Igen, mindegyiken. A kék-fehér megy a relékhez (a 47G-den is ott van), a gomb megnyomásakor testel.
Rágd át magad a színes rajzon, érdemes. Elég megvilágító erejű.
Europai modelleken kezi kapcsolo van a jobb oldalon. Kikapcs, helyzetjelzo, fenyszoro. Nem automata.
Amcsi modelleken nem tudod leoltani a villanyt. Kulcs elfordit, mar megy is a fenyszoro. Azoknak a start gombja 2 ellentetes erintkezoparral van szerelve. Start gomb nyugalmi helyzetben szakitja az onindito aramkoret, zarja a villanyet. Benyomva pont ellenkezoleg.
Szuper!
Megterveztél egy nagyon hasznos biztonsági elemet. A rajzot elmentettem, ha nem jön össze a 41-es, biztosan megépítem. Még azt sem néztem meg, hogy az enyém indítózáskor lekapcsolja-e a fényszórót, mert mindíg manuálisan lekapcsolom. Ha nem, megépítem a Te elved alapján azt is. Marad még a "blinker" azt is összehozom.
Értem. Teljesen jó, érthető a rajz, és az elmélet. Nagy előny, ha valaki ismeri ezeknek a lelki világát. (kapcsolók, stb.)
Már csak azt kell tisztázni, hol legyen a FET. Mert gondolom, az egész kompakt relének nem szakíthatjuk meg a tápellátását.
Talán a kompakt relén belül, a konkrét villogtató relének?
Nem kellett hűteni.
IRFZ44, 17mOhm. 49A-t bír folyamatosan, 4V-nál már szinte teljesen nyitva van. 13.5-öt kap cirka, alapjáraton.
A 60W-os fényszóró ~5A-t kér, 5A x 0.017 = 85 mW-ot disszipál.
Na, szal így fest. A kormánykapcsolóban 2 kapcsoló van, ahogy korábban mondtam.
Egyik a háromállású tolókapcsoló, ami a bal, a jobb vagy a középső nagy büdös semmi között vált.
A másik a viszaszámlálót gyárilag is indító kontaktorok. (piros-sárga)
A gombot elhúzod oldalra, a tolókapcsoló átcsúszik és úgy marad akkor is, ha elereszted a gombot. (ezzel egyidőben a gomb a pályája szélén testeli a sárga-pirosat) Ha megnyomod középen, az ék alakú lófütty középre húzza a tolókapcsolót és a barna-fehér nem megy sehová. Ha az 555 miatt áll le, akkor az oldalválasztó tolókapcsoló ott marad, ahová húztad, azaz a villogótól vesszük el a tápot.
A timert a piros-sárga triggereli, az 555 elindítja az órát és a FEt vagy a relé meghúzásával tápot ad a villogtatónak. A tolókapcsoló addigra már kitalálta, melyik oldalt eteti, tehát a villogó kimenete oda megy, ahova nyomtad.
15 sec elteltével a timer kikapcsolja a villogót tápláló FET-et vagy relét és úgy is marad, kussban, amíg megint a gombhoz nem nyúlsz és nem kap testet a sárga-piros.
>↓Drain-source sorba be van leptetve a fenyszoro kapcsolo betapjaba, a gate 1M-val fel van huzva.
Az indito gomb testel, ha nyomva van, az is a gate-re megy. A start gomb lehuzza a gate-et, a FET zar, villany leolt. <
Ez nagyon jóóóó.....
Akkor mostmár nem értem.... 🙁
Jön a villany a gyújtástól. Ááááááá..... elkeveredtem...
Tehát, jön a villany a gyújtástól. Menne tovább, de a FET zárva? Ez így nem jó. Vagy a relén belül kell CSAK az index tápját megszakítani a FET-el? Ok, így talán jó. Tehát amikor elkapcsolom mondjuk jobbra, az index izzókra jutó fesz, elindítja az időzítőt. Az időzítő nyitja a FET-et, majd a beállított idő után zárja. Na, most a bal oldalról is le kell venni az 555-nek az indító jelet. Akkor ez két kábel a jobb izzótól, és egy kábel a bal izzótól, ami egy pontba fut össze, az 555 2-es lábán. Vagy nem így műxik?
Fejbol nem tudom a szamat, de N-csatornas. Drain-source sorba be van leptetve a fenyszoro kapcsolo betapjaba, a gate 1M-val fel van huzva.
Az indito gomb testel, ha nyomva van, az is a gate-re megy. A start gomb lehuzza a gate-et, a FET zar, villany leolt.
Az idozito a villogo automatat lovi le. Hogy a villogo kimenet a jobb vagy a bal oldalt villogtatja, az a kapcsolon mulik es a villogoautomata vagy az 555 szempontjabol edesmindegy.
MOSFET-nel nincs P-N atmenet. A gate-re toltest viszel, az a szubsztratban nyit egy vezeto csatornat.
A gate feszultseggel aranyos a vezeto csatorna ellenallasa. A gyartok is ugy adjak meg a drain-source csatorna ellenallasat, hogy 2 tipikus gate fesz ertekre is megnezik, adatlapon van gorbe is.
A dolog lenyege, hogy a FET-et ugy kell megvalasztani, hogy az 555 kimeneten levo lejszint fultol fulig kinyissa, igy a drain-source ellenallasa nagyon alacsony lesz es az izzok altal huzott 3.5A aram ne ejtsen rajta jelentos feszultseget.
Nalam igy van utolagosan megoldva a fenyszoro kikapcsolasa inditozas kozben.
Nem feltetlen. MOSFET eseten az Rds(on) hatarozza meg, mennyi esik.
Egy korrektebb MOSFET 10-20 mOhm, 14V-on 50W fogyasztot hajtva 70 mV esik, nem 700.
Okééé......
Szerintem akkor kell a dióda, mert amúgy "blinkert" csinálunk, akár merre kapcsolunk. 🙂
Csak nekem utána kell néznem dolgoknak, mert üzemszerűen elektronikával vagy 20 éve foglalkoztam utoljára.
A két dióda után még "meg kell fordítani" egy tranyóval, mert az 555 negatív triggerrel indul. A beállított ideig a kimenete "magas". Ez jó mert nyitni lehet az N FET-et.
Rágd át magad a színes rajzon, érdemes. Elég megvilágító erejű.