NAde.
Motorosok között ez az olajtéma egyfajta lelkiismereti kérdéssé nőtte ki magát, kábé olyan mint a hitélet, úgy hogy a demokrácia nevében a szabad vallásgyakorláshoz hasonlóan javaslom a szabad, és olajválasztást is:)
(persze, azért ne legyünk teljesen barbárok minimum a rész szinti:)
nagyon kezd "leegyszerűsödni" a dolog.... a kenéstechnika azért kicsit több mint a viszkozitás....a méznek is van, a PERSIL-nek is van, mégse láttam még motorban.... :-) a viszkozitáson túl fontos, hogy mennyire "tapad" a felülethez...stb.... És akkor ott van még az égést segítő-gátló hatás, a koromképződés (próbálj patikai ricinust tenni a mocidba, a szaga isteni, de..... ) és még bőven lehetne sorolni...
szóval ami belevaló, azt kell beletenni.... ha kicsit jobbat teszel bele, az nem baj, főleg ha jobb tőle a közérzeted....
Kétség kívül nem lehet egyenlőségjelet tenni, a kenőképesség, és a "folyósság" közé, azonban, a a viszkozitási érték alapvetően meghatározza egy olaj kenőképességét azáltal, hogy a fémfelületek közötti filmképző képesség nagyrészt ettől függ, mivel ugye az olaj akkor szűnik meg funkcionálni(kenni) amikor már nem képes egymástól távoltartani a felületeket(filmet képezni)
Valóban, úgy van ahogy írod, a gépzsírt nem lehetne eljuttatni a kenendő helyekre(ad abszurdum) tehát az olajnak olyan -egymást némileg ütő- tulajdonságokkal kell bírnia, hogy melegen meg is tartsa a sűrűségét, tapadóképes legyen, de ugyan akkro keringethető is, mert ugye nem hidraulikus fékgép készítése a cél.
Erre mutatna rá ugyi a viszkozitási index, hogy mennyit is változik melegítés hatására az olaj viszkozitása.
(magyarán, filmképzési szempontból az a jobb olaj, ami hidegen sem olyan sűrű mint a kátrány, de melegen sem folyik úgy mint a pisi.
HA így nézed, akkor "csekély" eltérés van egy 6000 forintos versenyolaj, és az arol 2t között:)
Ez az általad csekélynek titulált eltérés, ez konkrétan a lényeg.
"egy motorolajolaj kenőképességét elsősorban a viszkozitásával-azon belül is a meleg viszkozitásával- határozhatjuk meg a leg jobban"
(idézet Dr finichi-tól)
Ami igen logikus kijelenteés, tekintve, hogy a kenés, tulajdonképpen nemigen szól másról, mint a fémfelületek egymástól szétválasztásáról, ebből következik, hogy a viszkozitás nagyon is alapvető minőségi mutatója egy olajnak.
ha már ifánál meg olajoknál tartunk... jól mondod megvan mibe milyen olajok valók... pl. váltóolaj és váltóolaj közt is nagy különbség van itt most nem csak motorra gondolok. R2 Repsol stb. jó ezekbe hogy ki mit használ az már a szíve joga ugye szép a Suzukid, 250-es kétütemű sportmotor
Én pedig az R2-t használom...
És egy kis pontosítás: a viszkozitás a folyadék "folyóképessége"... és nem egyenlő a kenőképességgel. Vegyél néhány anyagot, legyen pld víz vagy akár benzin, legyen olaj (akármilyen) és legyen pld zsír (egész híg, akár automata zsírzókba való) a víz a legfolyósabb, de kenni nem lehet vele, mert nem marad a felületek között...épp azért mert nagyon folyékony. A zsír pedig a nagy sebességű súrlódásoknál nem képes a kenendő helyre eljutni, illetve ottmaradni. A lényeg, hogy bizonyos kenőanyagokat bizonyos feladatokra fejlesztenek. Túlzásba nem érdemes esni, pld egy IFA-ba hiába teszel speckó fullszint olajat, attól még nem lesz jobb... Viszont ha rosszabbat teszel bele, mint ami bele való, akkor nem lesz megfelelő a kenés, rendellenes kopás, megragadás stb.... ez gondolom ismerős. Ja és az olajnak túl sok köze nincs a melegedéshez...illetve ha van, akkor az már régen rossz........
No ha ilyen ügyes vagy és megtaláltad ezt, akkor gondolom ahhoz is értesz hogy mit jelentenek ezek a számok. Te csak azt nézted gondolom, hogy ezek eltérnek egymástol, a competicion javára. Namármost ezek az eltérések igen csekély jelentőségűek. Alapbol letisztáznám a viszkozitás fogalmát: A viszkozitás más elnevezéssel a belső súrlódás egy gáz, vagy folyadék (fluidum) belső ellenállásának mértéke a csúsztató feszültséggel szemben. Nos tehát minél kevesebb értéket mutat, annál jobban csúszik. Ez tény és való, hogy a competicion jobban teljesít. Ezeket az értékeket viszont egyikőtök sem tudja kihasználni, mert ezeket igen specko tesztek alatt mérték laboratóriumi körülmények között. ÉS mivel az utcán, általában nem versenyezni szoktak az emberek mivel hivatalosan csak 50-90-110-130 al lehet menni, így ezek az adatok lószart nem érnek! A másik dolog, hogy ezek az eltérések, igen csekély mértékűek, ahhoz képest amit ti kivesztek belőle. Az meg hogy az egyik előbb megfagy mint a másik, sztem senkit nem érdekel mert -19 fokban már egy hülye sem lesz innen a fórumrol aki motorra fog ülni (köztük én sem). A 40 és a 100 fokos adat azért lehet még érdekes, mert ha alacsonyabb a viszkozitási ráta, akkor később éri el azt a hőfokot amit kellene, mivel nincs annyi súrlódás! Így az előny megint csak a scooternél szól. Nos tehát ha valaki még mindig kételkedni szeretne abban, hogy a két olaj (majd)nem egyforma az .... És mindadig amíg jó esetben nem dolgozunk és nagy nehézségek árán szerezzük meg zsebénzünket amit motorunk ápolására, használatára költünk (és nem anyuci apuci pénzel minket) akkor tökéletesen megfelel a scooter is. Majd ha már nagyok leszünk és kurva sok elbasznivaló pénzünk lesz akkor majd megvehetjük bele azt a hőn áhitott competicion-t, amitöl aztán kurvára semmi különbséget nem fogunk észrevenni. No persze az más kérdés, hogy nagyobbakká válva leteszük a nagyjogsit és már szükségünk se lesz szaros kávédarálókra.
Ez az olajtéma állandó gumicsont minden motoros fórumon, én hajlok arra, hogy érdemes a szükségesnél egy kicsit jobbat használni.
Az ár érték arány, az egy más tészta azonos minőségű olajok között.
Hmmm.
Régebben a scooterre ez volt írva: Full synt és piros volt a lé, a competition dettó full synt csak a paraméterei sokkal jobbak(még tapintásra is más volt) na és sárga volt a szine(nem mindtha ez számítana, hisz ez csak szinezék kérdése)
Most meg a scooter is sárga, és ez a felirat van rajta: szintetikus komponensekkel(magyarul rész szinti)
Viszont, a paraméterrei kissé javultak.
Nem vagyok rpsolbuzi, de biztos bagyok benne, hogy ha a competition nem teljesítette volna a megadott paramétereket,(amik mint mondtam sokkal jobbak mint a scooteré) a többi olajcég szétpereli a seggüket.
ezt aláírom mivel szakmámba vág többek között... tényleg nem sok különbség van köztük. és aztmondom minden full vagy akár félszintetikus (ha nincs jobb kéznél) jó bele maximum jobban kormolódik... de az élettartamát nem fogja növelni... az csakis attól függ aki hajta ennyi
Motorosok között ez az olajtéma egyfajta lelkiismereti kérdéssé nőtte ki magát, kábé olyan mint a hitélet, úgy hogy a demokrácia nevében a szabad vallásgyakorláshoz hasonlóan javaslom a szabad, és olajválasztást is:)
(persze, azért ne legyünk teljesen barbárok minimum a rész szinti:)
A ricinus, meg még ma is az egyik legjobb kenőenyag.
szóval ami belevaló, azt kell beletenni.... ha kicsit jobbat teszel bele, az nem baj, főleg ha jobb tőle a közérzeted....
Valóban, úgy van ahogy írod, a gépzsírt nem lehetne eljuttatni a kenendő helyekre(ad abszurdum) tehát az olajnak olyan -egymást némileg ütő- tulajdonságokkal kell bírnia, hogy melegen meg is tartsa a sűrűségét, tapadóképes legyen, de ugyan akkro keringethető is, mert ugye nem hidraulikus fékgép készítése a cél.
Erre mutatna rá ugyi a viszkozitási index, hogy mennyit is változik melegítés hatására az olaj viszkozitása.
(magyarán, filmképzési szempontból az a jobb olaj, ami hidegen sem olyan sűrű mint a kátrány, de melegen sem folyik úgy mint a pisi.
HA így nézed, akkor "csekély" eltérés van egy 6000 forintos versenyolaj, és az arol 2t között:)
Ez az általad csekélynek titulált eltérés, ez konkrétan a lényeg.
"egy motorolajolaj kenőképességét elsősorban a viszkozitásával-azon belül is a meleg viszkozitásával- határozhatjuk meg a leg jobban"
(idézet Dr finichi-tól)
Ami igen logikus kijelenteés, tekintve, hogy a kenés, tulajdonképpen nemigen szól másról, mint a fémfelületek egymástól szétválasztásáról, ebből következik, hogy a viszkozitás nagyon is alapvető minőségi mutatója egy olajnak.
És egy kis pontosítás: a viszkozitás a folyadék "folyóképessége"... és nem egyenlő a kenőképességgel. Vegyél néhány anyagot, legyen pld víz vagy akár benzin, legyen olaj (akármilyen) és legyen pld zsír (egész híg, akár automata zsírzókba való) a víz a legfolyósabb, de kenni nem lehet vele, mert nem marad a felületek között...épp azért mert nagyon folyékony. A zsír pedig a nagy sebességű súrlódásoknál nem képes a kenendő helyre eljutni, illetve ottmaradni. A lényeg, hogy bizonyos kenőanyagokat bizonyos feladatokra fejlesztenek. Túlzásba nem érdemes esni, pld egy IFA-ba hiába teszel speckó fullszint olajat, attól még nem lesz jobb... Viszont ha rosszabbat teszel bele, mint ami bele való, akkor nem lesz megfelelő a kenés, rendellenes kopás, megragadás stb.... ez gondolom ismerős. Ja és az olajnak túl sok köze nincs a melegedéshez...illetve ha van, akkor az már régen rossz........
a "Kívánom a legjobbakat jövőre" mondatot mondta,
jelzem, hogy szar sem teljesült belőle!
Épp ezért előre kérek mindenkit arra,
hogy 2009-re ne ilyeneket,
hanem PÉNZT, RÉSZVÉNYT,
vagy ÜZEMANYAGUTALVÁNYT küldjön.
Köszönöm!
BUÉK!
Buék mindenkinek!
Competition:
# Sűrűség 15°C-on: 0,860 g/cm3
# Viszkozitás 100°C-on: 8,5 cSt
# Viszkozitás 40°C-on: 55,5 cSt
# Viszkozitási index: Min. 105
# Lobbanáspont, COC: Min. 80°C
# Dermedéspont: -27°C
# T.B.N.: 3 Mg KOH/g
Scooter:
# Sűrűség 15°C-on: 0,868 g/cm3
# Viszkozitás 100°C-on: 11 cSt
# Viszkozitás 40°C-on: 78 cSt
# Viszkozitási index: Min. 120
# Lobbanáspont, COC: Min. 70°C
# Dermedéspont: -18°C
# Szulfáthamu tartalom: 0,2 Tömeg%
Ez az olajtéma állandó gumicsont minden motoros fórumon, én hajlok arra, hogy érdemes a szükségesnél egy kicsit jobbat használni.
Az ár érték arány, az egy más tészta azonos minőségű olajok között.
Régebben a scooterre ez volt írva: Full synt és piros volt a lé, a competition dettó full synt csak a paraméterei sokkal jobbak(még tapintásra is más volt) na és sárga volt a szine(nem mindtha ez számítana, hisz ez csak szinezék kérdése)
Most meg a scooter is sárga, és ez a felirat van rajta: szintetikus komponensekkel(magyarul rész szinti)
Viszont, a paraméterrei kissé javultak.
Nem vagyok rpsolbuzi, de biztos bagyok benne, hogy ha a competition nem teljesítette volna a megadott paramétereket,(amik mint mondtam sokkal jobbak mint a scooteré) a többi olajcég szétpereli a seggüket.
Hoyg érzésre ugyan olyan, azt elhiszem.