Szia.
Az autók váltoját nem ismerem annyira mert soha nem foglalkoztam velük.
Amikor a előfeszited a váltót akkor a kukactengely "shift drum " húzza a villát ami a fogaskerék nutjaba van. Ez a fogaskerék mivel a körmök negatívba vannak koszorulve nem fog oldani terhelés alatt. Ekkor a villa "shift fork" és a fogaskerék nutja nagy termelésének van kivéve a súrlódás miatt. Ez a két felület nagyon hamar megég. Ezért nem ajánlatos így elofesziteni a váltót. (Autóknál mondják is hogy ne pihentessük a kezünket a váltó karon)
Lefelé váltani kuplung nélkül pedig csak a megfelelő elektronika mellett lehet amit a motogp használ plusz ott nem gond fogaskerekeket cserélni.
Próbáld ki, aztán lesz tapasztalat. Szerinted anno mi hogy kezdtük? Azt viszont határozottan állítom, hogy ennyit nem agyaltunk.
Gyakorlatilag oda jutunk, hogy itt 5 ház. - enként vagy oldalanként többször ugyanazt kell elmagyarázni.
Mindig leírom olvass vissza, aztán tegyél,.tegyetek fel kérdést. Azért Er5 témában kurva sok, vagy majdnem mindent lettünk.
Próbáld ki, tesztelt, írd le,. És így majd lesz tapasztalat.
Bár ha a következő emberek is inkább kérdeznek mint utána nézzenek, akkor annak sem sok értelme lesz.
mivelhogy a motorban nincs olyan tehát nem is úgy kapcsolódik , de ha érdekel nézz meg egy szétszedett motor váltóját és meglátod az most tökmindegy hogy etz vagy zx10 (simson nem jó mert ott golyók kapcsolják a fogaskerekeket ) mondjuk én voltam katona de mivel áttolták a fejünk fölött a határvonalat a drága jó román haditechnikát tapasztaltam de se az ARO se a Saviem se a Rába MAN koppintás teherautót nem kellett duplán kuplungolni , UAZ tapasztalatom is van mivel áll egy a kertben aminek a motorját én kaptam szét meg össze és ott se kell duplázni igaz 82-es de szerintem a régebbieket se kell esetleg akkor ha szétcseszték
Jogos, a cikkben egy hagyományos autóváltót alakítanak át, az nem szejvenciális, ezért nyilván nem is ugyanaz. Motorokban szekvenciális váltó van, meg nincs szinkrongyűrű, ez tiszta sor. De a lényeg nem ez lenne, hanem a fogaskerekek kapcsolódási módja; motorban is ilyen dog-ring szerűen történik? És miért káros erre a kupkungolás?
Katona nem voltam, de nemzeti parkos UAZ-hoz volt szerencsém, abban tuti duplán kellett kuplungolni, nem volt szinkronizált. Lehet van olyan UAZ modell is, amiben már szinkronváltó van, ezt nem tudom.
Nem sokat tudok róla, nagykerekű robogón találkoztam vele, úgyhogy a fejemben robogógumiként élt. Különben nem akarlak rábeszélni, hogy elöregedett gumit használj, de azért gondold meg a dolgot, szerintem nem muszáj most kapkodni. Télen gondolom úgysem sokat mész vele, akkor sem fogod nagyon terhelni, szóval lehet, hogy tavaszig ki lehet húzni a gumival. Én is jártam kirepedezett gumival, csak a felszínen voltak hajszálrepedések, a levegőt nem eresztette, ki tudja meddig jártam úgy, mire észrevettem egyáltalán, de nem volt gond vele. Persze a csere a legbiztonságosabb megoldás.
Üdv mindenkinek sajnos a gumikat jobban megnézve arra kellett rájönnöm hogy nem is olyan jók mint első látásra a peremnél pici repedések, vannak hiába szőrös az oldala meg mély a futófelület cserére szorul .Ez nemigazán volt benne a költségvetésbe úgyhogy nekiestem a netnek és találtam elég jó áron Pirelli Angel City-t.Van-e esetleg valakinek tapasztalata róla mert a neten csak egyet találtam és az nem mondott rosszat róla.
ezt a kutya-doboz dolgot most hallom először ...mondjuk lehet ha érdekelnének az autók talán többet tudnék .... de ott ha jól látom egy sima jobbra balra kalimpálós szinkron váltót módosítanak, a motorokon szekvenciális váltó van ami egyszerűbb, nem tartalmaz különböző váltás finomító plusz cuccokat , különben a raliautókba tesznek szekvenciális váltókat ott ahol egy nagy kapanyél van és csak előre hátra rángatják, az UAZ-ban viszont szinkron váltó van és nem kell duplán kuplungolni , azoknál kellett ahol még nem raktak be szinkron gyűrűket
Mikor váltókkal foglalkoztam, akkor többször belefutottam olyan véleményekbe/leírásokba, hogy motoron úgy is lehet váltani, hogy a váltókart már eleve megfeszíted, még amikor húzod a gázt (tehát terhelés alatt van), akkor úgysem fog történni semmi, és amikor hirtelen elengeded a gázt majd visszatekered, tehát egy pillanatra megszakítod a terhelést, akkor magától bekattan a fokozatba, nincs melléváltás, lyukat váltás, nem kell agyalni, hogy jó ritmusban váltsál...
Kipróbáltam motoron, tényleg működik.
Aztán találtam leírásokat a "dog ring"-es váltókról, állítólag Amerikában ez divat (nyilván nem az anyukák körében :)), hogy a tuningautóknál a synchromesh gyűrűket kicserélik dog ring-re, hogy egy sportosabb váltót kapjanak. Itt van pl. egy leírás róla: http://www.superstreetonline.c...
Ami nekem érdekes, hogy a fenti cikkben azt írják, a kuplungos "hagyományos" váltás kifejezetten káros a dog ring-es váltóra, inkább ezt javasolják, hogy a váltókart előfeszítsük, és a gázt vegyük vissza egy pillanatra, vagy legfeljebb egy picit rántsunk a kuplungon (de ne húzzuk be teljesen).
Látom Neked megvan a szakmai háttered és hozzáértésed, úgyhogy gondoltam megkérdezlek, mi a véleményed erről?
1. A motorokban lévő váltó ugyanaz, mint a linkelt cikkben lévő "dog-box"? Vagy nem teljesen?
2. Ha ugyanaz, akkor tényleg káros a hagyományos, hosszan kuplungolós váltás?
3. Tényleg nem lehet abból gond, ha úgy váltunk, hogy előtte (terhelés alatt) már nyomjuk a váltókart, és aztán a megszakítással megy végbe a váltás?
+1 bónuszkérdés: 4. Lefelé miért nem lehet váltani? Vannak, akik esküsznek rá, hogy lefelé is lehet kuplung nélkül váltani, csak "gázfröccsel" kell. Gondolom az lenne a lényege, hogy manuálisan szinkronizálsz, mint a duplakuplungos rendszereknél (pl. UAZ és társai, nem a DCT-re gondolok), de nem tudom elképzelni, hogy ez kuplung nélkül hogy történik. Mondjuk sokat nem is agyaltam rajta, én sem szoktam nagyon kuplung nélkül váltani, akkor is inkább csak felfelé.
Motordokival mar sokszor vitatkoztam. Lefele NEM valtunk kupplung nelkul! MotoGP az mas ott elektronika vezerli visszavaltasnal a pillangoszelepeket es csuszo kupplungot hasznalnak.
Felfele meg harley-n is kupplung nelkul valtok. Lassu vagy gyorsabb menetnel is gond nelkul veszi. DE csakis 2 -tol felfele!
Én is szeretek néha kuplung nélkül főleg felfelé váltani. Zökkenőmentes a gyorsulás de persze eléggé érezni kell mikor milyen fordulaton mozdítod meg a váltókart. Jó móka és ha jól csinálod semmi kárt nem tesz a váltóban. A lefelé váltás az kicsit macerásabb. ott én is inkább kuplungolok. Ja és érdekes de a kuplungos váltásnál néha nekem is "lyukba" vált. És nem én váltok rosszul akkor sem....szerintem. Lehet valami konstrukciós hiba vagy valami.
Hosszabban a radialban az övszerkezet más, rugalmasabb (főleg az oldalfalnál), jobban tud idomulni az út felszínéhez (ami sosem tükörsima) még extrém helyzetekben is (pl. alaposan ledöntve, nagy sebességnél). Másképp melegszik, más keveréket is tudnak alkalmazni. Ráadásul komfortosabb is.
Az ER-5 pont az a kategória, hogy mindkét féle gumiból gyártanak hozzá, jelenleg diagonal-ból nagyobb a választék. Az sem teljesen használhatatlan persze, a merev szerkezet kedvez a stabil egyenesfutásnak és nagy terhelésnek. Szóval itt most az jönne, hogy ha akarsz egy kis pénzt spórolni, és nem mész sportosan, inkább hosszabb túrákat teszel, ahol döntően a gumi közepét használod, akkor nyugodtan válaszd az olcsóbb diagonal-t. De mégsem mondom :), mert az utóbbi években úgy alakultak az árak, hogy a diagonal sem igazán olcsóbb ebben a méretben. Így én nem nagyon tudnék ellenérvet felhozni a radial ellen.
Itt van még egy jó kis videó, a Parabellum által említett gumi radial és diagonal változatának összehasonlítása, szakértő szemmel: http://youtu.be/CyW_eXMLHJo
Az autók váltoját nem ismerem annyira mert soha nem foglalkoztam velük.
Amikor a előfeszited a váltót akkor a kukactengely "shift drum " húzza a villát ami a fogaskerék nutjaba van. Ez a fogaskerék mivel a körmök negatívba vannak koszorulve nem fog oldani terhelés alatt. Ekkor a villa "shift fork" és a fogaskerék nutja nagy termelésének van kivéve a súrlódás miatt. Ez a két felület nagyon hamar megég. Ezért nem ajánlatos így elofesziteni a váltót. (Autóknál mondják is hogy ne pihentessük a kezünket a váltó karon)
Lefelé váltani kuplung nélkül pedig csak a megfelelő elektronika mellett lehet amit a motogp használ plusz ott nem gond fogaskerekeket cserélni.