Melyik versenyekre vonatkozik ez? (ha minden világbajnoki sorozatra, akkor sorry, én néztem be)
Azért homológ is mint fogalom érdekes tud lenni: anno a 750-es yamikból, amivel Harmati is ment, nem sok rohangált utcán - összesen annyit gyártottak (méregdrágán) amennyi éppen kellett a homologizációhoz.
Van ezekre a versenyekre, olyan szabály, hogy kereskedelmi forgalomban is kell lennie, mind a kenő anyagnak, mind az üzemanyagnak, ugyanis homológizáltnak kell lennie.
Úgy, hogy az, amit az idomokon látsz, az - esetek többségében - egy pénzügyi tranzakció eredménye, valós műszaki tartalom egyáltalán nem biztos, hogy van mögötte.
Persze nem kizárt, de nem is kötődik egyértelműen tartalomhoz.
Ebből a megközelítésből majdnem igazad van, de az olajpumpa hidegen hiába nyomja az olajat, a megkerülő szelepen visszafolyik, és nagyon kevés jut belőle a kenendő helyekre. A kopás 90%-a ilyenkor van, nem üzemmeleg állapotban fordulaton..
A 15W ha jól tudom nem a kenőképességet, hanem a szivattyúzhatóságot jelöli, de már rég foglalkoztam az olajokkal.
Gondolom 100 C-on. De bőven 130-140 C körüli is van az olaj, és az még csak nem is versenytempo....
Utcai "papás" módhoz egyik faluból a másikba a legjobb az 5W-30, való igaz. Városi forró aszfalt feletti lépésben haladáshoz kell az 5W-40. Ha a meleg üzemmódhoz társul némi fordulat és teljesítmény igénybevétel, ( pálya, állat módon pirostól-pirosig, stb...)akkor 5W-50. A terhelés arányában növekszik az olaj hőmérséklete, csökken a viszkozitása.
pl. az RSA-ban. Nem készíti, kézsítteti a Martinez csapat is a blokkokat. De ugyanez az autóversenyek is: a dél-koreai autóban is angol (RML) motor van/volt.
A 15W jelentését ha megnézed, rájössz, hogy rohadtul mindegy egy átlag, magyar motorosnak, hogy az adott olaj - 25, vagy -30 foknál veszti el a kenőképességét
félreértesz: a GP Apriliában egy angol gyártmányú blokk van, pedig az oldalán Aprilia felirat szerepel... érted. Akkor a shell matrica pont azt jelenti, hogy azt jelenti...
én használtam a békába 15W-50-et.....gyakorlatilag annyira rossz volt. hogy lecseréltem 3000km után mert egyre csúnyább hangja lett a blokknak, igaz ezt télen tettem bele.......amúgy az volt az egyetlen olajmárka aminél voltak garis olajcseréim........
Pont a 15W az, ami miatt nem szimpatikus, bár attól még lehet, hogy szenzációsan jó, és nekem vannak extra elvárásaim...
Az autóknál ( újabbak) is kezdik inkább a vékonyabb olajakat 0W, 5W) előnyben részesíteni, és a gyártástechnológia nem hiszem, hogy fényévekkel elörébb járna, mint a motorkerékpárnál.
Igaz, ott a kuplung és a váltó külön van....
Ne viccelj, pedig azt hittem, hogy ugyanazt kapom a kutakon is!
Komolyra fordítva a szót, természetesen a versenyeken mindíg az adott pályának és éghajlati viszonyoknak megfelelően kifejlesztett olajat adja a technológiai partner (ez esetben a Shell).
Azért annyit szögezzünk le, ha egy cég tud megfelelő kenőanyagot gyártani mondjuk egy Moto GP-ben szereplő Ducati számára akkor azért annak a tudásnak csak egy részét ha átviszi a széria gyártásba akkor abból olyan rossz már nem sülhet ki!
A Shell stratégiája, hogy az él motorsportokban (Moto GP, Forma-1) nem csupán szponzori szerződést kötnek a csapatokkal hanem tevékenyen részt vesznek a verseny kenőanyagok kifejlesztésében és használatában. Talmácsi Gábor esete teljesen más, ott a MOL az ő személyes főszponzora volt, a csapatnál csak egy volt a sok közül. Ennek ellenére természetesen megtehette volna, hogy a csapatot szponzorálja de ettől még automatikusan nem lesz technológiai partner.
Nem egészen. Kipróbálnám az 5W-50-et, ( 5W-60 már van mkp-hoz).
Mivel az mkp szezonális, nem nagyon erőlködnek az 5W-s megoldással. A melegoldali 30-as (kizárólag szintetikus!) pedig lehet, hogy túl híg lenne a váltónak és a kuplungnak, bár ezt nem tudom.....
Ez biztosan így van?
Lehet, hogy a shell a főszponzor, de de momentán a gépbe más olajat tesznek, ez nem ritka. Kiindulva Talmácsbol, akinek a motorjában sosem volt MOL olaj, pedig ő volt a főszponzor.
De attol még a shell lehet jó, és lehet, hogy a ducatikba tényleg azt teszik, nem tudom, csak találgatok.
Én Fuchs 15w50-et használok, ott csak extrém (tíz fok alatti) körülmények között érezhető csak a váltó "ragadása" de ott sem vészes, a pályahasználatot, terhelést jól bírja.
Én is 10-50-es Dynamic Racing 4T-t használom, eddigi legjobban bevált olaj. Api és Jaso minősítése kiváló, a váltó sokkal jobb, mint a castrol illetve motulnál, és kevésbé fogy mint a motul. Semmi negatívumot nem tudok. Láncspré is nagyon jó, tartósabb mint egy valvoline, a castrolnál fényévekkel jobb, nem szórja feltünően a zsírt és nem drága.
Azért homológ is mint fogalom érdekes tud lenni: anno a 750-es yamikból, amivel Harmati is ment, nem sok rohangált utcán - összesen annyit gyártottak (méregdrágán) amennyi éppen kellett a homologizációhoz.
Persze nem kizárt, de nem is kötődik egyértelműen tartalomhoz.
A 15W ha jól tudom nem a kenőképességet, hanem a szivattyúzhatóságot jelöli, de már rég foglalkoztam az olajokkal.
Utcai "papás" módhoz egyik faluból a másikba a legjobb az 5W-30, való igaz. Városi forró aszfalt feletti lépésben haladáshoz kell az 5W-40. Ha a meleg üzemmódhoz társul némi fordulat és teljesítmény igénybevétel, ( pálya, állat módon pirostól-pirosig, stb...)akkor 5W-50. A terhelés arányában növekszik az olaj hőmérséklete, csökken a viszkozitása.
Hogy jön ide az Aprilia?
Az autóknál ( újabbak) is kezdik inkább a vékonyabb olajakat 0W, 5W) előnyben részesíteni, és a gyártástechnológia nem hiszem, hogy fényévekkel elörébb járna, mint a motorkerékpárnál.
Igaz, ott a kuplung és a váltó külön van....
Komolyra fordítva a szót, természetesen a versenyeken mindíg az adott pályának és éghajlati viszonyoknak megfelelően kifejlesztett olajat adja a technológiai partner (ez esetben a Shell).
Azért annyit szögezzünk le, ha egy cég tud megfelelő kenőanyagot gyártani mondjuk egy Moto GP-ben szereplő Ducati számára akkor azért annak a tudásnak csak egy részét ha átviszi a széria gyártásba akkor abból olyan rossz már nem sülhet ki!
Mivel az mkp szezonális, nem nagyon erőlködnek az 5W-s megoldással. A melegoldali 30-as (kizárólag szintetikus!) pedig lehet, hogy túl híg lenne a váltónak és a kuplungnak, bár ezt nem tudom.....
Lehet, hogy a shell a főszponzor, de de momentán a gépbe más olajat tesznek, ez nem ritka. Kiindulva Talmácsbol, akinek a motorjában sosem volt MOL olaj, pedig ő volt a főszponzor.
De attol még a shell lehet jó, és lehet, hogy a ducatikba tényleg azt teszik, nem tudom, csak találgatok.