Hali,
Most már friss DRZ E tulajként írok
Pár kérdésem lenne :
-akinek van tükör , hova és hogyan fogatta fel?
-milyen olajat szeret? Pl motul 5100 10w40? Vagy mit?
-maradt tavaly is és idén is a bontott flakonokban olaj. Ezeket felhasznáhatom most(ugyanaz a típus)? Lehet bármi gyikja a "régi" bontott flakonos olajnak?
-milyen fékbetétet ajánlotok (főként erdő/földút)?
Hogy hívják ezt a csatit? Honnan kellene beszerezni? Hogy lehet szétszedni?
Aljzatra lenne szükségem, ha valakinek van hibás kábelkötege, akkor érdekelne. Az egész kábelköteget nem szeretném kicserélni emiatt, újra krimpelném ha lenne anyag hozzá.
Esetleg ha tudnám hogy szétjön, akkor a letörött rész megforrasztani, vagy hajlítani rajta, hogy szilárdabban álljon meg benne az ellendarab.
Végszükség esetén másik beszerezhető csatlakozóval kiváltom, de díjaznám a gyári megoldást.
Más: Ha valakinek van hibás CDI vagy szabályzó elektronikája, postaköltség fejében szívesen boncolgatnám. Van némi vegyi árum, amivel elvileg lehet oldani a kitöltésre használt műanyagot. Sokáig nem tárolható, és nehezen beszerezhető.
Végül is szépen sorban mindent kipróbáltam a többitől függetlenül. Csak 1 hónap kellett neki...
Leírom hogy mi lett volna a helyes eljárás, amivel 5 perc alatt (megfelelő mérőkábel és műszerezettség esetén) kideríthető a hiba:
0. teszt:
Az akkut töltsük fel, mert ugye azt vettük észre, hogy lemerült. Ellenőrizzük a sarukat, biztosítékot, végezzünk terheléses próbát. Feltételezhetően ha könnyen indít és a világítás is üzemel, akkor nem ő lesz a hunyó.
Ha nem, akkor kontakt hiba elhárítása, akku csere.
1. teszt:
A tekercselés 3 fázisú, csillag kapcsolásban kötve, a közös pont nincs kivezetve, és nincs sehol sem földelve. Értelem szerűen 3 méréssel vizsgálható a 3 tekercs, ezt a továbbiakban nem részletezem.
Szabályzó lehúzzuk a csatlakozókról, csatlakozókat szemrevételezzük, motort elindítjuk, váltakozó feszültséget mérünk a szervizkönyv szerint a sárga vezetékeken. Egyformának kell lenniük, alapjáraton emlékeim szerint 30 V környéke, 5000 fordulatnál több mint 75 V.
(Én 3 db 230 V/60 W izzót kötöttem delta kapcsolásban rá, amivel a terhelhetőségét is ellenőriztem.)
Ha nem, akkor menetzárlat, leszakadt csavarfej, égett tekercs, megtört kábel, rossz kontaktus lehet a hiba.
2. teszt:
Tekercselést megmérjük ohm mérővel szervizkönyv szerint. Tekercs ellenállás 0,5-1,25 ohm között. Test felé nem szabad vezetnie a tekercsnek.
(Itt is időztem kicsit, magasabb hőmérsékleten, magasabb mérőfeszültséggel is célszerű lehet ellenőrizni a testzárlatot olyan hiba esetén, ami véletlenszerűen, bemelegedés után jelentkezik.
Fontos, hogy testzárlat esetén csak rádugott szabályzóval alakul ki a rövidzárlat a generátorban.)
Ha nem, akkor menetzárlat, testzárlat, égett tekercs lehet a hiba.
3. teszt:
A szabályzót lemérjük szervizkönyv szerint. Nem részletezem, diódamérés állában kell elvégezni, ahol 1,4-1,5 V értéket ír a szervizkönyv, ott gyakorlatilag szakadásnak kell lennie.
(9 V/1 mA mérőfeszültség esetén 6,5 V környékén kinyitnak a félvezetők, ez mint utólag kiderült nem jelent hibás szabályzót, a szerízkönyvben szereplő mérőműszer mást mutatna, mint amivel én mértem)
Ha nem, akkor valószínűleg rossz a szabályzó.
4. teszt
Szabályzó 3 pólusú csatlakozóját összedugjuk a tekerccsel, a kimenetére polaritás helyesen 2 FÜGGETLEN kábellel csatlakoztatjuk az akku sarkait. Fontos, hogy a szabályzó csak akkuval és némi terheléssel (pl.: első izzó) tud jól működni. Érdemes a sárga vezetékeken ismét feszültséget mérni, emlékeim szerint jelentősen lecsökken, de egyforma mind a 3.
(Az akku és a terhelés szükségességére nem tér ki a szervizkönyv, pedig lényegi információ. Akku és terhelés nélkül (üresjáratban) a szabályzó rövidre zárja (söntöli) a tekercselést, 10 A rövidzárlati áram folyik a sárga kábeleken (és a generátorban), a feszültség 1V-ra csökken. A kimenete nálam 0,7 V-ra esett le. Ezen információk alapján egyenárammal gerjeszthető generátort preparáltam 3 fázisú méréshez. A tesztek alapján továbbra is hibás működésre tippeltem. Elkezdtem utána járni a szabályzók működési elvének, kapcsolásoknak, még a beöntött szabályzó roncsolásmentes feltárása érdekében is hegyeket mozgattam meg, mígnem villamosmérnök bátyám hívta fel a figyelmemet, hogy akku nélkül bizony ez a működés indokolt lehet bizonyos kapcsolások esetén. Itt csapott be a felismerés, hogy tévúton járok, próbáljuk csak ki akkuval is a tesztpadon. Láss csodát, gyönyörű vágott szinuszok, stabil feszültségek. Na ekkor jött a 4. pont szerinti teszt, ami rávilágított a kontakt hiba tényére. Méréseim szerint 4 A körüli áram folyik így a szabályzó kimenetén, a saját szabályzó 13,4 V, a másik 13,9 V szintre áll be. A szabályzó kellemesen meleg lett 2 perc alatt, ezt nem tudom mennyire természetes jelenség, de feltételezem a hűtőbordák méretéből, hogy az.)
5. teszt
Ha így sem jó, akkor érdemes lehet másik, független akkuval elvégezni a 4-es pontot, bár a 0. pont már részben ezt kizárta.
Ha nem, akkor tényleg a szabályzóval lesz baj, keresheted Dávidot.
6. teszt:
Minden jó, de mégse jó. Ez az alattomos kontakt hiba. Emlékszel még a egyes pontra? Csatlakozókat szemügyre vesszük. Még egyszer. Még jobban. Még közelebbről. Még több fénnyel. A kábeleket is. Nem látod? Én se láttam...
(Szépen izzóval leteszteltem, kábelvég bedug az aljzatba, ez világít, nincs itt semmi bajság. Összedugom megint a szabályzót, semmi. Persze ekkorra már elég sokszor dugdostam, vettem másik szabályzót is, de még mindig nincs töltés. Külön kábellel meg van. Na akkor jön a jő öreg feszegetés. Hopp mit látok? Megjavult! :D Elengedem, elszaródik. Itt tartok most. Úgy tűnik, hogy a sok dugdosás ellenére is kontakt hiba van. Talán valami repedés vagy kopás lehet az aljzat érintkezőjében. Valahogy szét kellene szedni. A kérdések következő hsz.-ben.
A képek: felül generátor terhelhetőségi tesz, középen rövidzárlati áram, alul tesztpad a szabályzóhoz.)
Ha valakinek megérnek ezek az információk egy sört, akkor küldöm a címem.
pont most csináltam egy ugyanilyen kinézetű veztengelyest... ott pl nulla volt a szelephézag... a bütyök nyitó oldala, és tetejevagy 3mm-t elkopott, a tőkék gödrösre maródtak...
inkább a kicsi hézag szokott ilyet produkálni... a 0,25 egyáltalán nem halálosan nagy... sőt... nem tudom mi a gyári adat, de kipuffon ilyesmi szokott lenni 7-8cm-es szelepszáron... szóval még jó is lehet a 25.. tengely több mindent elárul.. így sok nem látszik, csak hogy gatya...
Az a baj, hogy nem igazán találok sehol sem...:( Bontóban sincs, ezek fogyóáruk sajnos ezt a választ kaptam... Ezt amúgy mi okozhatta? A nagy szelephézag, mert az volt ahol 0,25 volt....
nem olyan nagy gáz ez..... kutakodj, nyomozz! vagy bontott cucc, vagy javítás.. javítás talán a legolcsóbb, de macerás az edzések miatt... fémszórás, megmunkálás! jó műhely tökéletesre megcsinálja...
Hali! Új helyzet állt elő...;) A szerelő elmondta, hogy hírtelen miket vett észre, amiből én sajnos nem sokat értettem, a lényeg az viszont az hogy a vezérműtengely+a kipufogó oldali szelephimba-bütyök összeért, elnyírodott....asszem vmi ilyesmi. Most ezeket kell keresnem, na de hol? Volt olyan szelephézag, ami 0,25 körül volt... Asszem besz*ptam ezt a DR bizniszt....
Nem mindig sikerül társaságban végezni ezt a szenzációs hobby-t Sokat jártam egyedül bár mostanában kicsit el vagyok lustulva és csak akkor megyek ha találok valakit de jövőre össze szedem magam és igyekszem többet járni, ez mint újévi fogadalom lesz
Bp. 2ker mellől rajt és Nyergesújfalu, és időnként Velencei tó felé vagy Fót környéke stb.. Most próbából Vác és környéke a cél. Amúgy mikor merre sikerül.
Amúgy ha valakit érdekel holnap megyünk Vác és környékére kicsit off-road-ozni. Igaz kicsit későn szóltam, de ha még is érdekelvalakit írjon. 9:30-10:00-kor indulunk a II.kerből.
Hali! Persze átjött, válaszoltam is egyből. Hát igen volt, még jelenleg is ott van, de elhozom mert már eléggé felb*szta az agyam. Hétfőn elvittem, azt mondta hogy ránéz a héten, 2 napja hívom, azóta semmi...fel sem veszi...Na ilyen szerelő nem kell köszi..Vegye fel és mondja hogy bocsi közbejött vmi más, stb nem is érdekelne, na de hogy hívom és b*szik felvenni...
2litert tegyél bele!