Megnéztem a Haynes-féle XV szerelési könyvet is. Egy szót nem ír a csapágyról (mint ahogy az általunk kézről kézre adott sem), gondolom egy egységként kezeli a kupplungkosárral, azaz bele kell legyen sajtolva.
Amit javasolnék: nézzetek rá a kupplungra, szedjétek ki a lamellákat és kézzel mozgatva ellenőrizzétek a kotyogást. Ha tengelyirányban van némi játéka, akkor lehet próbálkozni az anya meghúzásával. Ha az anya van lelazulva, az úgyis egyértelműen látszani fog.
Az, hogy a kupplungkosárban levő csapágyazás kikopott volna, sokminden függvénye. 1. milyen olajat használtak/használsz benne. 2. hány km van a motorban, 3. volt-e olyan gazdája, aki az olajszintet nem figyelte és alacsony kenőanyag mennyiség mellett is hajtotta. Stb, stb....
A magam részéről úgy gondolom, hogy igen kicsi a valószínűsége a csapágy kikopásának 30-40 ezer kilométer futásteljesítmény után is, ha megfelelő kenést kapott a motor.
Az anya lelazulása sokkal valószínűbb, illetve a nem megfelelő olaj használata is zajosabbá teszi az XV blokkok amúgy sem hangtalan működését. Ezért is kérdeztem több ízben, milyen olaj van benne, hogy legalább azt kizárhassuk...
Tehát: kupplung anya meghúz, aztán olajcsere 20W-50-es, SF/SG teljesítményszintű ÁSVÁNYI olajra.
Ennek megint csak nagyobb hengernél van jelentősége. 125 ccm / henger esetén csak nagyon kicsit kellene állítani az előgyújtáson (amit mellesleg Yamahán nem lehet, mert fix).
Még pl. Ladánál se nagyon állítanak 95-ről 98-ra váltáskor.
Csak injektornál van jelentősége. Kevésbé környezetszennyező.
Ha az oktánszám is magasabb, pl. 98-as vagy 99-es, elképzelhető egy pici teljesítménynövekedés 2000-4000 f/p között, de 250 köbcentin nem tudom, mennyire látványos.
Az, hogy jó a motornak, nem tudom megerősíteni. Ha tényleg csak 20 Ft a difi 100 km-en, akkor szerintem már csak a környezetvédelem miatt is azt használnám.
Üdv
Mi a lényege, a jó hatása a kénmentes benzinnek?
Érdemes tankolni a mociba?
Ahoyg számolgatom 100 km en ként egy huszassal lenne több, érdemes, megtérül hosszabb távon?
Hát ezen töprengek én is mivel megnéztem a robbantott ábrát sehol nem mutat csapágyat aztán megnéztem a servizkönyvben a képeket ott sem emelnek ki csapágyat csak a két kosár között van egy csuszo alátét ami esetleg megkophat és lehet hogy csak az anyán kell huzni. Viszont a belső kosárnak valamin forognia kell mivel ezt hajtja a fötengely állandoan a belsö kosár csak akkor forog ha rávan engedve a kuplung akkor kap hajtást a válto tengely. Javits ki ha rosszul értelmezem. Valamit lehet látni a képen a felforditott házon de hogy az csapágy innen nem tudom eldönteni.Viszont valamin forognia kell mert az nem a bordástengelyen ül mint a belső kosár.
Szedtem már le nagyobb vasakról is a kupplungkosarat szerszám nélkül. Váltó ötösbe, kolléga felül a bringára és nyomja a hátsó féket ezerrel.
Egyébként nem tudom, hol van ott tűgörgős csapágy... Az enyémen nincs. Igaz, az 700-as...
Na a következő a helyzet. Beszéltem egy motorszerelővel és azt mondta hogy szinte biztos hogy a kuplungkosár log ez pedig attol van hogy az alatta lévő tügorgös csapágy kopott ezért kopog. Tehát hétvégén szétszedjük a haverral és meglátjuk mi a helyzet. Esetleg valaki cserélt-e már ilyet vagy tud-e jo áron csapágyat az is lehet hogy spéci csapágy akkor viszont rendelés. Ja éés még csinálnom kell egy körmös fogot amivel meg lehet fogni a kosarat hogy ne forogjon el mikor az anyát levesszük.
A főtengelycsapágy is lehetne ludas, de az pl. hirtelen gyorsításkor, valamint a gyorsítás utáni hirtelen motorféknél (terhelésváltáskor) is felhangosodna.
A főtengelycsapágy lógását úgy tudod ellenőrizni, hogy a motor bal oldali blokkdeklijén levő, a generátor csavarját fedő kis kupakot eltávolítod, kiveszed a gyertyákat és egy csőkulccsal megrángatod a főtengelyt mindkét forgásirányba. Ha kotyogást hallasz és nagy a holtjáték, akkor gyanús a csapágyazás is. Az XV535-nél sajnos siklócsapágyak vannak, ami (nem megfelelő kenés mellett) kophat.
Reméljük, nem ez a helyzet. Amúgy milyen olaj van benne? Az is számít, nem keveset.
Köszi megnyugtatást Blackiex én is ilyesmire tippelek de most egy "okos "autoszerelő /nem motoros a srác/ ismerős azt mondja lehet hogy fötengely csapágy csinálja mert szerinte ha behuzom a kuplungot leveszem a terhelést a főtengelyről ezért halkul el. Nem igazán értem a dolgot mert akkor menet közben is kellene hallani (mentem vele sisak nélkül)kopogo hangot amit viszont nem hallok csak állo helyzetben kiengedett kuplungnál. Hogy is van eza dolog , mikor kellene szolni egy főtengely csapágynak? Én ugy tudom oldott állapotban is kellene kopognia a fordulattal emelkedve.
Először is nyugodj meg... Szerintem a kupplung környékén lesz valami. arra tippelek, hogy kicsit meglazult a kupplungkosarad. A tünetek erre utalnak. Ha az olajszint a motorban megfelelő, akkor mindenképp ott kell a hibát keresni. Valakinek egyébként volt már hasonló zaja, de nem tudom, mire jutott. Neki is ezt tanácsoltam.
Szerelési könyv letölthető a virago.ro oldalról.
Sziasztok! Egyre jobban elkezdett kopogni valami a motorban legjobban akkor hallani ha bemelegszik üresben van és kivan engedve a kuplung.Ha behuzom a kuplungot akkor elcsendesedik és ha 1-esbe teszem mégcsendesebb.A fordulatszám függvényében emelkedik a kopogás, hideg motornál nem annyira lehet hallani. Mindig is volt egy kis kopogás de nem volt zavaro 1 honapja viszont felerösödött. Ha valaki találkozott már ilyennel vagy tudja mitől lehet kérem segitsen. Köszönöm
Amit javasolnék: nézzetek rá a kupplungra, szedjétek ki a lamellákat és kézzel mozgatva ellenőrizzétek a kotyogást. Ha tengelyirányban van némi játéka, akkor lehet próbálkozni az anya meghúzásával. Ha az anya van lelazulva, az úgyis egyértelműen látszani fog.
Az, hogy a kupplungkosárban levő csapágyazás kikopott volna, sokminden függvénye. 1. milyen olajat használtak/használsz benne. 2. hány km van a motorban, 3. volt-e olyan gazdája, aki az olajszintet nem figyelte és alacsony kenőanyag mennyiség mellett is hajtotta. Stb, stb....
A magam részéről úgy gondolom, hogy igen kicsi a valószínűsége a csapágy kikopásának 30-40 ezer kilométer futásteljesítmény után is, ha megfelelő kenést kapott a motor.
Az anya lelazulása sokkal valószínűbb, illetve a nem megfelelő olaj használata is zajosabbá teszi az XV blokkok amúgy sem hangtalan működését. Ezért is kérdeztem több ízben, milyen olaj van benne, hogy legalább azt kizárhassuk...
Tehát: kupplung anya meghúz, aztán olajcsere 20W-50-es, SF/SG teljesítményszintű ÁSVÁNYI olajra.