Olvastam az adatlapodat és látom nem most kezdted a szakmát ergo te pontosan tudod miért, tehát kíváncsi vagy rá én tudom-e.
Nekem nem szakmám a motorszerelés és csak olyan dolgokhoz szólok hozzá ami velem vagy ismerős motoros barátaimmal előfordult és esetleg lehetett okulni belőle.
A váltó megfelelő pontos működése a kuplungszerkezetől is nagyban függ, gondolom ez lehet a megoldás...
Hihi!
Nem ér egy mondatot kiragadni egy olyan szövegkörnyezetből ahol a folytatásban arról van szó, hogy ez a lerakódás akkor jöhet létre ha a koromképződés erősen előrehaladott. Kiegészíteve még a leírtakat, ez az elhanyagolt olajcserék miatt is előfordulhat. Nem tudom a CB vagy CBF 500-nál mennyire jellegzetesség a 6ezres olajcsere betartásánál a "viszkozitás vesztés", én még nem hallottam ilyet egyik CB 500-as cimborától sem, pedig Zoli cimborám emlékeim szerint tovább is húzta az olajcserét, ami a gépkönyv szerint 12ezerig megengedett...
viszont hallottam már olyan motorról amiből kocsonyát engedtek le, ott bizony van dolga a tisztítóadaléknak.
A váltóakadozásról annyit, hogy amikor megvettem a motort, akkor pár száz km után (biztonság kedvéért) olajat cseréltettem Honda márkaszervizben. Sokkal darabosabb lett a váltó.
Nem tudom, hogy a váltógondjaimat mennyire okozza ez az olaj, a tünetek:
- ha kihúzatom az 1. fokozatot és gyorsan tennék egy kettest, akkor kidobja üresbe. Ha nem forszírozom, akkor nincs ilyen jelenség.
- amikor lassítok kettesben és megállok, majdraknék egy egyest, akkor van, hogy nehezen veszi be a fokozatot. Lenyomom és ellenáll. Elég kellemetlen, amikor állok a zöldnél és tökölök a váltóval.
- szép nagyokat tud csattanni egyesbe és kettesbe váltáskor
- ha kettesben gurulok lépsében, és visszatenném üresbe, előfordul, hogy túlnyomom, és egyest venné be, akkor szép csattanással dobja vissza üresbe.
- amikor bemelegedett a motor, akkor megváltozik a hangja, valahogy kelletlenebbé válik a váltó.
Ezek mennyire normális jelenségek? Azért kérdezem, mert igazából nincs összehasonlítási alapom.
nagyvas árlistájáról:
Motul 5100 10W40 motorolaj 1liter 2990 Ft 4liter 10900 Ft
Motul 7100 10W30 motorolaj 1liter 5200 Ft
Motul 7100 10W40 motorolaj 1liter 4300 Ft 4liter 16300 Ft
Valószínűleg az 5100-as lesz az árakat elnézve. Nemsokára megyek egy 2000-2500 km-es túrára, szerintetek előtte vagy utána cseréljek olajat?
˝szennyeződések lerakódhatnak a kukachenger hornyaiban és nehezíthetik a kapcsolóvíllák útját, ez lehet a miértje a nehézkes váltásnak...˝
Hihi nekem teljesen más elméletem van a dologra! Szerintem az olaj kezdi elveszíteni a viszkozitását, ˝síkosságát˝, és ezért kezd tapadni-akadni a váltó.
Egyébként ezt az üres cuccost én sem tapasztaltam egyik előző motoromnál sem, így ez szerintem csak a CB(F)500 motorokra jellemző! Így legalább tudom, hogy mikor kell cserélni az olajat!
Szerencsére én még ilyet nem tapasztaltam egyik motoromnál sem. Egy jól kiválasztott olajtípus ami gyárilag előírt teljesítményszintű nagyon finom váltást eredményez az olajcsereciklus teljes időszakában, ezért tartom magam én is a 6ezres olajcserékhez és valószínű ezért nem éreztem még váltási nehézségeket vagy fokozatok között felfedezett "üres" fokozatokat.
Nyílván fárad az olaj, telítődik égéstermékkel és kémiai szennyeződésekkel amit átszűr ugyan az olajszűrő de azért marad bőven belőle, azért is sötétedik el a színe. Ezek a szennyeződések lerakódhatnak a kukachenger hornyaiban és nehezíthetik a kapcsolóvíllák útját, ez lehet a miértje a nehézkes váltásnak...
Viszont ha jó a motor és nem égeti az olajat vagyis nem dolgozik bele az égéstér az olajtérbe, akkor a 6ezres ciklus alatt simán biztosítania kell a megfelelő kenést és a precíz váltást.
A Motul nagyon jó olaj én is azt használtam és soha semmi negatív tapasztalatom nem volt. Viszont volt aki panaszkodott rá, én meg nem értettem... aztán egy másik fórumon érdekeseket olvastam nem eredeti olajokról, olyan ember írta aki motorokat is szerel és komolyabban benne van az alkatrészek beszerzésében. Akkor vált világossá miért lehetett az eltérő tapasztalat...
Most Xado-t használok, nem fogom favorizálni mert előtte Motul volt (eredeti) és azzal sem volt semmi bajom, viszont nekem ez annyira bevált most, hogy az autóm is azt fogja kapni a következő olajcsere alkalmával és valószínű azután is.
[...]lényeg, hogy ha az olaj kezd elfáradni azt érezni fogod, legelőször a váltóban. Első tünet: üreset fogsz váltani-találni 2 olyan fokozat között ahol nincs is.[...]
Végre! Mindig is tudtam, hogy érdemes "túrni" a fórumokat, most végre választ kaptam erre a "miért"-re is. Kicsit kevesebb, mint 2 éve vettem a gépet, tavaly ősz elején pont ezt az "üreset" tapasztaltam párszor, ha 3-ból váltottam vissza 2-be. Szándékosan előidézni nem tudtam, és az okát sem találtam, viszont "valamitől" hirtelen megszűnt.
Előtte volt szelephézag-állítás, olajcsere 5100-as motul-ra, stb., gondoltam a szerelőm "alkotott" valamit.
Hiába, mindig tanul valamit az ember, köszi az infót..
Vannak eladó dobozaim kerettel együtt CB 500-ra!
Két 32L-es doboz található oldalt a kereten.
Indexek vannak a kereten rajta amiket gyorcsatival lehet összekötni a sajátjával.
Csak fel kell tenni, kifejezetten CB 500-ra készült egyedi masszív konzol!
Következő cserénél kipróbálom a gyári szűrő 5100 Motul olaj kombot.
Ha nincs különbség, akkor meg a Hiflo szűrőt a 7100Motullal.
Ha úgy sincs, akkor maradok a jelenlegi Hiflo szűrő és 5100 Motulnál, csak betartom jobban a 6000es csereperiódust.
Alapból persze azt lehet mondani, hogy a minél sűrűbb olajcsere, a legideálisabb a motor számára!
20 évvel ezelőtt még a Hondánál is az 6000km-es olajcsere volt a nyerő! Azóta minden gyártó (autó, motor, busz, kamion, ....) elkezdte erőltetni az egyre hosszabb csereperiódust, ezzel bizonyítva, hogy az Ő motorjuk milyen nagy szám. Persze a hivatalos indok a korszerűbb olaj, de ebben eléggé kételkedem. Persze lehetne, hisz fejlődik az olaj technológia is, de a gyakorlat nem ezt bizonyítja, hogy a közember ezt kapná a boltokban. De lehet, hogy csak a Balkánt tisztelik meg ezzel, ahogy a benzin is mint ha jobb volna tőlünk nyugatabbra... De ez lehet, hogy csak hipotézis.
A lényeg, hogy ha az olaj kezd elfáradni azt érezni fogod, legelőször a váltóban. Első tünet: üreset fogsz váltani-találni 2 olyan fokozat között ahol nincs is. Szerintem ha idén nem mész már vele sok km-t, nincs elfáradva az olajod, és tavasszal szeretnél friss olajjal kezdeni az évet, akkor az olajcserét nyugodtan elodázhatod.
Én is még mindig a Motult ajánlom. Nem tudok jobbat, mert nem is merek ma már kipróbálni mást. 3 éve nagyon megszívtam, egy márkaszervizes jó lesz az bele szlogenjével!
10w30 ajánl a Honda a mociba, mert ez már siklócsapágyas blokk, ami folyósabb olajat igényel mint a régebbi csapágyasak. De mivel nincs igazán 10w30as olaj a motoroknál, ezért használjuk a sűrűbb 10w40es olajat, mint másik opciót. Viszont az ásványit mint a kategórián belül a legsűrűbb változatot nem ajánljuk, hanem inkább a félszintit, vagy fúl szintit. A Motul 5100 félszinti olaj. a 7100 a fúl szinti.
Olajszűrő: Még nem teszteltem összehasonlíthatóság szempontjából a gyári és Hiflo szűrőt, de szinte mindannyian az utángyártottat használjuk. Én is ezt használom.
Ez érdekes, én is most szaladtam bele a 7000. km-be a tavaly év végi olajcsere óta. Tegnap beszélgettem egy szerelővel, aki mondta, hogy 6000 km-enként azért kéne olajat cseréltetnem (persze rögtön magukat ajánlotta), ezért rögtön megnéztem a Haynest, ahol 12 ezret írnak olajcsereperiódusnak. Félretettem a témát azzal, hogy biztos csak le akartak csak húzni.
Erre most itt is azt olvasom, hogy 6000 km. Úgyhogy akkor a nagy Balkán-túra előtt olajat is fogok cserélni.
Ti akkor a Motult ajánljátok? 10W30 vagy 10W40? Haynes az előbbit ajánlja, de akkor a 12 ezer km mellett, lehet ez se a legjobb választás. Rész- vagy fullszintetikus?
Olajszűrő: nagyvasnál ezt a Hiflofiltro-t találtam, cikkszám: 133061. Jó ez?
Gumi: felkerültek az új Pilot Active papucsok. Nyilván nincs értelme a régihez hasonlítani, de rettentő kulturált lett a mozgása.
Tükör: felkerült egy Magazi tükör, nagyon tuti. Már meg is rendeltem a párját.
Na, visszatértem... :)
(Utólag is köszönöm szépen a biztató szavakat!)
Az olajjal kapcsolatban: mikor vásárlás előtt álltam átolvasgattam itt a fórumon szinte minden kapcsolódó hozzászólást és nagyon hasonló statisztikát sikerült fölállítani. Itt is egyértelműen a Motul 5100 szerepelt első helyen így nem is volt kérdés melyiket válasszam. Nem ismerem a Motul 7100-at és nem tudom meg ére-e plusz 5000Ft-ot? Mindenesetre maradok 5100-nál és a 6000-es cserénél mert szerintem legjobb olaj a friss olaj...
Emlékszem 1 hónapja meglepődve hallottam CBLacitól, hogy a tavaszi olajcserét most meg kellett már egy újabbal fejelni, mert beleszaladt a motorban az a röpke 6000km. Akkor azt hittem, hogy nekem ilyenem idén nem lesz, magyarán nem fogok 6000km-t megtenni, de 1 hete konstatáltam, mikor azt kezdtem érezni, hogy kezd a váltóm darabos lenni, hogy bizám az olajam nekem sincs valami jó állapotban már. Hát uccu neki, meg is néztem a km számlálót, és meglepődve tapasztaltam, hogy a 6000es csereperiódust már vagy 600km-el már túl is szárnyaltam. Hát uccu állhattam neki az olajcserének. Maradt vagy 8 deci az előző olajcseréből, így csak 3 liter friss Motul 5100at vettem, meg a sztenderd Honda olajszűrőt. Ma este szépen kis is cseréltem az olajat, és összehasonlíthatatlanul jobb lett a motor járása, a váltó vaj puhasága, és a kuplung adagolhatósága. Pedig a leengedett olaj ránézésre nem is volt olyan elhasználódott. Azon kezdtem el gondolkodni, hogy a honda anno 1994ben hogy gondolhatta a 12000km-es olajcsere intervallumot, ha egy sokkal modernebb mai olajjal még 7000km-t sem tudok megtenni. Lehet csak elméletben jobbak a mai olajok, mint a régebbiek? A lényeg az manapság, hogy menjen tönkre a motor? Létezik ma jó olaj? Lenne értelme kipróbálni a Motul 7100as fúl szintetikus motorolaját?
Megkérdeztem a Nagyvast, és azt mondta, hogy a Valvoline, meg a Repsol a még elfogadható olaj, a Castrol teljesen gagyi lett, és a Motul az amit szívesen ajánl a motorokba.
Maradjon is így nagyon hosszú ideig (ne csak 10 évig .:) Bár sajnos Istennek az ő szarvasmarhái és egyéb barmai ellen az ember nincs beoltva, vétlenként is gyorsan amortizálódhat a szegény vas. :(
No, de inkább nem is károgok, inkább kívánom, hogy mindenki guruljon sok százezer kilométert balesetmentesen az imádott gépén.. :)
Én ezért hagytam ki a használt motort. Előtte 2x is kereskedésből vettem használt gépet, az egyiknek be volt rohadva a power szelepe, és folyton folyt a teloolaja, a másik meg 10000km-ént szaggatta a vezérműláncát, + karbigondjai is voltak. Sajnos nem tudom miért, de nem tudom a szar mocikat kiszűrni, hanem inkább megveszem a leggázosabbat. Ezért a jelenlegi motoromnál ezt kiküszöbölendő, új vasat vettem. Igazság szerint nagyban segítette a döntésemet, hogy 2007 őszén volt ez az utolsó darabos CBF500 vásárlási akció ahol is 1.3 misiért elhoztam a 0km-es vasat bukócsővel, tankmatricával, és ingyenes üzembe helyezéssel. Bár így 4 évig törleszthettem a hitelt, de mai napig semmi bajom sincs a motorommal. ÉS! Remélem még vagy 10 évig nem is lesz!
Bizony lutri!
Tavaly egy bandázás alkalmával egy szép állapotú NVT 650-es került a csapatba amit még meg is dícsértem hiszen közel 20éves létére szinte gyáriasan újnak hatott...
Aztán jött a fekete leves, egy elmért kanyar után az útszéli susnyásból szedtük ki a srácot aki szerencsére néhány zuzódással és egy kis férceléssel a sebészeten megúszta a kalandot. Viszont a motorról amit "sérülésmentes"-ként vett az derült ki, hogy korábban úgy össze volt csukva mint a svájci bicska!
A kormánynyaknál javítás nyomai tüntek elő, a tank oldaláról lesikált festék alól pedig jókora adag gitt került a felszinre, hiába profi fényezés és gyári matrica takarta a korábbi eseményeket. Az első sárvédő három helyen tört el, három korábbi műanyaghegesztés mentén... aztán már jobban belemélyedtem és látszott a blokkon is a korábbi javítás nyoma és a műszeregység is ragasztott volt már Vigyázni kell nagyon, nem lehet tudni mi van a festék alatt!
Na ezzel az a baj hogy nem gyári festés. Szóval iszonyat lutri... ennyi erővel megcsináltathatja a tankot és a fényezés lehet gyári kreálni a hiba helyén.
Ez is tuti zúzott tank... Nem érdemes ilyennel foglalkozni. ha talál gyárit mázli. De szerintem esélytelen
én fél évig kerestem és semmi.. beletörődtem a horpadásba.. kicsi is az idom takarja.
Igaz, UK only, de talán meg lehet vele dumálni, ekkor ~30e jó magyar forintból itt is van, már "csak" normálisan színre kellene festetni, matricázni, stb.
Kis szerencsével 50-60 körül meg is állna az "új" tank. Szerintem ennek a töredékéből meg lehetne csináltatni a régit...
régebben te is tankot kerestél... én meg nem értettem, meg most sem értem a mai jobbnál jobb festék anyagok és javítási technológiák mellett, minek másik tank... nem olcsóbb az tuti!
A bontott tankok kiábrándítóak, 99%-át festeni kell, a maradék 1%-hoz meg nem kevés kompromisszum kell és sok polírpaszta, ha egyáltalán fellelhető valahol épkézláb darab...
Elég esélytelen tankot találni csupasz géphez. Nagy szerencse kell hozzá. Szerintem javíttasd meg egy profival, utána arra kell figyelned majd, hogy télen púpra töltve tedd el!
Tanulság, ha kölcsön adod a motorodat csak olyannak add oda akinek nagyobb motorja és több tapasztalata van mint neked Abból nem lehet baj.
Vannak olyan motorosok akik soha nem adják kölcsön a motorjukat, mivel olyan mintha a nőjét adná oda egy "próbára".
Én tankot utoljára a télen láttam a német ebay-en, de azok is általában egy színre fújva, és kész. Talán hamarosan jönnek a "nagy öregek", nekik van tapasztalatuk a gépek restaurálásában. Szerintem - hacsak nem sérült nagyon csúnyán a tank - jobban jársz, ha megcsináltatod (festéssel együtt).
Sziasztok, új vagyok még itt, de már 4-5 éve nyúzok egy 1996-os Honda CB 500-ast. Egy hete kölcsön adtam és sikerült az oldalára tenni, megcsúszott a porban kb 30-cal. Szerencsére a fontos dolgok nem sérültek, üzemképes maradt viszont a tank behorpadt és festésre is szorul. Mivel a horpadáson meg a festésen túl az eredeti matrica sem olcsó ezért gondoltam hogy egy bontottat veszek, legalább kevesebb vele a macera. Már a legtöbb általam talált bontóssal beszéltem de nincs nekik, se ebay se vatera nem nyert, szóval nem tudom hogy hol keressek. Ezért fordultam hozzátok hogy esetleg nincs-e valakinek elfekvőben egy ép tank vagy esetleg bármilyen cím elérhetőség jó lenne bontóké vagy magánszemély is akinek van egy bontott cb 500-asa. Vagy valami tipp hogy hol keressek esetleg. Előre is köszönök minden segítséget!
Csatoltam egy képet is, ilyen színben keresek.
Nekem nem szakmám a motorszerelés és csak olyan dolgokhoz szólok hozzá ami velem vagy ismerős motoros barátaimmal előfordult és esetleg lehetett okulni belőle.
A váltó megfelelő pontos működése a kuplungszerkezetől is nagyban függ, gondolom ez lehet a megoldás...