Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Nem mondom, hogy nagy gond (bár aki sokat megy vele hűvösben, annak azért lehet), de ettől függetlenül én azért egy kicsit szeretném jobbá tenni ezt a részét a mocinak. Elég korlátolt ez a megoldás, hidegben túlhűt, melegben túlmelegszik...
Természetesen a tribológus ismerős véleményére kíváncsi lennék, mi a véleménye az 50km után 60 fokos motorolajról 11 fokos időben.
Lehet, hogy ő is takargatta volna, ha egyszer megmérte volna, hány fokos az olaja...

Nem misztifikálom én az olajat, csak szeretem, ha pöccre működik a technika, és nem tetszett, hogy mikor leraktam tavaly, még full jó volt, most meg valahogy nem akarta az igazat a váltó.
Szerencsére épp a téli motormentes időben olvastam azt a jóféle olajos cikksorozatot, és az adta az ötletet, hogy lehet ez a gond... És ez volt. Szóval mondhatom, szerencsém is volt.

btibor
Fórumból is sokat lehet tanulni, de azért mindent nem... Én is mérnöknek tanulok, bár nem ilyen területen, inkább onnan ragadt rám ez-az.... No, meg van pár autószerelő/imádó haver is.
inkább banditoknál és 1 gen busáknál jellemző ..
Engem nem zavar sőt.
müszaki kihivásnak,tanulásnak,szórakozásnak tök jó ez az olajmisztifikálás (nekem is volt már jópár hasonló agymenésem)
de ha egy motor nálam kibír nyugis tempóban 68ezret,fr-nél több mint 100-at ezzel a túlhűtött olajjal akkor ez nem olyan nagy gond
...a váltóhibáról meg most hallok először pedig kb a magyar sv fórum hozzászólások 99% olvastam (svmedia-svclub)
De ha komolyan érdekel a téma volt a régi sv-s bandában tribológus...
(egyébként az sem takarta egyik sv-je olajhűtőjét sem)


engem nem zavar csodálkozom,hogy embereknek mire van idejük és képzettségük,így fórum mérnökként

bocs
En ebbol kimaradok.
Szerintem se akkora baj hogy erdemes legyen vele tokolni de van vizes olaj huto-futo kutyum igy nem venne ki jol magat ha vizet predikalek.
Na most akkor ez vicc akart lenni? Nem is ertem miert nem nevetünk
Bocsánat. Nem akartam vele zavarni.
Amúgy amint lesz kis pénzem, szerintem nekilátok alkotni valamit. Csak eltolni sem szeretnék semmit a gépen. Egyszerű lenne a dolog, ha láttam volna már szétszedve SV és SVF blokkot, akkor tudnám, van-e különbség pl. a hűtőpumpájukban és a meghajtásban a tetőt leszámítva.
Mindegy, most szereztem egy Gladius szervízkönyvet, megpróbálok az alapján kicsit okosabb lenni.

btibor
Most nincs munkám, remélhetőleg már csak pár hétig, addig van időm ezzel vacakolni, utána már csak rendelni szeretnék.
nem a félszintetikus olaj tehet róla,hogy egyes modelleknél gyenge az anyag mínőség
Én már le is vettem a hűtőt nehogy ledermedjen a blokk csütörtökön, mire leérünk Dubrovnikba.
már nagyon túltolja.



Azért az lehet, hogy egy kicsit túltolod. Szerintem is túl van hűtve az olaj, de azért ez nem akkor gáz, elég sokan együtt tudnak vele élni. Viszont ha próbálkozni akarsz vele szórakozásból és okulásképp akkor hajrá.
Ki fogom fejteni
Szívesen veszem az építő kritikát, erre van a fórum... Ha szaki lennék, már meg lenne oldva a dolog.
Igen, de hidegen kisebbek az alkatrészek, tehát nagyobbak az illesztési hézagok, amiből én arra gondolnék, hogy épp hidegen kéne könnyebben mennie a váltásnak. Amit némileg megerősít, hogy nagyon melegben nyáron, ha nagyon sokat szívok dugóban, akkor megint kicsit nehézkes a váltó, de akkor azért máshogy, a kapargálós élmény nélkül.
Abból is az olaj a gyanús, mivel jelentősen jobban tudok váltani hideg motorral kis melegítés után indulva a 7100-al, mint előtte az 5100-as olajjal.
Jelenleg ez a nyerő terv, nem is lenne túl drága, de tuti rámenne gond nélkül?
Sajnos nem vagyok egy műszaki zseni (különben fórum helyett már rég megoldottam volna ), de amiatt van bennem némi félsz, hogy elég erős-e hozzá az SV pumpája, nem-e alakítottak valamit másmilyenre a Gladiuson. Megfőzni sem szeretném majd nyáron a mocim.
Igen, meleg időben, átmelegedve az 5100-al is szépen járt a váltó.
Bár tudok kuplung nélkül is felváltani, mindig használom a kuplungot én is.
Az 5100 hűvösen rosszabbul ken, ez 100%, mivel sokat megyek rövidebb utakat, és így a 7100 nekem sokkal jobb.

Nézd, ez tény, hogy nem "terhelem" a mindennapi ingázás során, főleg utassal nem a száguldozás a cél, hanem a lehető legkevesebb üzemanyag elégetésével elérni A-ból B-be. Nem is nagyon lehetne, a városi 50-60 semmi a mocinak, városon kívül a 90 tartása szintén. Ettől függetlenül az olajnak normális hőmérsékletet kellene felvennie így is, főleg hogy nem egy versenymotorról, hanem egy túragépről van szó.
Azért a hő arányában a kerekek, csapágyak, tengelyek méretei is változnak ami a váltásnál nem kicsit észrevehető tehát nem mindenért az olaj a felelős!
Bocsi, de mekkora hülye összeesküvés elméleteket tudsz gyártani...
Már keversz mindent mindennel...
Bontó, gladiusbol megveszed a vizpumpat, hocserelot es a csoveket
Valahogy mégsem áll össze a kép nekem. Én is próbáltam a 7100-at is és az 5100-at is ahogy majdnem mindenki itt. Én pont váltóban nem éreztem annyi külömbséget, mindkét esetben melegen mint a vaj, tényleg akadás nélkül minden (hozzá teszem én felfelé, lefelé kuplungal váltok). A 7100 egy full szintetikus olaj aminek az előnyeit inkább nagyobb terhelés mellet mérni, amit otthoni műhelyben nem igazán tudsz elvégezni. Talán még annyi volt hogy a 5100-ból kicsit többet csipegetett.

Valahogy még mindíg úgy tűnik nekem nem terheled eléggé azt a motort...
Sajnos nincs olajnyomásmérőm. Bár a motornak jónak kéne lennie, elég óvatosan bánok vele, és gondosan karban van tartva, és a km is kevés. A hőfokot is csak az olajjáratok közelében és az olajhűtőn mért értékekből tudom.

Hát éppen ez az, amit írsz... Egy 50km-es túra 11 fokban még csak nem is szélsőséges hideg, és 60 fokos olajjal érkezem haza? Tehát efölé nem is ment, az pedig vicc, hogy így is max 60-70%-ig bírná a fordulatszámnak, ahogy írod is... Ennek nem így kéne működnie és nem is így működik egy jól megtervezett hűtésű motorban.

Jelenleg Motul 7100 full szintetikus 10W40 olaj van benne, ami máris sokkal jobban bírta, mint az előző félszintetikus Motul 5100 10W40 ami benne volt, de még így is takargatni kell a hűtőt hidegben.

A túlméretezést úgy értettem a hűtőre, hogy nem normális, hogy 50km laza gurulás nem elég neki felmelegedni, mégpedig annyira nem, hogy a váltón érezni lehet, hogy nehézkesen működik az egész.... Ott kopásnak is kell lennie olyankor keményen. A motornak így a 7100-as olajjal már hangra elég lehet a kenés, a váltónak tuti nem.

Ja, igen, és amit a motor kap olajat, még annál is hűvösebb lehet, mint amit mértem pl. a teknő alján, mivel az olajpumpa először az olajhűtőbe pumpálja az olajat, és közvetlenül a hűtő után megy a kennivaló helyekre. Mondjuk a váltó eléggé a sor végén van, tehát tuti átmelegszik valamennyire a motorban az olaj, mielőtt oda is eljut, de olyan túlzottan biztosan nem, ha 60 körül volt a teknő és környéke és nem több.

Amúgy a gyári hűtővel, takarás nélkül a váltó "nehézsége" még 18 fokos külső hőmérséklet és durván 75 fokos olaj mellett is fennállt, (szintén kis terhelés) a letakart olajhűtős verzió bő 80 fokos olajával lett csak jó.

Következőre tuti 5W40-et fog kapni, a Motul 7100-ból nincs kisebb hideg viszkozitású. De úgy is takargatni kéne a hűtőt, szóval az se 100%-os megoldás.

Sajnos még nem látom tisztán, mit lenne érdemes kezdeni vele, azért is írok ide, hátha valaki tapasztaltabb egyén tud valami okosat mondani.
Olajnyomást mértél hidegen? melegen? alapjáraton, terhelve?

Egyébként a 60 fokos motor olajat nem nevezném igazán hidegnek. A motor még nem teljesen terhelhető, de már a fordulatszám tartomány 65-75-% át simán viheti. Az olaj viszkozitása 15 fokról 60 fokra drasztikusan javul, 60-ról 80-90 foking már annyira nem.

Nem hiszem hogy a hűtő túl lenne méretezve. Egy japán mérnöknek gondolni kell a szélsőségekre, ennek a motornak 10-11 ezer fordulat mellett is tökéletesen kell bírnia. Én se és gondolom te se hajtottad még úgy utcán a gépet, hogy elkezdjen felforni a víz, pedig lehet úgy... és ha hűtési probléma lenne akkor meg az a baj.

A hűtőt eltakarni el lehet, de levenni nem. Vékonyabb olajat választhatsz ha Alaszkába tervezed használni a motort vagy akármi...

Hozzáteszem én 0 fokban is motoroztam vele (tudom ez itt nem nagy szám) de akkor 75 fok körül mozgott nekem. Ebből adódik amit az előbb mondtam ha huzamosabban tervezném ilyen hidegben használni a motort akkor vékonyabb olajat választanék.
Eszembe jutott még egy érdekes dolog egy korábban olvasott cikkből... Suzuki Gladius tartósteszt: link. Ami miatt érdekes most, az alján a szürkével szedett rész, idézem:
"Ami pedig hab a tortán, hogy a korábbi Suzuki tesztek folyamán többször tapasztalt váltó fogaskerék meghibásodás itt már nincs. Nyilván a Suzukinál is szembesültek ezekkel a hibákkal, és beépítettek egy csövet a váltófogaskerekek fölé, ezen olajzó furatokat helyeztek el, amik bőven ellátják a váltót olajjal."

Komoly összegben fogadnék rá, hogy nem a váltó elégtelen olajozása volt a gond, hanem a hideg olaj, legalábbis az SV-nél.
Ugyanis bárki ha megnézi az SV szervízkönyvében az olajzást, láthatja, hogy ott is szépen olajozva van minden.

Ez is érdekes, ugyanabból a tesztből:
"A következő, amit alaposan át kell nézni, azok a kapcsolókörmök, ezek éleik szoktak lekopni, legömbölyödni, és általában a kettes fokozat megy először tönkre."

Ez is tökéletesen egybevág a saját tapasztalataimmal, hideg olajjal a legnehezebben az egyes és kettes sebességek közötti váltást vette hidegen.
El lehet képzelni, mennyivel nagyobb igénybevétel és kopás éri a komplett szerkezetet, ha "erőből" kell betenni a fokozatokba, és ha nem pont úgy veszem a gázt kb. be se veszi tiltakozás nélkül. Ehhez képest meleg olajjal (hideg időben olajhűtő 3/4-e kitakarva) csak rágondolok a váltásra, és szinte erő nélkül behuppan magától bármelyik sebességbe a legkisebb ellenállás vagy erőlködés nélkül, akkor is, ha éppen nem tökéletesen úgy van a fordulatszám, ahogy a legjobb. Azért ez elég drasztikus különbség...

Ennél pedig még komolyabban jelentkezett a váltási nehézség a korábbi, félszintetikus Motul 5100 olajjal, ott már maga a motor járása sem volt olyan szép és halk, ahogy régebben írtam: link
Csak ott az olajos topikban nem jöttünk rá, miért éreztem ekkorának a különbséget, hát most már tudom, akkor is viszonylag hűvösebb idő volt már.
Nekem is tökéletes lenne. Nagy kár, hogy az SV nem kapta meg.