Ebben a hozzászólásban nagy igazság van. Mi kell egy 2015-ös Hayabusához? Pénz. Semmi más. De egy saját kézzel összerámolt veterán? Az a kiváltságosoké :-)
Nem a mindennapi használati tárgy előállítása a lényeg a veteránozásnál. Hanem a végső öröm. Mikor ránézel a garázsban és kimondhatod: "...jó mulatság, férfimunka volt..."
Van aki kerti grillt épít évekig, h a legutolsó aromát is érezze a grill hátszínben, van aki sivatagi klímára temperál a teraszon 7 évig, h lássa két napig a ritka kaktuszát virágozni, van aki a hangrendszerének hangzásának rendeli alá a teljes nappali berendezését (általában nem túl élhető az az enteriőr). Ez mind-mind ugyanarról szól. Ez a hobbi. És mint ilyen a létét nem kell észérvekkel alátámasztani. Akinek nem pont ugyanaz a hobbija annak nem lehet. Akinek meg épp ugyanaz, annak meg nem kell :-)
Ui.: na akkor mi is van azzal a csepptankossal? :-)
Ui2.: Épp most jöttem meg egy kiadós Pannoniás krosszozásból. Apóssal két személlyel nem épp egyszerű terepen, korhű ruhában (még demizsonunk is volt :-) ). Mindezt szimpla heccből. Mert megtehetem :-)
összintén mondom .. vegyél és legyen meg hozzá a szerencséd és a lekvárod ... nincs attol jobb érzés mind mikor ki csomagolsz egy uj motort .. igaz minekünk csak az asszony gs 500 sikerült ki csomagolni .. de jó volt ... sőt minden suzukimat ujonan vettem .. nagyon jó érzés volt .. a szag a nejlonok le tépkedése ....
Utálom a halat frissen is,5 kilóért vettem a 2005 ös gastra kombit attól a szomszédtól aki először rav 4-est majd uj auris kombit vett és szerintem kuplungozni kell jövőre mert a hülye a gázt nyomja feszt de a kuplungot nem engedi fel.Erre ébredek reggelente.
Naponta mutogatom meg embereknek hogy lehet ledönteni a kucsijuk háttámláját mert odáig nem jutnak ésszel hogy ezt megtanulják.És rengeteg ebben a felsőkategóriás tizmilla feletti mert spúr egy tehertaxinak fizetni egy 5000-est,inkább felszakitja a tetőkárpitot.
Szal hogy kinek mije van hidegen hagy.
De egyszer az életben veszek még egy uj motort.
én sem szeretnék gözmozdonyal járni......és a vacsorámat egy nyilal meg szerezni ... de valamikor ez igy volt .
van aki öreg rádiokat gyüjt ,, és vannak akik akár az életüket is oda adnák egy bélyegért ..... lehet ök a hülyék ..
de mi van akkor ha azzok a hülyék akik a fagyasztott 3-4 éves hallat zabálnak és 5-6 milliot adnak egy két kereküért esetleg nem tudnak aludni ..ha a szomszédnak ujabb az audija ....
érdekes ..........
a mai 20 éves lányok , fiatal asszonyok 72 % nem tud fözni ...
miért ?
mert a tökés kizsákmányolo ugy intézte hogy szépen be vezete a knorrt , az elöre fagyasztot kész ételt az elöre kevert fagyasztot zöldséget stb ... PERSZE a szlogen az volt hogy milyen fasza a háziasszonynak idöt , pénz energiát sporol ....
EZ A JÖVÖ
és milett belöle ,,, a fagyasztot szaroknak a 95 % szoja ,,, söt egyes felmérések azt mutatják hogy ezzen ételek egészség kárositok .. söt a nagy amerikában be bizonyitott ,, hogy a lakoság 60 % ezek miatt tul sulyos és beteg ... a MC donalszról ugye nem is kell emlitést tenem .....
szerintem a gép jármü gyártás is ezzten szegmensen halad szépen ki rekesztenek a saját jármüved tujajdonlásából .. ma már nem az eladásokból él a gyártó hanem az alkatrész eladásokból és a servizből ... valamikor szerszám készletel szerelési tanácsokal látot el a gyártó .................... ma azt mondja hogy mindent bizzá rá és fizes .... csak itt van egy probléma SOKUNK MÁR NEM HÜLYE !
látod ......... én is olvastam ki huzkodják egymás kocsiait ... vagy direkt rá áll egy benzines a töltöegységre .....
32000 használják ,, kevés persze és 11000 europába de 3 éve 1000 db nem volt .....
....
nem ez a fontos hanem az hogyha nem ismered a multad és eszközeit .. akkor HOVA TARTASZ ?
ha ilyen alapon döntene az emberiség töbsége nem lenne szükség történelmi könyvekre .. söt a muzeumokbol is lehetne sörözöket csinálni .. mert ugye kit érdekell a a mult ? az már el mult minek is beszélni rola .....
A tesla jelenleg eladott autónként 4000 dollárt bukik és kezd kifogyni a lóvéból,az akkugyár meg még a holdban van,nincs olcsó tömegmoddeljük ami húzóág lenne,amcsiban is csak a gazdagok játékszere,töltőfej még kaliforniában is kevés van,egymást szopatják a tulajok és huzkodják ki egymás kocsijából,a gyanutlan juzer meg nem jut haza.
Míg élünk nem lesz jelentős változás.
Benzinhibridek,lpg,cng és alkoholos lesz vegyesen.
jó ez a téma .... de ha körbe nézünk egy kicsivel tovább mint a nagy magyar szürke .....
akkor simán látszik a világban már a csucs bmw gs órái is meg vannak számlálva ... söt egyre több motor gyártó kezd gyártani elektromos motorbiciglit .... ammik most mindegy hogy rosszabak vagy jobbak .. de nincs hangjuk ... cserébe a leg erösebb benzineseket is szopatják .. a tesla 24 millioért 10 év garival 2 akku cserével ad 600 km/ töltés futásu 780 nm kocsit ....
persze azon is el lehet gondolkodni hogy vajon a mai teknika tényleg elöre mutat ? vagy csak egy iluzio mint oly sok más a mai ember életében ....
vajon az a pannonia volt a szar amit a tulaja uj korátol használt és müködöt neki fillérekből 30 évig .. akasztot rá egy oldalkocsit .. össze horta vele a hétvégi házát ... néha kétszeresen tul terhelte és mégsem eset szét ..... vagy a mai csucs teknika a fasza .. amit pl csinál a wv ,,, esetleg némelyik motor gyártó ...
hogy erre kiad választ ? nem tudni .. minden esetre van itt még egy tény -.... angliába .... amerikába .... sőt japánba is egyre több olyan motoros van akik az öreg teknikát kicsit át dolgozák a maguk izlésére ,, örömszerzésére .... és egyből nem a standart több milliós ....pár évre gyártott müanyag szarokal gurigáznak ..
senkit nem ki kezdeni szeretnék .. egyszerüen arrol van szó hogy a motor engem minösit legyen az uj müanyag ..... vagy 30 éves öreg szar .....
pl itt van az én t /1 2 x nyertem vele .... egyszer , leg eredetib
dijat és egyszer leg szebb dijat 1964 es ...
az a motor én vagyok minden alátétjét ismerem .. valahogy engem ez boldogabá tesz mint az hogy ...... veszek valamit .. rá ülök huzom neki ... aztán kuka vagy eladás ... de jön az uj és én nekem meg kell szereznem ...... ..
Az utolsó mondatomat félreértetted sztem. Az hogy nincs rájuk szükség nem azt jelenti, hogy néhány gyűjtőnek restaurátornak nincs rájuk szüksége, hanem általánosságban nincs rájuk szükség, az élet túlhaladott rajtuk, mint fog majd a mostaniakon is. Nagyon kevesen használnak ilyen régi motorokat a valódi céljuknak megfelelően és simán ellenne a világ ezek nélkül. Ilyen értelemben nincs rájuk szükség. Ettől én még tisztelem és felnézek az olyan emberekre, akik időt, pénzt nem kímélve ezeket a matuzsálemeket felújítják, mint egy régi kor emlékeit. Nekem is tetszenek, de nem vágyom rá, hogy legyen ilyen, motorozni meg végképp nem akarnék velük. Mármint napi szinten.
Szerinted annak van nagyobb esélye profi szinten úszni, aki "baby" kora óta vízközelben van, vagy annak akit felnőtt korában löknek először medencébe?!
A mai technika és technológia is ugyan azokra az alapokra épül amit korábban alkalmaztak, és pont akkor szokott benne nagy törés lenni, amikor az ifjú titánok megpróbálnak szakítani a múlttal, és teljesen bizonytalan talajra lépnek. Nyilván volt akinek így is sikerült, de ...
Akkor lenne talán cáfolhatatlan az állításod, ha a mai járművek nem tartalmaznának meghibásodásra alkalmas mechanikai részeket..., de ezek még mindig jelen vannak, nem csak tömény elektronika amin ülsz, egy PCB-re rajzolt motor. Ugyan nem nagyon érdekel, de panaszkodók között ma is kihallatszik a hengerfej, váltó, kuplung, futómű probléma az új fejlesztéseknél is. Itt válik el sok esetben a tapasztaltak véleménye a mai technikát választóktól, és magasztalóktól, hogy aki régebb óta követi figyelemmel mm távolságból az alkatrészek "könnyítését", és közben a teljesítmény növekedését, azokban már rég megszólaltak és sok éve kongnak a vészharangok...
A te soraid között leírt komputerizált fejlődésre pedig olyan szempontból szeretnék rávilágítani a saját nézőpontomból, hogy én nem tudom magam körül megtűrni azt a technikát, ami engem a kifele kiszolgáltatottá tesz! Ezt egy részről saját ismeretek fejlesztésével próbálom szinten tartani, más részről egyszerűen elutasítom azokat a fejlesztéseket, amiket csak "felkent" személyek tudnak életeben tartani!
Utolsó mondatodra reagálva. Szerintem az embereket azok alapján (is)biztos két külön csoportba lehet sorolni, hogy vannak a gyűjtögetők, a jó lesz ez még valamira típusok, meg vannak olyanok akiknek minden olyan dolog ami "X" nap után nincs használva az kvázi felesleges azonnal szabadulni kell tőle, vagy egy olyannal helyettesíteni ami "mindig" használatban van. Ez a két csoport jó esetben szimbiózisban él, mert amit az egyik kidob, azt a másik elteszi...és mikor mindent felesleget kidobónak valamire szüksége van akkor felkeresi a "betárazót"...
Szóval ennek függvényében, hogy ki melyik csoportba tartozik "a szükséges" fogalma másképpen értelmeződik.
((mikor az utcán megjelenik egy "régi jármű", azt korosztálytól függetlenül sok érdeklődő tekintetet vonz, és sok esetben a restaurálás egyik nagy "anyagi" jutalma az, mikor ezek a "hideg tárgyak" emlékeket ébresztenek embertársainkban, és sok esetben akár kapcsolatokat is teremtenek. A jelkor járművei meg inkább elszigetelik, megosztják azokat akik egyáltalán érdeklődnek iránta.))
Van igazság abban, amit írtál, de azt lássuk be, hogy a hagyományos - régi technika - ismerete biztosan hasznos, de a mai hipermodern számítógép vezérelte motorok esetében nem sokra mész már vele. Ezekhez már komputer kell, abból is ha lehet gyári, meg gyári licenszek, mert anélkül már lassan csak fékbetétet tudsz cserélni, mert a többi fel kell "tanítani" a rendszerbe. És nem, kurvára nem fognak beindulni 100 év múlva, de igazából nem is lesz rá szükség, mint ahogy most sincs szükség a 40-50 éves motorokra.
A veteránozás közben számomra szállóigévé vált:
"Kész van, csak még a..."
Nem látok abban semmi bomlasztót, hogy nem mindenkit izgatnak fel a rozsdás alkatrészek...nem politikus fórum, hogy népszerűnek kell lenni mindenki előtt a mondandónkkal.
A nézőpontokban van a megközelítés különbsége.
Nem mindenki tekinti a restaurált járműveket közlekedési eszköznek, még ha régen az is volt az eredeti funkciójuk. Így nem mindenkinek fontos az, hogy ugyan olyan megbízható legyen mint a "mostani" járművek. Esetemben az udvarban, vagy illegálisan a közben szoktam régebben egyet-egyet pötyögni, úgy hogy nincsenek levizsgáztatva, de vizsga pozitív állapotban vannak.
Ahogy pl Tasi említette, egy egy ilyen projektnél olyan gazdag szopásban van részed szakmai téren, ami akkor jelen esetben a sírógörcs és a felgyújtom között van, de későbbiek során vastagon lehet kamatoztatni, és elég komoly szakmai előnyre lehet vele szert tenni. Kvázi itt válik el, hogy kiből lesz a fődarab cserélgetős, mindet katalógusból megrendelős, csak a gyári a jó "szerelő", meg akik bármikor bármilyen helyzetben tud improvizálni, ismeri az átfedéseket típusok és márkák között, tisztában a technológiákkal, technikákkal, és azok fejlődési szakaszaival. Itt válik el az is, hogy kinek van valós szakmai tudása, vagy csak nagy arca...
Én azt vallom egy egy ilyen projekt kapcsán bekövetkező kudarcokból sokkal komolyabb és mélyebb alapok, és ismeretek ágyazódnak be , mint bármilyen más helyzeteben, és ilyenkor válik el az is, hogy ki milyen jellem, hogy képes e befejezni a kudarcok mennyiségétől függetlenül az elkezdett dolgot, vagy a már szinte teljesen elfogadott, kimagyarázom magam, hogy miért toltam a sarokba típus vagyok.
Talán nem utolsó szempont az sem a fertőzöttek számára, hogy olyan dolgot birtokol, amit nem minden esetben pénz kérdése megvenni, mint egy katalógus terméket.
Akkor is más lenne a nézöpont, hogyha nem lenne belénk sulykolva, hogy célba kell, érni, idöre kell ott lenni...pedig ha tudnánk arra (is) használni a motort amire alkalmas, vagyis, hogy a kaland kedvéért indulunk útnak, nincs idő tényező, nincs cél, csak ki szeretnénk lépni ebből a korlátolt mindennapi dimenzióból, és belépni egy másik szabadabb jóval kevesebb korlátot tartalmazó dimenzióba, akkor nem lenne akkora törés, hogy út mellett kell improvizálni, valakinek a fészerében , vagy kertjében kell aludni, még reggel kinyit a vasműszaki, és tudunk venni pár méter "drótot, meg szigszalagot"...
Amúgy arra leszek kiváncsi, hogy a most annyira "fantasztikus technika" vajon 50-100 év múlva is beindítható lesz -e?! Mostanság már csak mosolyogni tudok, azokon akik egy egy újonnan piacra dobott drága motor ( vagy más terméknél) arra várnak majd, hogy 5-10 év múlva majd olcsóbban meg fogják tudni venni használtan...vajon egyáltalán azok példányok, még tényleg " használhatók" lesznek, vagy csak traileres kísérettel lehet majd elindulni valahova?
Egy szó rá: meseszép. Gratulálok a teljesítményedhez. Rögtön a gyerekkorom ugrott be: 5-10 évesen a felettünk lakó mindig az erkélyünk alatt szerelte. Gyűjteményben ott a helye, de közlekedni kár vele.
nem arrol van szó ,hogy milyen volt ... .............külömben ezzeken tanultam meg minden praktikát és fogást amivel ma a motor szerelök 90 % nem rendelkezik .. persze nem voltak olyan meg bizhatok mint egy mai inyektoros 50 ccm robogo .. vagy mint egy vfr
de hozzá értésel simán lehetet velül csapatni .. NEM VOLT MÁS ...
a irdatlan nagy szopás abban van .... hogy veszel bármilyen 50- 75 ig gyártot masinát .. és el kezded rendbe rakni ..
vegyük a 250 cseptankos paraszt jawat 559 -est egy papiros hula szart veszel 80 - 120 ezer közt .. ezt teljesen ujra kell gyártani ... homok fuvás galvanizálás , fém csiszolás , kromozás .. és nem mai ckomozás hanem alá rezezet duplex kemény crom ..
szoval általában a kipu el vékonyodik a könyök szará van horbadva ezzek 120 - 140 ezer telok , lámpa fej ,kormány, tengelyek stb cromozása kb 150 ezer a polirozás is 50 ezer a fény a csikokal megint 120 ezer jönek a bowdwnwk gumi alkatrészek 50 ezer ..
és hol van a block ?
szoval kb 600 700 ezerből + utánjárás és benzin költség meg millio postai csomag 800 000 egy ilyen 100 % fel ujitása aminek a piaci értéke nincs 400-500 ezer
ezzért már tényleg szép és üzem biztos ... de mész vele 1000 km
ert - és le verödik a duckó a könyökröl le veri a kavics a cromot karcolodik a polir és ..... és máris 250 re redukáltad a motorod értékét .. szoval én igy gondoltam .. hogy tiszta szopás ...
más a helyzer a 50 évek elöti járgányaival egy r 45 -el vagy egy nsu -val ott a bele lapátolt pénz meg térül .. söt egy 10- 20 évekbeli vasal meg már pénz is lehet keresni
Egyszer egy öreg motorossal beszélgettem erről, és mondta, hogy persze, szívesen gondol vissza az MZ/Pannonia időkre, mert akkor volt fiatal, rengeteg élménye kötődik hozzá. Viszont azok a motorok már akkor is ritka nagy hulladékok voltak, mai fejjel meg pláne, csak hát nem volt hozzáférhető más. Nyilván van pár ember, aki a szép élményeket nem tudja elidegeníteni ezektől a gépektől és szajkózza, hogy milyen jók is voltak ezek, de a valóság nem egészen ez.
Valahogy nem bánom, hogy kimaradtak az életemből a szoci blokkos hulladékok, legyen az autó vagy motor. Még a karburátort is kimondottan utálom...
Utóirat: még a vakrozsda is kiver attól a gondolattól, hogy egy halottaiból feltámasztott motorral elinduljak valahová és azon agyaljak, hogy jaj istenem csak le ne álljon valahol, mert ha igen, hol tudom hagyni, majd ki megy érte és hogyan, a párommal hogy jutok haza, stb.....stb... Ebben az egészben csak egyetlen egy szépség van, az alkotás sikerélménye annak, akinek ez a hobbija, hogy régi motorokat feltámaszt pacemakert építve a múmiába.
Lehet hogy nem népszerű a hozzáállásom, de engem soha nem vonzott a régi (bocs) szarok feltámasztása. A rozsdás halomból szép lesz, de attól még egy elavult, öreg technika. Rengeteg utána járás, halom költség, de toltam épp eleget kétütemű szart haza hogy majd a szemem kijött, hogy a mai technikával ez már ne legyen mégegyszer az életemben. Baszakodtam épp eleget beköpött gyertyával, ócska szar megszakítókalapácsos gyújtással. Simsonosok nem véletlenül cserélték nyakra-főre a gyújtásukat elektronikusra (mekkora szám is volt az akkor!). Hogy a motorozáshoz szinte szerves szimbiózisban összetartozott az olajos szutykos ruha, a benzintől bűzlő kéz....-na erre én nem vágyom vissza. Isten bizony inkább csinálnék 48 éves fejjel egy fasza csapágyast 4 csapágyból meg deszkából mint gyerekkoromban, aztán őrültködnék vele egy jót nosztalgiából egy lejtős utcán, amíg el nem zavarnak a zaja miatt a lakók .
Nem a mindennapi használati tárgy előállítása a lényeg a veteránozásnál. Hanem a végső öröm. Mikor ránézel a garázsban és kimondhatod: "...jó mulatság, férfimunka volt..."
Van aki kerti grillt épít évekig, h a legutolsó aromát is érezze a grill hátszínben, van aki sivatagi klímára temperál a teraszon 7 évig, h lássa két napig a ritka kaktuszát virágozni, van aki a hangrendszerének hangzásának rendeli alá a teljes nappali berendezését (általában nem túl élhető az az enteriőr). Ez mind-mind ugyanarról szól. Ez a hobbi. És mint ilyen a létét nem kell észérvekkel alátámasztani. Akinek nem pont ugyanaz a hobbija annak nem lehet. Akinek meg épp ugyanaz, annak meg nem kell :-)
Ui.: na akkor mi is van azzal a csepptankossal? :-)
Ui2.: Épp most jöttem meg egy kiadós Pannoniás krosszozásból. Apóssal két személlyel nem épp egyszerű terepen, korhű ruhában (még demizsonunk is volt :-) ). Mindezt szimpla heccből. Mert megtehetem :-)
Naponta mutogatom meg embereknek hogy lehet ledönteni a kucsijuk háttámláját mert odáig nem jutnak ésszel hogy ezt megtanulják.És rengeteg ebben a felsőkategóriás tizmilla feletti mert spúr egy tehertaxinak fizetni egy 5000-est,inkább felszakitja a tetőkárpitot.
Szal hogy kinek mije van hidegen hagy.
De egyszer az életben veszek még egy uj motort.
van aki öreg rádiokat gyüjt ,, és vannak akik akár az életüket is oda adnák egy bélyegért ..... lehet ök a hülyék ..
de mi van akkor ha azzok a hülyék akik a fagyasztott 3-4 éves hallat zabálnak és 5-6 milliot adnak egy két kereküért esetleg nem tudnak aludni ..ha a szomszédnak ujabb az audija ....
érdekes ..........
a mai 20 éves lányok , fiatal asszonyok 72 % nem tud fözni ...
miért ?
mert a tökés kizsákmányolo ugy intézte hogy szépen be vezete a knorrt , az elöre fagyasztot kész ételt az elöre kevert fagyasztot zöldséget stb ... PERSZE a szlogen az volt hogy milyen fasza a háziasszonynak idöt , pénz energiát sporol ....
EZ A JÖVÖ
és milett belöle ,,, a fagyasztot szaroknak a 95 % szoja ,,, söt egyes felmérések azt mutatják hogy ezzen ételek egészség kárositok .. söt a nagy amerikában be bizonyitott ,, hogy a lakoság 60 % ezek miatt tul sulyos és beteg ... a MC donalszról ugye nem is kell emlitést tenem .....
szerintem a gép jármü gyártás is ezzten szegmensen halad szépen ki rekesztenek a saját jármüved tujajdonlásából .. ma már nem az eladásokból él a gyártó hanem az alkatrész eladásokból és a servizből ... valamikor szerszám készletel szerelési tanácsokal látot el a gyártó .................... ma azt mondja hogy mindent bizzá rá és fizes .... csak itt van egy probléma SOKUNK MÁR NEM HÜLYE !
Én megálltam a 90-es évek közepénél 2000-es elejénél annál régebbit nem szeretnék.
32000 használják ,, kevés persze és 11000 europába de 3 éve 1000 db nem volt .....
....
nem ez a fontos hanem az hogyha nem ismered a multad és eszközeit .. akkor HOVA TARTASZ ?
hát nem vagyunk egyformák ...
de nincs is evvel semmi baj
Míg élünk nem lesz jelentős változás.
Benzinhibridek,lpg,cng és alkoholos lesz vegyesen.
akkor simán látszik a világban már a csucs bmw gs órái is meg vannak számlálva ... söt egyre több motor gyártó kezd gyártani elektromos motorbiciglit .... ammik most mindegy hogy rosszabak vagy jobbak .. de nincs hangjuk ... cserébe a leg erösebb benzineseket is szopatják .. a tesla 24 millioért 10 év garival 2 akku cserével ad 600 km/ töltés futásu 780 nm kocsit ....
persze azon is el lehet gondolkodni hogy vajon a mai teknika tényleg elöre mutat ? vagy csak egy iluzio mint oly sok más a mai ember életében ....
vajon az a pannonia volt a szar amit a tulaja uj korátol használt és müködöt neki fillérekből 30 évig .. akasztot rá egy oldalkocsit .. össze horta vele a hétvégi házát ... néha kétszeresen tul terhelte és mégsem eset szét ..... vagy a mai csucs teknika a fasza .. amit pl csinál a wv ,,, esetleg némelyik motor gyártó ...
hogy erre kiad választ ? nem tudni .. minden esetre van itt még egy tény -.... angliába .... amerikába .... sőt japánba is egyre több olyan motoros van akik az öreg teknikát kicsit át dolgozák a maguk izlésére ,, örömszerzésére .... és egyből nem a standart több milliós ....pár évre gyártott müanyag szarokal gurigáznak ..
senkit nem ki kezdeni szeretnék .. egyszerüen arrol van szó hogy a motor engem minösit legyen az uj müanyag ..... vagy 30 éves öreg szar .....
pl itt van az én t /1 2 x nyertem vele .... egyszer , leg eredetib
dijat és egyszer leg szebb dijat 1964 es ...
az a motor én vagyok minden alátétjét ismerem .. valahogy engem ez boldogabá tesz mint az hogy ...... veszek valamit .. rá ülök huzom neki ... aztán kuka vagy eladás ... de jön az uj és én nekem meg kell szereznem ...... ..
A mai technika és technológia is ugyan azokra az alapokra épül amit korábban alkalmaztak, és pont akkor szokott benne nagy törés lenni, amikor az ifjú titánok megpróbálnak szakítani a múlttal, és teljesen bizonytalan talajra lépnek. Nyilván volt akinek így is sikerült, de ...
Akkor lenne talán cáfolhatatlan az állításod, ha a mai járművek nem tartalmaznának meghibásodásra alkalmas mechanikai részeket..., de ezek még mindig jelen vannak, nem csak tömény elektronika amin ülsz, egy PCB-re rajzolt motor. Ugyan nem nagyon érdekel, de panaszkodók között ma is kihallatszik a hengerfej, váltó, kuplung, futómű probléma az új fejlesztéseknél is. Itt válik el sok esetben a tapasztaltak véleménye a mai technikát választóktól, és magasztalóktól, hogy aki régebb óta követi figyelemmel mm távolságból az alkatrészek "könnyítését", és közben a teljesítmény növekedését, azokban már rég megszólaltak és sok éve kongnak a vészharangok...
A te soraid között leírt komputerizált fejlődésre pedig olyan szempontból szeretnék rávilágítani a saját nézőpontomból, hogy én nem tudom magam körül megtűrni azt a technikát, ami engem a kifele kiszolgáltatottá tesz! Ezt egy részről saját ismeretek fejlesztésével próbálom szinten tartani, más részről egyszerűen elutasítom azokat a fejlesztéseket, amiket csak "felkent" személyek tudnak életeben tartani!
Utolsó mondatodra reagálva. Szerintem az embereket azok alapján (is)biztos két külön csoportba lehet sorolni, hogy vannak a gyűjtögetők, a jó lesz ez még valamira típusok, meg vannak olyanok akiknek minden olyan dolog ami "X" nap után nincs használva az kvázi felesleges azonnal szabadulni kell tőle, vagy egy olyannal helyettesíteni ami "mindig" használatban van. Ez a két csoport jó esetben szimbiózisban él, mert amit az egyik kidob, azt a másik elteszi...és mikor mindent felesleget kidobónak valamire szüksége van akkor felkeresi a "betárazót"...
Szóval ennek függvényében, hogy ki melyik csoportba tartozik "a szükséges" fogalma másképpen értelmeződik.
((mikor az utcán megjelenik egy "régi jármű", azt korosztálytól függetlenül sok érdeklődő tekintetet vonz, és sok esetben a restaurálás egyik nagy "anyagi" jutalma az, mikor ezek a "hideg tárgyak" emlékeket ébresztenek embertársainkban, és sok esetben akár kapcsolatokat is teremtenek. A jelkor járművei meg inkább elszigetelik, megosztják azokat akik egyáltalán érdeklődnek iránta.))
"Kész van, csak még a..."
Nem látok abban semmi bomlasztót, hogy nem mindenkit izgatnak fel a rozsdás alkatrészek...nem politikus fórum, hogy népszerűnek kell lenni mindenki előtt a mondandónkkal.
A nézőpontokban van a megközelítés különbsége.
Nem mindenki tekinti a restaurált járműveket közlekedési eszköznek, még ha régen az is volt az eredeti funkciójuk. Így nem mindenkinek fontos az, hogy ugyan olyan megbízható legyen mint a "mostani" járművek. Esetemben az udvarban, vagy illegálisan a közben szoktam régebben egyet-egyet pötyögni, úgy hogy nincsenek levizsgáztatva, de vizsga pozitív állapotban vannak.
Ahogy pl Tasi említette, egy egy ilyen projektnél olyan gazdag szopásban van részed szakmai téren, ami akkor jelen esetben a sírógörcs és a felgyújtom között van, de későbbiek során vastagon lehet kamatoztatni, és elég komoly szakmai előnyre lehet vele szert tenni. Kvázi itt válik el, hogy kiből lesz a fődarab cserélgetős, mindet katalógusból megrendelős, csak a gyári a jó "szerelő", meg akik bármikor bármilyen helyzetben tud improvizálni, ismeri az átfedéseket típusok és márkák között, tisztában a technológiákkal, technikákkal, és azok fejlődési szakaszaival. Itt válik el az is, hogy kinek van valós szakmai tudása, vagy csak nagy arca...
Én azt vallom egy egy ilyen projekt kapcsán bekövetkező kudarcokból sokkal komolyabb és mélyebb alapok, és ismeretek ágyazódnak be , mint bármilyen más helyzeteben, és ilyenkor válik el az is, hogy ki milyen jellem, hogy képes e befejezni a kudarcok mennyiségétől függetlenül az elkezdett dolgot, vagy a már szinte teljesen elfogadott, kimagyarázom magam, hogy miért toltam a sarokba típus vagyok.
Talán nem utolsó szempont az sem a fertőzöttek számára, hogy olyan dolgot birtokol, amit nem minden esetben pénz kérdése megvenni, mint egy katalógus terméket.
Akkor is más lenne a nézöpont, hogyha nem lenne belénk sulykolva, hogy célba kell, érni, idöre kell ott lenni...pedig ha tudnánk arra (is) használni a motort amire alkalmas, vagyis, hogy a kaland kedvéért indulunk útnak, nincs idő tényező, nincs cél, csak ki szeretnénk lépni ebből a korlátolt mindennapi dimenzióból, és belépni egy másik szabadabb jóval kevesebb korlátot tartalmazó dimenzióba, akkor nem lenne akkora törés, hogy út mellett kell improvizálni, valakinek a fészerében , vagy kertjében kell aludni, még reggel kinyit a vasműszaki, és tudunk venni pár méter "drótot, meg szigszalagot"...
Amúgy arra leszek kiváncsi, hogy a most annyira "fantasztikus technika" vajon 50-100 év múlva is beindítható lesz -e?! Mostanság már csak mosolyogni tudok, azokon akik egy egy újonnan piacra dobott drága motor ( vagy más terméknél) arra várnak majd, hogy 5-10 év múlva majd olcsóbban meg fogják tudni venni használtan...vajon egyáltalán azok példányok, még tényleg " használhatók" lesznek, vagy csak traileres kísérettel lehet majd elindulni valahova?
de hozzá értésel simán lehetet velül csapatni .. NEM VOLT MÁS ...
a irdatlan nagy szopás abban van .... hogy veszel bármilyen 50- 75 ig gyártot masinát .. és el kezded rendbe rakni ..
vegyük a 250 cseptankos paraszt jawat 559 -est egy papiros hula szart veszel 80 - 120 ezer közt .. ezt teljesen ujra kell gyártani ... homok fuvás galvanizálás , fém csiszolás , kromozás .. és nem mai ckomozás hanem alá rezezet duplex kemény crom ..
szoval általában a kipu el vékonyodik a könyök szará van horbadva ezzek 120 - 140 ezer telok , lámpa fej ,kormány, tengelyek stb cromozása kb 150 ezer a polirozás is 50 ezer a fény a csikokal megint 120 ezer jönek a bowdwnwk gumi alkatrészek 50 ezer ..
és hol van a block ?
szoval kb 600 700 ezerből + utánjárás és benzin költség meg millio postai csomag 800 000 egy ilyen 100 % fel ujitása aminek a piaci értéke nincs 400-500 ezer
ezzért már tényleg szép és üzem biztos ... de mész vele 1000 km
ert - és le verödik a duckó a könyökröl le veri a kavics a cromot karcolodik a polir és ..... és máris 250 re redukáltad a motorod értékét .. szoval én igy gondoltam .. hogy tiszta szopás ...
más a helyzer a 50 évek elöti járgányaival egy r 45 -el vagy egy nsu -val ott a bele lapátolt pénz meg térül .. söt egy 10- 20 évekbeli vasal meg már pénz is lehet keresni
Valahogy nem bánom, hogy kimaradtak az életemből a szoci blokkos hulladékok, legyen az autó vagy motor. Még a karburátort is kimondottan utálom...