Szia cnv! Nekem tetszik a motorod, én is tipikus divatmajom vagyok, csak a lájtosabb fajtából. A tükör az tényleg gáz, és a hátsó telókat sem értem, hogy miért vannak fordítva - dizájnban nem sok a különbség, és blackiexnek igaza van abban, hogy a biztonságot nem érdemes kockáztatni, de legtöbbször a praktikumot sem. (Mondjuk az én állandó utasom nem engedte volna meg ezt az ülést sem, bár jól néz ki az biztos....) 🙂
És átalakításban én is fő szabálynak tartom, hogy: csak úgy, és csak annyit, hogy vissza lehessen alakítani az eredetire!
És sajnos már ezekhez a motorokhoz csak korlátozottan lehet eredeti alkatrészt kapni, amiért nemcsak a karbantartásnál, de a visszaalakításnál méginkább fáj a Virago fan szíve.
Nem lehetetlen kinoni, de nagyon sok embert ismerek (foleg Ausztralokat) akik nem is nagyon kapaloznak nagyobbra valtani, inkabb a lanckerekek meretevel varialnak, jobb fekbeteteket tesznek fel, szellosebb legszurot nagyobb fuvokakkal adott esetben, bar utobbinak eleg mersekelt a hatasa. De asszem ez a doksiban reszletezve is van.
Ettol fuggetlenul meg van az az elonye neki, hogy amit most fel millioert megveszel azt ket ev mulva ugy el tudod adni, hogy nem buksz rajta - amennyiben nagyobb kobcentire valtanal.
Nagyon köszönöm a bőségesen és alaposan kifejtett véleményed!
Nagyra értékelem, sok mindenre felhívtad a figyelmem amire magamtól nem gondoltam volna.
A fentiekből nekem magamtól kb a tükör tűnt fel, hogy _ebben így_ nyilván nem látni semmit, azt mindenképp meg kellene fordítani :)
Amúgy a műszerei legalább eredetik - másik képeken látszik közelebbről minden.
Köszönöm a megerősítést is, ami a típust illeti.
Ráérős, türemes és egyben óvatos ember vagyok, szóval a menetteljesítmény várhatóan elegendő lesz egy időre (bár gondolom ez egy gyakran elhangzó, nem mindig megalapozott kijelentés a kezdők szájából :)
Hadd kezdjem azzal, hogy szerintem jól választottál, a kettőötvenes szerintem az egyik legjobban sikerült tagja a Virago szériának. Persze vannak korlátai menetteljesítmény terén, 20 lóerő nem fogja felszedni az aszfaltot maga alatt, de amire ki lett találva, arra parádés és a maga 250-es "kiskosztümös" ligájában talán a legjobb ár-érték arányt képviseli.
Ami az átalakításokat illeti, leginkább egy ember hisztijét láttad, jelesül az enyémet. Szeretném leszögezni, hogy mindenki azt csinál, amit akar, de személyszerint sajnos sok negatív hozadékkal találkozom.
- Az első és legfontosabb az valóban a használhatóság és biztonság rovására történő belepiszkálás. Ilyen például a hátsó rugózó elemek lecserélése közönséges vasrudakra, hogy merevvázas legyen, mert az retro-divat. A kényelmetlenné vált motort gyakran rugós tányérüéssel látják el és akinek ez is túl kemény, az leereszt a hátsó kerékből némi levegőt. A baj az, hogy ettől vacak útburkolaton kanyarban a motor immár merev hátulja labdaként 'elpattog' az ívről és szerencsétlen esetben kimegy alólad. Okkal nem így készülnek a motorvázak immár bő 60 éve és nem is hatvannal közlekedünk manapság az utakon. Természetesen ez egy kiragadott példa, a házilag ekecselt kézi váltórúdtól kezdve az első fék leszerelésén át a távol-keleti gyártmányú retro kinézetű, vacak minőségű alkatrészek (sok esetben villák és gumik is!) felszereléséig sokmindent ide lehet sorolni.
- A második, szintén valamennyire csücskös hozzávalója ennek a szaláminak a készítők inkompetenciája. Pl. a házilag átbarkácsolt motorok vezetékezése a legritkább esetben kóser, amatőr módon, időnként csúnyán alulméretezve vagy egyenesen veszélyesen van kivitelezve. Drót összepödörve, kis szigszalag, viszlát. Hogy mi húzódik, dörzsölődik vagy fut forró alkatrészek mentén, nos ezekre nem szokás figyelni az ilyen olcsón okosba' megoldott házibarkácsoknál. Az általad kiszemelt motor villamosságát nyilván a képről nem látom, de a fényszóró, az irányjelzők és a hátsó lámpa nekem speciel gyanúsan kínai Aliexpress-szes vacak.
Nem különben az "alkotó" kezdő mivoltát mutatja az is, hogy a hátsó rugóstag fejjel lefelé van felszerelve, azaz a lengéscsillapító dugattyút nem úgy veszi körül az olaj, ahogy az tervezve vagyon...
- A harmadik összetevője ennek (részemről legalábbis) a buta, átgondolatlan majmolás, utánzás, a saját egyéniség teljes hiánya. Úgy tudnám szemléltetni a fenntartásaimat, hogy a zöldre vagy lilára festett hajú lányokkal példálózom. Ki akarnak lógni a tömegből a különleges és szokatlan hajszínnel, de addig a felismerésig nem jutnak el, hogy ha minden ötödik csajnak ugyanígy természetestől elütő színre van festve a rőzséje, nem a kivétel lesznek, hanem a szabály. Nem akarok hosszas szociokulturális és tömeglélektani litániába belemenni, maradjunk annyiban, hogy ezek az egyedi építések zömében úgy készülnek, hogy Gipsz Jakab látott egy ilyet a Youtube-on, Instagrammon, Facebook-on, TikTokon és mivel egy hasonló amatőr kendácsolta össze, így ő is felbátorodik és csinál egy ilyet. A dolog jellegéből és a körülményekből adódóan a végeredmény igen hasonlóra sikerül, elvégre a legtöbben majdhogynem ugyanonnan szedik össze a hozzávalókat (ebay, aliexpress, stb.), hasonló házilagos technikával aggatják fel, a krómot ugyanolyan matt festékkel fedik el, ésatöbbi.
A különlegességet, egyediséget elinflálja az erőltetett és féleszű egyedieskedés.
Mindez javarészt gusztus dolga lenne, de azért akad pár bökkenő szerény véleményem szerint.
Pl. az általan kinézett motoron a Harley-kat majmoló, divatosan lefelé fordított visszapillantóban max. egy 60 kilós pilóta lát bármit, ha egy szál pólóban vezet, meg el is kell vegye a tekintetét az útról, mert kiesik a látószögből. A bandázsolt kipufogó szintén nagyon népszerű, de egy mezei krómozott csövön vagy a gyári rendszeren kb. a leömlőre kirótt halálos ítélet, ugyanis összeszedi a levegő nedvességgét és a cső falánál tartja, emiatt sokkal hamarabb rozsdál majd el. A gyári, minőségi japán műszereket gyakran szedik le és helyettesítik univerzális kisebb, esetenként digitális műszerrel, ami nem csak tájidegen, de sokszor pontatlan, megbízhatatlan és ott van ugye az is, hogy azt valahogy oda kellett ekecselni a gyári vezetékezésre. A LED-es világító berendezések is nagyon népszerűek, de abban nem cserélsz izzót, ha pl. a Bakonyból hazafelé félúton elmegy a tompított fényed (és mivel a legtöbben nem 200 eurós fényszórót meg 100 eurós index-szet tesznek fel, hanem tizedannyiba kerülő kínait, ez benne van a pakliban).
Ezekkel a problémákkal vagy egy részével a készítő is szembesül idővel, sokszor elég hamar. A hirdetések között gyakran látom, hogy "az átalakítás óta csak 1000 km" került bele. Na, szóval Gipsz Jakab a " " "saját" " " szája ízére formálta (a tripla idézőjel indokolt), aztán szinte azonnal meg is akar tőle szabadulni. Azonban ami a nettó végeredmény, az egy részlegesen vagy teljesen tönkretett motor egy kihalófélben levő fajtából. Kiváló példa az XS650, ami a Yamaha egyik legfrankóbb kultikus modellje - egyszerűen nem találsz megfizethető ép példányt, mert a legtöbbet szétfaragták vagy összetörték.
Mivel rohadt hosszú lett, nem folytatnám tovább, nagyjából összefoglaltam a lényeget. Ha láttál engem negatív véleményt nyilvánítani, annak a fentiek az okai. De ismétlem: mindenki azt csinál, amit akar.
Üdvözletem mindenkinek!
Wannabe motorosként (és elsősorban a Virago iránt lelkesedőként) találtam erre a fórumra.
Elképesztő sok hasznos információ van itt, csak győzze az ember végigolvasni :)
Óvatos kezdőként leginkább az XV 250 érdekel, így nagy örömmel fedeztem fel a PDF kisokost. Hálás köszönet érte!
Az is szembeszökött a fórumot lapozgatván, hogy az esetleges átalakítások közül nem minden "ildomos", és van ami kifejezetten elítélendő vagy kókányolásnak számít...
Persze egy dolog az ízlés, más dolog a közlekedésbiztonság/zaj, és kezdőként nehéz átlátni, mik a határok, irányvonalak...
A képen látható gépbe pl beleszerettem...
Így első ránézésre kormány, tükrök, lámpák/indexek, ülés, légszűrő nem gyári...
Ez pl korrekt, motoros szemmel is kultúrált átépítésnek számít?
Ezt használjuk mi is a "hőkáros" rozsdamentes varratokhoz. Első alkalommal a kollégáim töcskölték ecsettel, nem figyelve a környezetre. Bármi, ami nem rozsdamentes, azt kicsinált a környéken. Mindegy, hogy festett, horganyzott, vagy galvanizált anyag, fehérre marta a bevonatokat.
Leszedtem a gyári rendszert az 535-ről. Elfogyott a belső lágyacél cső az első henger leömlőjében a felső szakaszon, a maradék pedig a legkisebb erőhatásra is porlik. Nyáron majd megoperálom, addig kitalálom, hogy mit és hogy húzok a helyére. Lesz helyette már a jövő héten Silvertail, de ezt is megtartom.
Egyszer én is elszánt voltam: https://www.sportmotor.hu/albu...
ezt a löttyöt is kipróbáltam: https://www.louis.de/artikel/o...
A rozsdementeshes elég hatásos. Emlékszem pályakezdö koromban a lakatosmühelyböl kikerült rozsdamentes alkatrészek elszinezödött hegesztési varratait egy rózsaszín gél szerü cuccal "pácolták", és ismét szépen "kifehéredett"...talán valami evipass vagy mi volt a neve...azóta se találom...nem mintha ha ahhoz az évi 1-2 méter rozsdamentes varrathoz olyan nagy szükségem lenne rá..., de akkor is...
Nem kell hozza speci szer igazabol, csak idonkent le kell ulni melle es pasztaval dorgolni, amig ki nem feheredik.
Nem tokeletesen reprezentativ a kep, mer a balso valoban az "elotte" allapot, a masik viszont sanos inkabb "sokkal utana" - jocskan a tavaszi pucolas utani, kora oszi fevetel. Sima mezei Autosol pasztaval karban lehet tartani.
A kovetkezonel csinalok elotte-utana kepet. Lassan esedekes ugyis.
Köszönöm az együttérzéseteket. Kezdek beletörődni, hogy "sima rozsdamentes" leömlő lesz a vége. azt itt a szomszédban legalább szépen meg tudják hegeszteni, kipolírozni és vegyszert is adnak, amivel ki tudom fehéríteni. Csak hajlítani nem tudnak. (Illetve tudnak, csak nem olyanra, amilyenre én szeretném)
És a biztatást is köszönöm, hogy van fény az alagút végén. Én még csak zöldfülű kezdő vagyok az egy év bajlódásommal.
Sajnos ebben a targykorben en sem tudok biztatni senkit.
Muszaki-kepes kipufogot krealni csak haromfele modon lehet. Vagy kerit az ember egy jo allapotu gyarit, vagy vesz meregdraga ABE/TuV papiros rendszert, vagy a harmadik ut egy olcsobb e-szam nelkuli rendszer atalakitasa E-szamos dobokkal.
Sajnos nem simerek en sem senkit, aki manapsag effelet csinal itthon es csak a Sima Bela jut eszembe, de o mar volt emlitve.
Ha nekem kellene ilyet csinalnom, Delkevic rendszert vennek, eladnam a dobokat rola es E-jelessel potolnam. Ezt cisnaltam a sajatommal is, csak Black Widow-val. Az 535-re valo BW viszont erre kevesbe alkalmas, ezert valasztanam a Delkevic-et.
Meg lehet csinálni egy szál csöböl, és ha rozsdamentesböl hajtják le, akkor krómozni sem kell. Èn így jártam el anno az ural M72-es leömlöinél. Nyilván a választott átmérö függvényében változhat a belsö átmérö--> ezzel az áramlás ellenállássa is. De ha a végdob cseré esetén nem aggódik szinte senki ez miatt, akkor itt sem nagyon kell.
Szóval kell választani egy megfelelö átméröt varratmentes csöböl ( ha mód van rá) aztán elkocogni egy mühelybe. Nekem anno egy rozsdamentes bútorokkal, belsö "építészettel" (konyhabútorok, korlátok, takarások) foglalkozó vállalkozában hajtották méretre az ural leömlöket, meg hegesztették fel az elágazásokat. De a "SIMA BÉLA" müvek is csinált 2 évtizede csöhajlítást. Rozsdamentes hátránya, hogy ö hatására elsárgul..., de ki lehet mindig fényesre polirozni. A visszasárgulás majd csak szezon végén fog megint annyira zavarni, hogy aztán mechanikusan vagy ehhez kapható vegyszerrel újra "kefehéríted".
Amúgy én már "lusta" vagyok, és inkább keresem a jó állapotu gyári cuccokat, mert többek között az miatt adtam fel 2 évtizede a veteránozás , és tértem át olyan "klasszikus" motorokra, amik minöségi technikával, technológiával, és minöségi anyagból készültek. Mert itt legtöbb helyen aluminium, és rozsdamentes anyagok sorakoznak, nem kell véresre vakarni az arcom, ha krómozó elbassza a kromozást, és annak ellenére, hogy sokat is kellett ra várni, meg jó drága is volt, de legalább pár év múlva lehámlik mint a napégés után a bör.
Leömlő cső ügyben én is elfogadnék segítséget, ha tud valaki jó szakembert. Én újat akarok csináltatni, és többnyire telefonon el sem tudom mondani, hogy mit akarok, mert a szavamba vágva lehurrognak, hogy "mindent meg tudunk csinálni, csak hozzon mintát"! OK. Elcsámpázok, leteszem a mintát az asztalra: "Ja, hát ilyen ívet nem tudunk..." Az, hogy duplafalú, az három helyen kettőből szóba sem kerül, mert azzal a lendülettel fordulok sarkon, ahogy bementem, olyan reménytelenül bénák. Ahol egyáltalán szóba kerül a duplafalú, ott legtöbbször együttérző vállveregetést kapok, hogy: "Igen láttunk már ilyet, de akik ezt meg tudták csinálni (bármiből) azok - a szerszámaikkal együtt - kb.30 éve a föld porában nyugszanak. (Aztán lehet, hogy csak túloznak, mert csak 20 éve)
Modjuk még stabil krómozó helyem sincs, "nincs most munka, nem krómozunk" vagy "a kipufogó túlságosan beszennyezi a kádat".
Amúgy lehet azért is fúj ki, mert a külsön néha szokott lenni egy 5-6 mm-es furat a nyaknál...és gondolom, ha a belsö csö átrohad, akkor ott (is) kifúj.
Jellemzöen ezek a leömlök dupla faluak. Van a külsö krómozott csö, meg belül egy másik szénacél csö. Fent a toroknál esetleg "elégett" a belsö csö, elvállt a másiktól és ezért zörög.
Hallani jobban lehet, ha onnan jon a zaj, az fix. Meg ha esik szet, akkor lehet, szembe jon egy shrapnel.
A masik dolog, ami lehet - de csak spekulacio - hogy az amugy dupla falu konyok belso csove el van rohadva es az kelepel.
A gyari rendszer eleg moslek dizajn, minden egybe van hegesztve, sajnos cserelni se tudod, csak kompletten. Mar ha ez a baja, persze.
És átalakításban én is fő szabálynak tartom, hogy: csak úgy, és csak annyit, hogy vissza lehessen alakítani az eredetire!
És sajnos már ezekhez a motorokhoz csak korlátozottan lehet eredeti alkatrészt kapni, amiért nemcsak a karbantartásnál, de a visszaalakításnál méginkább fáj a Virago fan szíve.