Egy külföldi fórumon olvastam valahol hogy valaki próbálta a 15W50-es motul 300v 4t-t és a 15w50 Mobil1 racing 4t-t is a 4t endurójába.
Azt írta hogy mindkét olaj nagyon jó, a motullal jobb volt picit a kuplungtapadás, de annyival nem jobb hogy 2x annyit fizessen érte, ezért tökéletes neki a mobil1.
Itt igazából arról volt szó hogy a 2t váltóba lehet -e tenni hajtóműolajat, és ha igen akkor milyen viszkozitásút? Továbbá ez egyes hajtóműolajok esetében elképzelhető lehet, ha az tudja kezelni a nedves kuplungot, hisz mondjuk a 2t váltó is egy hajtómű tulajdonképpen.
! Én nem beszéltem arról hogy 4t-be hajtóműolajat lehet-e tenni (mert én oda nem tennék), viszont arról szó volt hogy sok 4t olajat ami tudja a nedveskuplungot(a legtöbb ilyen) lehet tenni 2t váltóba. Ha belegondolsz a 4t motor váltója is olyan nagyjából mint a 2t-jé....
Azt egy szóval sem említettem hogy a 10w40 motorolaj ugyanaz mint a 75w90-es hajtóműolaj, csak azt hogy a viszkozitási értékük (ami mérhető) nagyjából azonos.
így van, ezek a számok nagyon leegyszerűsítve a dermedéspontot és az üzemi hőmérsékleten mérhető viszkozitást mutatják meg a SAE besorolás skáláján. de ez nem azt jelenti, hogy a 10w40 az ua mint a 75w90. az egyik motorolaj a másik hajtómű olaj. teljesen más üzemi körülmények, más hőterhelés, nem is nagyon lehet összehasonlítani a kettőt mert kicsit olyan mint a körtét az almával. általában az emberek a motorolaj dolgaival inkább tisztában vannak mint a hajtóművekkel, tehát abból indulnak ki. nagyjából lehet tudni h egy belsőégésű motor üzemi olajhőmérséklete 90-100 fok között van az olajnak ebben a tartományban kell teljesítenie némi ráhagyással ha valami szélsőséges körülmény állna fenn akkor se legyen gond. de mi a helyzet a hajtóműveknél?
pl egy 6x6 hajtású sok tonnás teherautó megpakolva jön egy építkezésről akkor a difijében forduláskor mennyire melegszik fel az olaj? na itt van szerepe a viszkozitásnak. annak az olajnak ott is tudnia kell ellátni a szerepét és ha felhígul, jobban mint kellene akkor nem tudja azt amit kéne. tehát lehet h a 10w40 és a 75w90 olaj kinematikai viszkozitása 100 fokon ua de 130 v 150 fokon biztos h nem. ugyan ez a helyzet a dermedésponttal. 40 fokon lehet akár közel azonos is de 0 fokon vagy -10 fokon már nem biztos de erre is vannak kivételek. mert a motorolajat szivattyúzni kell és szűk helyekre nagyon gyorsan eljuttatni a hajtóműolajat meg egyszerűen a lassú fordulat "összetöri" és kész. a dermedéspont nem fagyáspont csak a különböző hosszúságú szénláncok velejárója.
Amúgy meg a viszkozitás csak fizikai jellemző, és sokkal fontosabb lehet az olaj anyaga, és összetétele mert ezek sok esetben jobban számíthatnak.
Például egy tank páncélja se mind1 hogy miből készült, mert lehet hogy fele olyan vastag mint egy másik tanké, de közben többször olyan erős, mert jobb anyagból van...
Amúgy ajánlom figyelmetekbe ezt az oldalt ami az olajokról szól és érthetően leír itt pár dolgot: http://www.olajinfo.hu/
Ha jól tudom, akkor például a 10w40 es érték az egyszerűen jelent egy hideg oldali azaz 40 fokon vett viszkozitási értéket (10) és egy meleg oldali 100 fokon vett viszkozitási értéket (40) ami tulajdonképpen egy intervallum (pl 100 fokon--12,5 és 16,3mm²/s közötti érték).
Ha megnézed egy váltóolajnak a műszaki adatlapját akkor ott is találsz ugyanilyen megadott értékeket ami alapján besorolhatod .
például: egy 10w40 es motorolaj 40 fokon vett kinematikai viszkozitása 90.8 mm²/s a 100 fokos 13.5 mm²/s
Motul 7100 10w40 4t: http://www.motul.com/system/pr...(GB).pdf?1316105300
és egy 75w90 -es váltóolaj értékei:
40 fokon 92,8 mm²/s 100 fokon 14,07 mm²/s
Q8 T65 75W-90 http://www.q8oils.co.nz/Images...
A viszkozitás fizikai tulajdonság, és mivel a fenti viszkozitási adatok mértékegysége megegyezik , ezek összehasonlíthatóak. Így hát a két olaj 40 fokon és 100 fokon szinte azonos viszkozitású.
Persze az más kérdés hogy mi van a viszkozitással mondjuk -5 fokon de van olyan 75w90-es hajtóműolaj is aminek a dermedése -40 fok...
De nyilván a viszkozitás is egy dolog csak, fontos még az olaj kémiai tulajdonsága, összetétele, adalékolása stb...
Hisz a nedves kuplungos kenéshez csak olyan olajat rakhatsz, ami arra alkalmas, és például a 4t-be se tehetsz sima 2t váltóolajat mert ott az olaj a motort is keni, és mások a körülmények, ezért egy 4t olajnak egyszerre a váltó és a motor kenését is kell tudnia.
Egy 4t olajat viszont általában bele lehet tenni a 2t váltójába...
A limited slip(korlátolt csúszású) hajtóműolajokról a dolgot meg itt olvastam lásd kép ha sikerül belinkelni.
ez nem egészen fedi a valóságot. a motorolajoknak a szivattyúzhatósága, üzemi hőmérsékleten a stabil viszkozitása nagyon fontos dolog. hajtóműnél a mechanikus terhelés tehát a nyírásstabilitás a fontos ezért teljesen más egy 10w40 motorolaj és egy 10w40 hajtómű olaj. vannak átfedések de nem ennyire egyszerű, hogy a 75w90 az 10w40. ezek a számok viszkozitási tényezők. sae szabvány ha úgy tetszik. simán előfordul. hogy adott hőmérsékleten a két teljesen más olaj azonos viszkozitású de ez nem azt jelenti, hogy üzemi körülmények között is ez áll fenn.
egyébként ha küldenél esetleg olyan műszaki adatlapot amin az rajta van a mit írnál megköszönném. kíváncsiság csak mert kicsit több mint 10 éve foglalkozom kenéstechnikával de ilyen adatlapot még nem láttam ahol egyenlőséget tettek volna két eltérő sae besoroláshoz. de mindig van mit tanulni. többnyire egyébként a kinematikai érétkeket adják meg
Hááát, majdnem így van... ....majd küldök szatyorban a 80W-140-es hajtóműolajamból.....azért szatyorban mert nem nagyon folyik, majdnem zsír....tehát pont olyan mint a 10W-60-as motorolaj...
Amúgy a hajtóműolajoknak máshogy jelölik a viszkozitásukat, a 75w90-es viszkozitás a 10w40-nek felel meg, a 75w80-as pedig a 10w30-nak, (lásd olajok műszaki adatlapja)
De amúgy például a Motulnak is van 75w90-es Gear 300 LS -es limited slip olaja, (ismerősöm quad difijébe pl kiválóan működött) ez a 10w40-nek felel meg viszkotitásilag...
a 75w140 meg kb. a 10w60-nak.
Én személy szerint Motul 5w40 300v double ester 4t-t és Liqui Moly
Racing synth 4t olajakat használok a 2t cr 250-es váltójába xado mechanikus váltóolaj 1/2x ex120 adalékkal, továbbá a mociba Liqui Moly racing synth 2t olajat használok xado moto adalékkal, nekem ez vált be,
viszont a BMW-m be ATF olaj ment a mechanikus váltóba mert abba azt írják elő.
Könnyen meglehet hogy a 2t váltóba lehet bizonyos ATF olajokat (amúgy ezt nem én írtam...) vagy hajtóműolajokat tenni, ezek lehet esetenként többet is tudnak mint pl egy sima 10w40-es váltóolaj, nemtudom ezt még nem próbáltam, de hogy a 4t-s 300v olaj jobb mint a mezei 10w40 2t-be való váltóolaj az biztos.[
ne tudom hol olvastad ezt de az lsd olajok sokkal sűrűbbek mint a 2t hajtóm olaj. egy lsd olaj minimum 75w90 de lehet 75w140 is akár egy hajtómű meg 10w30 10w40 viszkozitással bír.
az atf olaj meg szerintem túl híg bár sokaknak bevált hiszen a kuplung maga ugyanazon leven működik mint a régi hidros automata váltókban, a terhelés meg nem túl nagy
de igazából a gyártói ajánlás a lényeges mert van olyan kézi váltós autó aminek motorolaj sőt olyan is van aminek atf olaj kell a kézi váltójába.
Amúgy valahol azt olvastam hogy azok a hajtóműolajok amik jók korlátolt csúszású difibe azok jók a nedves kuplungos kenéshez ahol a váltóolaj el van különítve (pl 2t)...
Különben a divinol multilight 10w40-es motorolaj is tudja a JASO MA
nedves kuplungos specifikációt, tescoban lehet kapni, lehet ez is egy alternatíva...
Szevasztok van egy Kawasaki kx 125 (1993) motorom,azt szeretném meg kérdezni,hogy milyen váltóolajat tegyek bele ? 1-2 körre raktam bele 4t motor olajat az nagy baj ?csak azért hogy a régit addig is ki öblítse mert nagyon szürke sűrű volt. Előre is köszi a válaszokat.
Azt írta hogy mindkét olaj nagyon jó, a motullal jobb volt picit a kuplungtapadás, de annyival nem jobb hogy 2x annyit fizessen érte, ezért tökéletes neki a mobil1.