Hat nem tudom h birtok ennyit le motorozni, en autoval amit meg bir a hatsom az kb 1000km, pedig egy e60 535d-vel tolom, ami azt hiszem komfortosnak mondhato
Nem küldöm el öket, mert én is más is ugyan onnan kezdtük, nem ennek születtünk. Viszont nagyon igaz az, hogy minél több mindent megismersz, annál jobban érzed, hogy milyen kevés az ismereted...a kezdök ennek fonákja miatt nagyon bátrak sok esetben...
Viszont a net nagy hátránya, hogy az "olcsó megoldások"= hülyeség exponenciális gyorsasággal terjednek, mikor én kezdtem, kb 20 éve a kosárból összerakott Ts 125 csúzlival nekem is "kalapács" volt a kedvenc szerszámom, meg a "még nagyobb kalapács", de akkor ezt nem tudtam hirdetni ilyen nyilvánosan, és nem is segített telefonon senki...nem volt ilyen alkatrészlefedettség, ezért az otthon kireszelt alkatrész érhetö és kézenfekvö lépés volt...Ìgy mostanság azt mondom, hogy mindenki annyi hülységet csinál amennyit akar, de tartsa akkor a száját, ha nem ért még hozzá...
Szép teljesítmény!
Èn kétszer voltam görögben 2003-2008...
1200-1200km-es napi (alvás nélküli etapok) Azóta inkább minöségre megyek, és elég napi egy tanknyi távolság is az alpokban kifejezetten turistamentes helyeken...
Mivel nem olyan nagy dolog, hogy valakinek több motorja is van, meg típus, vagy kategória váltáskor nem kényszerülnek eladni az régit, abba nem gyülik már annyi km...és sok esetben csak akkor kivánák szabadulni a géptöl, mikor a elfoglalt hely (vagy annak bérleti értéke) beéri a motor értékét.. és itt van valahol a vézválasztó is, mikor elözetes becslés szerint a motor felújításának szakszervizes költsége azonoas nagyságrendbe kerül a jármü értékével. Sok esetben annyi a jármü ára mint a szervizszámla végösszege, vagy annyival olcsobb mint amibe a szerviz kerülne...Itt vagy eladják, vagy esetleg itt lép be a szerintem nem oly gyakori otthon szerelés. Nyilván Németben is meg van a hobbi szerelök rétege..., mint Mo.-on is lehet találni normálisas karbantartott gépet, csak a németeknél a nagyobb felhozatal miatt, nagyobb a találati arány. Ezen az oldalon láthatod a az egyik motorom amit 2 éve 15000 mérföldel az órájában vettem...de azóta tudtam volna még másik 2-3-at venni ennyi futással...Mikor megvettem a blokk kivételével vázig visszabontottam, takarítottam, kentem, csapágyat cseréletem, oxid mentesítettem, poliroztam, hiányt potoltam, beállítottam, összeszereltem...15-20 évre tervezek vele minimum, föleg annak függvényben, hogy az elmúlt 2 évben összevásároltam kb még egy komplett motorra való cuccot, csak egy papiros váz kéne, hogy felcsavarozzam az alkatrészeket...engem az ennél újabb technika már nem nagyon izgat, de ez nem jelenti azt hogy nem ismerem.
Vegulis erthetö A nemet motorokkal kapcsolatban, en amit eszre vettem, h tenyleg többnyire keves km-rel adjak el, de lattam mar olyat is h volt 80e km benne, de topposabban nezett ki mint egy ugyan olyan 30 ezerrel, szal itt is vannak otthon barkacsolok. Sok olyat olvasok h x evig szervizelve marka szervizbe, de x evtöl sajat maga szervizelte. Erdekes mod nekem a volt fönököm (nemet) auto szerelö mester (de ez igazabol is az nem ugy mint akik otthon annak mondjak magukat) tisztelet a kivetelnek, egy gsxr 750-e volt, de ö pl sose nyult hozza, mindig szakszervizbe vitte, mikor ra kerdeztem miert nem ö csinalja azt mondta meg tudna gond nelkül de ez motor, ö meg auto szerelö. Azt mondta sok különbsög nincs közte a a különbsegek nem ismerese akar halat is okozhat, igy inkabb elviszi a szervizbe, es akkor nyugodtan van
Na ilyen kulturált formában sem láttam még elküldeni melegebb éghajlatra a "tákoló mestereket"
Boci téma: Dobtunk egy laza 4200km körüli túrát 2 bocival (600-750). Albániáig el is jutottunk meg haza. Első nap kb 800km utolsó nap kb 1100km koptattunk el. Büszkén ki merem jelenteni hogy egy igen jó motornak vagyok a tulajdonosa
Teljesen felesleges...
Ha meglesz a jogsid, veszel egy nagymotort, akkor letöltöd hozzá a szerviz könyvet...abban minden benne van.
Táblázatos formában hozza mikor mi esedékes, utána fejezetenként részletesen tárgyalja a müveli sorrendet, alkalmazandó anyagokat, eszközöket célszerszámokat, technológiát, toleranciát, cikkszamot...
Itt páran ezt ismertetjük kivonatoltan...tesszük ezt azért, hogy egyik oldalról rávilágitsunk, hogy szükségeletetik hozzá némi szakmai elhivatottság, pár alapfogalom, és pár isiben tanult, csak éppen gyakorlatba át nem ültetett alapismeret, lásd excentrikus pályán mozgó hátsó keréktengely a kihajtáshoz képest...
Van egy csomó szájhagyomány, rossz beidegzödés, mely annyira mélyen ül köztudatban, hogy tapasztalatok hiányában is képesek az valósággal homlokegyenest hülyeségeket bizonygatni...
Erre a kedvenc példám a pár poszttal lentebb olvasható láncnyúlás.
Ha valaki veszi a fáradságot, és elolvassa a témával kapcsolatban leírt jelenséget, akkor megérti a miérteket és a hogyanokat is pl a lánc szerkezetével, és karbantartásával kapcsolatban...
Sajnos viszont jelen világunkban a tudás nem egyenlö a tudatossággal, mely utobbi esetben arra törkszem, hogy megértem a dolgok mozgató rugóját, és alkalmazom, hanem összeolvasok mindenhonnan mindent, melytöl müvelt leszek, de OKos -nem (ok-okozat).
Hátrányosan érinti még a használható infókat, hogy sok esetben idöhiányra, pénzhiányra, hozzáértés hiányra, tapasztalathiányra, szerszámhiányra, és egyéb kifogásokra hivatkozva megkérdöljelezik sok dolog létjogosultságát, fontosságát...és mivel sokan járnak azonos cipöben így sok a helyeslö is, így sok esetben alul marad az amúgy teljesen következetes álláspont. Ez jellemzöen annak következménye, hogy néhány megalapozott tapasztalaton alapulo állitás áll szemben sok "egyszer nekem is volt olyan, egyszer én is láttam, nekem megfelelt, én nem éreztem.." posztokkal.
De nem akarok nagyon elkanyarodni...
( Ha beleolvasol a pár utolsó oldalba a szerelös topicba, láthatod, ugyan jóhiszemüen (feltételezem) próbál segíteni, de valójában egyszer szerelt egy játékmotort, abban nem is voltak a primitévsége miatt olyan alkatrészek, mint a problémás motorban, így teljesen félre siklik a probléma megoldás...vagy a másik okosabb szervizkönyvnél is, mert az abban tárgyalt célszerszám egy baromság, ö már a 6. telot csinálja és soha nem kellett, igaz hogy ez teljesen más felépitésü, de akkor is biztos van egy módja, hogy szerszám nélkül is meg lehet csinálni...ezért szeretem a "német" használt motorokat...20 évesen kevés km-rel látod, hogy nem turkált bele szakács, kömüves, könyvelö...sok esetben szereled alaposan elöször...a legjobb restaurálási alapok. Mo.-on az ilyen ritka, mert még szakmühelyben elvégeztetett munka esetén az elvégzett munka minöségére rányomja a bélyegét a pl a pénzhiány, elodázva pár tömités, csavar, párban cserélendö alkatrész cseréjét.)
Kar h nincs egy olyan topic h pl Motorok karbantartasa, szervizelese van, ahol pl ilyen jo dolgok ossze szedetebben lennenek ossze gyüjtve mint amilyen tanacsokat ad pl. K.Istvan.
"Egyszer csináltam én is hátsóvilla kiszedéssel egy lánccserét, de többet soha, inkább vettem egy nittelő szerszámot... "
Ez nekem ugy hangzik, hogyha valamit tul bonyolult megcsinalni, akkor azt nem kell megcsinalni...
Szerintetek egy 5-6 helyen tügorgovel csapagyazott, a gyarban eppen csak minimalisan megkent futomu element mennyi idonkent kell karbantartani? Mikor szukseges ra gondot forditani?
Mikor szolnak muszakin hogy kotyog a lengovilla oldaliranyba? Mikor majd a tugurgok es perselyek benyelnek vigan par 10 k-t?
Egy a lancot spray-vel "kezelo" atlagban 20-30ekm-kent cserel lancot, ez 2-4 ev idotartam...az elso teloban 2evente illik ha mas nem kopadekok miatt folyadekot cserelni, de szukseg eseten csuszocsapagyakat, szimeringeket...a hatso akkor nem erdemel ennyit?
Ha szerelsz fel automata lanc olajozot, akkor kb 80-100 ezer km-ig nem kell venned lancot...nem csak lancot, de a spray ès tisztito szerek ara is zsebben marad. Nem lesz szakaszosan kopott (helytelenul mondva:nyulodt) a lancod. Nem kell allandoan nezni a feszesseget, allitgatni, esetenkent eleg mikor gumit kell cserelni...egy szaraz ronggyal tisztara lehet torolni a lancot...
Hát én nem állok neki. nincs szerszámom se. Másrészt sose csináltam és elég drága egy úgy láncszett ahhoz, hogy ne akarjam elb@szni. Inkább kifizetem azt a 7k-t aztán csinálják meg.
Amúgy már meg is rendeltem, JT lánckerekek és DID lánc X gyűrűs lett végül. Hát nem csekély összeg... 35k.
A 118-as lánc már olyan hosszú, hogy a láncfeszítő végén lesz.
Ha belegondolsz, akkor 1-1 láncszemmel növelted alul-felül a láncot, ami kb. 1,5cm.
120-as láncot már nem tudod megfeszíteni.
Egyébként egyszerűen ki lehet venni 2-4 láncszemet, és úgy kell össze nittelni. Feltéve, ha nittelő szerszámod.
Egyszer csináltam én is hátsóvilla kiszedéssel egy lánccserét, de többet soha, inkább vettem egy nittelő szerszámot...
Ebben a 530-as láncméretben az indiaiak gyártanak olyan láncokat, amely kb. 50LE-ig jó. A boci meg szétnyírja. Szóval érdemes érdeklődni, hogy mekkora motorra és hány LE-ig javasolják a kínált láncot...
X és O gyűrű között nem találtam sok különbséget - amennyivel drágább, annyival tovább tart. Azaz egy árban van lánc. Persze a többi költséggel együtt X gyűrűs, drágább lánc olcsóbb lesz.
Ha itt-ott megnyúlt a lánc, azaz egyik helyen feszes, másik helyen lóg, akkor már csak pár száz, esetleg ezer km van még benne. Rángat, dobálja a láncot, nem élvezetes. Ha meg elszakítja a láncot, akkor nem csak egyszerűen állva maradsz, hanem a szakadt lánc iszonyú galibát tud okozni. A hátsó lánckerék végén fog elszakadni (mikor már terhelés éri a láncszemet), így egy kb. 80cm láncostor fog felfelé csapni. Hátsó utasnak a lábát törheti, jobb esetben csak a láncvédőt veri le. Az alsó lefutó lánc pedig akár a hátsókerék küllői közé is mehet, blokkolva azt. Akkor is megcsúszik a kerék, ha épp csak rámegy a láncra, lévén más sebességgel megy a lánc és kerék.
Igen 116 a lancszemek szama- hossza. De nèzd meg hogy stimmel-e az evjarat!
Az javaslom, ha tudsz vegyel gyarilag vegtelenitett lancot, szereljetek ki a lengovillat a rugostsggal, himbaval. Ezek tele vannak tugorgod csapagyakkal, amik szeretnek beazni, berohadni es tonkremenni. Ha idoben kitakaritod ès vastagon visszazsirozod, csak nyersz vele. Visszaszereleskor meg raakasztod az uj lancot s lengovillara ( ha van rajta gumi lancvezeto ès kopott - csereled) ès visszaszereled a helyere. Nem kell nittelo szerszam, nem nittelik felre, homogen gyari lesz minden szem.
LBandi
Nem ilyen bonyolult a dolog! Feluletesen fogalmazol, nem biztos hogy tudod elvet feszesseg allitasnak. Terhelve? Az milyen tomeget jelent, milyen rugoelofeszitesnel? Szeritem ez eleg pontatlan! Azert irjak hogy kozepallvanyon vagy oldal allasban, mert ott a motor tomege ès kirugozottsaga viszonylag fix.
Elv: a lengovilla forgaspontja nem azonos kihajtotengely tengelyevel. Leghosszabb lanc akkor kell mikor a 3 tengely, kihajto, lengovilla, kerektengely egy vonalba esik...ha a kerektengely ala vagy fole megy (terheled) mar megint kevesebb lanc kell.
Szerintem nem olyan bonyolult...
Ez a 116 a láncszemek száma ? Tehát ha a láncnál 118-at vagy 120 ír, attól még jó nem?
A segítséget köszönöm a szereléssel kapcsolatban. Igazából nem akarok kötekedni, de a szerelési kézikönyv, amit ti is linkeltetek az azt írja,hogy középsztenderre állítva kell csinálni, üresben. Úgy kell nézni a 2-3 centit a legfeszesebb részen és úgy kell beállítani.
csak függőben végzünk ilyen munkát,lánc feszességet pedig a terhelve vagyis a pilóta súlyának megfelelő emberke segitségével.fontos,mikor a tengelyt húzzuk le az még spannol a láncon.meg lehet egyedül is csinálni de segitséggel gyorsabb,speciel nekem csak a kutyám van,ő meg nem tud csavarozni,de a lényeg terhelve kell nézni azt a 2cm-t
Ha szakaszosan van megkopva a láncod, akkor a legjobban kopott résznél kell meglenni a minimum játéknak, különben hazavágod a kihajtó csapágyat, vagy a lánckerék dob csapágyát.
Az a túraútvonal térkép akkor jó lesz?esetleg meg lehetne oldani hogy a velencei tó legyen a kiindulási és a vissza érkező pont? Hozzánk az lenne közelebb.persze csak ha a többségnek nem gond.
Viszont a net nagy hátránya, hogy az "olcsó megoldások"= hülyeség exponenciális gyorsasággal terjednek, mikor én kezdtem, kb 20 éve a kosárból összerakott Ts 125 csúzlival nekem is "kalapács" volt a kedvenc szerszámom, meg a "még nagyobb kalapács", de akkor ezt nem tudtam hirdetni ilyen nyilvánosan, és nem is segített telefonon senki...nem volt ilyen alkatrészlefedettség, ezért az otthon kireszelt alkatrész érhetö és kézenfekvö lépés volt...Ìgy mostanság azt mondom, hogy mindenki annyi hülységet csinál amennyit akar, de tartsa akkor a száját, ha nem ért még hozzá...
Szép teljesítmény!
Èn kétszer voltam görögben 2003-2008...
1200-1200km-es napi (alvás nélküli etapok) Azóta inkább minöségre megyek, és elég napi egy tanknyi távolság is az alpokban kifejezetten turistamentes helyeken...
Ezen az oldalon láthatod a az egyik motorom amit 2 éve 15000 mérföldel az órájában vettem...de azóta tudtam volna még másik 2-3-at venni ennyi futással...Mikor megvettem a blokk kivételével vázig visszabontottam, takarítottam, kentem, csapágyat cseréletem, oxid mentesítettem, poliroztam, hiányt potoltam, beállítottam, összeszereltem...15-20 évre tervezek vele minimum, föleg annak függvényben, hogy az elmúlt 2 évben összevásároltam kb még egy komplett motorra való cuccot, csak egy papiros váz kéne, hogy felcsavarozzam az alkatrészeket...engem az ennél újabb technika már nem nagyon izgat, de ez nem jelenti azt hogy nem ismerem.
Boci téma: Dobtunk egy laza 4200km körüli túrát 2 bocival (600-750). Albániáig el is jutottunk meg haza. Első nap kb 800km utolsó nap kb 1100km koptattunk el. Büszkén ki merem jelenteni hogy egy igen jó motornak vagyok a tulajdonosa
Ha meglesz a jogsid, veszel egy nagymotort, akkor letöltöd hozzá a szerviz könyvet...abban minden benne van.
Táblázatos formában hozza mikor mi esedékes, utána fejezetenként részletesen tárgyalja a müveli sorrendet, alkalmazandó anyagokat, eszközöket célszerszámokat, technológiát, toleranciát, cikkszamot...
Itt páran ezt ismertetjük kivonatoltan...tesszük ezt azért, hogy egyik oldalról rávilágitsunk, hogy szükségeletetik hozzá némi szakmai elhivatottság, pár alapfogalom, és pár isiben tanult, csak éppen gyakorlatba át nem ültetett alapismeret, lásd excentrikus pályán mozgó hátsó keréktengely a kihajtáshoz képest...
Van egy csomó szájhagyomány, rossz beidegzödés, mely annyira mélyen ül köztudatban, hogy tapasztalatok hiányában is képesek az valósággal homlokegyenest hülyeségeket bizonygatni...
Erre a kedvenc példám a pár poszttal lentebb olvasható láncnyúlás.
Ha valaki veszi a fáradságot, és elolvassa a témával kapcsolatban leírt jelenséget, akkor megérti a miérteket és a hogyanokat is pl a lánc szerkezetével, és karbantartásával kapcsolatban...
Sajnos viszont jelen világunkban a tudás nem egyenlö a tudatossággal, mely utobbi esetben arra törkszem, hogy megértem a dolgok mozgató rugóját, és alkalmazom, hanem összeolvasok mindenhonnan mindent, melytöl müvelt leszek, de OKos -nem (ok-okozat).
Hátrányosan érinti még a használható infókat, hogy sok esetben idöhiányra, pénzhiányra, hozzáértés hiányra, tapasztalathiányra, szerszámhiányra, és egyéb kifogásokra hivatkozva megkérdöljelezik sok dolog létjogosultságát, fontosságát...és mivel sokan járnak azonos cipöben így sok a helyeslö is, így sok esetben alul marad az amúgy teljesen következetes álláspont. Ez jellemzöen annak következménye, hogy néhány megalapozott tapasztalaton alapulo állitás áll szemben sok "egyszer nekem is volt olyan, egyszer én is láttam, nekem megfelelt, én nem éreztem.." posztokkal.
De nem akarok nagyon elkanyarodni...
( Ha beleolvasol a pár utolsó oldalba a szerelös topicba, láthatod, ugyan jóhiszemüen (feltételezem) próbál segíteni, de valójában egyszer szerelt egy játékmotort, abban nem is voltak a primitévsége miatt olyan alkatrészek, mint a problémás motorban, így teljesen félre siklik a probléma megoldás...vagy a másik okosabb szervizkönyvnél is, mert az abban tárgyalt célszerszám egy baromság, ö már a 6. telot csinálja és soha nem kellett, igaz hogy ez teljesen más felépitésü, de akkor is biztos van egy módja, hogy szerszám nélkül is meg lehet csinálni...ezért szeretem a "német" használt motorokat...20 évesen kevés km-rel látod, hogy nem turkált bele szakács, kömüves, könyvelö...sok esetben szereled alaposan elöször...a legjobb restaurálási alapok. Mo.-on az ilyen ritka, mert még szakmühelyben elvégeztetett munka esetén az elvégzett munka minöségére rányomja a bélyegét a pl a pénzhiány, elodázva pár tömités, csavar, párban cserélendö alkatrész cseréjét.)
Ez nekem ugy hangzik, hogyha valamit tul bonyolult megcsinalni, akkor azt nem kell megcsinalni...
Szerintetek egy 5-6 helyen tügorgovel csapagyazott, a gyarban eppen csak minimalisan megkent futomu element mennyi idonkent kell karbantartani? Mikor szukseges ra gondot forditani?
Mikor szolnak muszakin hogy kotyog a lengovilla oldaliranyba? Mikor majd a tugurgok es perselyek benyelnek vigan par 10 k-t?
Egy a lancot spray-vel "kezelo" atlagban 20-30ekm-kent cserel lancot, ez 2-4 ev idotartam...az elso teloban 2evente illik ha mas nem kopadekok miatt folyadekot cserelni, de szukseg eseten csuszocsapagyakat, szimeringeket...a hatso akkor nem erdemel ennyit?
itt is van majdnem minden,elég jó áron,s a lánckerekekhez számoljuk a lánc csapokat.
Amúgy már meg is rendeltem, JT lánckerekek és DID lánc X gyűrűs lett végül. Hát nem csekély összeg... 35k.
Ha belegondolsz, akkor 1-1 láncszemmel növelted alul-felül a láncot, ami kb. 1,5cm.
120-as láncot már nem tudod megfeszíteni.
Egyébként egyszerűen ki lehet venni 2-4 láncszemet, és úgy kell össze nittelni. Feltéve, ha nittelő szerszámod.
Ebben a 530-as láncméretben az indiaiak gyártanak olyan láncokat, amely kb. 50LE-ig jó. A boci meg szétnyírja. Szóval érdemes érdeklődni, hogy mekkora motorra és hány LE-ig javasolják a kínált láncot...
X és O gyűrű között nem találtam sok különbséget - amennyivel drágább, annyival tovább tart. Azaz egy árban van lánc. Persze a többi költséggel együtt X gyűrűs, drágább lánc olcsóbb lesz.
Ha itt-ott megnyúlt a lánc, azaz egyik helyen feszes, másik helyen lóg, akkor már csak pár száz, esetleg ezer km van még benne. Rángat, dobálja a láncot, nem élvezetes. Ha meg elszakítja a láncot, akkor nem csak egyszerűen állva maradsz, hanem a szakadt lánc iszonyú galibát tud okozni. A hátsó lánckerék végén fog elszakadni (mikor már terhelés éri a láncszemet), így egy kb. 80cm láncostor fog felfelé csapni. Hátsó utasnak a lábát törheti, jobb esetben csak a láncvédőt veri le. Az alsó lefutó lánc pedig akár a hátsókerék küllői közé is mehet, blokkolva azt. Akkor is megcsúszik a kerék, ha épp csak rámegy a láncra, lévén más sebességgel megy a lánc és kerék.
Az javaslom, ha tudsz vegyel gyarilag vegtelenitett lancot, szereljetek ki a lengovillat a rugostsggal, himbaval. Ezek tele vannak tugorgod csapagyakkal, amik szeretnek beazni, berohadni es tonkremenni. Ha idoben kitakaritod ès vastagon visszazsirozod, csak nyersz vele. Visszaszereleskor meg raakasztod az uj lancot s lengovillara ( ha van rajta gumi lancvezeto ès kopott - csereled) ès visszaszereled a helyere. Nem kell nittelo szerszam, nem nittelik felre, homogen gyari lesz minden szem.
LBandi
Nem ilyen bonyolult a dolog! Feluletesen fogalmazol, nem biztos hogy tudod elvet feszesseg allitasnak. Terhelve? Az milyen tomeget jelent, milyen rugoelofeszitesnel? Szeritem ez eleg pontatlan! Azert irjak hogy kozepallvanyon vagy oldal allasban, mert ott a motor tomege ès kirugozottsaga viszonylag fix.
Elv: a lengovilla forgaspontja nem azonos kihajtotengely tengelyevel. Leghosszabb lanc akkor kell mikor a 3 tengely, kihajto, lengovilla, kerektengely egy vonalba esik...ha a kerektengely ala vagy fole megy (terheled) mar megint kevesebb lanc kell.
Szerintem nem olyan bonyolult...
A segítséget köszönöm a szereléssel kapcsolatban. Igazából nem akarok kötekedni, de a szerelési kézikönyv, amit ti is linkeltetek az azt írja,hogy középsztenderre állítva kell csinálni, üresben. Úgy kell nézni a 2-3 centit a legfeszesebb részen és úgy kell beállítani.
Itt fel lehet csipegetni pár gondolatot a láncokról... 283-as oldaltól napjainkig...
Nem fog kihullani semmi...