ja igen elfelejtettem, h végig is mértem az összes vezetéket mert néha volt, h nem is akart inditózni azt megcsináltam de a szikrát nem gyógyitotta meg
Szeva!
Engem anno az etz töltése szopatott így... hol volt, hol nem. De inkább nem.
Javaslom, hogy a vezetékelést nézd át rendesen, mert lehet hogy megtört valahol, ami alig látszik, csak ha nagyon zoomolsz. Vagy hajlítod a vezetéket és csak úgy látszik, hogy nem ívesen hajlik meg.
sziasztok!
Van nálam egy derbi gpr és már kezd kiaksztani.
Gondom a gyújtással van állandóan elmegy a szikra.
Én a cdi-re gyanakodtam, de eddig akárhányszor levettem a lendkereket és visszaraktam megint lett szikra utána pedig megint meggondolta magát és semmi.. vélemény?
A lényeget megpróbálom összeszedni röviden:
Van a motorolaj, és van a hajtóműolaj (sebváltóolaj). A kettő autóban teljesen más funkciót lát el, ugye más a terhelés nagysága, iránya, a hőmérséklet mondjuk a dugattyúnál meg a kuplungnál. Ennek megfelelően teljesen másképp tesztelik és minősítik őket, így természetesen a viszkozitási osztályozásuk is más lesz, eleve más körülmények közt mérik a viszkozitásukat. De ha a linkelt oldalon lejjebb tekertek a színes grafikonhoz, ahol összehasonlítja a 4 osztályozást (ISO, AGMA, SAE crankcase=motoroolaj, SAE gear=hajtóműolaj), akkor láthatjátok, hogy bizony egy adott minősítésű olaj teljesítheti egy másik minősítés viszkozitási tesztjeit is. Pl. a 75W hajtóműolaj megfelelhet 10W vagy 15W motorolajnak is. Persze nem ugyanaz...
Na mindez szép és jó, az autóknál. Csakhogy motoroknál más a helyzet, mert ott eleve minden kisebb és jobban össze van építve, nagyobb a fordulat, mások a hőmérsékletek stb., egy négyütemű motornál meg ugye ugyanaz az olaj végzi a tengelykapcsoló kenését, mint ami a dugattyút hűti, ez új problémákat vet fel, az olajoknak meg új követelményeket. Így aztán elkezdődött a keresztosztályozás, hogy mindenkit jól megkavarjanak. :) Ezért ha pl. egy hajtóműolajra azt írják, hogy 10W-40/75W, az annyit tesz, hogy hajtóműolaj osztálya 75W, de egyébként a váltót, tengelykapcsolót ugyanúgy keni, mint egy 10W-40-es motorolaj. De NEM motorolaj, tehát véletlenül se rakjuk 4T-be, mert a hengerben viszont nem úgy fog kenni mint egy 10W-40 motorolaj!
Van még az API GL minősítés, amit kifejezetten hajtómű-(azaz sebváltó-)olajokra találtak ki, azt jellemzi, hogy mekkora terhelést bír el, mennyire csökkenti az érintkező felületek (tárcsák, fogaskerekek, stb.) kopását. Ilyet motorolajon ne keressetek, ez hajtóműolaj minősítés!
Aztán szó volt még a JASO minősítésről, ez meg egy japánok által kifejlesztett minősítés, pont a fenti okok miatt, mármint hogy a motorokon a motorolajnak a kuplungot is kennie kell, és ezt nem vizsgálták a fenti SAE tesztek. Szóval a JASO kuplungteljesítmény alapján is osztályozza a motorolajokat, egy JASO MA/MA2 motorolaj pl. gond nélkül használható nedves kuplunghoz. JASO-t hajtóműolajon ne keressetek, ez motorolaj minősítés!
A pontos viszkozitási tulajdonságok ugye függenek az alapolajtól, és az adalékoktól, ezért lehet az egyik 75W-s hajtóműolaj 10W-s motorolajnak felel meg, egy másik, másképp adalékolt 75W-s meg 15W-s motorolajnak.
És akkor, ha most megnézitek azt a Fuchs olajat, amit linkeltem korábban, talán már jobban értelmet nyernek a feliratok:
"HAJTÓMŰOLAJ" - tehát 2T-hez való, véletlen se rakjuk 4T-be, mert hengert/dugattyút nem tud kenni
"API GL-3/GL-4" - tehát normál utcai motorok sebváltó/kuplungterhelésére van méretezve
"10W-40/75W" - ezt bővebben le is írják, tehát a SAE hajtóműolaj osztályozás szerint a viszkozitási osztálya 75W-80, de megfelel az egyfokozatú 75W és 80W előírású alkalmazásoknak is, illetve a 10W-40 motorolajosztálynak is a kuplung/váltó kenése szempontjából
JASO minősítése meg nincs, mert azzal ugye csak motorolajakat minősítenek. Amúgy az adatlapján is külön le van írva, hogy mi a 75W-80 meg mi a 10W-40.
Magyarul, mint ahogy mondtam, ez tökéletes a Derbi-be, a 80W-90 meg tényleg kicsit sűrűbb a kelleténél. Néztem egy olajkereső oldalon, a 2005 utáni 50-es Derbi Sendára az is azt dobta ki, hogy 75W-80 hajtúműolaj kell bele (ami a fenti Fuchs olaj esetében egyenlő a 10W-40 motorolaj viszkozitási osztállyal - amit a szervizkönyv is ír).
A simoba simán belerakom a traktor váltó olajat. A leg sűrűbbet. Kuplung nek fog annyira zörögni meg tovább bírja a terhelèst a primer meg szekunder fogaskerèk. A derbibe azèrt kell 10w40 mert a váltóban tűgörgők vannak ès az az olaj keni meg azokat is optimálisan. Míg simoba csak főtengőbe van tűgörgő. De javítsatok ki ha tèvedek.
A service manual-nak higyj, nem holmi kereskedőnek.
10W 40 motorkerékpár olaj. Ez motor olaj kuplung adalékkal. Jó a 4T-be való, mivel nem nagyon fogsz kapni mást.
A simsonba sem tesszük bele basszus a 80W 90, meg hasonló hajtómű olajokat.
Az a kapálógép hajtóművébe, mivel ez is a neve, tökéletes, és ott mekkora fordulat van? A motor kuplungjánál meg mekkora?
Sűrű lesz az bizony... Bár ha vagy 1-2 lityó benzint elrötyögtetsz vele álló helyzetben, akkor talán eléri a megfelelő hőfokot. Csak ne indulj el, mert pillanatok alatt visszahül majd az egész
Vicces , felhívtam azt a kis kereskedőt akitől vettem vidéken ( szakosodva van ezekre a kis 50 es endurokra , yamaha , aprillia , derbi , rieju stb ) es ő kapásból a 75w90 es hajtóműolajat mondta.Szerinte télen sűrű lesz a 80w90 es .Na majd meglátjuk.Valahol olvastam valami szervizkönyvben hogy Api gl4 feltételnek kell az olajnak megfelelni.Csak akkor az a kérdésem hogyan lehet az hogy van Api gl 4 es 10w40 es meg api gl4 es 80w90 es olaj ? Hisz elméletileg óriási a viszkozitási különbség , akkor nem értem hogy hogyan tudnak megfelelni mind ugyan annak az elvárásnak.Unixban mondom az eladónak ugyan ezt az elméletet ő szerinte a 10w40 az motorolaj és nem hajtómű olaj és a váltóhoz márpedig hajtómű olaj kell.Kipróbálom azt majd kiderül.
Teljesíti az API GL-4-et és GL-3-at, és a honlapról idézve: "Általános felhasználású hajtóműolaj oda, ahol a gyártó 75W-80 viszkozitású olajat ír elő."..."Használj LIGHT GEAR olajat, ahol SAE 10W-40, SAE 75W, vagy SAE 80W viszkozitású olaj van előírva!"
http://www.kepesmotor.hu/derbi...