azt tudnám javasolni, hogy az egyik BRO-s napon menj oda Bélához (Öhlins, Zenith Racing) és kérd meg hogy állítsa be a futóművedet.. és érezni fogod a különbséget..
az a baj - '03-'04-es 636-ról beszélek - hogy a gyári futóművet szinte akárhogy állítod, egy bizonyos tempó fölött pattogni fog.. tapasztalatból mondom.. hacsak nem kezeled nagyon finoman a kuplungot, de az meg rengeteg gyakorlást igényel.. A pattogáson lehet javítani a futóművel, sokat.. de akkor is pattogni fog.. max kevesebbet.. Lacién is akkor szűnt meg igazán, amikor berakta a következő model kuplungját..
Ha betekered alul felul akkor erosebb lesz a csillapitas. Az hogy mi a jo rugo ero es csillapitas az elegge valtozo mert tempotol, palyatol es vezetesi stilustol si fugg hogy kb mi lesz jo. AZ biztos hogy altalanossagban nem lehet azt mondani hogy "tekerd be alul felul". Pl a k4-5 600/750 huzo fokozat kicsit tulcsillapit gyarilag, majd 1 fordulatot ki kell tekerni akkor lesz kb jo.... Altalanossagban a futomu beallitasakor a leheto leg lagyabb rugozasra es csillpitasra erdemes tokeredni amivel meg jo a motor. Ez azt jelenti hogy az adott tempodon ne erezd hogy hintazik a motor, legyen stabil, jol tarsa az ivet, legyen konnyu kezelni stb, stb... De ezt nem ugy kell elerni hogy atom betekersz minden csillapitast, mert akkor nem dolgozik a futomu. Akkor lesz jo a tapadasod ha a futomu eldolgozza az aszfalt egyenetlensegeit... Valamint ugye a fekezes es kigyorsitaskor fellepo geometria valtozasok se mindegy milyen mertekuek, ezt is jelentosen befolyasolja a futomu beallitas...Sajnos egy bizonyos tempo elerese utan nem nagyon hagyhato el a megfelelo rugo ero hasznalata (vagy a megfelelo elofeszites beallitasa). Ehhez alap beallitasnak elol kb 35-40mm logast hatra kb 25-30mm logast szoktak ajanlani palyara. Epp minap mertem meg egy havernak hatul volt osszesen 57mm teljes logas (rider sag) a gyari rugoval (100kg ember). Szagatta is szejjel a gumit rendesen....
Ettol fuggetlenul atom szarul belott futomuvel, teljesen rossz rugo erokkel is lehet nagyon jol menni, de mar egy kezdo szinten is masodpereket jelenthet a jo futomu beallitas. Peldaul ha tul puha a hatso rugo, es emiatt kigyorsitason szelesiti az ivet, minden kanyarban ott lehet hagyni egy par tizedet, vagy ha hintazik a motor, esetleg nem incs osszhangban az elje meg a hatulja akko nem lesz stabl a gep, nem mered ugy belerakni a kanyarokba stb..stb...
Sajnos bar relativ keves dolgot lehet allitani (rugo elofeszites, rugo csere, csillapitasok ki be, elso, hatso magassagok, hatso kerek pozicioja) megis vegtelenul bonyolult tud lenni az egesz, mivel minden kihat mindenre. Ha allitod az elejet, az kicsitvaltoztaja a hatuljat is, stb.... Raadasul ugye valtozik az egesz rendszer tempotol es palyatol fuggoen... Ha megnezed a profik is sokat tudnak szopni a futomuvel. Nem hogy mi, akiknek valojaban lovesunk sincs az egeszrol....
Ezt olvasd el, a CBR 900 topik-ból szedtem le egy "sb656" néven szereplő fórumozó rakta fel, utólag is köszönet neki . Sztem nem rosz már elkezdtem én is és úgy néz ki a rugók OK állapotban vannak. A további beállítás pályán.
Futómű iskola, ahogy California Superbike School-ban tanítják.
Feltételezzük, hogy működő telóid vannak, a csillapító szelepek dolgoznak, a csapágyak a nyaknál és a hátsó lengővillánál és a láncfeszességed is rendben van, különben hiába csinálod végig ezt.
Először a STATIKUS SAG-et állítjuk be később a RIDER SAG-et.
Hogy a rugóink a középső harmadban dolgozhassanak, tudnunk kell hogy a motorunk a saját súlyától mennyire terheli a rugót.
Az összes csillapító csavart csavard be tövig miközben számolod a klickeket (ha nincs klick akkor a fordulatot) és pontosan írd fel hogy hány klick-re volt kicsavarva. Ezek után az összes csillapító csavart nyisd ki maximumra, hogy ne legyen semmi csillapítás, így a rugók szabadon mozoghatnak.
Mozgasd meg az első rugót. Most a barátod segítségével húzd a motort az oldalszenderre, hogy az első rugók maximumra nyitódhassanak. Mérd le az első villán a krómozott vagy nitrátozott rész hosszát és irdd fel. Állítsd fel a motort, rugóztasd be az elejét és most is mérd meg a krómozott rész hosszát.
A két mérés különbsége a STATIKUS SAG elöl.
utcai motornál 30-40 mm kell lennie
pályamotornál 15-25 mm kell lennie
Most a hátulját rugóztasd meg (ugye kinyitottad az összes csillapítást?) Emeld meg a hátulját teljesen, hogy a hátsó kerék levegöbe legyen és mérj távolságot a keréktengelytől valamihez, ami pont a keréktengely felett van. Írd fel. Ezután motort letéve rugóztasd meg a hátulját és mérj ismét távolságot a keréktengelytől ugyanaddig a pontig, mint korábban tetted.
A két mért adat közti különbség a STATIKUS SAG hátul:
utcai motorra 15-25 mm kell lennie
pályamotorra 0-10 mm kell lennie
Menj egy-két kört így teljes csillapítás nélkül és írd fel pontosan mit éreztél elöl és hátul, fékezéskor, gyorsításkor és kanyarban. Fontos hogy leírd bármi is jut eszedbe.
Akkor most RIDER SAG
Barátod megfogja a motort te ráülsz, a lábtartón állva berugóztatod az egész motort de közben ne fogd az első féket mert akkor nem tud szabadon mozogni az első villa. Motoron ülve, lábad a lábtartón tartva lemérni elöl a krómozott rész hosszát, hátul a távolságot a tengelytől a már korábban bejelölt pontig. Ezeket az adatokat levonod a terheletlen állapotból és így mekpatad a RIDER SAG-et.
Elöl utcai motornál 35-50 mm kell lennie
pályamotornál 25-35 mm kell lennie
Hátul utcai motornál 30-45 mm kell lennie
pályamotornál 20-25 mm kell lennie
Ha a STATIKUS SAG belefért, de a RIDER SAG elöl pályagépnél több mint 35 mm akkor puha a rugód, cserélni kell
Ha a STATIKUS SAG belefért, de a RIDER SAG elöl pályagépnél kevesebb mint 25 mm akkor kemény a rugód, cserélni kell.
Ha sikerül a RIDER SAG értékeket előfeszítés állítással határokon belül tartani, akkor pattanj a motorra és menj ismét pár kört és írd fel alaposan milyen érzés így csillapítás nélkül az eleje, a hátulja, fékezéskor, gyorsításkor, kanyarban hogy tartja az ívet.
Akkor kezdődjön a tanfolyam. Nagyon fontos hogy betartsd, a leirt lépcsőket, mert csak ebben az esetben leszel képes a jövőben érezni, hogy mihez kell nyúlnod. Szintén nagyon fontos hogy a leírtakat a beállítások szerint csoportosítsd, hogy egy évvel később is megtaláld és megértsd amit leírtál.
Első lépés: teljesen csavard be tövig a nyomócsillapítást az első villa aljában (upsidedown gátlónál) és menj 2 kört, figyelj és írd fel pontosan mit érzel.
Második lépés: csavard újra ki teljesen a nyomócsillapítást és most a húzó csillapítást (rebound) csavarod be a villaszár tetején de teljesen be. Menj 2 kört, figyelj, érezz és alaposan írd fel mit éreztél.
Harmadik lépés: csavard teljesen ki újra az első húzó csillapítást és most a hátsó rugóstag nyomócsillapítását csavard be tövig, ezt általában a tartalék tartály mellett találod a rugóstag teteje környékén. Menj 2 kört, figyelj, érezz és alaposan írd fel mit éreztél.
Negyedik lépés: csavard ki teljesen a nyomócsillapítást és csavard be a hátsó húzócsillapítást tövig (rebound) amit a rugó alján találsz meg, néha nehéz hozzáférni. Menj 2 kört, figyelj, érezz és alaposan írd fel mit éreztél.
Valószínű itt már el fogsz csodálkozni írás közben amikor észreveszed hogy a hátsó csillapítások állításai elöl érezhetőek jobban és fordítva.
Ötödik lépés: az összes csillapítást tekerd félig ki (számold előbb meg hány klikket lehet összesen nyitni és felezd meg). Kivéve az első villa nyomócsillapítását amit teljesen betekersz (ez alul szokott lenni) Menj 2 kört, figyelj, érezz és részletesen írd fel mit éreztél.
Hatodik lépés: nyisd vissza a nyomócsillapítást félig és most a húzó csillapítást (rebound) tekerd teljesen be. Menj 2 kört, figyelj, érezz és részletesen írd fel mit éreztél.
Hetedik lépés: Nyisd ki újra félig a húzócsillapítást és a hátsó gátló nyomócsillapítását zárd be teljesen, tehát tekerd be tövig. Menj 2 kört, figyelj, érezz és részletesen írd fel mit éreztél.
Nyolcadik lépés: nyisd ki félállásig újra a nyomócsillapítást és tekerd be tövig a hátsó gátló húzócsillapítást. Menj 2 kört, figyelj, érezz és részletesen írd fel mit éreztél.
Most már lassan érzed, hogy mi volt túl sok, mi volt túl kevés, mikor mit éreztél. Az érzéseidre nem létezik olyan hogy helyesen éreztél-e valamit vagy nem. Ezért senkitől ne kérdezd meg hogy érezhetted-e azt amit érezni véltél, hanem igenis írd le. Ami fontos, hogy éreztél különbséget és ezentúl tudatosan fogod tudni, hogy mihez akarsz nyúlni és azt is tudod lassan, hogy milyen érzést akarsz menetközben átélni. Amit így tanultál azt nem biztos hogy más motorjának futoműállításnál is használni tudod, hiszen nem biztos hogy más el fogja tudni mondani amit érez menet közben, de nem is ez volt a lényeg, viszont a saját motorodnál, akkor is ha lecseréled a motorod, fogod tudni használni mert az érzéseidet csak te fogod felismerni.
Az utolsó lecke a teszt: nyisd ki a hátsó húzócsillapítását újra, de csak félig, most az összes csillapítás félig van kitekerve. Menj 2 kört és próbálj rájönni az eddig általad leirt érzések alapján, hogy melyik csillapításon akarsz igazítani hogy számodra passzoló beállítás legyen. Képes kellene hogy legyél a beállításra, hiszen minden leckénél leírtad az érzéseidet.
Befejezésül súgás a pályagép hátuljának megemeléséhez:
Ha túl sokat emelsz a hátulján akkor:
nagysebességnél esetleg nyugtalan lesz
gyengülhet a hátsógumi tapadása kanyarból ki
nyugtalan lehet erős fékezés alatt
Ha túl alacsony a hátulja akkor:
Alulkormányozottá válhat kanyarkimenetelkor
nehezebb lehet irányt váltani, pl. sikán közepén
gyengülhet az első gumi tapadása kanyarkijáratnál
Remélhetőleg fél nap alatt (annyi biztos kell ezt a tanfolyamot végigcsinálni) sokat megtanulsz. A kulcskérdés az volt a tanfolyamban hogy le tudtad-e írni hogy mit éreztél. Ha igen akkor abból kiolvasva fogod tudni jóra állítani a gépedet.
Na hogy is van ez? Nekem azt mondta egy "pályaokos" egyszer hogy a gyári futóművet tekerjem be felül alul ameddig csak tudom! Ja és 72 kg vagyok gsx-r k6 600
LX