nem tudok, ez a kilométerszámláló egy kis egybeöntött valami ez kotyog. Nem szedtem szét, csak megnéztem. Service manualt láttam, ott van is egy kép (hirtelen nem tudom belinkelni). Lehet kicsit még igazgatom betalál a helyére. Nehéz első kerék nélkül egyedül szerelni. Kell valami nehezék hátulra.
A fék az csak járulékos probléma. OK tehát visszamegy a fékdugattyú, de túlzottan kitolom akkor meg megszorul?
Én szereltem már seb.-mérőt, igaz nem ER-5-ön... Mondjuk azt nem értem, hogy a kábel cseréjéhez miért szedted ki a kereket... A tengelyen lévő meghajtót is cserélted?
A pumpálás teljesen normális, sőt kötelező ha az első kereket leveszed/visszarakod. Ugyanis a fékpofákat akaratlanul is elmozdítod (visszanyomod), amikor kihúzod a tárcsát közülük (a kerékkel együtt), meg amikor visszatolod. Így visszarakás után a fékpofák nem fognak ráfogni a tárcsára, lesz köztük némi rés, ezt kell megszüntetni pumpálással, vissza kell tolni a betéteket a tárcsáig.
A tengelyen lévő meghajtónak viszont nem szabadna mozognia, azt írod, kotyog előre-hátra, akkor nem is mér rendesen, de valami nagyon nics jól. A keréknek sem kéne szorulnia.
Én ebből azt gondolom, hogy nem a fékkel van gond, hanem valamit rosszul raktál össze a tengelyen, valami távtartó hiányzik, vagy fordítva raktad be... Ha lötyög a meghajtó és szorul a kerék, akkor egyértelműen nem jó pozícióban van a kerék. Egy pár milliméteres alátét kihagyása is simán okozhat ilyet. (Tudom, szívtam ezzel rendesen. :)) Szóval szedd szét, nézd át mégegyszer, tanulmányozd a Service manual-t, és remélem megtalálod a megoldást... Szerintem nincs nagy gond, ha előtte nem tapasztaltad ezeket.
Viszont addig ne használd a motort, amíg fennáll ez a probléma. Összerakás után mindig pumpáld fel a féket, és ellenőrizd a kerék szorulását, addig ne indulj el, míg ezek nincsenek rendben.
Esetleg ha a meghajtót is cserélted, lehet, hogy nem belevalót szereltél be...? Nem tudom, ebben van-e különbség az évjáratok közt...
Na ezúttal nem leszek szószátyár, mert némi gondom van. Jó lett a sebességmérő ahogy kicseréltem az összekötő kábelt, megráztam némi rossz úton, a műszerfal is tartja magát valszeg.
Annyi a gondom, hogy szorul az első kerék. Érdekes, hogy ez sebmérő tömb némileg kotyog előre hátra (pedig szerintem egyértelmű a helye). Ez volt a gondom, aztán meg összerakás után azt vettem észre ahogy elkezdtem tolni, hogy fel kellett pumpálni a féket. Igaz kivettem az első kereket, de nem értem, hogy hogy sikerült. Mindenesetre amikor másodszorra kivettem a kereket okosan bepumpáltam a két fékdugattyút, most persze nem megy vissza...olaj nem jött ki, de a tárcsa sem fér vissza. Gondolom ehhez most kéne valami trükk vagy szerszám, hogy visszatoljam. Mik a tapasztalataitok. Még látom a fényt az alagút végén.
Szóval aki tud valami normális 10 alatti nyomatékkulcsot nem aranyárban, az ne habozzon megosztani velem, vevő lennék rá. Bár gondolom az ilyet mindenhol drágán mérik.