Megvan még a gép, hála a Magasságosnak!
Egyébként az én gyertyakulcsom sem gyári. Én csináltam egy csőkulcsból méretre vágva, reszelve, kifúrogatva a megfelelő helyeken. Mintának oda tudom adni, ha gondolod. Adtam már itt a fórumon kölcsön Er-es kollégának.
Annyira nem nehéz de ami nincs raktáron, annak van egy két hét átfutási ideje. Pl ha sikerül Hétfőn felhivnod Soma cimborámat az Ivanicsnál, akkor berakja neked rendelésbe, és ha van akkor következő hét elején meg is jön a cucc.
Üdv. Kérdés: Miért olyan rohadt nehéz direktben alkatrészt találni Kawához ? A legtöbb helyre alvázszám kell, meg rengeteg idő, mire elküldik az árajánlatot és viszontrendelik a szükséges cuccot.
Na jó, van sejtésem és inkább csak boszankodom emiatt, mert "hamar" kell.
Lehet, hogy rosszul írtam le, én amikor megvettem a motort, észre sem vettem, olyan szépen megragasztotta a volt tulajdonos, csak furcsálltam, hogy kicsit távolabb van a megszokott helyétől.Nos ekkor tudtam meg a korábbi gazdájától, hogy ő ragasztatta meg. Persze nehogy azt hídd, hogy ripityára volt törve, csak én amikor veszek valamilyen használt műszaki cikket, az anyagi lehetőségeim függvényében felújítom.
Vettem egy ER 5-ös Kawát, aminek a km óra háza sérült volt, de nagyon szépen megragasztották. Én viszont úgy gondoltam, hogy veszek egy újat rá, így a szépen megjavított fölöslegessé vált, így, ha valaki nem akar horribilis összegért venni az esetleg összetört km óraház helyett, akkor ezt felkínálom megvételre. Kérésre lefotózom és felteszem.
Fisi, nem akartam addig telefonálni, amíg végre valamilyen pozitív dolgot nem tudok mondani. Ez csak ma délben sikerült, azóta hívtalak egyszer, de foglalt volt. Köszönöm a segítőkészségedet.
A negyedik meg az, hogy fel kell tenni a kérdést- vajon mit javít, teljesítmény növel ez az egész egy 50 lóerős motoron?
Én azt mondom, amíg nem eseik szét a gyári dob, bár igen halk szegényke, addig én nem cserélném le a végdobot az tuti. Volt pár szaladgálás utána annak idején az én motoromnál is...
Pár kulcs gondolat, hogy miért nem mindegy, milyen a kipufogó: a gáz ugye nem egy nyílt térbe áramlik ki, ahol tetszőlegesen tud tágulni, hanem egy csőrendszeren kell végigáramolnia. Ráadásul nem folyamatos áramlásról beszélünk, hanem "pumpálás"-ról, a nyomás hol nő, hol csökken, az áramlási sebességgel együtt. Az egész rendszernek van egy ellenállása, ami függ sokmindentől, pl. átmérőtől, hossztól stb.... Csak egy példa, versenyendurókhoz lehet kapni "nyomatéknövelő gyűrű"-t, ami gyakorlatilag a henger és a kipufogó közé betehető távtartó, ami pár mm-rel megnöveli a kipu hosszát. De maradjunk a Kawánál, a legújabb ER-6 változatnál is ugye leírták, hogy hosszabb leömlőket alkalmaztak, amivel megnövelték a nyomatékot az alsó-középtartományban. Szóval tévedés, hogy a kipu semmilyen hatással nincs a motorra...
Másik kulcs az az, hogy SOSEM tökéletes az égés, mindig maradnak még elégethető (részlegesen vagy egyáltalán el nem égett) anyagok a hengerben, hogy mennyi, az többek közt függ a kipufogótól is, és az ott lévő nyomástól amikor a szelep nyit. Ahogy Fisi nagyon jól leírta, a durrogás is ezért van, ha túl sok kerül ki az elégetlen anyagokból, a kipu könyökben fognak begyulladni. Normál esetben ezek nagy része bent marad (nem mind!), és a következő ciklusban éghetnek el.
Ugyanígy egyébként a szívótraktus is egy gondosan megtervezett rendszer, nem csak a henger/dugattyú határozza meg, hogy mennyi levegő (oxigén) jut be egy ütem alkalmával.
Épp ezek miatt én is ragaszkodom a gyári dolgokhoz, amíg lehet, mert a Kawánál igen pontosan összelőttek mindent mindennel. Ha pedig ebbe a rendszerbe akárhol belenyúlok, akkor már nem fog minden stimmelni, és szerintem a legtöbb szerelőnek még felszerelése sincs egy pontos beállításhoz, nemhogy kedve ilyenekkel játszani, ha egyszer anélkül is megy a rendszer. Márpedig megy, csak nem optimálisan, de mondjuk ez meg nem mindenkit zavar, van akit a hang jobban érdekel. :)
Félreértés ne essék, nem ítélem el a Parabellum féle "felszerelem, és jóccakát" módszert, mert valóban működik... És mindenki más, meg másért motorozik, de én vagyok olyan kockafejű, hogy speciel jobban érdekel az optimális égés és hatásfok és élettartam stb., mint egy esetlegesen szubjektív jobb hang.
(Mellékesen: ezért mondom, hogy a legtöbb utólag felrakott hangosító "sufnisport" kipufogó a közhiedelemmel ellentétben valójában rontja a teljesítményt, nem növeli. De vannak pl. - főleg régebbi - sportmotorok, amiket eleve nyitott dobos pályahasználathoz optimalizáltak, csak az utcai használathoz és emissziós normákhoz vissza vannak fojtva - többek közt - a dobbal. Na ott ha lecseréled a dobot egy nyitottabbra, akkor tényleg elérhető szignifikáns teljesítménynövekedés, mert gyakorlatilag az eredeti optimális állapotot állítod vissza.
Másik meg hogy egy valódi tuningnál nem csak a végdobot cserélik, hanem az egész rendszert, és igen, utána padon lövik össze az egészet. De ez meg már nem az az árkategória, ami egy átlag utcai motorosnak még megéri...
A harmadik meg, hogy ugye a teljesítmény, nyomaték stb. sem egy érték, hanem görbékkel írható le leginkább - egy kipumódosítással elért teljesítménynövekedés is úgy értendő, hogy pl. valamilyen fordulatszámtartományban nagyobb lesz, de ezért lehet hogy az árat egy másik tartományban fellépő - esetleg nagyobb - veszteséggel fizeted meg. Meg pl. élettartam változással.)
Egyébként már nem emlékszem végül elmentél-e tréningre, de úgy tudom, Te is a RiLi-t nézegetted... Most látom, hogy a Kawánál is szerveznek vezetéstechnikai tréninget a RiLi-vel, ráadásul az ár is normális (Hondásoknál pl. 2x ennyi az egynapos tréning). Ilyenkor (is) sajnálom, hogy ilyen messze vagyok...
Köszönöm Neked is!
És ahogy Fisi írta, sose félj attól, hogy valakit nem érdekel az írásod. Mindig lesz valaki, akinek hasznos, úgyhogy írj csak nyugodtan!
Szép időt, a hétvégére.....
Egyébként az én gyertyakulcsom sem gyári. Én csináltam egy csőkulcsból méretre vágva, reszelve, kifúrogatva a megfelelő helyeken. Mintának oda tudom adni, ha gondolod. Adtam már itt a fórumon kölcsön Er-es kollégának.
Alig ismerek valakit..
Ez a pesti ha jól tudom.
+36 30 595 0916
Ehun e a számuk!
Holnap felhívom a fehérvári Ivanicsot. Elvileg egy cég és közel van.
Na jó, van sejtésem és inkább csak boszankodom emiatt, mert "hamar" kell.
Én azt mondom, amíg nem eseik szét a gyári dob, bár igen halk szegényke, addig én nem cserélném le a végdobot az tuti. Volt pár szaladgálás utána annak idején az én motoromnál is...
Pár kulcs gondolat, hogy miért nem mindegy, milyen a kipufogó: a gáz ugye nem egy nyílt térbe áramlik ki, ahol tetszőlegesen tud tágulni, hanem egy csőrendszeren kell végigáramolnia. Ráadásul nem folyamatos áramlásról beszélünk, hanem "pumpálás"-ról, a nyomás hol nő, hol csökken, az áramlási sebességgel együtt. Az egész rendszernek van egy ellenállása, ami függ sokmindentől, pl. átmérőtől, hossztól stb.... Csak egy példa, versenyendurókhoz lehet kapni "nyomatéknövelő gyűrű"-t, ami gyakorlatilag a henger és a kipufogó közé betehető távtartó, ami pár mm-rel megnöveli a kipu hosszát. De maradjunk a Kawánál, a legújabb ER-6 változatnál is ugye leírták, hogy hosszabb leömlőket alkalmaztak, amivel megnövelték a nyomatékot az alsó-középtartományban. Szóval tévedés, hogy a kipu semmilyen hatással nincs a motorra...
Másik kulcs az az, hogy SOSEM tökéletes az égés, mindig maradnak még elégethető (részlegesen vagy egyáltalán el nem égett) anyagok a hengerben, hogy mennyi, az többek közt függ a kipufogótól is, és az ott lévő nyomástól amikor a szelep nyit. Ahogy Fisi nagyon jól leírta, a durrogás is ezért van, ha túl sok kerül ki az elégetlen anyagokból, a kipu könyökben fognak begyulladni. Normál esetben ezek nagy része bent marad (nem mind!), és a következő ciklusban éghetnek el.
Ugyanígy egyébként a szívótraktus is egy gondosan megtervezett rendszer, nem csak a henger/dugattyú határozza meg, hogy mennyi levegő (oxigén) jut be egy ütem alkalmával.
Épp ezek miatt én is ragaszkodom a gyári dolgokhoz, amíg lehet, mert a Kawánál igen pontosan összelőttek mindent mindennel. Ha pedig ebbe a rendszerbe akárhol belenyúlok, akkor már nem fog minden stimmelni, és szerintem a legtöbb szerelőnek még felszerelése sincs egy pontos beállításhoz, nemhogy kedve ilyenekkel játszani, ha egyszer anélkül is megy a rendszer. Márpedig megy, csak nem optimálisan, de mondjuk ez meg nem mindenkit zavar, van akit a hang jobban érdekel. :)
Félreértés ne essék, nem ítélem el a Parabellum féle "felszerelem, és jóccakát" módszert, mert valóban működik... És mindenki más, meg másért motorozik, de én vagyok olyan kockafejű, hogy speciel jobban érdekel az optimális égés és hatásfok és élettartam stb., mint egy esetlegesen szubjektív jobb hang.
(Mellékesen: ezért mondom, hogy a legtöbb utólag felrakott hangosító "sufnisport" kipufogó a közhiedelemmel ellentétben valójában rontja a teljesítményt, nem növeli. De vannak pl. - főleg régebbi - sportmotorok, amiket eleve nyitott dobos pályahasználathoz optimalizáltak, csak az utcai használathoz és emissziós normákhoz vissza vannak fojtva - többek közt - a dobbal. Na ott ha lecseréled a dobot egy nyitottabbra, akkor tényleg elérhető szignifikáns teljesítménynövekedés, mert gyakorlatilag az eredeti optimális állapotot állítod vissza.
Másik meg hogy egy valódi tuningnál nem csak a végdobot cserélik, hanem az egész rendszert, és igen, utána padon lövik össze az egészet. De ez meg már nem az az árkategória, ami egy átlag utcai motorosnak még megéri...
A harmadik meg, hogy ugye a teljesítmény, nyomaték stb. sem egy érték, hanem görbékkel írható le leginkább - egy kipumódosítással elért teljesítménynövekedés is úgy értendő, hogy pl. valamilyen fordulatszámtartományban nagyobb lesz, de ezért lehet hogy az árat egy másik tartományban fellépő - esetleg nagyobb - veszteséggel fizeted meg. Meg pl. élettartam változással.)
És ahogy Fisi írta, sose félj attól, hogy valakit nem érdekel az írásod. Mindig lesz valaki, akinek hasznos, úgyhogy írj csak nyugodtan!