Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Gyulus!

Mikor mások után bontottad a motort, és hullottak ji a csontvázak a szekrényböl, akkor neked sem nagyon tetszett a kontárság amit elkövettek a szeretett tulajdonoddal... Ha kérdezed, igen én is csináltam és mai napig csinálok sok olyan "kisérletet" ami a nagy könyvben másképpen van megírva, de én sok esetben "halott donorokon" teszem ezt, pont azért hogy tudjak segíteni azoknak akiknek nincs a párnájukban varrva pár köteg nagyobb cimletü bankjegy. A múltkor a barátok kért meg, hogy egy ritka nagytestü robogóban segítsek neki a hátsó föfékhengerben ( itt ez is kormányon van) rendet teni, mert szivárog a karnál fékfolyadék. Vett hozzá bontottan egy másik bontott brembo komplett föfékhengert. Mondta csak a dugattyút cseréljük, mert kurva sok mindent le kéne bontani, mire hozzáférnénk...de sajnos a nem volt azonos a két cucc, más volt a dugattyú átmérö, nem passzolt. kezemben volt a szivárgó dugattyú a karmantyúval. Ugyan a sok monitor elött töltött idö miatt egyre szarabb a szemem, de láttam a karmantyún a sérüléseket...fogtam egy 1000-res csiszolopapirt és szó szerint megcsiszoltam a a karmantyú szoknyáját, elmostuk, visszaszereltük, lelégtelenítettük, és müködik. Büszke vagyok rá? NEM! De a hiba megszünt, életveszély nincs,mert ez a külsö, és nem a fékeröért felelös tömités...Találni ilyen tákolást bármelyik szervizkönyvben? Nem! De sok mindent nem találni azokban, attól függetlenül ugyan azon problémára lehet több megoldás is, de legyen meg hozzá az alapismeret. (pl ebben az esetben az, hogy mi okozta a karmantyú károsodását (itt a soha nem cserélt folyadék amiben valami üledés homok is volt, meg az, hogy egy tömített felületnek milyen a felületi minöség kell, milyen megmunkálással állítjuk elö-->és már tömít is.)
A te esetedben az a gond, hogy egy rosszul kalibrált porlasztó igen rövid idö alatt hazavágja már az amúgy is koros technikát. Ha szegény a keverék azért, ha dús akkor azért. Több tucat embernek segítek a koros 4 hengeres 20-30 éves motorjainál...az elején mind elsiklik a lényeg felett, azt mondja-gondolja, hogy meg van hozzá a szakmai alapja...aztán mikor 3-6-12 hónap után még mindig egyhelyben toporog, mert utólag bevallja, hogy átugrott egy -két lépést, nem tartotta fontosnak...én szivesen segítek, ö nem tud motorozni...érted ugye?! :) Èn az a hülye vagyok aki szinte minden "tapasztalatát" direkt a maga kárán tanulta meg. Nem hiszek másoknak, csak ritkán... :)
Ez két henger ami neked van, nem 3, 4 ésnémi érzékkel be lehet állítani fülre. Tudom, nekem hiába a drága müszerek, akkor is sok esetben csak fülre tekergetem...de tudom mit csinálok! Ès utána pár hónappal egy téli estén rádugom a szinkront, betekerem az üveggyertyát, és alig ha kell állítani, de a 4 hengersnél még ezekkel a drága müszerekkel is be lehet menni az erdöbe, mert van hogy mire összelöném a 3. lépésben a szinkront, már forr az olaj a légolajhütése 1100-blokkban...Elszívok egy almát, vagy körtét, és kicsit késöbb nekifutok megint...
Ezek az öreg traktorok már csak ilyenek...
De látod pár filléres dologból pontos müszert lehet csinálni. Mint irtam is...30-40 éve még nem volt ilyen komoly a jármüdiagnosztika-nem kell (-ett) hozzá 80-100 ezer Forintos digitális müszer, nem is olyan igényesek-érzékenyek ezek a régi gépek a szuperpontos beállításokra mint a mai igen elbaszott turbós-közvetlen égéstérbe fecskendezös nagynyomásos technikák, de ha lekokszosodik az égéstér, mert pl nem zár rendesen a tüszelep, akkor koksz elöbb gyújt és detonációs(kopogásos) égés pillanatok alatt szinesfémet csinál a jármüböl, de a dugulás miatti szegény keverék is ugyan ide vezet... ezért kifizetödö pár körültekintö karbantartás, beállítás, diagnosztika, és akkor nyugottan lehet eset a fejet a párnára hajtani.
Abszolúte jogos, bár nem teljesen helytálló.
Jogos, ezért nem szedtem le/szét a karburátort. Nem ismerem a lelkét. (egyelőre) 🙂
Ezek csak csavarok, ha nem szakítom be/le nem nyírom ki, nagy gond nem lehet. Amit betekerek jobbra, azt ki is lehet tekerni.
Nem teljesen helytálló, mert otthoni körülmények között is el lehet sokmindent végezni. (majdnem)mindent meg lehet tanulni. Azt sem hinném, hogy bárki is 2 diplomával, mestrvizsgával célszerszámokkal felszerelt laboratóriumban szedte szét pl. az első karburátorát. Biztos vagyok benne, hogy sokan, akik mára már komoly tudással rendelkeznek, a sufniban tunningolták az első járgányukat, tanulva a már tapasztaltaktól, na meg a kudarcaikból. 🙂
Szerintem igen, kell kísérletezni, próbálkozni, és tanulni a sikerből, vagy éppen a kudarcból.
Mindazon által maximális tisztelem a tapasztalt nagytudásúaknak, és a kisérletezni, barkácsolni, tanulni szerető "tudatlanok" felé is.
🙂 🙂
Nem istenkaromlas, de olyan, mint otthoni korulmenyek kozt benott kormot operalni.
Osszejohet, szepen be is gyogyulhat, de nagyon nagy a mazli-faktor. En is kivancsi vagyok.
Holnap összehozom ezt a műszert....
Hajt a kíváncsiságom, hogy ez a barbár - mérnökök szemében Istenkáromlás - módszer amit ma elkövettem, milyen erdményt hoz...
😂 😂 🙂 🙂 Meg persze a lényeg, hogy jól működjön a gép.
Nem, 2T olaj.
Ha a 4-es is rámegy a csonkra, akkor olyant veszek. Az a zöld folyadék hidraulika olaj?
Az en csovem 6 x4-es, hogy a vakuum butyokre is jo szorosan menjen fel, de gondolom az otos cso is jo.
Köszönöm, abszolúte érthető...a megépítése, és a működése is.
Tehát egy 150cm x 15cm-es deszka elegendő magas. Két csap van, ezt még a Merci KE-Jetronic alsó-felső kamrájának a nyomásbeállításához használtam, de gondolom, jó lesz ide is.
Holnap veszek 5m vipolán csövet 5mm bbelső átmérővel. Olyannal? Meg leveszem a szekrény ajtót... 😂
Kb. 2dl. Arol-2T is van még az MZ-hez.
Igen, meg akkor irodott, amikor a kis muanyag csapok letezeserol nem sok fogalmam volt.
Pofonegyszeru. 120-150 cm hosszu deszka vagy butorlap, 10-20 cm szelessegben, allitva. A csovet felbehajtod es u-szegekkel vagy szegelheto kabeltarto bilincsekkel rogzited a fahoz.
A tetejenel a csovet elvagod es az U alaku cso mindket vegere felteszel egy-egy apro muanyag levegocsapot a mar emlegetett akvarsztikai/kisallatboltos forrasbol (2-300 Ft egy olyan). Ez a ket csap egyresz a csillapitasert felel, masreszt ezekre tudsz egy-egy csovet dugni, ami osszekoti az U szarait a porlasztokkal. Ugyanakkor a kis csapokat kiszedve tudod bejuttatni a ketutemu motorolajat, ami a jelzofolyadekod lesz.
A deszka magassaganak a kb. 1/3-aig alljon az olaj az U alaku cso ket szaraban.

Amikor a motor jar, a szivocsonk vakuumja a folyadekot az U alaku csobol megprobalja felszivni. Ennek a szivohatasnak a masik henger vakuumja tart ellent. Ha a ket szivocsonkban egyforma a negativ nyomas (tehat a szikron fasza) az U alaku cso ket szaraban a folyadek szintje megegyezik.

Alapjaraton a ket henger szivouteme kozt jelentos idoelteres van, a folyadek ugral a csoben, eleg nagyokat. Ezert kell a ket kis muanyag csapocska, ami szukiti a keresztmetszetet es az oszcillaciot csillapitja.
(Sok hasonlot latni a neten, sokban szereny velemenyem szerint tul magasan all a lotyi, illetve a csillapito szukites is hianyziik, en mindenkepp tennek bele)

Az alabbi kepen pl. egy 40 huvelykes nagy favonalzora van felcellux-szozva az atlatszo cso. A masikon egy deszkas lathato.

Ha holnap lesz egy kis idom, lefotozom az enyemet.
Közben találtam egy leírást, (szerintem a Tiéd) azt tanulmányozom......
https://docplayer.hu/23498665-...
Adnál valami támpontot a megépítéséhez? Na meg majd a használatához..... 🙂
En a sima U csovest hasznalom, nem a dunsztos uvegest. Utobbi tul lassan reagal es nehez vele pontosan dolgozni.
Igen, az elektronikában megtanultam, hogy héha a leg lehetetlenebb kapcsolások működnek, a gondosan megtervezettek meg nem.
Ez most a "lehetetlen" eset volt, na meg a szerencse. 🙂

Pont ezen gondokodtam én is, hogy megépítem azt a vipolán csöves szerkezetet.
Ugyan még nem értem teljesen a működését, de majd tanulmányozom.
Ha jol mukodik, akkor jo.
Ettol fuggetlenul azt az 5 meter atlatszo csovet megeri beszerezni, ha mas nem, vizualisan megerosit.
Köszönöm a foglalkozást velem, végül is összejött.
Előről kezdtem mindent. 2-es henger lekapcsolva, 1-es henger pillangó szelep kis nyitás, pilotcsavar beállítva, egyenletes legmagasabb fordulatra.
1-es henger lekapcsolva, (alapjárti csavar ott, ahol az 1-esnél.) 2-es pilotcsavar legjobb fordulathoz. Ez magasabb volt, mint az 1-esnél.
szinkron csavarral a 2-es alapjárata csökkentve az 1-es fordulatához.
Most így ketyeg, nem tudom, mennyire hallani. Egy fordulatra indul, nagyon jól ugrik, azonos alapjáratra esik vissza (gyorsan) határozott a motorfék, nem pufog/durrog.
www.kriszera.hu/x
Majd kiderül hosszabb úton is, hogy jó lesz-e így. Persze, biztos lehet majd még finomítani, megfelelő műszerekkel.

Köszönöm az alább leírtakat is, de talán ennyire "tudományosan" nem mélyednék bele. Ha sort kell keríteni ilyen mélységű (reméljük nem!) vizsgálatra, van arra megfelelő szakember, szervíz.

Amúgy rettenetesen hideg van farmerben.... 😂
… és ha visszsolvasnad sajat magad…
Addig felesleges tekergetni a porlasztot meg nem tiszta szamodra hogy mi miert van. Müszer nelkül( legyen az egy egyszerü hazi is) szinten agyuval galambra…
A mi korosztalyunk erre mondja, hogy f@sz nelkül a lakodalomban.
Ahhoz hogy meg legyenek az alapok, kell egy tiszta porlaszto, müködö funkciokkal, helyes ellenörzött tömörseggel, benzinszinttel.
Ha jok a hengerek kompresszio ertekei, szelephezagok, szelepzaras rendben, nem falsol, akkor allitunk meleg motornal pilotot, szinkront. (Es persze a gyujtas is rendben) Minden mas csak arnyekolas…
El van dugulva az alapjarari rendszer fuvokaja teljesen vagy reszlegesen.
Hááááát.... valami nem igazán kerek itt. Előszőr is, nagyon hideg van. A mocin lévő karbi nem olyan konstrukció, mint ami itt fent van. Legalább is a szinkron beállítás nem úgy van megoldva. Ill. alapjába véve úgy, de nem ilyen mechanikával.
A másik, ami jobban nem tetszik, hogy csak ütközésig fetekert alapjárai csavarral volt hajlandó egyhengerrel elpöfögni, és a pilot csavart sokat kellet kifelé tekerni, hogy egyenletesen pöfögjön. Tehát nem lehetett az alpjáratival csökkenteni, mert akkor leállt. Nost vissza megyek kabátba, és meglátom, hogy jár a két hengerrel.
Hideg indítás után az 1-es kétszer annyira melegedett, mint a 2-es álló helyzetben.
Ha mérnökként méreteznem kéne a két rugó arányát, akkor a visszahúzó lágysága rugóállandója töredéke lenne a "tengelykapcsoló" rugó rugóállandójának és erejének. Eleve elbaszott konstrukció lenne a tervezötöl és szivatás, hogy a rosszul megválasztott rugóerök miatt folyamatosan változhatna a tengelyek szögeltérése...szerintem.

Inkább abból indulnék ki, hogy amikor 80-as 90-es években ezeket megálmodták, a szinkronmteszterek nem voltak ilyen pontossági-érzekenységi szinten, mint ma a digitilás nyomás-vákuumérös müszerek. Viszont ha a konstrukció nagyon megrángatta a nyomásméröt, túl kellett folyatni, hogy le lehessen olvasni, magasabb fordulaton könnyebb volt "stabilizálni" a méröeszköz "mitatóját ( pl a rotaméter, vagy mi a bánat volt az üvegcsöben lévö lebegö kúpos fémalkatrész) . Nekem pl anno alapjáraton nem volt értékelhetö mérésem a carbtune-nal (acélrudas vákuummérö) egy 750-es vulkánnál alapjáraton, mert fix a fojtás a müszer csöveiben, csak emelt fordulaton hagyott fel a rudak ránagtásával..
Ettöl függetlenül értem amit írsz, és mint egy hibaforrás detektálása ez is egy jó lehetöség, hogy 1000-1500-al feljebb is meg lehet nézni a szinkront nem e esett szét. De akkor ott már be kell a karbi kikopott mechanikájába nyúlni. Pl kicserélni az elfáradt tengelykapcsoló rugót, vagy kiszabadítani a szoruló pillangó tengelyét.
Mint tudjuk egy jó vákuummérö elég komoly detektálási lehetöséget biztosít a porlasztók analizésére.

Amúgy én is azt tanultam az "öregektöl", ha nincs szinkrontesztered, akkor kiszerelt állapotban kell csinálni egy hézagmérös résbeállítás a pillangóknál. Ez amúgy egy alapos porlasztófelújításnál még ma is elengedhetetlen, mielött beszereljük. Ez lesz a kályha a pillangóknál, meg a gyári gyári érték a pilot csavaroknál, hogy mikor elöször el van indítva a motor, könnyebb legyen összefésülni a szinkront finomítani a pilotok beállítását a motor kopottságához.
Hát, pedig a kompresszió mérésénél is pontosan ez a teendő. Üzemmeleg motornál kell kivenni a gyertyát, hogy be tudd tenni a végnyomásmérőt.
Itt csak az üzemmeleg motorból a gyertyák ki-be szerelésétől fázok egy kicsit. Nem egészséges.....😕🙁
Okééé.... a szinkront egyelőre hagyom....
A többit megcsinálom.....
Fülre nem erőltetném. Inkább hagyd a szinkront egyelőre, állítsd be csak az alapjárati csavarokkal a két hengert kb. egyformára és nézd meg, az mit eredményez.

Alumínium hengeres, nem igazán fúrkálható. Hüvelyezéssel természetesen meg lehetne menteni, de az új dugattyút és egyebeket is igényel, amihez további módosításokra van szükség, hiszen a saját alkatrészei helyett egy igen hasonló konstrukcióból kell adaptálni alkatrészeket. Mire összeadódnak a költségek, jobban járok egy használt Briggs & Stratton megvételével.