Azért én hozzátenném tisztába kellene lenni a vezérlési adatokkal.
kompresszió présmagasság etc. Összetetteb feladat a tuningolás.
Bár a sachs 50sw 6gangos nagyon jól tuningolható de az alapbol is jól megy.
Van egy kívánt fordszám tartomány, amiben dolgoznia kellene a cuccnak.
Mivel itt egyszerű rezonanciáról-visszaverődésről van szó, a retzó legfontosabb paramétere a rezonáns hossza.
Különböző méretező izék,(elméletek és programok) különböző hosszokat adnak meg, van aki a hátsó kúp felétől, van aki a hátsó kúp végétől számol.
A végeredméyn kb uygan az, mert egyéb értékekekt más módon vesznek figyelembe.
Régebben a kipu-henger-karter-karbi-kégyszűrő rezonáns együttest úgy méretezték, hogy a henger volt "megforgatva" és a kipu a csúcsteljesítményhez lett illesztve.
Ezek igen kellemetlen karakterű, nekhezen mototorzható cuccok voltak, mentek mint a meszes, de igen szűk tartományban.
jellemzően a hengereken a nyílások szögei nagyok voltak (magasak voltak az ablakok)
MAnapság inkább az ellenkezője a divat, viszonylag alacsony, de a lehető leg szélesebb nyilásokat alkalmaznak, ezek irányítására nagy hangyúlyt fektetnek.
Ebben a rendszerben maga a henger "nem fogrós" a cuccot a kipuval forgatják meg.
Régebben, a meredekebb szögű kipukat kultiválták, manapság inkább a kisebb köbtartalmú csövek a menők, ezek jobban is illenek a lisebb nyaílásokhoz.
A rezóban a munkaütem végén, a kezdeti táguló szakasz szavóhatása miatt megjelenik a friss töltet is, a hátsó kúpról visszeverődő, és a kipuablak záródása előtt érkező nyomáshullám, ezt a friss töltetet nyomja vissza a hengerbe.
Tehát, a kipufogás kezdeténél, amikor a kipugáz nyomása a hengerben hirtelen leesik(mivel a tágiló szakasz iylenkor megszívja a hengert) a felömlő nyitásakor, vákuumot hoz létre a karter felé.
Ez a vákuum annál nagyobb, minél nagyobbak a kipufogó kúpszögei.
Viszont minál intenzívebb a kipu által keltett nyomásingadozás, ez annál szükebb fordszámtartományra korlátozódik.
Tehát előkipufogás után a kipunak meg kell szívnia a kartert, kipuablak záródáskor, meg visszafelé kell töltenie.
ebben az a nehéz, hogy nem szívhat túl korán, és túl nagyot sem, viszont a visszatöltő hullám sem érkezhet túl korán, mert akkor nyilván visszanyomja a karterba a már felömlőtt keveréket.
Tehát mindennek, pont akkor, és pont akkorának kell lennie, hogy az éppen jó legyen.
ráadásul mindezt a lehető leg szélesebb fordszámtartományban.
Ezek nyilván egymásnak ellentmondó kívánalmak, az egyensúlyt, az összhangot kell megtalálni.
(gokartoknál szokásos húzás, hogy a kipufogó hossza, a fordulatszám függvényében szabályozható. A mozgás mindössze pár centi, a hatás még is elég erőteljes)
Tipikus rezóhiba például, ha a dugó rendszeresen a kupuablak felett ragad, amit ugye nem szabadna, mert a munkaütemben a karbioldal felé feszül a dugó.
Ölbei Laci (P20szaki) szerint, iylenkor a visszatöltőhllám túlzottan korán érkezik, sé a kenőolajat leégeti a hengerfalról.
HAjlamos vagyok azt gondolni, hogy igaza van.
Szóvaltehát:
Hosszú cső kisebb fordulatszám, rövidebb cső magasabb, nagykúpszögő cucc intenzív visszatöltás és szívás, de kisebb tartományban.
Léteznek a kipu hosszának mahinálásásn kívül egyéb módszere is a rezonancia-henger menet közbeni elhangolására, erre való a powerszelep, és ugyan ezt a célt szolgálta korábban gp motorokon a kipufogóba fecskendezett víz is.
(a víz lehűtötte a gázt, aminek a köbtartalma ettől lecsökkent)
Egy motor kipujának átméretezésekor, ha a hengerbe nem lehet belenyúlni(ha bele lehet, érdemes a kipuablakot a lehetséges max szélességre kihúzni, ez a henger átmérőjének a 60% a ebbe még biztosn nem törik bele a gyűrű) esetleg érdemes egy csökkentett ellenáállású hátsó kúppal próbálkozni, ez jótékony hatással van a motor túlforgathatóságára.
iylen a gokjartok egy részének a csöve, a simson eredeti kipuja, és egyes Pannoniák csöve is.(és ha jól tudom valamelyik sachs csöve is)
Az iylen tésztaszűrős kipu hangolása a kúpszögeken kívül a kúpon lévő likak, és a kúp mögötti kamra méretezésével történik.
Ha sok zagyvalék lett valamit talán ki lehet hámozni belőle:)
értem és a küllők festve lesznek?
bár ha csak a pereme kell polírozni?
és a neten googleban írod be hogy polírozás házilag ott mindent leírnak és mi kell hozzá:)
mert itt nem akarok 1-2 oldalnyit leírni.Bár érdemes elolvasni én is onnan tanultam meg polírozni kisebb nagyobb sikerekkel.
van egy minirigám simson blokkal, egy romettem, egy 620 LC4 supermotoKTM-em és egy CBR 600 asom, de a KTM eladó, mert két nagymotort nem tudok fenntartani ( egyet sem) a másik ketttő meg igenjó meg van még nagysimson is haveromnak volt egy puch-ja azzal egyszer próbáltam kerekezni, de leszakadt a hátsó sárvédő. úgyhogy én már láttam puch-t tehát ittvagyok
Az idei versenybringánk 15-ös kompreszsióval megy, az már kéri a 100 as benzint.
Persze, erősen üzemórás, bár az egész év után, mégh a kétóráson is végigment.
nem mértünk durva kopást a dugón.
A felső szemben műanyagkosaras tűgörgő van, uygan az volt benne egész évben, hibátlan.
Az alsót is csak azért cseréljük télen, mert úgy illik, szerintem bőven elmenne jövőre is.
11 ezer felett forog 5ben.
kompresszió présmagasság etc. Összetetteb feladat a tuningolás.
Bár a sachs 50sw 6gangos nagyon jól tuningolható de az alapbol is jól megy.