Még nem tudom, hogy most mit eszik beállítva, csak az utcában próbáltam ki, mert nincs jogsim.
Az előző ugyanilyen gépem 4,5-9literig evett. De azért a 9 az durva, városban 1-es, 2-es nyélgáz folyamatosan.
Tegnap megvágtak rutinvizsgán...1re mentem vizsgázni 4kor kerültem sorra, és addig ott buktatott meg elöttem 4embert forgalomban, négyet rutinon, azt kissé remegve ültem már fel a vasra, hogy reménytelen. És mivel kell menni a bólyák közt? Egy chopperrel Nem tudom megszokni, elindulok és nem találom a lábtartót hátul...borzalom.
Ennek örömére összeraktam a TZR-t, vettem bele tiszta 95öst ahelyet a kérdéses lötyi helyett ami a tankban volt, beletettem a hűtővizet, kimostam a láncot, és rátettem. Kitoltam a garázsból, és indítom, 3. rugásra kb beindult. kicsit bénázott mert le volt véve az alapjárat nagyon, azt feltekertem és szépen járattam hadd szívja be rendesen a keverékolajat stb. Kicsit furcsa kopogó hangja van Sztem nem ilyen volt, remélem nem mégis a főtengely, vagy a powerszelep ér össze a dugóval. Na akkor egy kcisit megcibáltam üresben mikor már járt, és gyönyörűen felpörgött, de a fordulatszámmérőn ezt nem láttam, mert az nem megy. Kicsavartam a műszerből, nem forog, akkor lent nicns jól betéve...
Megnézem lent, be van csavarva, kicsvarom becsavarom semmi. Aztán próbáltam, hogy álló motornál beletelálni a 4szöges végével, de esélytelen. Akárhogy nyomom bele bármilyen szögben nem kapja el a blokkban lévő valamit, remélem nem hagytam ki valami fogsakereket...
Járt már így valaki? Mert a service manualban is annyi van, hogy csavarjabe a spirált a helyére....
Na anyira én se értek hozzá, hogy megjavítsam Legalábbis még nem szedtem szét ilyen CDI-t
Csak a működési elvét tudom: CDI=Capacitive Discharge Ignition
Azaz kondenzátor kisütésén alapuló gyúlytás, ami akár még a mechanikus gyúlytást is jelentheti...
Minden abból indul ki, hogy a gyúlytótekercs, az egy transzformátor, és a transzformátor szekunder(kimenő) tekercsén a primer(bemenő) tekercsen lévő jel deriváltja jelenik meg.
(Az otthoni kis falidugasztáp ugye kap 50Hz ssinuszjelet, akkor a kimeneten a szinusz 1. deriváltja azaz cosinusz jelenik meg, ami nekünk mit áramfogyasztóknak ugyanolyan váltóáramú jel...)
A gúlytáselektronikánál a bemenő jel szép lassan emelkedik, ahogy a kondenzátor töltődik fel, majd amikor pl. a trabant mechanikus kalapácsa testre zárja a kondit, akkor a jel azonnal leesik nullára, azaz hirtelen nagy változás következik be, ami a kimeneten brutálisan nagy feszültséget okoz, de csak egy nagyon rövid időre. A bemenő jel feszültségszintje ismeretében nem számolható pontosan, hogy mi jelenik meg a kimeneten, mert nem tudjuk, hogy a testre zárás pontosan mennyi idő alatt, és milyen görbén történik, de nagyapámtól tudom, hogy gyúlytáselektronikánál a megszakított feszültség négyzetével közelítik elég jól, és mindehhez még jön a transzformátor tekercseinek menetszámkülönbsége, ami szintén megtöbbszörözi a feszültséget.
Tehát ha vesszük a gyúltótrafó áttételét, és még a 12Vos feszültséget, amivel a kondit feltöltöttük akkor elég könnyen megjelenhet a trafó kimenetén sok10ezer volt.
Ez alapján az összes gyúlytáselektronika arra épül, hogy a gyúltótrafó primer tekercsét valami meredeken változó jellel szugerálja. És a CDI elven működők ezt egy kondenzátor hirtelen kisütésével teszi.
A kondenzátort ki lehet sütni mehanikus érintkezőkkel(pl. trabant, zsiguli stb.) vagy tranzisztorral.
Na ami a TZRekben van az tranzisztorral kapcsolja a kondenzátort, de hogy a jeladódekniből bejövő tekercsleágazások és a kapcsolgató tranzisztor közt milyen áramkör van, azt a fene se tudja. Lehet, hogy csak még 3 tranzisztor, meg pár passzív elem, amivel beállították a szöget, az ív időtartamát stb. De lehet, hogy oda is bevágtak egy célIC-t, vagy esetleg valami egyszer égethető kontrollert.
Szerintem nincs mit veszítened alapon szedd szét a szar CDI-t, hátha találsz benne összesen 10 alkatrészt, és egy ellenállás lesz csak lefüstölve (Bár ez ritka szép jelenség, amikor hibát keres az ember)
Valahol neten találtam korábban egy magyar oldalt, ahol programozható CDI-t árultak 2T-4T 1/többhengeres motorokhoz. Csak bele kellett írni egy PC-s felhasználói felületen a programba a paramétereket, görbéket is talán, majd azt rátöltötte a dobozkára. De sehol sem találtam meg google-n, legutóbb is véletlen akadtam rá valahogy, és Deviusnak be is linkeltem ide a fórumra. (Olvass vissza úgy 150 oldalt )
hy all! lenne egy kérdésem hozzátok! lassan itt az ideje ,h gumit vegyek a tzremre , a mostani 140/70 ,és a gyári adatok szerint a 150/60 is jó a felnibe,de én kicsit alacsonyabb gumit akarok és itt kérem a véleményeteket , hogy bele megy a 150/50es gumi? remélem tudtok segíteni! válaszotokat előre is köszi
Kösz a kimerítő választ, rájöttem, hogy elektronikából hülye vagyok.
Lenne egy olyan kérdésem, hogy ha elküldeném neked postán az elektronikámat... meg tudnád csinálni? Egy alkatrész szállt el belőle...
srácok, lenne egy kérdés, aki ebben jártas pls segítsen.
jól tudom, hogy amit kaptam a vizsgalapom után, vizsgaigazolás "című" papírt azzal ugye nem lehet még vezetni? és elvileg nincs semmi idéglenes a jopgsiig?
választ köszönöm előre is!
Hali!
Nekem egy Yamaha TZR-R 125 os mocim van (94-es évjárat )!
Az a a karburátort kéne beállitanom de nem találom meg sehol a beállitási
értékeket! Aki tud az légyszives segitsen nekem!
Megkattanok 2 hete nem ültem motoron!
S.O.S
Programot lementeni esélytelen! Ne is kísérletez vele. Nem tartom valószínűnek, hogy PIC kompatibilis kontroller van benne. A világon többszázan gyártanak programozoható kontrollereket DSP-ket...a PIC csak 1 a sok közül.
Powernek úgy esnék neki, hogy egy működőn kimérném a jeleket. Mi pl. a fordulatszám bemenetének a jelszintje, ami a CDIből megy a powerelektronikához. Utána meg kell mérni, hogy a bemenő gyúlytsjel frekvenciájához milyen feszültségértékre állítja a szervó a potmétert. Ezzel megkapod a jelleggörbét, ezt kell majd a teljesen új reccerbe bele programozni.
A motor vezérlésére ezt az IC-t javaslom a 6. oldal alján található "Figure 8." elrendezésben. http://focus.ti.com/lit/ds/sym... De ezzel az a baj, hogy max. 500mA-t bír el az IC, tehát, hogy szép legyen az élet, össze kell kombinálni a felette lévő kapcsolásban lévő L298as ICvel, ami aszsem 3A-t bír el. Nem tudom mennyi áramot vesz fel a powerszervó, de lehet, hogy egy hűtőbordával jó a kapcsolás úgy ahogy van, max lelövi magát az IC, mert van benne túlemelegedés, meg túterhelére védelem.
Ingyen tudsz belőle rendelni mint termékmintát, ha regisztrélsz egy accountot a www.ti.com -on, bejelentkezel, "buy" menü alatt "samples" És ott vagy beírod az IC számát, vagy "Browse family tree", és akkor kilistázza rendszerezve az összes ingyen rendelhető IC-t, élejjebb lessz egy "motion/motor controll fül alatt"
Motorvezérlésre van még az ST semiconductornál egy 30Ampert elbíró cél IC: vnh2sp30-e (www.st.com szintén ingyen rendelhető, de csak mozzilából tudsz regisztrálni, mert explorerben nem enged "Programot lementeni esélytelen! Ne is kísérletez vele. Nem tartom valószínűnek, hogy PIC kompatibilis kontroller van benne. A világon többszázan gyártanak programozoható kontrollereket DSP-ket...a PIC csak 1 a sok közül.
Powernek úgy esnék neki, hogy egy működőn kimérném a jeleket. Mi pl. a fordulatszám bemenetének a jelszintje, ami a CDIből megy a powerelektronikához. Utána meg kell mérni, hogy a bemenő gyúlytsjel frekvenciájához milyen feszültségértékre állítja a szervó a potmétert. Ezzel megkapod a jelleggörbét, ezt kell majd a teljesen új reccerbe bele programozni.
A motor vezérlésére ezt az IC-t javaslom a 6. oldal alján található "Figure 8." elrendezésben. http://focus.ti.com/lit/ds/sym... De ezzel az a baj, hogy max. 500mA-t bír el az IC, tehát, hogy szép legyen az élet, össze kell kombinálni a felette lévő kapcsolásban lévő L298as ICvel, ami aszsem 3A-t bír el. Nem tudom mennyi áramot vesz fel a powerszervó, de lehet, hogy egy hűtőbordával jó a kapcsolás úgy ahogy van, max lelövi magát az IC, mert van benne túlemelegedés, meg túterhelére védelem.
Ingyen tudsz belőle rendelni mint termékmintát, ha regisztrélsz egy accountot a www.ti.com -on, bejelentkezel, "buy" menü alatt "samples" És ott vagy beírod az IC számát, vagy "Browse family tree", és akkor kilistázza rendszerezve az összes ingyen rendelhető IC-t, élejjebb lessz egy "motion/motor controll fül alatt"
Motorvezérlésre van még az ST semiconductornál egy 30Ampert elbíró cél IC: vnh2sp30-e ( www.st.com ezt is ingyen lehet rendelni, de csak mozzilából tudsz regisztrálni, mert explorerben nem enged "@"-ot írni az emailhez az ürlapon. )
szintén minden szolgáltatással. Gyakorlatilag egy PWM H-híd, nagyon tuti, és elegáns megoldás, ilyenkor a pozíció visszacsatolást a mikrokontrollerrel kell megoldani. Analóg-digitál konverterrel bejön a potméter által leosztott feszültség a kontrollerbe, és ott kell megoldani a szabályozást programból, mainek előnye, hogy nagyobb szabadságod van mint a célICvel, ami csinál vmit, hátránya, hogy nem könnyű szabályozást optimalizáltan megírni.
elsőre úgy tűnik, hogy annyi az egész algoritmus, hogy ha nekem 6 voltos feszre kell állítnai a potmétert, és 4 volton vok, akkor balra forgatom, tehát egyszerűen kivonom egymásból a két jelet, és az előjel meghatározza, hogy irányt, DE
mondom a problémákat:
a kettő különbsége soha sem lessz tökéletesen nulla, mert zavarokat is felvesz---folyamatosan remeg majd a szervó
Aztán ha a kettő különbségére kapok valamit, akkor forgatnom kell a motort valamerre, amit megteszek egy motorra adott kakóval, de azt látom, hogy a motor nem forog, szal még adok neki kakaót, míg el nem kezd forogni. Aztán addig forgatom míg a különbség nulla nem lesz, és akkor leveszem a motorról a kakaót, de hogy rohadjon meg cseszik megállni, forog tovább mert van neki egy tehetelenségi nyomatéka. túlforog, mire én elkezdme majd visszafelé forgatni, és meigt túlforog majd és ez így lengedezik szépen.
Ezért vannak kitalálva különböző számítások a mechanika tehetetlensége, és az elektronika közé, hogy összehangban legyenek. Ez mechatronika, operátortartományban kell feírni a jelfolyamgráfon lévő jeleket, sorfejteni meg baromkodni, de sztem ez halál.
Létezik egy un. PID motorszabályozás, ami végülis arra alapszik, hogy a mechanika tehetetlenségéhez magától hozzáigazodik az elektronika. Szerintem 5letes kis dolog.
Sok sikert )
szintén minden szolgáltatással. Gyakorlatilag egy PWM H-híd, nagyon tuti, és elegáns megoldás, ilyenkor a pozíció visszacsatolást a mikrokontrollerrel kell megoldani. Analóg-digitál konverterrel bejön a potméter által leosztott feszültség a kontrollerbe, és ott kell megoldani a szabályozást programból, mainek előnye, hogy nagyobb szabadságod van mint a célICvel, ami csinál vmit, hátránya, hogy nem könnyű szabályozást optimalizáltan megírni.
elsőre úgy tűnik, hogy annyi az egész algoritmus, hogy ha nekem 6 voltos feszre kell állítnai a potmétert, és 4 volton vok, akkor balra forgatom, tehát egyszerűen kivonom egymásból a két jelet, és az előjel meghatározza, hogy irányt, DE
mondom a problémákat:
a kettő különbsége soha sem lessz tökéletesen nulla, mert zavarokat is felvesz---folyamatosan remeg majd a szervó
Aztán ha a kettő különbségére kapok valamit, akkor forgatnom kell a motort valamerre, amit megteszek egy motorra adott kakóval, de azt látom, hogy a motor nem forog, szal még adok neki kakaót, míg el nem kezd forogni. Aztán addig forgatom míg a különbség nulla nem lesz, és akkor leveszem a motorról a kakaót, de hogy rohadjon meg cseszik megállni, forog tovább mert van neki egy tehetelenségi nyomatéka. túlforog, mire én elkezdme majd visszafelé forgatni, és meigt túlforog majd és ez így lengedezik szépen.
Ezért vannak kitalálva különböző számítások a mechanika tehetetlensége, és az elektronika közé, hogy összehangban legyenek. Ez mechatronika, operátortartományban kell feírni a jelfolyamgráfon lévő jeleket, sorfejteni meg baromkodni, de sztem ez halál.
Létezik egy un. PID motorszabályozás, ami végülis arra alapszik, hogy a mechanika tehetetlenségéhez magától hozzáigazodik az elektronika. Szerintem 5letes kis dolog.
csáó Erik! nem mondod, hogy TZR-t veszel? Nah egyre több primásból lesz TZR-es
a kérdésedre a válasz, sztem márkakereskedében lehet venni biztosan, de méregdrága sztem.
az lehet amit mondassz, már elég valószínű, kérdeztem fatertól, hogy ő mit tippel(elektroműszerész) és már ő se tud másra gondolni...próbáld meg így, hátha jó lesz, é nmár nem tudok Neked mit mondani
Na ma is okosabb lettem!
0.15 mm rézdróttal van megtekerve a tekercs.És ugye ez 60mA-t bir el max.Most 200 OHM let és igy még nött az áramerősség ,most 170 mA lett.Minnél kisseb ellenálásúra tekerm annál nagyobb lesz az áramerősség.
Most meg kéne tekerni vagy 550 OHM ra és kb akkor lenne 60mA ami már nem égetné szét a tekercset.
Megnéztem ugy hogy lehuztam a töltés kábelt,semmit nemváltozott szal ez a része kihúzva.egyedül az lehet szerinem hogy a fekete doboz valami miatt ilyen nagy áramot vesz fel,pl szénné ment egy ellenállás vagy nemtom mi
Ez nem lehetséges?
üdvvvvvv
Üdv. Megint kellene 1kis segítség. A tzr-embe még mindig nincs gyújtás
Azon gondolkozom, megépítem. Sor 2, szimpla cdi gyújtás jó lenne bele sztem. Nem tudsz valami jó kapcsolási rajzot? És powervezérlőjét?
PIC égetővel le lehet menteni a gyári progit valahogy?
Nah az egy éves kutatásnak meglett az eredménye mitől ég el a gyujtó tekercs
Szal maga a 0.15mm es drót 60mA t bir el.És megértem ha beinditom 120mA megy rá.Szoval johogy összeég.
De msot ez normális h ennyi megy rá?Csak egy megoldás maradt 0.22 es dróttal megtekerni mert az pont 130mA-t bir.Eléggé határeset
Az előző ugyanilyen gépem 4,5-9literig evett. De azért a 9 az durva, városban 1-es, 2-es nyélgáz folyamatosan.