Hát az új xrace, derbi blokkon elsőre nekem is elég érdekes volt ez a hűtős megoldás. A hűtőn nincs kupak csak a tágulási tartályon.
A régi rx50 - nél szerintem ez sokkal jobban "egyszerűbben" volt megcsinálva. Annál a hűtőn volt kupak és ott egyszerűbben fel lehetett tölteni a rendszert.
A derbin én így szoktam. Leveszem a hűtőn a felső vastag csövet és onnan feltöltöm a motort és a hűtőt, aztán vissza a cső és feltöltöm a tágulásit is. A termosztátot meg csak akkor látod ha leveszed a hengerfejet.
Én is ilyenre gondolok. Mondjuk ennek az elektromos karbi fűtése ki sincs munkálva. És Simson24 képén az övé sincs.
De nekem inkább az a spekulációm, hogy a gáztolattyút fűtik. Egyszer nekem is befagyott télen.
Na képek alapján én már nem látom át a rendszert (lehet azért, mert most ébredtem fel). Egyáltalán nincs benne aksi? Ha nincs, akkor próbáld meg hogy a hőgombáról lehúzod a két vezetéket, szimplán rövidrezárod, beindítod a motort és az aksinak a test vezetékét valahova letesteled a vázhoz. Az enyém így indult el.
Hááát, nem tom. Láttam már karón varjút, de a legjobb tudásom, és a service manual szerint is,: "fuel, oil and fuel tap vacuum line
hoses," van a karbin. Szal benya, olajzó, és benzincsap vákuum. Hogy mit keresne ott túlfolyó..... Főleg, hogy a nyomást a kiegyenlítő tartály kupakján kell elnyomnia.
De szerintem a bolhából csinálunk elefántot. Ha nagyon érdekel, vedd le a karbit, szedd szét, fújj bele ebbe a bemenetbe, és figyeld, hogy hol távozik a levegő.
Aksi egyáltalán nincs benne, vagy csak rossz? Mert ha egyáltalán nincs, akkor nem hiszem, hogy menne a ventilátor, még ha rövidre zárod a vezetékét is.
Viszont most, hogy olvasom a service manual-t, látom, hogy van légtelenítő csavar a vízpumpán. Ez jelentősen felgyorsíthatja a légtelenítést újra töltésnél.
Szerintem az a vékonyabb cső amit zöldell jelölök az valami tágulási cső lehet ( feljebb is van mint a maximum víz szint jelző és a karburátor túlfolyóján távozik a plusz viz,pára,gőz .Vajon a ventilátor működéséhez kell az aksi ? Járó motornál dróttal csináltam rövid zárat de nem indult el.
Nem , jól mondtam.A tartályomról két cső megy el.Piros vastagabb vonal, na az a cső megy át a hütöbe , a zöldel jelölt vékonyabb cső meg rámegy a karburátorra.
Ahogy látom ezeket az új blokkosakat még carabb légteleníteni, mint a régieket. A réginél legalább a hűtő fölött volt a kiegyenlítő tartály, nem a vázat megkerülve, a másik oldalon.
Ott a hőgomba, a hűtődön, a 2 cső között. Hogy teszteld a ventilátort, húzd le a 2 vezetéket, zárd össze. A hőgombát mérni kellene, 97 foknál kapcsol be, 87 foknál kapcsol ki.
"a tartályos képen zölddel jelölök egy csövet ami a karbiba megy .Na de oda minek ?"
Nem véletlenül az megy a hűtőre? A vékony cső, a hűtő jobb oldalán.
Nekem a hőgomba nem olyan "T" alakban csatlakozik.A képen jól ábrázolom a víz keringését ? Piros vonal a fő keringési út , a zöld ami a hűtőről megy a víztartályba és a a tartályos képen zölddel jelölök egy csövet ami a karbiba megy .Na de oda minek ?
A képen jelöltem a termosztát helyét. Ha leveszed a vastag csövet, ezt fogod alatta látni. Ami a motor eleje felé van, az a forrás, vagy mifene érzékelő. Nekem mindig világít, így nem tudom, hogy azt kéne néznie, hogy forr e a víz, vagy, hogy levegős e a rendszer.
A ventilátor kapcsoló, vagy más néven hőgomba, a hűtő előtt, fent, a csövek közé integrált, ahogy Muldi is írta, "T" idomban van, amire 2 vezeték megy gyárilag.
A feltöltési mennyiség, a Racer-nél: 1.1 L
Xtreme: 0.85L
DRD: 0.85L
De, ezt én sosem mértem. Ha leengeded, akkor utána tele öntöd a tartályt, majd elindítod, és a hengerfejről felfelé menő vastag csövet pumpálod, lecsavart kupakú kiegyenlítőtartálynál. Mindig öntesz után, ha már nem bugyborékol, csak a levegőt nyomkodod. Ha már nem bugyborékol, de nem is levegő jön a tartályba, akkor felmelegíted, hogy nyisson a termosztát (meleg lesz a hengerfejről elmenő vastag cső), megpumpálod újra, ha kell pótlod a hűtőfolyadékot a tartályba, mikor már nem bugyborékol pumpálásra, felöntöd a jelölésig, és végeztél. Rácsavarod a kupakot, azt gyí.
termosztát a hengerfejbe van befogatva a csőben. Lehúzod a csövet, találsz egy hatlapfej "csavart" a hengerfejben (arra van ráhúzva a cső is), azzal van befogatva a termosztát.
Kezdem érteni a lényeget , így világos .Betöltő és tágulási egyszerre ( más motoron külön van tágulási tartály ) .Nekem a henger úgy néz ki : középen a gyertya , karbi felé egy vízcső , első kerék felé meg a termosztát ?
A termosztát a hengerfejben van, ahol a vízcső csatlakozik rá. A vízpumpa folyamatosan jár, ahogy a motor jár. A hőgombád valamelyik csőbe van egy "T" idomba belecsavarva (általában) a hengerfej és a hűtő közötti és 2 szál vezeték van rácsatlakoztatva. Vízmennyiségről pl gondolatom sincs, amennyi belemegy. A hűtő rendszer hasonló mint az autóknál, de itt a tartály nem átfolyó tartály hanem csak "betöltő/tágulási", így nem igazán melegszik.
Uhh , Kezdjük kicsit elölről .A termosztát a hengerben van az nyit ha érzékeli hogy meleg a henger és ilyenkor a vízpumpa elkezd dolgozni ( nekem csöpög , ezért amúgy is felkel újítani ) és van a hőgomba ami a ventilátornál van . És a hőgomba az hasonlóan működik mint a termosztát ha érzi hogy meleg bekapcsolja a ventilátort.Jól gondolom ? Vagy van még valahol valami érzékelő féle ? A másik meg ha jól tudom kb 0,8 liter a hűtőfolyadék ezekben a Sendákban ( enyém 2006-2008 környéki , d50bo újabb blokkos ) logikám szerint pikk pakk fel kéne melegednie a tartályban is a víznek .Mikor letekerem a sapkát a víznek gőzölögnie kéne mint egy autónál nem ? Hogyan érted hogy nem vesz részt teljes tartalmával ?
A karbit jól gondolod, adjál neki több anyagot, mielőtt megsütöd.
A vízzel nem igazán értem a gondod. A kiegyenlítőtartályban nem kell, hogy forró legyen a víz, hiszen effektív nem vesz részt a teljes tartalmával a keringési rendszerben. A termosztát a hengerfejben van, de mivel írtad, hogy a hűtő forró volt, így az tuti kinyit. Melegek a csövek, így megy a vízpumpa, akkor kell felújítani a pumpát, ha csöpög, vagy folyik. A ventilátornak a hőgombája könnyen lehet, hogy rossz, de mennie kell töltésről is, mert nekem is kuka az aksim, mégis megy, ha jár a motor. Viszont ha nincs is benne aksi, akkor el tudom képzelni, hogy nem megy. A hőgombát be kéne tenni forró vízbe, és kisípoltatni, hogy kapcsol e. Én vettem bele egy autóba valót, aminek megegyezett a menete, de túl későn kapcsol, így nem használom, hanem 2 állású kapcsolóval kapcsolom, amit a kormányra tettem. Ha olyanok a terepviszonyok, akkor bekapcsolom. Országúton ritkán kell, elég a menetszél.
Vegyes érzelmekkel zárom a mai napot.Felraktam a nyitott kipufogót 60 helyett nagy nehezen de eléri a 80 at :) elöl még mindig 11 es hátul 53 as a lánckerék.65-70 ig gyorsul egyenletesen de ha csutka gázt húzok torpan torpan mintha valaki megfogná hátulról ( gondolom benzin , nagyobb fúvóka megoldja) de ha kicsit vissza engedem a gázkart és hagyom úgy gyorsulni eléri a 80 at.Ez a legkisebb probléma .Mintha nem keringetné a vizet a pumpa .A hűtő forró , hátsó fék felőli vízcső szintén forró , víztartály óvatosan leteker ,víz benne langyos ( talán a nap melegítette fel) Mentem vele 20 km szinte nyélen .Hűtőbordán a ventilátor nem indult el.Aksi kell a vízpumpa működéséhez ? Vagy elégnek kell lennie ha jár a motor ? Illetve hogyan tudom ellenőrizni hogy valóban működik e vagy sem ? Már megrendeltem a felújító szettet ha nem ott lesz a gond mivel kell még számolnom ?
Alapjaratrol nagyon hülyen veszi fel a gazt. Betorpan es csak utana kezd felpörögni.
Ha szépen kicsi gázon motorozok vele akkor olyan jelenseget csinalintha lifogyna a larbibol a benzin. Ha csutkan jarok vele akkor megy rendesen.
Ez mitől lehet.
A fordulatra térve. Nézd meg a gyertyát. Ha fehér akkor sok a levegő. Ha fekete akkor az olaj illetve benya. Ha őzbarna akkor elvileg jó. Lehet mikor húzod akkor telezabálja magát és azért pörög tovább magas fordulaton és lassan tér vissza alapjáratra. Nekem a levegő miatt volt ugyan ez. Sok volt a levegő.
A termosztát nélkül össze szabad rakni a motort?
Erről van szó:
//s.cdnadcom.net/sm/forum_o/p/...