Szia Anti!
Igen, ma összejött.
Reggel hívott Miklós, hogy lemenne Ceglédre egy gépet megnézni. Nekem is lett volna arra dolgom, úgy hogy a kellemest a hasznossal.
De nagyon vacak arra az út! Marcsit is szétrázta hátul.... 😂 😂
A háttámla is kilazult, reggel majd megnézem.....
Szia, Gyulus !
Ezek szerint nektek ma is holnap is gurulás.
Kicsit irigykedek, de muszáj végeznem a munkákkal, mielőtt jön az igazi esős ősz.
Miklósnak hogy tetszett a túragép?
Szép estét !
Szia Gyulus,
valami lazább dologra gondoltam, pl innen indulnánk a Bp. XVII ker Cinkotai út omv kútról, https://www.google.com/maps/pl...!4m5!3m4!1s0x4741c405789691bd:0x85797cd5b861bfb2!8m2!3d47.4941641!4d19.2416537
és mondjuk irány Dány-Zsámbok-Kóka.
De találkozhatunk a Gyömrői út - Ráday utca kőhídnál is mondjuk 10-kor, a többit meg kitaláljuk.
Szia Anti!
Basszus! Mit tettél a válladdal? Azért haladtál a melóval?
Miklóssal voltunk Cegléden.
Megnézett egy Yamaha túramotort, én meg ellátogattam a temetőbe a nagyszüleimhez. Nagyon régen voltam. Elég gazos, rendetlen volt a sír, azt tettem rendbe.
Sajnos holnap vízvezetéknek árokásás. Tegnap 3-7 -ig csináltam, abból majdnem 2 óra volt a kerítés alatt 1m hosszán átfúrni.
Másfél méter mélyen, 40 cm széles gödörben, szétvertem a vállam a lyukfúrás közben. Csak egy kézzel tudtam bökdösni az ásóval.
Nincs a benzinnek elektromos vezetőképessége. :)
Vagy ha van 200M ohmnál nagyobb....
Ezért oldották meg hőérzékelővel, ill. úszóbólyákkal a benzinszint mérést.
Szóval akkor okafogyottá vált ez a módszer. :) Ha belefogok, akkor az NTK-s megoldás lesz.
Elviekben a tiszta benzinnek se kellene legyen. De nem merem 100%-ra mondani, mert kb. haromnegyede benzin csak, a tobbi etanol, aromas szenhidrogenek, MBTE, meg a tok tudja meg, mi. De azt sejtem, hogy igen megaohmos a nagysagrend, csak azt nem tudom, hogy 3-5M vagy 300-500M.
Holnap megmerem. De attol tartok, beszedes az, hogy az egyetlen univerzalis, utolagosan felszerelheto elektronikus muszer hidrosztatikus elven mukodik. (LSK electronic)
Teljesen tiszta a kép! 🙂 Rém egyszerű megoldás!
Nem a benzin feletti levegő hőmérsékletét méri, hanem az átfolyó áram felfűti, amikor már nincs a benzinben.
A "kételektródás" megoldás hibáiban van igazad, bár még azt sem tudom, hogy a benzinnek van-e elektromos vezető képessége. Mert pl. az olajnak nincs.
szerk:
Na, már összezavarom magamat és már a soros kapcsolás feszültségviszonyait is elfelejtem...
Szal a zöld vezetéken kb. 10-12V van, amíg az NTK "hideg". Ahogy bemelegszik, lehúzza a zöld vezetéket (majdnem) testre, a fesz leesik és elejt a relé. Így helyes.
Ez a korai 535 rajza, ahol nincs csap, csak lámpa. Annyi az eltérés, hogy egyrészt a barna SIGNAL tápvonalról eszik, illetve az NTK (fuel sender) és a jelzőlámpa (fuel warning light) közé be van csatlakoztatva a pumpa vezérlője (fuel pump relay).
A zöld vezetéken megjelenik mondjuk 7-8V, ez a pumpavezérlőben becsuk egy FET-et, amitől a pumpát rövidre záró relé elejt. Aztán ha a kormányon levő kapcsolót RES-re kattintod, egy másik tápvonal 12V-ja a zöld/piros vezetéken a pumpavezérlőbe jut és a pumpát etető relé ismét meghúz.
Ugyanígy működik az 1000/1100 is.
NTK-hoz nem kell elektronika. Nagyon egyszerűen van bekötve, gyújtás + tápvonalról eszik.
1 kiloohm 20 fokon, ha nyári melegben fekete tankkal parkolsz, legyen mondjuk 50 fokos, 3-400 ohm.
Az izzó a műszerfalon ~3W, azzal sorba kötve feszültségosztót alkot, helyesebben az izzó áramát korlátozza a vele sorba kötött NTK.
Amíg van benzin és hűl, elég nagy az ellenállása ahhoz, hogy az izzóra jutó áramot annyira lekorlátozza, hogy az ne világítson. A benzinszint leesik az NTK szintje alá, a 12V által áthajtott áram lassan melegíteni kezdi az NTK-t, exponenciális mértékben persze (180 sec max a jelzési intervallum). Pl. egy B3950-es NTK 100C° magasságában már csak 60-70 ohm, 120 fokosan már csak kb. 30-40 ohm. Ez már elegendő áram az izzónak és az világítani kezd. Egy deka elektronika nincs benne.
Itt a 750-es kapcsrajza, ahol még pumpavezérlő sincs. A jelzőlámpa egyik lába 12V-ot kap, a másik lába az NTK-n keresztül testel. Az izzón és az NTK-n együttesen átfolyó áram intéz mindent. http://www.viragotech.com/wiri...
Az általad vázolt mérést értem, a bajom az, hogy a benzinpára, a fel-felloccsanó benzin és effélék szintén lehetnek a tranzisztot bázisa szerint "valamik" a "semmi" helyett. Vagy ha nem használod, kicsit rágyantásodik az üzemanyag vagy oxidálódik rézháló... Nem tudom. Sok a változó, ha ennyire finom a detektálási küszöb. Ehhez képest tudom, hogy az NTK barbár megoldásnak tűnik, de bizton állíthatom, hogy működik. Sok ilyen jeladót javítottam már, mert a gyári cseredarab nem két forint.
Köszi a tájékoztatást.
Nem gondoltam, hogy ekkora hőkülönbség van a benzin, és a tankban a benzin felett lévő levegő között.
Akkor akár egy NTK-t is tehetek a réz tollbetét végére, csak nyilván más elektronikát kell terveznem hozzá.
Bár, nem igazán értem a működését elektronikailag. De valószínűleg, ez az én hiányosságom. Én ezeket (NTK, PTK, NTC, PTC) kizárólag hőmérséklet figyelésre használtam. Pl. a hűtőiz 95 fok, ventillátor bekapcsol. Végtranzisztor hőmérséklete 100 fok, lekorlátozza a kollektor áramot. Stb. Ezen esetekben FIX hőfoknál történt egy valamilyen művelet.
A benzinszint mérési felhsználásnál nagyon szélsőségesek a hőmérsékleti különbségek. Ezért nem értem a működését. De majd megértem.... 🙂
> Es ha 100-ast tankolsz, vajon triggereli-e a szenzorod?<
A folyadék ellenállásának mérésénél mindegy, milyen folyadékot mérünk. (amennyiben csak kapcsolásra használjuk a jelet, és a folyadék mutat elektromos vezetést) mert a "semmi", és a "valami" változását figyeljük. Két szonda (két drótdarab, egymástól szigetelve, pl. 5mm távolsággal) a levegőben az a "semmi", két szonda a folyadékban az a "valami". Az mindegy, mekkora az ellenállása a folyadéknak a két szonda között. A többi az elektronikai beállítástól függ.
Az elozo hozzaszolasom aljan a 700/750 szenzora volt. Alant az R6 (jo hosszu), az XV1100 (rovidke) es az R1 pumpara epitett szenzora. Mind ugyanaz az 1k-s NTK.
Én utassal megyek...
Igen, ma összejött.
Reggel hívott Miklós, hogy lemenne Ceglédre egy gépet megnézni. Nekem is lett volna arra dolgom, úgy hogy a kellemest a hasznossal.
De nagyon vacak arra az út! Marcsit is szétrázta hátul.... 😂 😂
A háttámla is kilazult, reggel majd megnézem.....
Ezek szerint nektek ma is holnap is gurulás.
Kicsit irigykedek, de muszáj végeznem a munkákkal, mielőtt jön az igazi esős ősz.
Miklósnak hogy tetszett a túragép?
Szép estét !
Oké, jó lesz az OMV kút, 10 órára. Úgy is már rég jártam azon a környéken.
valami lazább dologra gondoltam, pl innen indulnánk a Bp. XVII ker Cinkotai út omv kútról, https://www.google.com/maps/pl...!4m5!3m4!1s0x4741c405789691bd:0x85797cd5b861bfb2!8m2!3d47.4941641!4d19.2416537
és mondjuk irány Dány-Zsámbok-Kóka.
De találkozhatunk a Gyömrői út - Ráday utca kőhídnál is mondjuk 10-kor, a többit meg kitaláljuk.
Honnan, és merre?
Basszus! Mit tettél a válladdal? Azért haladtál a melóval?
Miklóssal voltunk Cegléden.
Megnézett egy Yamaha túramotort, én meg ellátogattam a temetőbe a nagyszüleimhez. Nagyon régen voltam. Elég gazos, rendetlen volt a sír, azt tettem rendbe.
Másfél méter mélyen, 40 cm széles gödörben, szétvertem a vállam a lyukfúrás közben. Csak egy kézzel tudtam bökdösni az ásóval.
Csak hordom a cuccot meg hajtom őket.
Azt hiszem a 100-as van a kannában. Másfél centis elektródák, 1mm távolságra.
SEMMI ellenállás......
Akkor jó munkát, nehogy leess!
Vagy ha van 200M ohmnál nagyobb....
Ezért oldották meg hőérzékelővel, ill. úszóbólyákkal a benzinszint mérést.
Szóval akkor okafogyottá vált ez a módszer. :) Ha belefogok, akkor az NTK-s megoldás lesz.
Holnap megmerem. De attol tartok, beszedes az, hogy az egyetlen univerzalis, utolagosan felszerelheto elektronikus muszer hidrosztatikus elven mukodik. (LSK electronic)
Nem a benzin feletti levegő hőmérsékletét méri, hanem az átfolyó áram felfűti, amikor már nincs a benzinben.
A "kételektródás" megoldás hibáiban van igazad, bár még azt sem tudom, hogy a benzinnek van-e elektromos vezető képessége. Mert pl. az olajnak nincs.
Na, már összezavarom magamat és már a soros kapcsolás feszültségviszonyait is elfelejtem...
Szal a zöld vezetéken kb. 10-12V van, amíg az NTK "hideg". Ahogy bemelegszik, lehúzza a zöld vezetéket (majdnem) testre, a fesz leesik és elejt a relé. Így helyes.
Ez a korai 535 rajza, ahol nincs csap, csak lámpa. Annyi az eltérés, hogy egyrészt a barna SIGNAL tápvonalról eszik, illetve az NTK (fuel sender) és a jelzőlámpa (fuel warning light) közé be van csatlakoztatva a pumpa vezérlője (fuel pump relay).
A zöld vezetéken megjelenik mondjuk 7-8V, ez a pumpavezérlőben becsuk egy FET-et, amitől a pumpát rövidre záró relé elejt. Aztán ha a kormányon levő kapcsolót RES-re kattintod, egy másik tápvonal 12V-ja a zöld/piros vezetéken a pumpavezérlőbe jut és a pumpát etető relé ismét meghúz.
Ugyanígy működik az 1000/1100 is.
1 kiloohm 20 fokon, ha nyári melegben fekete tankkal parkolsz, legyen mondjuk 50 fokos, 3-400 ohm.
Az izzó a műszerfalon ~3W, azzal sorba kötve feszültségosztót alkot, helyesebben az izzó áramát korlátozza a vele sorba kötött NTK.
Amíg van benzin és hűl, elég nagy az ellenállása ahhoz, hogy az izzóra jutó áramot annyira lekorlátozza, hogy az ne világítson. A benzinszint leesik az NTK szintje alá, a 12V által áthajtott áram lassan melegíteni kezdi az NTK-t, exponenciális mértékben persze (180 sec max a jelzési intervallum). Pl. egy B3950-es NTK 100C° magasságában már csak 60-70 ohm, 120 fokosan már csak kb. 30-40 ohm. Ez már elegendő áram az izzónak és az világítani kezd. Egy deka elektronika nincs benne.
Itt a 750-es kapcsrajza, ahol még pumpavezérlő sincs. A jelzőlámpa egyik lába 12V-ot kap, a másik lába az NTK-n keresztül testel. Az izzón és az NTK-n együttesen átfolyó áram intéz mindent.
http://www.viragotech.com/wiri...
Az általad vázolt mérést értem, a bajom az, hogy a benzinpára, a fel-felloccsanó benzin és effélék szintén lehetnek a tranzisztot bázisa szerint "valamik" a "semmi" helyett. Vagy ha nem használod, kicsit rágyantásodik az üzemanyag vagy oxidálódik rézháló... Nem tudom. Sok a változó, ha ennyire finom a detektálási küszöb. Ehhez képest tudom, hogy az NTK barbár megoldásnak tűnik, de bizton állíthatom, hogy működik. Sok ilyen jeladót javítottam már, mert a gyári cseredarab nem két forint.
Nem gondoltam, hogy ekkora hőkülönbség van a benzin, és a tankban a benzin felett lévő levegő között.
Akkor akár egy NTK-t is tehetek a réz tollbetét végére, csak nyilván más elektronikát kell terveznem hozzá.
Bár, nem igazán értem a működését elektronikailag. De valószínűleg, ez az én hiányosságom. Én ezeket (NTK, PTK, NTC, PTC) kizárólag hőmérséklet figyelésre használtam. Pl. a hűtőiz 95 fok, ventillátor bekapcsol. Végtranzisztor hőmérséklete 100 fok, lekorlátozza a kollektor áramot. Stb. Ezen esetekben FIX hőfoknál történt egy valamilyen művelet.
A benzinszint mérési felhsználásnál nagyon szélsőségesek a hőmérsékleti különbségek. Ezért nem értem a működését. De majd megértem.... 🙂
> Es ha 100-ast tankolsz, vajon triggereli-e a szenzorod?<
A folyadék ellenállásának mérésénél mindegy, milyen folyadékot mérünk. (amennyiben csak kapcsolásra használjuk a jelet, és a folyadék mutat elektromos vezetést) mert a "semmi", és a "valami" változását figyeljük. Két szonda (két drótdarab, egymástól szigetelve, pl. 5mm távolsággal) a levegőben az a "semmi", két szonda a folyadékban az a "valami". Az mindegy, mekkora az ellenállása a folyadéknak a két szonda között. A többi az elektronikai beállítástól függ.