Tommy, őszintén, én bármelyik, még a szalonból kitolt motornál is találnék olyat ha akarok, amiért megmérnének, sokszor forgalmistul. Szerintem is túlspilázod.
ezt már beraktad egyszer, és akkor is mondtam: ez kiterjesztő jogértelmezés, ami bíróság előtt nem állna meg, és szerintem csak kekeckedés, hogy nehogy jó legyen már.
Motorkerékpár fényszóró átalakítás tárgykörében az alábbiakról tájékoztatjuk.
AZ ENSZ-EGB 98. számú Előírásának címe:
„EGYSÉGES FELTÉTELEK GÁZKISÜLŐ FÉNYFORRÁSSAL ELLÁTOTT GÉPJÁRMŰ FÉNYSZÓRÓK JÓVÁHAGYÁSÁRA”
Az Előírás alkalmazási területe:
„Ezt az Előírást alkalmazzák gépjárművek fényszóróira és gépjárművek olyan megosztott világító rendszereire, amelyek üveg vagy műanyag lencséket tartalmazhatnak, és amelyeket gázkisülő fényforrással szerelnek fel a fényszóróban vagy a megosztott világító rendszer külön fénygenerátorában.”
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelék II., a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak alapján:
„j) Motorkerékpár: olyan gépjármű, amelynek két vagy három kereke van és a tervezési legnagyobb sebessége 45 km/óránál nagyobb, továbbá olyan négy kerekű gépjármű, amelynek saját tömege legfeljebb 550 kg és motorteljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot.”
Tehát a motorkerékpár is gépjármű, azaz elméletileg vonatkoznának rá a 98. számú Előírásban foglaltak.
Azonban motorkerékpárok esetében gyárilag még nem alkalmazzák a gázkisülő fényforrással szerelt fényszórókat.
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV. 12.) KöHÉM rendelet (MR) 1. számú mellékletének 1/A., a gépkocsik jóváhagyási kötelezettségeit tartalmazó táblázat tartalmazza a gázkisüléses fényszórókat, ezzel szemben az 1/B. táblázat a motorkerékpárokra vonatkozóan nem.
Az MR alábbi előírásaiból ered a világító berendezésre előírtaktól eltérő műszaki jellemzővel rendelkező, illetve az E jóváhagyási jellel nem rendelkező izzólámpák alkalmazásának tiltása.
„37. §
(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.
38. §
(3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.”
Az utólagos átszerelésre gyártott gázkisüléses izzólámpák nem rendelkeznek a halogén üzemű berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel, továbbá nem rendelkeznek az ENSZ-EGB 99.számú Előírása (Egységes feltételek gépjárművek jóváhagyott gázkisülő fényszóróiban használatos gázkisülő fényforrások jóváhagyására) szerinti jóváhagyással.
Fentiek alapján a motorkerékpárok halogén izzólámpáival szerelt fényszóróinak átalakítása is szabálytalan, tiltott, és balesetveszélyes.
Így már gondolom érthetőbb a dolog. A lényeg az "e" és a számok megmutatják melyik országban milyen vizsgálatok alapján ki mit gyártott. Mert ha gyártasz valamit sorozatban gépjárművekre azt csak úgy árusíthatod ha megfelel a típuskövetelményeknek. Erre megkapod az engedélyt és azon a számon gyártasz, vállalva azt, hogy minden álltalad legyártott termék ugyanolyan megfelelő mínőségű lesz. Ha nem vissza tudják keresni és felelsz érte.
A jóváhagyási jel két részből áll. Az első rész: egy négyzetben írt „e” betű, amelyet egy vagy kétjegyű szám követ. A második rész két szakaszból áll. Az első szakasz két számjegyből áll, a második szakasz egy négyjegyű számból álló karaktersorozat. A két szakaszt egy „* ” karakter vagy helyette egy szóköz köti össze, a jóváhagyási jel második része általában az első rész alatt helyezkedik el, de feltüntethető az első rész folytatásaként is.
Példa a jóváhagyási jelre:
e1 01 * 1473 A példa szerint a szóban forgó gallytörő rácsot Németországban hagyták jóvá (az „e” betűt követő szám(ok) a jóváhagyást kiadó országot határozzák meg egységesen, az EU vonatkozó előírása szerint. Németország jele az „1”, Magyarországé a „7”, stb.). A négyzetet követő második rész első szakaszában szereplő „01” azt jelenti, hogy a jóváhagyás a vonatkozó előírás 1. változatában szereplő követelmények szerint történt. A második részben szereplő „ * ” azt jelenti, hogy az elülső védelmi rendszert a láb formájú próbatesttel végzett vizsgálatok esetén az előírás I. melléklete 3.1.1.1. vagy 3.1.2.1. pontja által engedélyezett eltérés értelmében hagyták jóvá. Ha a jóváhagyó hatóság nem veszi figyelembe ezt az eltérést, a csillag helyén szóköz áll. A második rész második szakasza:”1473” azt jelenti, hogy a kiadott jóváhagyást Németországban ezen a típus-jóváhagyási alapszámon vették nyilvántartásba.
A világért sem kötözködnék veled, főleg a való életben(!), de az e betű utáni kis szám azt jelzi, hogy melyik európai országban homologizálták, az utána következő számok pedig a vizsgálati jegyzőkönyv számát mutatják. Legalábbis Bódis Úr nekem ezt mondta.
A B. Függelék B/10. számú melléklete a 6/1990. (IV 12.) KöHÉM rendelethez
A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok hátsó rendszámtáblájának elhelyezésére vonatkozó követelmények
I. Rész
Alapvető rendelkezések
1. A melléklet alkalmazási köre
1.1. Ez a melléklet motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok (a továbbiakban: jármű) hátsó oldalán a rendszámtábla felszerelési helyére érvényes.
II. Rész
Követelmények
2. Méretek
A jármű hátsó oldalán a rendszámtábla felszerelési helyének az alábbiak a méretei:
2.1. Segédmotoros kerékpárok és négykerekű nyitott könnyű motoros triciklik
2.1.1. Szélesség: 100 mm,
2.1.2. Magasság: 175 mm, vagy
2.1.3. Szélesség: 145 mm,
2.1.4. Magasság: 125 mm.
2.2. Motorkerékpárok, háromkerekű járművek 15 kW legnagyobb teljesítményig és négykerekű motoros triciklik a négykerekű nyitott könnyű motoros triciklik kivételével
2.2.1. Szélesség: 280 mm,
2.2.2. Magasság: 210 mm.
2.3. 15 kW-nál nagyobb teljesítményű motoros triciklik és a négykerekű nem nyitott (karosszériával ellátott) motoros triciklik
2.3.1. A gépkocsikra az MR A. Függeléke A/4. számú mellékletében meghatározott előírások érvényesek.
3. A rendszámtábla helyzete általában
3.1. A hátsó rendszámtábla felszerelési helye a jármű hátsó oldalán úgy helyezkedjen el, hogy
3.1.1. a rendszámot azok között a hosszanti síkok között lehessen elhelyezni, amelyek a legnagyobb szélesség külső pontjain átfutnak.
4. A rendszámtábla helyzete
4.1. A hátsó rendszámtábla
4.1.1. merőleges legyen a jármű hosszanti középsíkjára;
4.1.2. legfeljebb 30°-kal dőlhet a függőlegestől - terheletlen jármű esetén -, ha a rendszámmal ellátott oldal felfele mutat,
4.1.3. legfeljebb 15°-kal dőlhet a függőlegestől - terheletlen jármű esetén -, ha a rendszámmal ellátott oldal lefele mutat;
5. Legnagyobb távolság a talajtól
5.1. Terheletlen járműnél a rendszámtábla felszerelési helyének felső széle és a talaj közötti távolság maximálisan 1,50 m lehet.
6. Legkisebb távolság a talajtól
6.1. Terheletlen járműnél a rendszámtábla felszerelési helyének alsó széle ne legyen a talajtól 0,20 m-nél, illetőleg a kerék sugaránál kisebb magasságban.
7. Geometriai láthatóság
7.1. A rendszámtábla felszerelési helyének láthatóságát abban a tartományban kell biztosítani, amelyet két térszög határoz meg.
7.1.1. a függőleges térszöget az a két sík határolja be, amelyek a rendszámtábla felszerelési helyének felső és alsó peremén futnak át, és a vízszintessel azt a szöget zárják be, amelyet az 1. ábra mutat.
7.1.2. a vízszintes térszöget az a két sík határolja, amelyek a rendszám felszerelési helyének bal és jobb szélén futnak át és a hosszanti középsíkkal azt a szöget zárják be, amelyet a 2. ábra mutat.
1. ábra: A függőleges térszög (a felszerelési hely alsó és felső pereme, vízszintes éllel)
2. ábra: Vízszintes térszög
Nem találom a képet. De képzeld el, hogy oldalról látod a motort 2 dimenzióban. A talajra merőleges a rendszám, tehát függőlegesen áll. Ha a tetejét kifelé döntöd akkor a vízszintestől 5 fokkal térhet el. Ha a tetejét a motor felé döntöd akkor 30 fokkal térhet el a vízszintestől, mely párhuzamos a talaj vízszintjével.....
A műszaki bevizsgálás ingyenes, ha megbuksz akkor fizetsz csak, mert akkor azonnal elveszik a forgalmit és újra kell műszakiztatni a járművet, miután a hibát kijavítottad.
Motoros, magadra vess!
2009.09.29. 11:02 - Zirig Árpád
A bukósisak évtizedek óta törvényileg előírt feltétele a motorozásnak, viselésének szükségességét néhány renitens őrült kivételével mindenki belátja. Sajnos azokat a védőfelszereléseket, amelyek nem kötelezőek, sokkal kevesebben viselik – kesztyű, kabát, protektoros nadrág és csizma; gyakran látni ezek nélkül motorosokat.
hirdetés
Németországban változnak a dolgok, most már állami szinten is megindult az ösztönzés, hogy a gép sebességének megfelelő öltözetben közlekedjenek. A brandeburgi tartományi bíróság ítélete talán néhány felelőtlent gondolkodásra ösztönöz.
A frissen lezárult ügy kapcsán kimondták: egy balesetet elszenvedett motoros kisebb fájdalomdíjra jogosult a szokásosnál, hisz végtagsérüléseinek mértéke visszavezethető arra, hogy nem megfelelő öltözetben szenvedte el az ütközést.
Annak ellenére, hogy szabályosan közlekedett, részben maga okozta sérüléseit: tisztában volt azzal, milyen veszélyt rejtett hiányos ruházata, saját maga ellen vétett azzal, hogy csupán bukósisakot viselt.
A bíróság határozata precedensértékű, valószínűleg Németország után Európa több országában is várhatóak hasonló döntések – talán még Magyarországon is, ahol a megfelelő motoros öltözet használati aránya az egyik legalacsonyabb az Unióban.
Motorkerékpár fényszóró átalakítás tárgykörében az alábbiakról tájékoztatjuk.
AZ ENSZ-EGB 98. számú Előírásának címe:
„EGYSÉGES FELTÉTELEK GÁZKISÜLŐ FÉNYFORRÁSSAL ELLÁTOTT GÉPJÁRMŰ FÉNYSZÓRÓK JÓVÁHAGYÁSÁRA”
Az Előírás alkalmazási területe:
„Ezt az Előírást alkalmazzák gépjárművek fényszóróira és gépjárművek olyan megosztott világító rendszereire, amelyek üveg vagy műanyag lencséket tartalmazhatnak, és amelyeket gázkisülő fényforrással szerelnek fel a fényszóróban vagy a megosztott világító rendszer külön fénygenerátorában.”
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelék II., a közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak alapján:
„j) Motorkerékpár: olyan gépjármű, amelynek két vagy három kereke van és a tervezési legnagyobb sebessége 45 km/óránál nagyobb, továbbá olyan négy kerekű gépjármű, amelynek saját tömege legfeljebb 550 kg és motorteljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot.”
Tehát a motorkerékpár is gépjármű, azaz elméletileg vonatkoznának rá a 98. számú Előírásban foglaltak.
Azonban motorkerékpárok esetében gyárilag még nem alkalmazzák a gázkisülő fényforrással szerelt fényszórókat.
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV. 12.) KöHÉM rendelet (MR) 1. számú mellékletének 1/A., a gépkocsik jóváhagyási kötelezettségeit tartalmazó táblázat tartalmazza a gázkisüléses fényszórókat, ezzel szemben az 1/B. táblázat a motorkerékpárokra vonatkozóan nem.
Az MR alábbi előírásaiból ered a világító berendezésre előírtaktól eltérő műszaki jellemzővel rendelkező, illetve az E jóváhagyási jellel nem rendelkező izzólámpák alkalmazásának tiltása.
„37. §
(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.
38. §
(3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.”
Az utólagos átszerelésre gyártott gázkisüléses izzólámpák nem rendelkeznek a halogén üzemű berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel, továbbá nem rendelkeznek az ENSZ-EGB 99.számú Előírása (Egységes feltételek gépjárművek jóváhagyott gázkisülő fényszóróiban használatos gázkisülő fényforrások jóváhagyására) szerinti jóváhagyással.
Fentiek alapján a motorkerékpárok halogén izzólámpáival szerelt fényszóróinak átalakítása is szabálytalan, tiltott, és balesetveszélyes.
Kérem tájékoztatásom szíves figyelembe vételét.
A jóváhagyási jel két részből áll. Az első rész: egy négyzetben írt „e” betű, amelyet egy vagy kétjegyű szám követ. A második rész két szakaszból áll. Az első szakasz két számjegyből áll, a második szakasz egy négyjegyű számból álló karaktersorozat. A két szakaszt egy „* ” karakter vagy helyette egy szóköz köti össze, a jóváhagyási jel második része általában az első rész alatt helyezkedik el, de feltüntethető az első rész folytatásaként is.
Példa a jóváhagyási jelre:
e1 01 * 1473 A példa szerint a szóban forgó gallytörő rácsot Németországban hagyták jóvá (az „e” betűt követő szám(ok) a jóváhagyást kiadó országot határozzák meg egységesen, az EU vonatkozó előírása szerint. Németország jele az „1”, Magyarországé a „7”, stb.). A négyzetet követő második rész első szakaszában szereplő „01” azt jelenti, hogy a jóváhagyás a vonatkozó előírás 1. változatában szereplő követelmények szerint történt. A második részben szereplő „ * ” azt jelenti, hogy az elülső védelmi rendszert a láb formájú próbatesttel végzett vizsgálatok esetén az előírás I. melléklete 3.1.1.1. vagy 3.1.2.1. pontja által engedélyezett eltérés értelmében hagyták jóvá. Ha a jóváhagyó hatóság nem veszi figyelembe ezt az eltérést, a csillag helyén szóköz áll. A második rész második szakasza:”1473” azt jelenti, hogy a kiadott jóváhagyást Németországban ezen a típus-jóváhagyási alapszámon vették nyilvántartásba.
Itt a leírás és a képek:
A B. Függelék B/10. számú melléklete a 6/1990. (IV 12.) KöHÉM rendelethez
A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok hátsó rendszámtáblájának elhelyezésére vonatkozó követelmények
I. Rész
Alapvető rendelkezések
1. A melléklet alkalmazási köre
1.1. Ez a melléklet motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok (a továbbiakban: jármű) hátsó oldalán a rendszámtábla felszerelési helyére érvényes.
II. Rész
Követelmények
2. Méretek
A jármű hátsó oldalán a rendszámtábla felszerelési helyének az alábbiak a méretei:
2.1. Segédmotoros kerékpárok és négykerekű nyitott könnyű motoros triciklik
2.1.1. Szélesség: 100 mm,
2.1.2. Magasság: 175 mm, vagy
2.1.3. Szélesség: 145 mm,
2.1.4. Magasság: 125 mm.
2.2. Motorkerékpárok, háromkerekű járművek 15 kW legnagyobb teljesítményig és négykerekű motoros triciklik a négykerekű nyitott könnyű motoros triciklik kivételével
2.2.1. Szélesség: 280 mm,
2.2.2. Magasság: 210 mm.
2.3. 15 kW-nál nagyobb teljesítményű motoros triciklik és a négykerekű nem nyitott (karosszériával ellátott) motoros triciklik
2.3.1. A gépkocsikra az MR A. Függeléke A/4. számú mellékletében meghatározott előírások érvényesek.
3. A rendszámtábla helyzete általában
3.1. A hátsó rendszámtábla felszerelési helye a jármű hátsó oldalán úgy helyezkedjen el, hogy
3.1.1. a rendszámot azok között a hosszanti síkok között lehessen elhelyezni, amelyek a legnagyobb szélesség külső pontjain átfutnak.
4. A rendszámtábla helyzete
4.1. A hátsó rendszámtábla
4.1.1. merőleges legyen a jármű hosszanti középsíkjára;
4.1.2. legfeljebb 30°-kal dőlhet a függőlegestől - terheletlen jármű esetén -, ha a rendszámmal ellátott oldal felfele mutat,
4.1.3. legfeljebb 15°-kal dőlhet a függőlegestől - terheletlen jármű esetén -, ha a rendszámmal ellátott oldal lefele mutat;
5. Legnagyobb távolság a talajtól
5.1. Terheletlen járműnél a rendszámtábla felszerelési helyének felső széle és a talaj közötti távolság maximálisan 1,50 m lehet.
6. Legkisebb távolság a talajtól
6.1. Terheletlen járműnél a rendszámtábla felszerelési helyének alsó széle ne legyen a talajtól 0,20 m-nél, illetőleg a kerék sugaránál kisebb magasságban.
7. Geometriai láthatóság
7.1. A rendszámtábla felszerelési helyének láthatóságát abban a tartományban kell biztosítani, amelyet két térszög határoz meg.
7.1.1. a függőleges térszöget az a két sík határolja be, amelyek a rendszámtábla felszerelési helyének felső és alsó peremén futnak át, és a vízszintessel azt a szöget zárják be, amelyet az 1. ábra mutat.
7.1.2. a vízszintes térszöget az a két sík határolja, amelyek a rendszám felszerelési helyének bal és jobb szélén futnak át és a hosszanti középsíkkal azt a szöget zárják be, amelyet a 2. ábra mutat.
1. ábra: A függőleges térszög (a felszerelési hely alsó és felső pereme, vízszintes éllel)
2. ábra: Vízszintes térszög
Megpróbálom előkeríteni a képet...
2009.09.29. 11:02 - Zirig Árpád
A bukósisak évtizedek óta törvényileg előírt feltétele a motorozásnak, viselésének szükségességét néhány renitens őrült kivételével mindenki belátja. Sajnos azokat a védőfelszereléseket, amelyek nem kötelezőek, sokkal kevesebben viselik – kesztyű, kabát, protektoros nadrág és csizma; gyakran látni ezek nélkül motorosokat.
hirdetés
Németországban változnak a dolgok, most már állami szinten is megindult az ösztönzés, hogy a gép sebességének megfelelő öltözetben közlekedjenek. A brandeburgi tartományi bíróság ítélete talán néhány felelőtlent gondolkodásra ösztönöz.
A frissen lezárult ügy kapcsán kimondták: egy balesetet elszenvedett motoros kisebb fájdalomdíjra jogosult a szokásosnál, hisz végtagsérüléseinek mértéke visszavezethető arra, hogy nem megfelelő öltözetben szenvedte el az ütközést.
Annak ellenére, hogy szabályosan közlekedett, részben maga okozta sérüléseit: tisztában volt azzal, milyen veszélyt rejtett hiányos ruházata, saját maga ellen vétett azzal, hogy csupán bukósisakot viselt.
A bíróság határozata precedensértékű, valószínűleg Németország után Európa több országában is várhatóak hasonló döntések – talán még Magyarországon is, ahol a megfelelő motoros öltözet használati aránya az egyik legalacsonyabb az Unióban.
s/
Akkor már nem volt meg forgalmid?
egy kurva jelzés miatt amiről még nem is hallottam ezelőtt. elvették a forgalmim, nem használhatom a motort, és még meg is fognak büntetni.
Ha gyorsan hajtok vagy azt írják a papírra, hogy hangos volt még megértem....de így?