Zolibá minden elismerésem! :) Én ehhez képest nagyon elnagyoltam a csiszolást mindig, szép munka! Tavasszal én is nekifogok ha lesz egy kis időm. Ráadásul én nem szoktam széthúzni a dobot és a leömlőt.
CBLaci barátunk szerint egyszerűen olyan halk a vizes sorkettes blokk, hogy minden apró zörejt kihallasz :) Valahol ott az igazság, szerintem. Egy léghűtéses GS500-nál nem aggódnánk ennyit, semmit sem hallanánk az zörejből :)
Nem néztem, mert kint dolgoztam, s éppen beborult: havas eső kezdett esni, fáztam, és alig vártam, hogy bemeneküljek a pincébe.
Egyáltalán: hogy kell kivenni őket?
Tudom, hogy rézből vannak, de miben jelentkezik pl. rossz állapotuk? Megrepednek, szétnyomódnak?
Majd meg fogom nézni, és ha kell, rendelek újat.
Ma lekaptam a leömlőket is és nekiláttam a csiszolásnak. Még nincs teljesen készen. Elég macerás. Sok az apró rozsdakráter. Íme az eredmény, mint csendélet.
Helló Basq!
Olvastam a múltkor hogy sikerült egy szép motort venni a kép alapján nagyon jól néz ki! Gratula hozzá! A fékfolyadékról annyit hogy két évente itt is illik cserélni mint az autónál, bár az enyémben is tavaly tavasszal lett leengedve először amióta nálam van. Úgy tűnik ez a kuplung zörgés Honda betegség. Az enyém is csinálja hidegen és már korábban is rakott fel valaki videót véleményezésre. Arra egyébként én is kíváncsi lennék hogy mi lehet az oka. A lamellák zöröghetnek a kosárban oldal irányban, vagy a foghézag nőhetett meg az áthajtásnál vagy esetleg a kosár hátulján lévő csillapító rugók fáradhattak el. Ha valakinek van ötlete szívesen olvasnám. Még egyszer gratulálok az új motorhoz sok- sok baleset mentes kilométert hozzá.
Ha már írtál a bemelegedésről és a CB/CBF hűtéséről: mentem ma egyet a nagydarázzsal (bár az is CB ) és ugyanaz mint a CB500-nál: nem mutat túl sokat a hőfokmérő, pláne ilyen hidegebb időben. Csak a normál állás aljáig ment fel, tisztára mintha a CB500-at látnám.
Amúgy a váz nagyon baba, ez hiányzik legjobban a CB500-ból... mintha sínen futnék, sehol semmi nem érződik, tekeredés, csavarodás, csóválygás mint a CB-n (a vázból adódó ilyen kilengéseknél). Meglepően gyorsan fordul a baziszéles hátsó kerék ellenére is. Egészen kis kezes jószág. Remélem hamar meg fogjuk szokni egymást.
A kuplungot elhanyagolta az előző tulaj, kis bowden olajzás (wd40 bele ahogy esik, nem szedtem szét teljesen még) már javított rajta, szóval ott lehet a bibi a bowden tájékán (kop-kop, remélem nem kell kuplungszerkezethez nyúlni. Amúgy Honda-üresben-kuplung zörgés az kicsit itt is van.)
Fékeimmel nem vagyok elégedett, nem harapnak eléggé, húzni kell neki masszívan és akkor elkezd fogni rendesen, de én inkább arra vágyom, hogy kétujjal is már harapjon ha kell. Elsőre arra gyanakszom, hogy kicsit nehezen járnak, berohadtak a fékdugattyúk, majd lesz időm és helyem akkor átnézem egy kis polírozásra meg megejtek egy fékolaj cserét is (bár tiszta, de nem olyan szépen folyós, talán megégett már, vagy öregecske).
Építő jellegű ötleteket vagy vélemenyeket szívesen fogadok.
Amúgy szépen húz, nyugis gép, nekem való, 1800-as fordulattól 30-as tempótól is elindul 6-ban, váltóhoz tényleg nem kell nyúlni. Bár erre is rakok szerintem valami hosszabb áttételt, mert 100 körül már 4000 fordulat környékén van, de nem tom minek.
Sokat olvastam erről és amikor azt hittem, hogy már tudom a tutit valami nagytudású mondott rá egy ellenpéldát Soha nem a fórumos hozzászólások bizonytalanítottak el, hanem a motor vagy olajgyártó szakemberek, vagy szerelőműhelyek véleményei, mert ugye ha valakik akkor ők tudják... mégis sokszor ütik egymás véleményét
Régebben Te is azon a véleményen voltál mint én, sikerült megtalálnom:
Csaszi4 2010 December 12. 11:02
"Én is motul-t használok, és jó! Meg vagyok elégedve vele! Annyit még az olajcserés témához, hogy bár minden olaj 99%ban ugyan az, de abban az 1%ban nagyon eltérnek egymástól! Néha kémiailag ütni is tudják egymást az olajok. Szóval, ha bevált 1 olaj akkor lehetőségekhez mérten ragaszkodj hozzá, és minden cserénél vegyél ugyan olyat! Szerintem ezzel is sokat segítesz a paripádnak!
A 10w40 és 10w50 témához meg annyit szeretnék hozzátenni, hogy én 10w40 párti vagyok, mert a 10w50 abban a meleg tartományban ahol a 10w40 tökéletesen ken ott a 10w50 sűrűbb! Így rosszabb a kenése! Szóval, ha nem Egyiptomban motorozol ahol 40-50 fok van, akkor inkább maradj a 40es viszkozitásnál, mert a tökéletes kenés a legfontosabb! Ezek a CB-k főleg a CBF-ek egyébként is 1 kicsit túl lettek tervezve hűtésileg!"
Na szóval ott a soraid között a válasz: "a 10w50 abban a meleg tartományban ahol a 10w40 tökéletesen ken ott a 10w50 sűrűbb! Így rosszabb a kenése!" Nyilván ez nem feltétlen a hideg üzemi tartománynál kell érteni, de van a lég olajos blokknál is olyan amikor pl. nem éri el az üzemi hőfokot és ott még mindig a gyári ajánlás előnyösebb ahol számoltak ezzel
Írtál golyós csapágyazású és siklós csapágyazású konstrukciókról amivel én is tisztába vagyok, de ezt nem kell feltétlenül tudnia a használójának és sokan nem is tudják, a tervezők pontosan tudják milyen olaj kell ezekhez és ezért találták ki a gyári ajánlást, nem véletlenül tartom én is fontosnak ennek betartását. Persze régebben én is az olvasottak alapján elbizonytalanodtam és próbáltam ki a 10W-50-et, ma már tudom feleslegesen.
Írtad a lég olajos motorokról, hogy szinte mind egyedi eset, szerintem meg nem, régi harcosok és már kijárták az iskolákat, sőt már a divatból is kimentek, de semmivel nem térnek el a mai modern vízhűtéses társaiktól legfeljebb annyival, hogy magasabb hőterhelés miatt nagyobb illesztési hézagokkal lettek tervezve. Gondolj a régi gixxerekre amik 100ló főlé voltak kihegyezve és ráadásul még az idomok takarását is el kellett viselniük mégis legendákat hallani róluk
Mégegyszer mondom az olajtéma tele van parasztvakítással, arra érdemes leginkább odafigyelni, hogy az előírástól ne térjünk el. Természetesen ha egy adott olajtípusról sokan írnak rosszat akkor azt nem kell meg se próbálni, én pl. Catrolt nem raknék bele, ha már olcsóbbat akarunk akkor inkább Valvoline, a kis CB 250 is azt kapta és tökéletes volt
A szintetikus-ásványi témába már nincs is kedvem belemenni mert az sem egyszerű történet, de aki akar talál róla rengeteg leírást aztán eldönti mi a helyes út
Az égett olajról is hallottam érdekes véleményt amikor azt írták szakemberek, hogy azért sötét a leengedett motrolaj mert lebegésben tartja a korom és egyéb szennyeződéseket, viszont ezáltal javul a motor belső tisztasága
Ezt egy Inazumás kolléga úgy élte meg, hogy a 3ezret futott olaj szénfekete színűvé változott az egyébként jó állapotú motorjában, ami a leírást figyelembe véve nem is lenne baj, de a váltó akadt mint az állat így aztán ez mégsem volt egészségesnek nevezhető. Szándékosan nem írom le az olajmárkát... de aztán kipróbálta a Motult és semmi baj nincs azóta
Szóval komoly vitaalap ez az olaj téma és igazából nehéz igazságot tenni, lényeg a gyári előírás és ha már bevált egy bizonyos típus akkor felesleges variálni
A gyári viszkozitás a legjobb amit adhatsz neki! Ez tényleg így van! A légolajosokra csak nagyon haloványan tértem ki, mert az tényleg szinte mind egyedi eset! Nem lehet olyan egyszerűen összefoglalni mint a vizeseket!
Viszont a vastagabb olaj amit a végén írsz az nem minden esetben hátrányos, mert ha 10w40es olaj helyett 10w50es olajat adsz a kicsidnek, akkor a hidegindításnál nem kopik jobban a masina. Csak a 15w50es olajjal fordul elő az, amit írsz! De pld. 15w50es olajat nyáron, Szicíliában simán használnék!
Ez mind igaz, legalábbis közel áll hozzá, de a lég olajosnak is van gyári ajánlása és nem csak kánikulába van használva, ezért kell az arany középutat válsztani, vagyis amit a gyártó ír elő. Ha már kopottabb szoktak sűrűbb olajjal a megnőtt illesztési hézagok miatt próbálkozni, de amennyit használ (mondjuk kevesebbet eszik belőle a motor, csendesebben jár stb...) annyit árt is neki pl. hidegindításkor.
Ami a beöntő kupakon van az a szentírás, legalábbis én azt tekintem annak.
Olajoknál nagyon oda kell figyelni, hogy milyet vesz az ember!
Egyfelől ott a viszkozitás oldal hideg és meleg oldala is, ahol is nagyon fontos a hideg oldalnál a minél kisebb számozás. 10w a szokásos, de tutibb volna az 5w, vagy 0w, (kár hogy nincs ilyen.) ugyanis hidegen a 0w sokkal folyósabb mint a 10w-s olaj, így gyorsabban jut el a megfelelő helyre az olaj, mint a sűrűbb társánál, és így hamarabb, és több olaj fogja kenni az alkatrészeket is. Itt szerintem nem is mondtam semmi újat. A meleg oldal viszont sokkal izgalmasabb! általában w40-ek a gyári ajánlások, mert az a normál olaj, így ahhoz fejlesztenek a motorgyártók. Aki ettől eltér az több okból is rosszul jár vizeseket alapul véve! Először is. Aki nagyobbat választ (w50) annak számolnia kell arra, hogy ugyan olyan üzemi hőmérsékleten sűrűbb lesz a blokkban az olaj, így nehezebben folyik, és terül, így kevesebb, és hiányosabb olajfilm alakul ki a forgó alkatrészeken, így terhelés hatására akár "szárazon" is = "kenés nélkül" is járhat a blokkja. ez ugye nagyon nem jó! Ha viszont vékonyabb olajat választ (w30) számolnia kell azzal, hogy egyfelől egy hangyányit nő a motor teljesítménye hisz kisebb közegellenállással jut el az olaj a megfelelő helyre, így több paci marad a hátsó kerékre, viszont az olajfilm nem lesz elég sűrű, hogy az alkatrészek között kialakult nyomást esetlegesen kibírja, így előfordulhat, hogy az olajfilmet kinyomja = megszünteti az alkatrészek között kialakuló kenést. Ugye ez sem jó! Vagyis, lehetőleg: NE TÉRJ EL A GYÁRI ELŐÍRÁSTÓL! (Pld: a versenyzők előszeretettel használnak 5w30as, vagy 0w20as olajokat a versenyeken (nem15w50eket!), mert jobban gyorsabban terül az olaj, viszont a veterán motorosok meg inkább a 15w50 olajokat kedvelik inkább, ugyanis 50-100 évvel ezelőtt a gyártási hézagok jóval nagyobbak voltak, mint manapság, így a sűrűbb olaj jobban elnyeli a kóválygó dugattyú hangát, mint egy folyós, és ráadásul a felvonulásokkor óhatatlan tötymörgéseknél fellépő túlmelegedéseket is jobban elviseli sűrűbb olajjal a masina.)
A másik dolog az a félszinti-szinti-ásványi olaj kérdése. Itt azt kell figyelembe venni. hogy az ásványi a legsűrűbb, és a szinti a legfolyékonyabb oil. Kiválasztásánál az jár a legjobban aki figyelembe veszi a blokk tervezésének, megjelenésének idejét, gyártási technológiáját, munkaütemét, és hengerek számát is. Pld: egy 1hengeres sűrűbb olajat igényel mert eléggé nagy rezonanciával jár a blokk, ami igényli a nagyobb nyomást is kibíró sűrűbb olajat, mint a 4hengeresek finomabb rezgéseihez elég lehet egy folyékonyabb olaj is. A tervezés, az hogy a főtengely pld. siklócsapágyas tervezésű e, vagy régi golyóscsapágyas e. A siklócsaágyas ugye a folyósabb olajat igényli.
A harmadik, a gyártók tervezési szándékainak ismerete! A Castrol pld. 1 hangyányit folyósabb olajat gyárt, mert ő a vizes siklócsapágyas 4hengeresekhez lőtte be az olaj viszkozitását. A Motul 1 hangyányit sűrűbb olajat gyárt, mert ő a vizes-levegős sikló-és golyós csapágyazásúaknak is meg akar felelni. Aztán itt van a Repsol is ami ugye a Castrol "Honda racing részlege" így az még folyósabb mint az alap Castrol olaj, így az kizárólag csak újfejlesztésű, kis alkatrésztűrésű precíz 4hengeres motorokba ajánlott, mert azok igénylik az igazán folyós olajat. Sajnos a Valvoline olajjal nagy tapasztalatom nincs, mert még 1x sem használtam. A lényeg, hogy a szabvány határértékein belül minden gyártó eltér 1 kicsit a viszkozitással, és ezt nem árt tudni.
Én a CB(F)500ba míg fiatal a castrol 10w40est javaslom, később jöhet a motul 10w40, és mikor már eléggé "csörög" az elhasználódott alkatrészek miatt vagyis van benne vagy 200-250ekm esetleg a motul 10w50es olajat ki lehet próbálni.
Léghűtéseseknek meg csak azt üzenem, hogy 1 hangyafasznitt sűrűbb olaj kell, mert a moci üzemi hőfoka pár fokkal magasabb, de mindenki próbálja csak ki, és figyelje, hogy mit szeret a masinkája a legjobban, mert ugye függ a bejáratástól is, és a használattól is mind a blokk állapotától is, és még pár egyéb tényezőtől is.
Hallott/olvasott már valaki közületek akkumulátor (gondozás mentes) házának ragasztásáról, foltozásáról, javításáról?
Vagy csinált már valaki ilyet közületek? Van valakinek ilyesfajta tapasztalata?
a Deauville-be is 10W40, a gyári előírás, nekem a 10W50, nem öncélú kisérlet volt a CB-be, hanem 1 nagy akció során került rá sor.
Tavasszal én ismét a Valvoline mellett maradok, hiszen már a polcon van mivel amikor megvettem, úgy terveztem, hogy rögtön olaj+stb. csere lesz, de erre nem volt akkor szükség mivel az előző gazdi nagyon precíz volt. A Deauville amúgyis sokkal nyugodtabb fordulaton megy, mint a CB, a váltó is sztem sokkal pontosabb ezért sztem nincs miért aggódnom, hogy nem a méregdrága olaj kerül bele....legfeljebb, ha valami nem fog tetszeni, akkor lecserélem....
Szia Atesz!
A Motul 10W-40es olaját használom, egyszer tettem egy kitérőt ugyanúgy Motult, de 10W-50es teljesítményszintűt próbáltam ki. Mert olvastam a magasabb melegoldali érték előnyeiről főleg lég-olajos blokknál... blab bla... mert én is elolvasok minden szart. Semmivel sem volt jobb csak egy kicsit drágább, pedig a Suzuki powercity üzletvezetője elmondta nekem ezt és azt is, hogy a gyári ajánlás a legjobb, azaz a 10W-40. Az 50-es olajjal sem volt semmi gond de azóta én a gyári értékhez ragszkodok. A Deauville gyári előírása milyen teljesítményszintet határozott meg? Lehet az volna a legjobb választás Neked is.
E téma mellett,én sem szeretnék elmenni. Én a CB500-ast Valvoline (ásványi) olajjal kezdtem használni, már amikor az 1 olajcsere megesett. Szerintem, ha 5-ig menne a skála, akkor 3-4, tehát jó volt, az olcsósága ellenére. A 2. idényben, megadtam a módját, s Repsol (szintetikus) következett. Na ezen lepődtem meg igazán ez nálam 1, kattogós akadozó váltó stb. Majd rád, s másra is hallgatva, jött a Motul 10W50, hát ez 5-s, az én skálámon kifinomult a váltó...viszont olyan dolgot tapasztaltam, hogy kb 6-7000fordnál, meg-meg csúszott a kuplung, 1-1 pillanatra. Mindezek ellenére sztem a Motul nagyon jó olaj, s nehogy lelkizz ezen, akárkinek is ajánlottad, az biztos jól járt vele.
Semmi baj én vagyok olyan, hogy szeretem keresni a miérteket és tényleg érdekel a dolog, hiszen én is használom.
Ezért jók a fórumok, megosztjuk a tapasztalatokat
Feltettem a kérdést olyan ismerősök körében akik Motul olajat használnak, írtam az egyik fórumra is ezzel kapcsolatban és keresgéltem a neten is különböző kulcsszavakkal hátha ráakadok hasonló problémákra mint amit te is tapasztaltál
Eddig inkább fordított helyzetekre találtam amikor a Motul használói finomabb váltóról számoltak be mint korábban más olajjal. Igy aztán nem lettem okosabb, esetleg még arra gondoltam (bár nem tartom valószínűnek), hogy talán több gyártója lehet és esetleg minőségbeli eltérések lehetnek, de erre még nem válaszolt az a cimbora aki tájékozott ebben
Fuchs olajat én még nem próbáltam, de ha olyan komoly futásteljesítménnyel bíró flotta használja mint Angliában a futárszolgálat, akkor az elég meggyőző szerintem mindenkinek. Érdekes viszont az az ellentmondás is amit pont az er-5 fórumon olvastam amikor a Fuchs-hoz képest jobbnak minősítette használója a Motult, illetve vannak többen is akik elégedetten használják a Motult, meg persze akad olyan is aki a kukába dobná. Tehát nem mondható ki egyértelműen, hogy az er-5 nem szereti, főleg mivel hasonló motorkonstrukció mint a CB 500 és itt is sokaknak bevált. Az er-6 fórumot nem is említem hiszen ott közkedvelt a Motul
ja és, hogy miért érdekel ez engem annyira? Mert többen miattam váltottak Motulra, nem csak a fórumon, de a közvetlen motoros cimbik között is, volt benne sor4, sor2, egyhengeres túraendúró vagy öreg Honda CX stb... szerencsére eddig pozitív visszajelzésekkel.
A lényeg, hogy mindig csak olyat szoktam javasolni ami nekem bevált de figyelembe veszem mások tapasztalatait is, így aztán szarul érezném magam, ha valami olyan derülne ki amiről eddig nem tudtam.
Rövid telet és olcsó benzint (!) mindenkinek!
Üdv,
Zoli