Cagiva Freccia C 12 R teszt
Nyilsebesen
Nevéhez méltóan (freccia-nyilvesszõ) nyilsebes száguldásra ad lehetõséget a Cagiva Freccia: 27 lóerõs teljesitménye 155 km/h-hoz elegendõ. Ezzel az olasz gép simán veri a nálunk kapható kettõötveneseket - holott motorja csak százhuszonöt köbcentiméteres. Sajnos ára sem csekélység, tizszerese egy 250-es MZ-ének...
Ránézésre szinte semmi sem árulja el, hogy a kiskategória képviselõjérõl van szó, hiszen a jól szabott áramvonal idom, a sportos elsõ sárvédõ, a könnyûfém kerék és az összbenyomás egyaránt komoly sportgépre utal. Felnõttesek a részlet megoldások is, a kapcsolók és szerelvények jó minõségûek, a mûszerezés komplett és a kidolgozás minõsége sem hagy kivánnivalót. Csak a. figyelmes szem veszi észre, hogy a hosszabb élettartamú és kevesebb ápolást igénylõ O-gyûrûs lánc helyett közönséges láncot alkalmaztak. Az elsõ gusztálás után nyeregbe szállva örömmel állapithatjuk meg, hogy az elhelyezkedés magas termetû motoros számára is kényelmes; a tank szinte belesimul a két térd közé, a vezetõ "benne ül" a gépben és valósággal összeforr vele. Berúgókart hiába keresünk, inditani gombnyomással kell - és csak ekkor; a magas kétütemû hangból derül ki, hogy kismotorral van dolgunk. De nem akármilyennel!
Stabil váz, igen hosszú lengõvilla
A Cagiva mérnökei mindent meg tettek azért, hogy az olasz tinik számára hozzáférhetõ 125-ös kategória maximális élményt nyújtson. A motor természetesen vizhûtéses, szivását kar bonszálas mûanyagból készült membrán vezérli; a kipufogást pedig elektronikával szabályozott forgótolattyú. A 28 milliméteres Dellorto karburátor a jobb részterhelési reagálás érdekében ovális nyilást kapott. Nem hiányzik a magas szinvonal kellékei közül a kiegyensúlyozó segédtengely sem. Az eredmény figyelemre méltó: 3000-rel lehet elindulni, a kétszeresénél már tekintélyes erõvel hûz a motor, 7500 és 10 500 között pedig megy, mint az a bizonyos nyil. A próbapadimérés azután elárulja a 155-ös végsebesség titkát: a tényleges motorteljesitmény 28 lóerõ, eggyel a névleges katalógusadatnál is több.
A csillapitást nem lehet állitani,
a rugóelõfesztést igen
A száguldozásnak egy csúnya dugattyúberágódás vetett véget 470 ki lométernél, bizonyitva, hogy nem lehet egyszerre két urat szolgálni: a garanciális javítás során a henger és a dugattyú cseréjén kivül felbõvitették a tankszellõzõ furatot, nagyobb fõfúvókát tettek be és állitottak az olajszivattyún is. Eredményképpen a motor korlátlanul birta a teljes gázzal való hajtást; de a Németországban 1989 január 1-jétõl kötelezõ környezetvédelmi elõirásokat már nem tudja betartani. Ettõl a szépséghibától eltekintve a Freccia sok örömet szerzett, hétfokozatú váltójával mindig el lehet találni a megfelelõ fordulatszámot; a leggyakrabban szükséges 90-120 km/h sávot pedig teljesen átfogja a szerencsésen áttételezett negyedik fokozat.
Nagyszerûen mûködik a Brembo tárcsafék
Cagiváék is tudják, hogy egy motor csak olyan gyors, mint a fékje. A 298 milliméteres lyuggatott tárcsát az ikerdugattyús Brembo nyereg határozottan fogja satuba, erõteljes lassitáshoz is elég két ujjal megfogni a kormánykart, hogy a hátsó kerék lebegõ állapotba kerüljön. Megfelelõ a váz stabilitása is, a 143 kilogrammos gép nagyon biztosan veszi a kanyarokat és könnyen vezethetõ. Csak az a kár, hogy a motor mögött elhelyezett központi rugóstag hamar felmelegszik és ilyenkor csillapitó hatása észrevehetõen csökken. Maga a rugóstag nem állitható, de ez ebben az árkategóriában nem szokásos, sõt a várható tulajdonosok többsége számára csak gondot jelentene.
Hát igen, az árkategória... Hazájában és a többi nyugati országban a nagyobb gyerekek jármûve a Freccia, átmenet a moped és a komolyab erõgépek között. Ennek megfelelõ az arrafelé mérsékeltnek számitó 7490 márkás ár is, ami 125-ösért elég sok, de 27 lóerõs gépért normális. A mi motorosaink közül viszont nagyon kevesen tudnának leszurkolni érte 280 000 forintnyi kemény valutát, 84 000 vámot és 91 000 forgalmi adót, összesen közel félmilliót. Egyelõre ez nem a magyar gyerekek motorja. De amilyen gyorsan nálunk változnak a dolgok...
Cagiva Freccia C 12 R mûszaki- és tesztadatok
A kihegyezett motornak vagy az üzembiztosságával
van baj, vagy a levegõszennyezésével
Motor
Vizhûtéses, egyhengeres, kétütemû motor, membrános szivásvezérlés, karbonszálas kompozit anyagú membránnal, fordulat számfüggõ elektronikus szabályozású kipufogóvezérlõ tolattyú, háromrészes fõtengely, fogaskerék hajtású kiegyensúlyozó tengely, Dellorto PHBH 28 RD körtolattyús karburátor ovális szivótorokkal, szivattyús olajozás, fordulatszám- és terhelésfüggõ Mikuni szivattyúval, Kokusan digitális gyújtás, öninditó, akkumulátor 12 V/9A óra, generátor 230 W.
Furatxlöket 56x50,6 mm
Lökettérfogat 124,6 cm3
Sûrités 13 : 1
Névleges teljesitmény 27 LE (20 kW) 10 500/min-nél
Max. forgatónyomaték 22 Nm 10 000/min-nél
Dugattyúsebesség 17,7 m/sec 10 500/min-nél
Erõátvitel
Primer áttétel fogaskerékpórral, héttárcsás olajos tengelykapcsoló mechanikus mûködtetéssel, körmöskapcsolású hétfokozatú váltómû, szekunder áttétel lánccal.
Primer áttétel (20/65) 3,25
Szekunder áttétel (14/41) 2,93
Váltómû áttételek
2,72/1,85/1,41/1,14/0,96/0,86/0,82
Váz
Kettõs hidváz acél négyszögszelvénybõl, elöl olajos csillapitású teleszkópvilla 35 mm-es belsõ csõvel, négyszögszelvényû acél lengõvilla himbás mûködtetésû központi rugóstaggal, fokozat-mentesen állitható rugóelõfeszitéssel, elöl úszó ágyazású féktárcsa 298 mm átmérõvel, ikerdugattyús nyereggel, hátul 240 mm-es féktárcsa kétdugattyús nyereggel, könnyûfém kerekek üreges küllõkkel.
Rugóút elöl-hátul 140/140 mm
Kerékméret: elöl 2,50 x 16, hátul 3,00 x 17
Gumiméret: elöl 100/80 H 16, hátul 130/70 H 17
Méretek és súlyok
Villaszög 64,5 fok
Utánfutás 94 mm
Tengelytáv 1370 mm
Hosszúság 1971 mm
Kormányszélesség 650 mm
Ülésmagasság 780 mm
Teletankolt tömeg 143 kg
Súlyelosztás 50,5/49,5%
Teherbirás 142 kg
Megengedett össztömeg 280 kg
Tank 16 liter (4 liter tartalék)
Karbantartási adatok
Szerviz intervallum 3000 km
Váltómû olajcsere 3000 km
Motorolaj 1,81iter
Váltómû olaj 0,8 liter 15 W-50
Teleszkóp olaj 220 cm3/SAE 20
Üzemanyag ólmozott vagy ólmozatlan, 98 oktános.
Gyújtógyertya Champion N2C.
Elektródahézag 0,5 mm
Hûtõviz 1,6 liter
Gumiabroncs nyomás (hidegen) elöl 2,0 bar, hátul 2,2 bar
Felszerelés/Ár
Központi kormányzár/gyújtáskapcsoló, vizhõmérõ, üzemanyagszint ellenõrzõ lámpa, zárható sisaktartó, zárható tanksapka.
Garancia: 6 hó nap vagy 6000 km.
Ár: 7 490 DM plusz 230 DM szállítási költség
Cagiva Freccia C 12 R menetteljesitmények
Legnagyobb sebesség 1/
Szólóban (7. fokozat) 155 km/h
Utassal (6. fokozat) 132 km/h
Gyorsulás 1/ (utassal)
0-100 km/h 9,8 (13,5) s
0-120 km/h 14,8 (19,7) s
0-140 kmlh 33,5 (-) s
0-400 m 17,1 (18,1) s
0-1000 m 33,3 (35,8) s
Motorrugalmasság 1/ (utassal)
6. fokozatban (5. fokozatban)
60-120 km/h 58,0 (63,7) s
Sebességmérõ hiba
kijelzett/tényleges 50/45 km/h. 80/75 km/h. 100/95 km/h. 130/125 km/h
Kuplungkar-erõ 55 N
Üzemanyagfogyasztás
Minimum 5,8 liter/100 km
Maximum 6,4 liter/100 km
Átlag 6,0 liter/100 km
Olajfogyasztás átlagosan
1,3 liter/1000 km
Elméleti hatótávolság 250-275 km
vitte volna egy srác de részletbe és az a gyerek qrvára nem megbízható úgyhogy annak részletbe semmiképp.ment vele egy karikát és nem tudott elindulni sem... meg 87465 is azt mondta lejön de nem jött még csak nem is szólt... azóta még msn-en se látttam
úgyhogy sajna még nálam van a masina
xblade
nekem van egy eladó kereklámpásom ha érdekel nézd meg itt:
http://www.hasznaltmotorok.hu/hirdetes/106411
vagy írj a mitho@freemail.hu-ra v hívj a 20/47-26-305-ös telszámon
a kereklámpás mito sokkal szebb mint a freccia..... ha csak erre van pénzed akkor próbálj kifogni valami aránylag fiatal gépet (asszem 94-ig gyártották mert utána már evo jött) tehát valami 92-93 -as gépet és lehetőleg ne ilyen 30 000 km-est.....
Szerintem nincs túl nagy különbség. Igaz még nem hasonlítottam össze a kettőt . A gyorsulásba, menet teljesítménybe kicsi lehet a különbség, külsőre viszont óriási.
Mennyi pénzt szánnál rá?
Sziasztok! Most készülök venni egy mito-t de sajna nekem csak a régebbi kereklámpásra van pénzem..Valaki legyen olyan jó és írjon nekem egy kis ismertetőt arról a fajtáról hogy mivel rosszabb az evo-nál. Nagyon megköszönném!
ÁTMENETM A FORGALMI VIZSGÁN. Gyáááá, de jó. Baromi hosszúra sikeredett a jogsi... Március végén kezdtem. 04.19 KRESZ, (töb hét is kiesett) 05.17. RUTIN, 05.24 FORGALOM.
Csináltam egy videót magamról és a motoromról
De nem tette fel nekem se az oldalra...
Akit érdekel az vegyen fel msnre.(címem az adataim közt (sunand@freemail.hu))
Egy 4.2MB-s 2 perces (tehát szar minőségű vdeó lett belőle. Egyetlen stopi van benne és néhány onboard felvétel megdobva pár külső nézetes felvétellel (hugom vette fel, ezért remeg annyira ).
És egy 2002-es evo mito is keresi gondos szerető gazdáját. 799ezerFt-os irányáron. Igény esetén motortartó állvánnyal. 5200km van benne. Forgalmiban 10kw amúgy nincs folytás benne. Kecskeméten található a gépsárkány. Hívj fel, és megegyezünk, valamint bővebb felvilágosítást is tudok adni.
Itt van a garnitúra 110/70*17-es & 150/60*17-es michelin power race SOFT garnitúra. Akinek kell jelezze, mert ~20eFt (irányár)-ért eladó vagy pedig megtertom. Hiszen kenyeret nem kér. És kegyetlen állat gumi félelmeteset fog.
Nekem olyasmit mondtak, hogy ha átmegyek, onnantól számított 4 munkanap és mehetek a központba (Petzvál utca), még aznap okmányirodába, és onnantól minimum 5 munkanap ha szerencsém van. Kiszámoltam: 2 hét mulva kedden. Ez baromi messze van!!!
Én szerdai napon vizsgáztam, csütörtökön mentem a vizsgaigazolásért, pénteken meg az okmányirodába. A kategóriabővítés miatti vezetői engedély csere 4.000,- az ideiglenes jogosítvány (hogy addig is motorozhassak) + 1.500 Ft volt. Most már bármilyen motort vezethetek legálisan.
Nyilsebesen
Nevéhez méltóan (freccia-nyilvesszõ) nyilsebes száguldásra ad lehetõséget a Cagiva Freccia: 27 lóerõs teljesitménye 155 km/h-hoz elegendõ. Ezzel az olasz gép simán veri a nálunk kapható kettõötveneseket - holott motorja csak százhuszonöt köbcentiméteres. Sajnos ára sem csekélység, tizszerese egy 250-es MZ-ének...
Ránézésre szinte semmi sem árulja el, hogy a kiskategória képviselõjérõl van szó, hiszen a jól szabott áramvonal idom, a sportos elsõ sárvédõ, a könnyûfém kerék és az összbenyomás egyaránt komoly sportgépre utal. Felnõttesek a részlet megoldások is, a kapcsolók és szerelvények jó minõségûek, a mûszerezés komplett és a kidolgozás minõsége sem hagy kivánnivalót. Csak a. figyelmes szem veszi észre, hogy a hosszabb élettartamú és kevesebb ápolást igénylõ O-gyûrûs lánc helyett közönséges láncot alkalmaztak. Az elsõ gusztálás után nyeregbe szállva örömmel állapithatjuk meg, hogy az elhelyezkedés magas termetû motoros számára is kényelmes; a tank szinte belesimul a két térd közé, a vezetõ "benne ül" a gépben és valósággal összeforr vele. Berúgókart hiába keresünk, inditani gombnyomással kell - és csak ekkor; a magas kétütemû hangból derül ki, hogy kismotorral van dolgunk. De nem akármilyennel!
Stabil váz, igen hosszú lengõvilla
A Cagiva mérnökei mindent meg tettek azért, hogy az olasz tinik számára hozzáférhetõ 125-ös kategória maximális élményt nyújtson. A motor természetesen vizhûtéses, szivását kar bonszálas mûanyagból készült membrán vezérli; a kipufogást pedig elektronikával szabályozott forgótolattyú. A 28 milliméteres Dellorto karburátor a jobb részterhelési reagálás érdekében ovális nyilást kapott. Nem hiányzik a magas szinvonal kellékei közül a kiegyensúlyozó segédtengely sem. Az eredmény figyelemre méltó: 3000-rel lehet elindulni, a kétszeresénél már tekintélyes erõvel hûz a motor, 7500 és 10 500 között pedig megy, mint az a bizonyos nyil. A próbapadimérés azután elárulja a 155-ös végsebesség titkát: a tényleges motorteljesitmény 28 lóerõ, eggyel a névleges katalógusadatnál is több.
A csillapitást nem lehet állitani,
a rugóelõfesztést igen
A száguldozásnak egy csúnya dugattyúberágódás vetett véget 470 ki lométernél, bizonyitva, hogy nem lehet egyszerre két urat szolgálni: a garanciális javítás során a henger és a dugattyú cseréjén kivül felbõvitették a tankszellõzõ furatot, nagyobb fõfúvókát tettek be és állitottak az olajszivattyún is. Eredményképpen a motor korlátlanul birta a teljes gázzal való hajtást; de a Németországban 1989 január 1-jétõl kötelezõ környezetvédelmi elõirásokat már nem tudja betartani. Ettõl a szépséghibától eltekintve a Freccia sok örömet szerzett, hétfokozatú váltójával mindig el lehet találni a megfelelõ fordulatszámot; a leggyakrabban szükséges 90-120 km/h sávot pedig teljesen átfogja a szerencsésen áttételezett negyedik fokozat.
Nagyszerûen mûködik a Brembo tárcsafék
Cagiváék is tudják, hogy egy motor csak olyan gyors, mint a fékje. A 298 milliméteres lyuggatott tárcsát az ikerdugattyús Brembo nyereg határozottan fogja satuba, erõteljes lassitáshoz is elég két ujjal megfogni a kormánykart, hogy a hátsó kerék lebegõ állapotba kerüljön. Megfelelõ a váz stabilitása is, a 143 kilogrammos gép nagyon biztosan veszi a kanyarokat és könnyen vezethetõ. Csak az a kár, hogy a motor mögött elhelyezett központi rugóstag hamar felmelegszik és ilyenkor csillapitó hatása észrevehetõen csökken. Maga a rugóstag nem állitható, de ez ebben az árkategóriában nem szokásos, sõt a várható tulajdonosok többsége számára csak gondot jelentene.
Hát igen, az árkategória... Hazájában és a többi nyugati országban a nagyobb gyerekek jármûve a Freccia, átmenet a moped és a komolyab erõgépek között. Ennek megfelelõ az arrafelé mérsékeltnek számitó 7490 márkás ár is, ami 125-ösért elég sok, de 27 lóerõs gépért normális. A mi motorosaink közül viszont nagyon kevesen tudnának leszurkolni érte 280 000 forintnyi kemény valutát, 84 000 vámot és 91 000 forgalmi adót, összesen közel félmilliót. Egyelõre ez nem a magyar gyerekek motorja. De amilyen gyorsan nálunk változnak a dolgok...
Cagiva Freccia C 12 R mûszaki- és tesztadatok
A kihegyezett motornak vagy az üzembiztosságával
van baj, vagy a levegõszennyezésével
Motor
Vizhûtéses, egyhengeres, kétütemû motor, membrános szivásvezérlés, karbonszálas kompozit anyagú membránnal, fordulat számfüggõ elektronikus szabályozású kipufogóvezérlõ tolattyú, háromrészes fõtengely, fogaskerék hajtású kiegyensúlyozó tengely, Dellorto PHBH 28 RD körtolattyús karburátor ovális szivótorokkal, szivattyús olajozás, fordulatszám- és terhelésfüggõ Mikuni szivattyúval, Kokusan digitális gyújtás, öninditó, akkumulátor 12 V/9A óra, generátor 230 W.
Furatxlöket 56x50,6 mm
Lökettérfogat 124,6 cm3
Sûrités 13 : 1
Névleges teljesitmény 27 LE (20 kW) 10 500/min-nél
Max. forgatónyomaték 22 Nm 10 000/min-nél
Dugattyúsebesség 17,7 m/sec 10 500/min-nél
Erõátvitel
Primer áttétel fogaskerékpórral, héttárcsás olajos tengelykapcsoló mechanikus mûködtetéssel, körmöskapcsolású hétfokozatú váltómû, szekunder áttétel lánccal.
Primer áttétel (20/65) 3,25
Szekunder áttétel (14/41) 2,93
Váltómû áttételek
2,72/1,85/1,41/1,14/0,96/0,86/0,82
Váz
Kettõs hidváz acél négyszögszelvénybõl, elöl olajos csillapitású teleszkópvilla 35 mm-es belsõ csõvel, négyszögszelvényû acél lengõvilla himbás mûködtetésû központi rugóstaggal, fokozat-mentesen állitható rugóelõfeszitéssel, elöl úszó ágyazású féktárcsa 298 mm átmérõvel, ikerdugattyús nyereggel, hátul 240 mm-es féktárcsa kétdugattyús nyereggel, könnyûfém kerekek üreges küllõkkel.
Rugóút elöl-hátul 140/140 mm
Kerékméret: elöl 2,50 x 16, hátul 3,00 x 17
Gumiméret: elöl 100/80 H 16, hátul 130/70 H 17
Méretek és súlyok
Villaszög 64,5 fok
Utánfutás 94 mm
Tengelytáv 1370 mm
Hosszúság 1971 mm
Kormányszélesség 650 mm
Ülésmagasság 780 mm
Teletankolt tömeg 143 kg
Súlyelosztás 50,5/49,5%
Teherbirás 142 kg
Megengedett össztömeg 280 kg
Tank 16 liter (4 liter tartalék)
Karbantartási adatok
Szerviz intervallum 3000 km
Váltómû olajcsere 3000 km
Motorolaj 1,81iter
Váltómû olaj 0,8 liter 15 W-50
Teleszkóp olaj 220 cm3/SAE 20
Üzemanyag ólmozott vagy ólmozatlan, 98 oktános.
Gyújtógyertya Champion N2C.
Elektródahézag 0,5 mm
Hûtõviz 1,6 liter
Gumiabroncs nyomás (hidegen) elöl 2,0 bar, hátul 2,2 bar
Felszerelés/Ár
Központi kormányzár/gyújtáskapcsoló, vizhõmérõ, üzemanyagszint ellenõrzõ lámpa, zárható sisaktartó, zárható tanksapka.
Garancia: 6 hó nap vagy 6000 km.
Ár: 7 490 DM plusz 230 DM szállítási költség
Cagiva Freccia C 12 R menetteljesitmények
Legnagyobb sebesség 1/
Szólóban (7. fokozat) 155 km/h
Utassal (6. fokozat) 132 km/h
Gyorsulás 1/ (utassal)
0-100 km/h 9,8 (13,5) s
0-120 km/h 14,8 (19,7) s
0-140 kmlh 33,5 (-) s
0-400 m 17,1 (18,1) s
0-1000 m 33,3 (35,8) s
Motorrugalmasság 1/ (utassal)
6. fokozatban (5. fokozatban)
60-120 km/h 58,0 (63,7) s
Sebességmérõ hiba
kijelzett/tényleges 50/45 km/h. 80/75 km/h. 100/95 km/h. 130/125 km/h
Kuplungkar-erõ 55 N
Üzemanyagfogyasztás
Minimum 5,8 liter/100 km
Maximum 6,4 liter/100 km
Átlag 6,0 liter/100 km
Olajfogyasztás átlagosan
1,3 liter/1000 km
Elméleti hatótávolság 250-275 km
hát kb ennyi