Köszönöm az eszmefuttatásodat - logikus, de még egy pár gondolat és befejezem.Szerintem ez a dolog valami hasonlót akar szolgálni, mint a régi pl. sornégyes,gyorsítószivattyúval felszerelt karburátoros,megszakítós autómotorok elögyújtásszabályzása tudott. Volt az elosztóházban egy röpsúlyos szabályzó(ez fordulatszám függvényében tolta el az alaplapot) és volt egy vákumos előgyújtás szabályzó amely a részterhelési tartományért volt felelős - hirtelen megnyitott pillangószelep(pl. indokolatlan nagy gáz) esetén a torokban létrejövő depresszióváltozást egy vákumszelence segítségével érzékelve beleszólt az előgyújtásba.Kezdetleges módon, de az "elektronika" azért tudta, hogy milyen állásban vannak a pillangószelepek. Persze tudom, hogy egy digitális gyújtással és CV karbival felszerelt nagyfordulatszámú motorhoz hasonlítani nem szerencsés,de az alapelv szerintem hasonló. Esetünkben pl. ha a pilóta alcsony fordulaton hirtelen nagy gázt ad(mert rájött, hogy így kettesben nem fog felmenni a siratófalon, egyest pedig fél kapcsolni ) az ECM a két adat figyelembevételével próbálja a lejobb térképet megadni.(Nem tudom, beszélhetünk-e régebbi TPS-es motoroknál gyújtástérképről?) Bocs az offtopikért.
A kocsiknál kb ezt hívják gázpedál tuningnak ( egy erre való box csinálja), hoyg eltolja felfelé a TPS jelet. De azok injektorosak és az történik, hogy több üzemanyagot ad az injektornak míg a levegő nem változik... De az injektoros
Mondjuk az más kérdés, hoyg berakod, faxa.. aztán egy idő után closed-loop visszaállítja, de addigra már megszokod, hoyg jó (volt)
Oki, az a része világos is volt, csak azon "gondolkodtam" - mondjuk ez kicsit nagyképű volt -, hogy ez valójában mire is jó.
Ugye a gyújtás akkor a legjobb, ha a szikra által keltett robbanás a dugattyú holtpontja után van egy "nagyon-nagyon picivel". Mitől is függ ez: Kapja az ECU a jelet mondjuk a főtengelyétől, számol kicsit, alküldi a jelet a trafónak, az nagyfeszt "csinál" belőle, elküldi a gyertyának az az elektródák között szikrát képez majd a szikra "begyújtja" a benzingőzt ami erőt fejt ki. Na eddig ez mondjuk egyszerű. Tegyük fel, hoyg ez mindig azonos idő, azaz a főtengely indító jelétől a szikra által kelltett robbanási idő állandó. Persze tudjuk, hoyg ez nem állandó, csak annak tekinthető, mivel a kábelek minősége, a trafó gyújtási ideje, a gyertya illetve a gyertya hézagja is befolyásolja ezt az időt.
Minél nagyobb a motor fordulatszáma, annál kisebb idő áll rendelkezése a folyamatra, azért időben kell a folyamatot elindítani, hogy a robbanás időben keletkezzen. Ez még OK.
De hogyan lehet ebbe a folyamatba bepréselni a TPS-t, főleg karbis esetben. Na ezen rágódom.
Ha a TPS-t felfelé tolja el a box, akkor alacsony TPS-nél nagyobb előgyújtást ad.. csak nehogy kopogósan járjon.
Ha a TPS-t lefelé tolja el a boc, akkor viszont utógyújtásba tolja, aminek aztán meg semmi értelme.
Üdv Ago! Elvonatkoztatva a Nikko-s dobozkától és csak az injektoros "éra" előtti, TPS-sel felszrelt CV-karburátorokat figyelembe véve: nyilvánvaló,hogy az előgyújtás változtatás nagy része a fordulatszám változása alapján történik. Viszont pont azért alkalmazták a TPS-t,hogy az ECM ne csak a fordulatszámot vegye figyelembe, hanem a motor mindenkori terhelését is (tehát, mekkora gázt ad a kolléga és így éppen mekkora az ellenállás a folytószelep potmétereken) Így az ECM-nek egy kicsit több adat áll a rendelkezésére. Az már más kérdés, hogy mostani injektoros gépek moduljához képest ez kicsit "együgyű" és szerintem a hatása is megkérdöjelezhető. Ezeket a TPS-ses karburátorokat pedig nem csak a Honda alkalmazta:utólsó generációs porlasztós Banditok,XJR-ek stb.Nem kioktatni akartalak, mert tudom , hogy nem egy súlycsoportban vagyunk.
Reméltem SEC nem sértődött meg és ír majd valamit a dobozról.
Arra tippeltem én is, amit sec leírt. De mi az, amit tudunk a leírtak alapján:
1. mivel karburátoros a motor, az biztos, hogy az üzemanyag ellátásába nem szól bele a doboz
2. mivel karburátoros a motor, nem szedi ki a - nem is létező - környezetvédelmi tíltás
3. Az biztos, hoyg nem fog a motor a doboztól 1000-rel többet forogni
4. Mivel a TPS jelet módosítja - ha jó vezetéket néztél - nem nagyonlátom értelmét, csak akkor, ha tényleg a TPS jel befolyásolja az előgyújtást (bár nem hinném..)
Nem nagyon értem, hogy miért is kéne a TPS jel alapján állítani az előgyújtást ?! Az előgyújtást fordulatszám alapján állítják, hiszen minél nagyobb a fordulat, nagyobb előgyújtás kell, hogy időben legyen a szikra.
Szóval nem sok értelmét látom. lehet, hoyg a Hondánál volt valami "elképzelés" erre, de ha így is lenne és volna értelme, akkor több cég is gyártana iylen dobozt. Hiszen ha egyvalaki megtalál valami pontot, amiből kilehet hozni valamit, azt a többi cég is lemásolja. Gondolom ezt is megvette a konkurencia, lemérték padon és mivel nem volt "értelme" ezért nem gyártja senki.
Az biztos, hogy a rajta lévő led is a "kábítás" része.
Eleinte azt hittem, hogy a tápon kívül a 3. jel a főtengely jeladó jele lesz és a fordulatszám arányában majd villogtatják csak a ledet, de lehet ezt a TPS jel alapján teszik meg. nagy gáz, gyprs villogás...
Szia! A pillangószelep szenzort(TPS-Throttle Position Sensor) az utolsó generációs kaburatoros modellekbe szerelték be,mely(elvileg) javít a gázreakción ill. segít megfeleni az akkori -talán Euro1-es- károsanyag kibocsátási szabványnak. Valójában a gyújtáselektronikádat tájékoztatja arról, hogy mennyire csavartad el a gázt. Így -mivel a tiéd karbis gép- max. egy kicsit az előgyújtásodon változtathat. Ez alapján a szóbanforgó dobozkától szerintem teljesítménynövekedést ne várj. Pl. a DRZ-én leesett a szenzor csatija, de nem érzékeltem változást.Ha esetleg nem így van Ago majd helyesbít.
Üdv.!
Bocsi srácok de még most értem rá hogy leírjam mi volt a csodadobozzal! :)
A helyzet az hogy ki lettek mérve a benne lévő vezetékek!
Az összes fekete össze csenget önmagával a doboz és a csatlakozó között! Tehát ezek biztos hogy csak átmennek a dobozon, illetve maradt még három vezeték ami színes: piros, kék és a zöld. Ebből szintén kettő, a piros és a kék is csak átmegy mert össze csengtek önmagukkal bár ugye ettől gondolom még mint ahogy "ago" is mondta ezeken kaphat tápot. Maradt a zöld ami már biztosan megállt a dobozban mert nem lehetett kicsengetni! Elő kerestem a rajzát próbáltam megkeresni a rajzon a csatlakozó azon kis tüskéjét ami a zöld vezeték folytatása.
Arra jutottam hogy van ott egy úgynevezett fojtó szelep szenzor!
Amire bár nem mernék megesküdni mert a jelölések alig láthatók a rajzon, de úgy ítéltem meg hogy ebbe a sensorba megy az a zöld vezeték. Kérdem én hogy ezt a fojtó szelep szenzort ha valami a gyári beállításokkal ellentétben máshogyan működteti , képes e valami féle úgymond tuningot előidézni?
Nem tudom hogy ez a teória megállja e helyét? (én mint laikus)
Egyenlőre nem barmoltam szét. Megpróbáltam de az a műgyanta vagy mi borzasztóan megkövesedett!
Ja, ja, ja
Szerintem még az is szerepet játszik, hogy a kétkerekűek motorja más szólamban énekel, mint egy ótójé (Fordulatszám-tartomány, vezérlési idők, felpörgés stb) Ezért nyerő a MAP.
autóknál szokták alkalmazni egyszerre a kettőt is,főként a feltöltött motoroknál :)
motornál gondolom a helytakarékosság a fő szempont amiért csa a nyomásmérőt használják
Továbbképeztem magam FI terén Na szóval, befecsinél két fajta luftmérés történik vagy légtömegmérővel (MAF - Mass Air Flow)vagy szívócső depresszió mérővel (MAP - Manifold Absolute Pressure). A motoroknál MAP-ot alkalmaznak XYZ okok miatt
tudom tudom,épp ez után érdeklődtem múltkor itt,hogy milyen megoldással lehetne még egy kicsit erősíteni a gépen.
Akkor mondták a kolegák a DynoJet+K&N szűrő+kipuff rendszer az a trio amitől talán várható valami javulás.(+a behangolása a gépnek)
Hát izé bizbasz, én még leragadtam a karbis motoroknál , csak az ótóknál csapott meg az FI csodája Akkor ezt a részt passzolom tovább, mert szimplánbelegondoltam a négykerekűeknél látottakat. De érzésre csak kell valami bizgentyűnek lenni ami méri a beszívott levegő mennyiségét, mert anélkül elég bajos kitalálni a spriccenaufot
Motorkerékpárokban én még nem láttam légtömegmérőt, legalábbis én egyik injektoros motoromban sem találkoztam vele. Szerintem egyszerűen kevés a hely egy motoron az ilyesmi kütyünek, ugyanis a légtömegmérő szenzor előtt van egy méhsejt szerkezetű, áramlás kisimítő rész (gondolom a szenzornak nem túl jó ha full turbulens áramlás halad át rajta), ami elég sok helyet foglal el. Szóval motorokon nincs ilyen, autókban el tudom képzelni hogy a légtömegmérő jele alapján utánaállítja a befecsit. Na és akkor a karbis gépekkel mi a helyzet? Ott ugye nincs ami csak úgy több naftát nyomna be automatikusan a hengerbe... marad az átfúvókázás. De javítsatok ki ha hülyeséget írtam!
Van olyan, hogy légmennyiségmérő (MAF-Mass Air Flow) szenzor. Ha "könnyebben " lélegzik a motor, kisebb a szívóoldali ellenállás, akkor nagyobb lesz a beáramló levegő tömege/sebessége/intenzítása blabla, amit érzékel a szenzor, majd ehhez a megnövekedett értékhez nyomja a kakaót, hogy optimál legyen a lambda érték. Szóval józan paraszti ésszel elvileg mé ne működne, de gyakorlatilag meg kitudja?
Én jobban hiszek az olyan mérnökembereknek, akik vágják az elméleti és gyakorlati dolgokat, és több éves szakmai tapasztalat van a hátuk mögött. Ezért is Nálad szereltettem be a PC-t a gépbe.
A Totalcaron van egy srác, BoschTechnikus néven szokott publikálni (Novoth Tibor), számomra autós elektronikában ő az etalon, hihetetlen milyen problémákat szokott megoldani. Ő nem ragadt le azon a szinten mint amit a márkaszervízek javarésze képvisel, hogy csak rádugjuk az OBD cuccot a kompjúterre, azt az kiböki hogy mi a baja, és már cseréljük is az alkatrészt, miközben ezzel a művelettel maga a probléma nem fog megoldódni.
Jót nevettem egy konkurens cég által végzett PC beállításon, -a cég nevét most nem írnám le- amikor az egyik kolléga húzta a gázt és kezelte a kompjútert, a másik pedig egy kartonpapírból készült légterelővel próbálta a hűtőlevegőt irányítani a motorra. kicsit vicces volt, és már maga ez az egész megkérdőjelezte számomra a hozzáértésüket. Azért az is elmond valamit hogy Nálad a leömlőkbe volt csatlakoztatva a lambda szonda, náluk csak egy sima, kipufogódobba dugható gázmintavevő cső került, ami nyilván nem olyan pontos értékekkel szolgál...
Elolvastam a légszűrős cikket. Nagyon sok jó dolog van benne, de a végét kicsit leegyszerűsítette.
Én inkább azzal magyaráztam volna, hogyha a sportlégszűrő több levegőt enged át, akkor több üzemanyag is kellene, hogy legyen hatása. Viszont mitől menne "magától" bele több üzemanyag.
Bármit eltudok képzelni!
Mondjuk azt sem értem, hogy egy GSX-R600 mociba minek rakták bele a környezetvédelmi tiltást, hoyg pár (!) LE-vel gyengébb legyen.