köszönöm szépen a részletes leírást. jó pap is holtig tanul
igazság szerint nagyon lágynak érzem a rugót és tesztelés képpen gondoltam az állításra , a húzó keménység középen van így használható és a kanyarokkal is megküzd .meglátom lehet hogy inkább másra bízom a javítást
Elő futómű rugóút mérése:
Tegyél egy kábelszorítót az első telora, a szimering felé.
Vidd el egy körre - a telo tubusa annyira nyomja fel a kábel szorítót a telon, ami legnagyobb rugóút.
Utána tegyél fel egy másik kábel szorítót, ülj rá, ez a vonal lesz az alap munkapont.
Utána emeld fel a motort középsztenderdre, ültesd rá az asszonyt a hátsó ülésre és billentsd hátra a motort, míg ráül a hátsókerékre. Ekkor az első kerék a levegőben lesz és teljesen kirugózik.
A három vonal elárulja, hogy mennyire használhatod fel és le irányban a futóművet, illetve katalógusból megnézheted mennyi az elméleti max rugóút. Azaz mennyit hagysz kihasználatlanul. Ennyivel hézagolhatod ki az első futóművet, vagy esetleg le kellene vágnod a távtartóból.
Tegyük tisztába ezt a rugó előfeszítéses dolgot.
Az előfeszítéssel csak a rugóút munkapontját állítod be, azaz mikor ráülsz, akkor beállítodik egy munkapont, amelytől föl vagy le tud a rugó rugózni. Ha nagyon felül van a munkapont, akkor egy fekvőrendőrön lazán átmész, de a kátyúban már koppan. Ha nagyon alul van, akkor fekvőrendőrón koppan, kátyút viszont leköveti... Ha ketten ütök rá + csomagok, akkor a munkapont lejjebb fog menni egyre inkább koppanni fog fekvőrendőrőkön. Ekkor kell jobban előfeszíteni, hogy visszaálljon az egyensúly, amit megszoktál.
De a rugó előfeszítés nem változtat a rugó keménységén, azaz hogy mekkora erő hatásra mekkora rugó úttal válaszol. Egy kilágyult rugó ugyanakkor erőre jobban összenyomódik - hamarabb koppan. Egy felkeményedett rugó kevésbé mozdul el. A rugó keménységét csak úgy tudod változtatni, ha rugót cserélsz. Nincs más házi praktika, beállítás - cserélni kell keményebbre vagy puhábbra. Esetleg felhevítéssel meg lehet változtatni a keménységét, de ki tudja milyen szar lesz tőle... Ha rugóból levágsz, akkor nem a keménysége változik, hanem az előfeszítés (lásd előbb).
Viszont ne keverd a lengéscsillapító keménységét a rugó keménységgel. Hülye magyarként ugyanazt a szót használjuk, de mást jelent. A lengéscsillapító keménységét lehet állítani a futóműveken, a bocit csak húzó irányban... Keményebb lengéscsillapító lassabban enged ki, a puhább gyorsabban. Nyomó irányban sokkal puhább a lengéscsillapító, mikor fekvőrendőrön mész át, akkor villámgyorsan engedi összeülni a rugót, de húzó irányban már van ellenállása - ezt hívjuk keménységnek.
Egyébként minél puhább (soft) a lengéscsillapító, annál gyorsabban követi az út egyenletlenségeit a kerék, ez részint kényelmesebb is, részint fékezéskor is jobb, mert a kerék jobban a földhöz szorul... Viszont a túl lágy lengéscsillapító hajlamos a belengésre. Gyakorlatilag azt a leglágyabb beállítást kell megtalálni, ami a vezetési stilusod mentén nem okoz még belengést... Tipikus stílusbeli különbség, hogy ki mekkorát fékez kanyar előtt, és mennyivel előtte. Aki gyorsan és kevés időt hagy rá, annak keményebb lengéscsillapítás kell... Cserébe kigyorsításkor vagy szar úton nem fog tapadni az első kereke, azaz hiába gyors a kanyar elején a végére és egyenesben elveszti az előnyét.
Visszatérve a kérdésedre, lehet állítani az első futómű előfeszítésén: szét kell szedni, van benne egy távtartó a rugó tetején, ezt kell megnövelni. Gyakorlatban egy-két fém alététet teszel be. Lehetőleg mindkét oldalra egyformán - illetve kihézagolhatod a két rugó hosszának különbségét is. Valószínűleg nem oldja meg a problémádat, mert kilágyult a rugó (lásd első bekezdést, az előfeszítéstől nem lesz keményebb) - egyszerűbb ha veszel egy másik rugót.
Helló Skacok!
Ma voltam a Velencei-tónál és lefoglaltam a Nádas étterembe egy asztalt 10 főre +/- 1-2 ember belefér simán. Tényleg szebb ez az étterem mint a Csárda az étterem honlapja
Ha a létszám kicsit több vagy kevesebb lesz akkor csak odaszólunk amikor Tatabányán vagyunk és megoldják. A személyzet kedvesnek tűnt. Onnan egy perc a tó partja ahova simán el tudunk gurulni motorral, akár a vízig. Akinek van kedve húzzon alulra fűrdőt és lehet csobbanni egyet, biztos ami biztos nálam lesz
Na remélem jó sokan leszünk, én már nagyon várom!
ilyen téren nem vagyok már teljesen kezdő de nem sűrűn állítok motoron futóművet,viszont egy aprócska kérdésem volna azért bár mondjuk van egy sejtelmem,az első telón ugye nem lehet rugó előfeszítést állítani?azt érzem hogy puha a rugó legalábbis nagyon hamar lekoppan a sárvédőn a fényszóró alatti idom pedig kerülöm a kátyúkat amennyire lehet.marhára iritál mert tönkre veri a motorom ez a "remek" jó magyar út.nem megyek vele vadul ahol rázós a talaj mégis időnként előfordul.
Hátul a rugó előfeszítését lehet állítani a körmös kulccsal, fent az ülés alatt van egy csavaros állítási lehetőség, hasonló hard-soft skálázással mint elöl, és a rugóstag alján van egy recézett szélű kis tárcsa, amin számozás van, pl az enyém most 2-es állásban van.
Elöl tudtommal csak fent van állítási lehetőség.
Amit írsz, hogy a beállító csavar hányadik klikkben van, gondolom ugyanazt érted alatta amit én is, hogy a két oldal egyformára legyen állítva. Nem lehet az egyik a soft a másik meg a hard végállásba tekerve, hanem egyforma keménységű kell legyen a két oldal. Az hogy a skála épp merre áll, ebből a szempontból mindegy.
Mindenki allitgat, mindenki tekerget de nem tudja mit is csinal. Nem baj kell a melo a motorszereloknek.
A beallito csavaroknak nem a pozicioja a fontos hanem hogy hanyadik "klikk"-ben van. Ha zavar hogy nem all egyforman akkor lazitsd ki a teloszarat es forgasd addig amig tetszik mivel kor alaku.
Ugy latom a hatso csillapitoban is vannak meglepetesek. Pontosan nem tudom hogy mikortol de 2000 ev 750ccm az 3 helyen allithato es nagyon eszre lehet venni a kulonbseget.
Ja, maga a skála nekem sem egyformán áll a két oldalon, de a csillapítás a skálán belül egyformára van állítva.
Nemrég cseréltettem teló olajat, egyben megnézettem a kereket, tengelyt, kormánycsapágyat, szóval az egész elejét. Utána megszünt a kormány szitálása. (60-80 között van még minimális rázás, de ez semmi ahhoz képest amilyen volt)
Igazából ugyanúgy megvan a két állása, csk egyik oldalt máshol van a két végállás. Azt hittem, hogy csak úgy "elcsúszott" és jóvan az úgy. De belegondolva egy japán gépnél nemigen van "csakúgy". :)
Mondjuk nálam tuti marad. Majd ősszel elviszem Tasibácsihoz egy szelephézág állításra, meg gyertyacserére, akkor meg megkérem tegye rendbe az első telókat is, új olajjal, stb.
Pedig ezeket nem árt beállítani. Nekem elöl kb középállásban vannak, az ülés alatt a közepétől kicsit a soft felé, a rugóstag pedig szintén a középállásnál kicsit puhábbra. Próbálgattam elejét-hátulját állítgatni, 1 személlyel nekem ez jött be legjobban.
2 személlyel sem variálok sokat, rátekerek hátul a körmös kulccsal pár fordulatot, aztán jószerencsét.
Az nekem nagyobb kerülő.Ha tőlem indulnánk akkor Velence irányába közelebb lenne.Annyi ,hogy Dunaújvárosnál nem a 62-es hanem 6-os úton jössz Velence irányába.
Köszi Zoleeka az összefoglalót, a térképet és a számodat. Én ide a fórumba fogok aznap beírni infókat, ha kell, azt mindenki láthatja, akinek van net a telefonján.
Vasárnap tali! :)
bagg
közben persze megnéztem, hogy hol laksz szóval én ott megyek majd el Perkupa mellett a 62. úton szóval akár ott is találkozhatunk az talán közelebb van hozzád.Én meg még nem jártam arra szóval jól jönne a felvezetés, meg addig se kellene egyedül mennünk.
nekem is el volt tekergetve,szerintem nem tudta a gazdája mire való vagy nem figyelt rá,esetleg tudatosan lett összecsalva mert az egyik jobban szétkopott stb. az a pattogó kattogó hang lehet akár kormány csapágy is.ha van középsztender érdemes felrakni rá és megcibálni az elejét illetőleg végállástól végállásig lassan forgatni és közben tapogatózással figyelni a váznyaknál.
Sziasztok motorosok!
Segítsetek szeretnék kérni, motor vásárlás előtt állok, egy `98as suzuki gsxf 750re esett a választás. Tegnap voltam megnézni és azt tapasztaltam mikor álló helyzetben próbáltam elforgatni a kormányt, akkor a bal oldali lengéscsillapító rögzítő csavarja mellől jellegzetes kattogó pattogó hang jött. Minden egyes forgatásnál kattan egyet mikor erőt fejtek ki a kormányra. Menet közben nem volt érzékelhető a hiba, vette a kanyarokat szépen, előre bólintásnál nem volt hangja. Van ötlete valakinek mi lehet ez? Másik ami feltűnt hogy a két lengéscsillapító beállítása a csavaron nem azonos. Tehát a h-s különböző helyen állt a két oldalon. Kérem aki ismeri a típust segítsen.
Köszönöm előre is!
Szóval kérésre kicsit összegezném a vasárnapi kis közös gurulásunkat.
Amint azt Okrisz javaslata alapján megszavaztunk a program:
9:00 Pestieknek találkozó az egér úti MOL kútnál és indulás együtt Tatabányára
10:00-10:30 Gyülekező Tatabánya turul emlékmű.
11:00 Indulás Velecei tóhoz Gulyás csárda (ebéd) vagy a másik hely ami szembe van vele. Esetleg vízben láblógatás, kis beszélgetés keretében.
13:30-14:00 Indulás Csókakői várhoz (kicsi gyalogtúra)
17:30-18:30 Indulás Turul emlékműhöz vagy haza:-(
Okrisz jóvoltából van egy kis térképünk is...
Ha valaki esetleg a MOL kúttól vagy a Turultól, netán az egész program ideje alatt elkeveredik, lemrad stb... az nyugodtan kereshet engem telefonon bármikor: 70/6063000
A csárdát illetően lehet, hogy valamelyik nap meló után legurulok egyeztetni velük. Ha esetleg van kedve jönni valakinek szóljon! ;)
az ilyen púposkodók előtt ha ráérek éppen,direkt lelassítok gyök kettőre és elkezdek szlalomba döntögetni.ilyenkor két opció van,felbosszantom amennyire lehet és kezdődhet a játék vagy pedig megunja és kielőz
általában az utóbbi a nyerő,nem szeretem ha közel jönnek,én hamar megállok de mire felfogja mi a szitu már felugratott a hátamon,az meg nem túl jó
igazság szerint nagyon lágynak érzem a rugót és tesztelés képpen gondoltam az állításra , a húzó keménység középen van így használható és a kanyarokkal is megküzd .meglátom lehet hogy inkább másra bízom a javítást