Jovanna, nem ismerhetek minden tipust. A ZX-9R nekem leert (kozuton), pedig "verseny" labtarto volt. Nem alul volt neki kpotatocsavarja, hanem a hegyen volt egy pici muanyag sapka. Az volt megkostolva. Nekem sem ert le a GSX-R, most meg mar nem is fog labtarto magasitoval. Legalabbis remelem, mert ha leer, akkor valszeg leer ott mas is.
Az idm-es motorokban gyári alkatrészek vannak csak a hengerfej tömítést cserélheted ki meg az elektronikát. Kibírnak a motorok +10% sürítést csak jól kell összeszerelni és a csapágyhézagokat beállítani. A gyári dúgó és hajtókar lazán kibír még plussz terhelést eléggé túl vannak méretezve.
Igen, en is ezt mondtam, a figyelemfelkeltes nem Neked szolt. 50e km felett utcan is rizikos hajtani a mopedet, palyan szerintem nem bir ki ennyit (Egyik sem, nem csak a GSX-R nem.) En nyugodt szivvel mondom, mert tegnap vittem 49860km-el be a motort a szervizbe es rovidesen hivnak, hogy megmondjak mik a gondok. Es azt sem mondom, hogy en vagyok az ifju titan, aki alatt sorra hullanak szet az erzresek, mert ebbol a kilometerbol en csak 4000-t raktam bele, a tobbit valaki mas hajtotta ki belole nem en, de kihajtotta. A labtarton 1 karc sincs, tul vad palyazas nem lehetett, megis felirattam 6 dolgot a szervizben, mit biztosan ellenorizni kell a blokkban, mert hangja van. Magyarul stimmel a kozuton 50. Es ez a legendasan strapabiro K1...
Abban a pillanatban, hogy elkezded emelni a sűrítést vagy a fordulatszámhatárt már hatványozottan csökken a motor élettartama. Pláne gyári dugattyúkkal, hajtókarokkal. 10%-ot emelsz a kompresszión és 1km után kikandikál a hajtókar 98-as benzinnel.
Nem tudom ki mondta, hogy pályán elmegy 50 000-et én 15 000-et mondhattam meg azt, hogy utcán kutya kötelessége bírnia annyit.
Ha jól rémlik te is azt mondtad, hogy nem megy el utcán 50-et.
Eloszor 6 + 1 -t irtam, de az erthetoseg kedveert atirtam 6-ra.
Oke, nem kell az etanolnak mindenutt +15%, de megis kell pumpacsere es egyebek. Ez mind azert van mert tisztan atterkepezessel nem lesz jo. (A +15% egyebkent is az elkepzelheto legjobb eset az okosok szerint.)
A -1 +3 mas tema, most nem az erohiany potlasrol volt szo. Granulalom, hogy le lesz roviditve.
Én a számítógépekből indulok ki. Régebben sokat tuningoltam őket (proci, ram , vga). Egy darabig pici melegedés és többletfogyasztás mellet lehet húzni (10-50%) ahol nem mindig stabilan, de működik a gép, de van egy pont ahol túlhajtod és már a gyári értékeket se fogja tudni.
Motornál hasonló a helyzet.
Több sebből vérzik a történet. Ráadásul az üresre is van külön térkép...
Az etanolnak nem kell mindenütt +15%.
Hidegen Etanollal nem biztos hogy be fog indulni injektor csere nélkül, illetve a pumpád se fogja bírni.
Túlnyomással utcán ne használd a gyári pumpát, tedd bele a 2007-esét, az többet szállít (csak olvastam).
Pad nélkül csak rontani fogsz rajta.
-1 és +3 a te problémád kulcsa.
Ennek a palyamotort erdemesebb megvenni ill. a gixer palyan is siman elmegy elmegy 50 ezret temahoz van koze. Persze, megint nem ertek hozzad, de nagyon valoszinutlen, h a 110%-ra huzott motor elettartama az eredeti 10%-ara csokkenne le. Sokkal valoszinubb, hogy az eredetileg (huzas nelkul) 50 ezres palyas futasteljesitmenyt kicsit tulbecsulik, az korantsincs annyi szeria allapotban. Nyilvan van akinek elmegy annyit, de valszeg nem ugy motorozik, ahogy a palyanzni "kell". Es erre is szol emberunk hozzaszolasa: vegig nyelgazon! Pontosan ezt irta ugyebar. (De nem akartam megint vitazni, csak felhivtam a figyelmet arra, hogy ugyfest megse csak en gondolom igy.)
A 2-es szorzot is lehagytam a bemeno adatok kvantalasarol, tehat a vegul kialakult 78 kilobajt valojaban 2 x 78, de a lenyegen ez nem valtoztat semmit.
Sziasztok.200le hátsókeréken nem olcsó dolog de ha nem sajnálod a pénzt akkor minden kivitelezhető. vezérműtengelyek elektronika amivel a gyújtást is tudod allítani egy normális kipufogó (Akrapovic) változtatni a sürítésen kicentírozni a főtengelyt kiengyensúlyozó tengely a kukába és majdnem meg van a várt teljesítmény.Ha jó ember csinálja akkor a tartósságra nem lehet gond. 5000km biztos elmegy a pályán és utánna csapágycsere ajánlott. De ez függ a motortól is hogy milyen állapotban van.Ez sok pénz de a teljesítménynek ára van. Üdv
Az ECM az kornyezetvedelmi tiltast ugy valositja meg, hogy a valtofokozat erzekelesevel mas mas gyujtasterkepet ir 1-2-3 es 4-5-6 gangokra. Az alabbi szamitasnal mind a 6-ot megkulonboztettuk, most az egyszeruseg kedveert tekintsuk 2-nek. 1. terkep 1-3 gangra, 2. terkep 4-6 gangra.
A GiPro, meg a tobbi behazudja, hogy 6-ban van a motor, igy mindig a 2. (nagyobb motorero) terkeped el.
Ez alapjan a kovetkezot akarom csinalni:
A leirt modszerrel (kicsit) modositom a 2. terkepet, hogy legalabb azzal a picivel jobb legyen a motorom, amit ECM irassal el tudok erni.
Az 1. terkepet pedig nagyon(!) modositva megprobalok egy etanol terkepet beirni a motornak. A ketto kozott valtogatok egy kapcsoloval, amit a valtofokozat bemenetre kotok, mint a GiPro-nal.
Magyaran a kornyezetvedelmi tiltas kiiktatasavl felszabadulo terkepet akarom etanolhoz hasznalni.
Ezzel ugyfest tobb baj is van:
- etanolnal az injektorterkep is valtozik, de a kornyezetvedelmi tiltas elkepzelheto, hogy csak a gyujtasterkepet lapozza a valtofokozat fuggvenyeben, ekkor nem elhet megcsinalni.
- ha nem all fenn az elso problema, akkor is ott az ismert: az okosok szerint 15% elterest, tehat tobbletet tudok kvantalni az injektorterkepben, ez viszont etanolhoz elvileg nem eleg.
Jobban meg kell tehat erteni a mukodest es a cimzes ahhoz, hogy biztosan tudjam ki lehet e trukkozni.
(Mondjuk az AC pumpa nyomasanak megemelesevel biztos lehet szorakozni, vagy fix idotagnovelessel (szorzassal), ahogy az etanol boxok is csinaljak. Azokban sincs semmi nagy kunszt, egy negyszogjel kitoltesi tenyezojet valtoztatjak)
Minden amit leirtam, csak a digitalis technikai oldalrol ilyen szep. A valos fizikai parameterek lehetosegeinek szama, a meroatalakitok (lambdaszonda, folytoszelepallas mutato, stb.) karakterisztikaja pedig annyira el tudja mozditani az ertekeket, hogy azt a gyari ECM-ben megvalosulo fix kvantalas (bitthossz) nem kepes kielegitei. Emiatt igen szorosak a lehetosegek, ezert alkalmaznak mas boxokat inkabb. A lehetosegeken belul megtalalni a legjobb ertekeket pedig nagyon nehez es bonyolult sema, ami kurvasokmindentol fugg. Ezert allitjak a motorokat padon. Probalgatva eltalani, hogy a motor jol is menjen, ne is fogyasszon, ne is baszd tonkre (ECM-el mondjuk eppen a kvantalas miatt nem fenyeget a szetegets veszelye) pedig szinte lehetetlen. Ezert nem faj senkinek, hogy az okosok feltoltik a terkepjuket a netre. Az jo esellyel neki sem a legjobb, nemhogy a masiknak.
Mivel az ECM gyakorlatilag nem szolgal masra, mint a gyarban tokeletesitett beallitas (aminal jobbat nem fogsz talalni) a gyari gyartasi szorasban elkepzelheto ingadozas tokeletesitesere, ezert az ertekek kvantalasi szorasa igen szuk (-de azon belul viszont jo a felbontas) ECM tuninggal csodat nem fogsz csinalni.
Azok akiknek a gyarilag megirt dobozaban az injektorterkep a kvantalasi szegmens ajljara keveredett, azok szerencsesek, mert tudnak egy kicsit tobb plussz benzint adni a motornak. Annak az eselye, hogy ez egy masik motorban is ugyanigy jo legyen, majdnem nulla. Az is kizart, hogy minden motor minden ECM-je kepes legyen a megfelelo plusszt adni, mert lehet, hogy egyik-masik darab mar gyarilag az ertekkvantalas plafonjara volt rakva.
Ezeket a problemakat kuszoboli ki a PC, mert behazudja az ECM-nek, hogy hogy allnak a bemeno ertekek, az ECM a kvantalason belul kicimzi az altala jonak velt adatot, arrol meg mar nem tud szegenykem hogy pl. a 4. fokozat, 2500-as fordulaton vett, fel gazallashoz tartozo erteket adta vissza, holott a valosagban az 5. fokozoat, 2000 fordulatanak, negyedgazos allasan volt a motor. A kvantalas ugyanugy marad, de a PC eltolja az adatokat, mert az a liearis reszbe (is) bele tud avatkozni.
Ezekrob bovebben, jobban, szebben Ago tud mindent.
Mi a problema ezzel? (azon tul, hogy szaktudas nelkul nem fogod tudni mit valtoztass es merre)
Az, hogy a mikrokontroller adott memoriamerettel rendelkezik. Ha vannak szervizadatok, akkor azt levonva kilyon, hogy hany kilo vagy megabajt van a terkepeknek. Vegyunk egy alapot, GSX-R:
A moci porog 12 ezret. Ezt bontsuk fel 1000 fordulatonkenti tartomanyra.
A gazmarkolat allast bonsuk fel csak 10 tartomanyra.
Figyeljuk a bevaltott fokozatot: 6.
Figyeljuk a keskenysavu lambdat erteket, kulonboztessunk meg ebbol csak 4 kulonbozo lehetseges savot erteket.
Ebbol akarjuk eloallitani az elogyujtas, az injektorspricc (4- hengerre kulon, mert a szelsok hidegebbek), a pair szelep es az exup szelek kivezerlesehez szukseges adatokat.
Taroljuk minden egyes kivezerlesi erteket 32 biten, azaz 4 bajton.
Ezzel egyetlen idopillanatra a kivezerledo jelekhez szukseges adat:
4 (bajt) x [4(henger injektorvezerles) x 1 (elogyujas) x 1 (pillango) x 1 (exup)] = 28 bajt.
28 bajtos adat irja le egy "momentumra" minden erteket.
Ezt meg kell szorozni a bemeno adatainkkal, amelyeket irjon le 2 bajt (enni legalabb kellhet pl. pontos fordulatszam erzekelesehez)
12 (fordulatszam sav) x 10 (gazmarkolat allas) x (6 valtofokozat) x 4 (lambda ertek) = 2880 (elmeletileg lehetseges bemeno parameter kombinacio).
Ezek mindegyikrer be van irva egy 28 bajtos adat.
28 x 2880 = 80640 bajt = tobmm mint 78 kilobajt.
Nem sok, de az IC-k sem nyujtanak tul sokat. Sok esetben nem eleg a szamok kvantalasahoz a 32bit, tobb kell. Ecetera ecetera, a lenyeg, hogy a memoriameret korlatozza az eltarolhato adatok mennyiseget. Nem lehet pl. a fordulattartomanyt akarhanyszoros felbontasban ertelmezni, mert tobb memoria kellene, de nincs. A Suzuki Densoja tudtommal 1000 ford/min-enkent savozza a fordulatartomanyt. Ettol a hackingnel sem tudsz elterni, mert ahhoz nem lenne eleg maskepp megirnod a terkepet, a Denso-t is ra kellene vegyed, hogy mashonnan is olvasson ne csak onnan, ahol az 1000-es felbontashoz tartozo ertekek eleve be voltak irva. Ezt pedig nem lehet megcsinalni, mert ez mar uj ECM letrehozasat jelenti. Magyaran szolva az egyetlen lehetoseged, hogy megprobalsz a gyari terkepek helyere a gyari kvantalasi lehetosegeken belul egy picit jobb terkepet csinalni. Ennek a hatekonysaga viszont jocskan el fog maradni attol, amit mas modokon csinalhasz, mert
- nem tudod eleg finomra bonatani a bemeno parametereket
- a regiszterek fix hossza miatt nem tudod tetszolegesen valtoztatni a kimeno ertekeket, mert nem fogsz beleferni a kvantalasba
Ha csak az injektorterkepre vesszuk ez azt jelenti, hogy csak ezer fordulatonkent tudsz irni es csak 10-15%-os elterest tudsz beleirni. Raadasul ezen a tartomanyon belul sem konnyen talalod el a legjobb adatot, ha nincs padon a motorod.
Ezt Ago vilagosan leirja a PC forumban, erdemes elolvasni amit ir.
Nem tudom ki mondta, hogy pályán elmegy 50 000-et én 15 000-et mondhattam meg azt, hogy utcán kutya kötelessége bírnia annyit.
Ha jól rémlik te is azt mondtad, hogy nem megy el utcán 50-et.
Eloszor 6 + 1 -t irtam, de az erthetoseg kedveert atirtam 6-ra.
Oke, nem kell az etanolnak mindenutt +15%, de megis kell pumpacsere es egyebek. Ez mind azert van mert tisztan atterkepezessel nem lesz jo. (A +15% egyebkent is az elkepzelheto legjobb eset az okosok szerint.)
A -1 +3 mas tema, most nem az erohiany potlasrol volt szo. Granulalom, hogy le lesz roviditve.
Motornál hasonló a helyzet.
Az etanolnak nem kell mindenütt +15%.
Hidegen Etanollal nem biztos hogy be fog indulni injektor csere nélkül, illetve a pumpád se fogja bírni.
Túlnyomással utcán ne használd a gyári pumpát, tedd bele a 2007-esét, az többet szállít (csak olvastam).
Pad nélkül csak rontani fogsz rajta.
-1 és +3 a te problémád kulcsa.
Elnezest kicsit gyorsan irtam mindent.
Az ECM az kornyezetvedelmi tiltast ugy valositja meg, hogy a valtofokozat erzekelesevel mas mas gyujtasterkepet ir 1-2-3 es 4-5-6 gangokra. Az alabbi szamitasnal mind a 6-ot megkulonboztettuk, most az egyszeruseg kedveert tekintsuk 2-nek. 1. terkep 1-3 gangra, 2. terkep 4-6 gangra.
A GiPro, meg a tobbi behazudja, hogy 6-ban van a motor, igy mindig a 2. (nagyobb motorero) terkeped el.
Ez alapjan a kovetkezot akarom csinalni:
A leirt modszerrel (kicsit) modositom a 2. terkepet, hogy legalabb azzal a picivel jobb legyen a motorom, amit ECM irassal el tudok erni.
Az 1. terkepet pedig nagyon(!) modositva megprobalok egy etanol terkepet beirni a motornak. A ketto kozott valtogatok egy kapcsoloval, amit a valtofokozat bemenetre kotok, mint a GiPro-nal.
Magyaran a kornyezetvedelmi tiltas kiiktatasavl felszabadulo terkepet akarom etanolhoz hasznalni.
Ezzel ugyfest tobb baj is van:
- etanolnal az injektorterkep is valtozik, de a kornyezetvedelmi tiltas elkepzelheto, hogy csak a gyujtasterkepet lapozza a valtofokozat fuggvenyeben, ekkor nem elhet megcsinalni.
- ha nem all fenn az elso problema, akkor is ott az ismert: az okosok szerint 15% elterest, tehat tobbletet tudok kvantalni az injektorterkepben, ez viszont etanolhoz elvileg nem eleg.
Jobban meg kell tehat erteni a mukodest es a cimzes ahhoz, hogy biztosan tudjam ki lehet e trukkozni.
(Mondjuk az AC pumpa nyomasanak megemelesevel biztos lehet szorakozni, vagy fix idotagnovelessel (szorzassal), ahogy az etanol boxok is csinaljak. Azokban sincs semmi nagy kunszt, egy negyszogjel kitoltesi tenyezojet valtoztatjak)
Minden amit leirtam, csak a digitalis technikai oldalrol ilyen szep. A valos fizikai parameterek lehetosegeinek szama, a meroatalakitok (lambdaszonda, folytoszelepallas mutato, stb.) karakterisztikaja pedig annyira el tudja mozditani az ertekeket, hogy azt a gyari ECM-ben megvalosulo fix kvantalas (bitthossz) nem kepes kielegitei. Emiatt igen szorosak a lehetosegek, ezert alkalmaznak mas boxokat inkabb. A lehetosegeken belul megtalalni a legjobb ertekeket pedig nagyon nehez es bonyolult sema, ami kurvasokmindentol fugg. Ezert allitjak a motorokat padon. Probalgatva eltalani, hogy a motor jol is menjen, ne is fogyasszon, ne is baszd tonkre (ECM-el mondjuk eppen a kvantalas miatt nem fenyeget a szetegets veszelye) pedig szinte lehetetlen. Ezert nem faj senkinek, hogy az okosok feltoltik a terkepjuket a netre. Az jo esellyel neki sem a legjobb, nemhogy a masiknak.
Mivel az ECM gyakorlatilag nem szolgal masra, mint a gyarban tokeletesitett beallitas (aminal jobbat nem fogsz talalni) a gyari gyartasi szorasban elkepzelheto ingadozas tokeletesitesere, ezert az ertekek kvantalasi szorasa igen szuk (-de azon belul viszont jo a felbontas) ECM tuninggal csodat nem fogsz csinalni.
Azok akiknek a gyarilag megirt dobozaban az injektorterkep a kvantalasi szegmens ajljara keveredett, azok szerencsesek, mert tudnak egy kicsit tobb plussz benzint adni a motornak. Annak az eselye, hogy ez egy masik motorban is ugyanigy jo legyen, majdnem nulla. Az is kizart, hogy minden motor minden ECM-je kepes legyen a megfelelo plusszt adni, mert lehet, hogy egyik-masik darab mar gyarilag az ertekkvantalas plafonjara volt rakva.
Ezeket a problemakat kuszoboli ki a PC, mert behazudja az ECM-nek, hogy hogy allnak a bemeno ertekek, az ECM a kvantalason belul kicimzi az altala jonak velt adatot, arrol meg mar nem tud szegenykem hogy pl. a 4. fokozat, 2500-as fordulaton vett, fel gazallashoz tartozo erteket adta vissza, holott a valosagban az 5. fokozoat, 2000 fordulatanak, negyedgazos allasan volt a motor. A kvantalas ugyanugy marad, de a PC eltolja az adatokat, mert az a liearis reszbe (is) bele tud avatkozni.
Ezekrob bovebben, jobban, szebben Ago tud mindent.
Na itt tartok.
Az, hogy a mikrokontroller adott memoriamerettel rendelkezik. Ha vannak szervizadatok, akkor azt levonva kilyon, hogy hany kilo vagy megabajt van a terkepeknek. Vegyunk egy alapot, GSX-R:
A moci porog 12 ezret. Ezt bontsuk fel 1000 fordulatonkenti tartomanyra.
A gazmarkolat allast bonsuk fel csak 10 tartomanyra.
Figyeljuk a bevaltott fokozatot: 6.
Figyeljuk a keskenysavu lambdat erteket, kulonboztessunk meg ebbol csak 4 kulonbozo lehetseges savot erteket.
Ebbol akarjuk eloallitani az elogyujtas, az injektorspricc (4- hengerre kulon, mert a szelsok hidegebbek), a pair szelep es az exup szelek kivezerlesehez szukseges adatokat.
Taroljuk minden egyes kivezerlesi erteket 32 biten, azaz 4 bajton.
Ezzel egyetlen idopillanatra a kivezerledo jelekhez szukseges adat:
4 (bajt) x [4(henger injektorvezerles) x 1 (elogyujas) x 1 (pillango) x 1 (exup)] = 28 bajt.
28 bajtos adat irja le egy "momentumra" minden erteket.
Ezt meg kell szorozni a bemeno adatainkkal, amelyeket irjon le 2 bajt (enni legalabb kellhet pl. pontos fordulatszam erzekelesehez)
12 (fordulatszam sav) x 10 (gazmarkolat allas) x (6 valtofokozat) x 4 (lambda ertek) = 2880 (elmeletileg lehetseges bemeno parameter kombinacio).
Ezek mindegyikrer be van irva egy 28 bajtos adat.
28 x 2880 = 80640 bajt = tobmm mint 78 kilobajt.
Nem sok, de az IC-k sem nyujtanak tul sokat. Sok esetben nem eleg a szamok kvantalasahoz a 32bit, tobb kell. Ecetera ecetera, a lenyeg, hogy a memoriameret korlatozza az eltarolhato adatok mennyiseget. Nem lehet pl. a fordulattartomanyt akarhanyszoros felbontasban ertelmezni, mert tobb memoria kellene, de nincs. A Suzuki Densoja tudtommal 1000 ford/min-enkent savozza a fordulatartomanyt. Ettol a hackingnel sem tudsz elterni, mert ahhoz nem lenne eleg maskepp megirnod a terkepet, a Denso-t is ra kellene vegyed, hogy mashonnan is olvasson ne csak onnan, ahol az 1000-es felbontashoz tartozo ertekek eleve be voltak irva. Ezt pedig nem lehet megcsinalni, mert ez mar uj ECM letrehozasat jelenti. Magyaran szolva az egyetlen lehetoseged, hogy megprobalsz a gyari terkepek helyere a gyari kvantalasi lehetosegeken belul egy picit jobb terkepet csinalni. Ennek a hatekonysaga viszont jocskan el fog maradni attol, amit mas modokon csinalhasz, mert
- nem tudod eleg finomra bonatani a bemeno parametereket
- a regiszterek fix hossza miatt nem tudod tetszolegesen valtoztatni a kimeno ertekeket, mert nem fogsz beleferni a kvantalasba
Ha csak az injektorterkepre vesszuk ez azt jelenti, hogy csak ezer fordulatonkent tudsz irni es csak 10-15%-os elterest tudsz beleirni. Raadasul ezen a tartomanyon belul sem konnyen talalod el a legjobb adatot, ha nincs padon a motorod.
Ezt Ago vilagosan leirja a PC forumban, erdemes elolvasni amit ir.