mikor házilag azokkal a nyelekel vagy mivel amiket használnak hozzá és ált. 3 van belőlle azzal nem lehet elbaszni a felnit?vagy lepattintani a festéket?
hali!
én csak annyit tudok, hogy azért van szükség rá, mert télen ugye alacsonyabb a külső légkör hőmérséklete, de nem is ez a lényeg, hanem h. hidegben pedig köztudottan nagyobb a sűrűsége a levegőnek, ez által ugye több molekulát tartalmaz... (nem hiába éjszaka próbálgatnak sebesség rekordokat döntögetni, jobb feltöltés érhető el)
lényeg, hogy több oxigénmolekula jut be az égésterébe (miután az természetesen elkeveredett a benzinnel) mivel a benzin mennyisége magától nem fog változni, fúvóka cserével meg lehet előzni a keverék elszegényedését...
itt jön be a képbe az, hogy milyen tipusú a karbid, milyen alapbeállítással rendelkezik, (vagy milyen fúvókákat használsz) illetve ,hogy mit ajánl a gyár különböző földrajzi fekvésű területekre... ha nincs service manual-od, vagy nem akarsz rá hagyatkozni, akkor pedig tapasztalati úton érdemes elindulni, biztos van pár kolléga akinek hasonló gépe van mint a tiéd...
pontos beállításokról nekem most nincs infom. viszont mondtam valami okosat (vagyis annak hangzót) (:
Ma vettem egy olajradiátort, mert a régi beszart
Nem nagyon tudtam a sufniban fagyott ujjal szerelni, holnap befűtök, és repül bele a blokk, rá a karbi, stb. Haladok, ahogy sikerül.
Egy brit őrmester valamikor a század elején úgy rendelkezett hogy a katonák számára kötelező motoros terepgyakorlatot nem a laktanyán kívűl, hanem azon belül a gyakorló téren tartsák meg, mivel igy jobban szemmel tartható a feladat végrehajtása. Ez volt az ?ősgondolat? , s miután a dolog bevált, ezután mindig igy csinálták. Innen már csak egy lépés volt az út az egésznek a sportba való átemeléséhez, hiszen mindenki volt katona, ni meg a motorsportok mindig is kötődtek a honvédséghez. Később ugyanennek a brit tisztnek a nevéhez fűződik a teremcross feltalálása, lévén hogy később már a laktanya épületén belül is (lépcsőre fel, pincébe le, stb?) jelölt ki pályát.
Angolok, belgák, svédek voltak az első crossmotorosok és Namúrban (Belgium) rendezték meg az első hivatalos motocross versenyt, ahol a mai napig rendeznek versenyeket. Eleinte csak természetes akadályok voltak a pályán és nem jelölték ki pontosan a pálya nyomvonalát, csupán egymástól bizonyos távolságra elhelyezett kapuk között kellett áthaladniuk, mint a sielők a szlalompályán. A nagy ötszázas négyütemű, a terepet is jól biró utcai motorok közül kerültek ki az első crossmotorok, mint a BSA, AJS, Velocette és a többiek. Kisebb hengerürtartalmú gépeket ekkor még nem használtak, mivel a nehéz terephez erejük nem volt elégséges. A motocross nem fejlődhetett volna, ha a technika nem indul rohamos fejlődésnek. A nagy áttörést a kétütemű motorok megjelenése hozta. Ezek a gépek a négyüteműeknél jóval könnyebb és erősebb motorok voltak, és hamarosan a határ a csillagos ég lett. Már évekkel ezelőtt eljutottunk oda, hogy ugyan tehetnénk még néhány lóerőt a motorokba, de minek ha nincs ember aki meg tudja ülni. Ma egy 125-ös kétütemű crossmotor 86kg súlyú és 40 lóerőt teljesit széria kivitelben, ami bármilyen nehéz terep leküzdésére alkalmassá teszi. A fejlődés útja ma már a környezetbarát és energiatakarékos üzemmód, és nem utolsó sorban a könnyebb kezelhetőség. Az egykor létjogosultságát vesztett négyüteműek két három éve ismét megjelentek, mivel súlyukat sikerült lefaragni a kétüteműek közelébe, ami hatalmas tachnikai előrelépést jelent. Ezek a motorok már fele annyi benzint fogyasztanak mint a kétüteműek és nem eregetnek füstfelhőket. Injektoros a befecskendezésük és megjelentek az öninditók a versenykiviteleken is. 2004-től a motorgyárak a szigorú környezetvédelmi előirások miatt beszüntetik a kétütemű motorok gyártását, 2006-tól pedig a versenypályákról is kitiltják őket. Tehát a kis kategória a 250-es négyütemű lesz (96 kg, 41LE), a nagy kategória pedig a négyütemű 450-estől (102kg, 56LE) ?től akár a Husaberg 650-es (103kg, 67LE) Herkulesig mozoghat. A crossmotorok lelke a rugózás, amely 350-370mm rugóutat tesz lehetővé. A teleszkópok progressziv működésűek, ami annyit jelent, hogy minél nagyobb erő nyomja össze a rugót, úgy az annál erösebben dolgozik vissza. A lengéscsillapitókat mindkét irányban, nyomó és húzó fokozatban is lehet szabályozni. A kerék elöl 21, hátul 19 colos. A gumik laposak (?peresek?) aminek az az előnye hogy defekt esetén az alacsony oldalfalú gumival még be lehet fejezni a versenyt csökkentett sebességgel.
Napjainkban a motocross sport extrém irányvonalon is fejlődik. A stadioncross majdnem két évtizede, a free-stile néhány éve rohamosan fejlődik. Ebben a stilusban a ?legmenőbb? Magyarországon Németh Kornél, aki szabadtéri crossban is remekel, az osztrák KTM gyári VB csapat versenyzőjeként. Reméljük hogy hamarosan magyar versenyző is beverekszi magát a világ élvonalába! A technikai sportok anyagi vonzatát ismerve nem lesz könnyű.
(Ugyan ez, csak kissé kifejtettebben)
Alig tették le a motorizáció alapjait a XIX. századvég nagy feltalálói és kerültek piacra a kétkereku motoros járgányok elso példányai, a játékos ember már is versenyezni akart vele. Még ebben a században megrendezték a világ elso motorkerékpár versenyét és mind össze két évvel késobb Magyarországon is felbogtek a versenymotorok. Egy csodálatos új sportág indult el világhódító útjára.
Ennek a modern technikai sportnak egyik késobb kialakult, fiatal szakága a motocross és annak ellenére, hogy fiatal, eredete mégis a legendák homályába vész. Mi azonban azt a verziót fogadjuk el, miszerint a kezdeteket az jelentette, hogy a háború elotti idokben az unatkozó angol katonák a laktanyákban motorokkal bravúroskodtak,minden féle akadályokon átmotoroztak, kipróbálva gödröket, dombokat, mitöbb még a lépcsoházat is. A kituno szórakozást még izgalmasabbá tette a versengés és némi szabályalkotás után már kész is volt az új sportág: a motocross.A szigetországban hamarosan kialakult a versenyrendszere, mely eltejedt Európában, majd az egész világon.
1947-ben kiírásra kerül a Motocross des Nations, tíz évvel késobb az egyéni világbajnokság a fél litereseknél, 1962-ben a 250, ill. 75-ben, a 125-ös géposztályban is. A motocross szabályai a kezdetek óta alig változtak.A pálya hossza általában 1500-2500 m. hosszú, min. 6 m. széles, teljesen zárt, önmagába visszatéro, természetes és mesterséges akadályokkal kiépített körpálya. Fontos eleme a rajtegyenes,mely min.85, max.125 m hosszú, beépített, 40 versenyzo egysorból történo indítására alkalmas rajtgéppel. A közönségsiker nagyban függ a pálya területének jó kiválasztásától, a nyomvonal kijelölésétol, mert jó esetben a látványos, izgalmas küzdelmek az egész pályán jó láthatóak. A szabályoknak megfeleloen a pálya vezetésének, akadályok,fordulók kialakításának a versenyzok biztonsága érdekében olyannak kell lennie,hogy az átlagsebesség az 55 km/ órát ne haladja meg. Két akadály (ugrató) között min. 30 m. távolságnak kell lenni, a cél elotti szakaszon már akadály nem lehet. Az a versenyzo, aki a futam közben elhagyja, vagy levágja a pályát, kiesett a versenybol. Ugyan ez vonatkozik arra is, aki szándékosan akadályozza, feltartja versenyzotársait. Az elsoként célba érkezo versenyzo a futam gyoztese, az ot követok befutási sorrendjük szerint a helyezettek és ennek megfelelo helyezési pontot kapnak. A versenyek két futamosak és a helyezési pontok összesítése alapján hirdetnek versenyeredményt. Világszerte igen sok kategóriában bonyolítják le ezt a versenyágat (50, 65, 85, 125, 250, és 500 ) valamennyit csak szólóban, de világbajnokságot csak 125, 250 és 500- ban, ill. oldalkocsis géposztályban.
Miután a motocross -amellett hogy a bátorság és ügyesség sportja- igen veszélyes is. Gyakoriak a bukások, balesetek, ezért számos eloírás szabályozza a versenymotor felszerelését, a versenyzo öltözékét. A motor sárvédoinek hossza, a lábtartó szerkezeti kivitele, a kuplung és fékkar kialakítása, a rajtszámtábla elhelyezése ugyanúgy szabályozott, mint a csizma, speciális nadrág és mez, bukósisak, szemüveg és kesztyu viselése.
A versenyzo a verseny során nem részesülhet idegen segítségbe, szerelojének, stábjának közremuködését csak az erre kijelölt pálya melletti külso depóban veheti igénybe. Magyarországon a bajnokságokban és díjversenyeken az 50, 65, 85,125, 250 ccm.- es gépek vesznek részt. ( a 250 ccm. géposztály un. open, itt indulnak megkülönböztetés nélkül az ennél nagyobb hengerürtartamú gépek is.) A hazai versenyrendszerben bárki részt vehet,aki MAMS ( Magyar Motorsport Szövetség ) versenyzoi licencével rendelkezik. A versenyrendszer három lépcsoben zajlik, az élsport, utánpótlás sport és tömegsport szintjén. A II. osztályú bajnokság legjobbjainak kötelezo a felkerülés az élcsoportba, a III.osztály számára nincs ilyen eloírás. A gyerek kategóriákban már akár 5 éves kortól, a felnott géposztályokban 125 ?ben 14, a 250 ccm.-ben 15 éves kortól lehet indulni. Sportorvosi alkalmasság és szüloi hozzájárulás természetesen szükséges.
Hazánkban, napjainkban a motocross népszerusége a legszebb idoket idézi, 60 szakosztályban 420 licences versenyzo uzi ezt a szép és igen költséges sportot. De igen hosszú és olykor válságos idoszakokat is át kellett ehhez a sportágnak vészelni. A magyarországi motocross kezdetét az egyes források más-más évszámhoz kötik. Kökényesi könyvében Sztankovics Sándor szakérto táblázata 58-ban hozza az elso motocross bajnoki eredményeket, Rózsa György neves sportújságíró 1964-ben kiadott könyvében viszont 1957-es év motocross bajnokságának eredményeit ismerteti. Figyelmet érdemel azonban az az adat is, hogy 1955- ben terepgyorsasági versennyel bovült a magyar motorsport és ki is írták a négy fordulós bajnokságot, melynek lebonyolítása lényegében megegyezett az akkor már Európa- szerte ismert motocrossal. A szakág gyors fejlodését jellemzi, hogy cross versenyzoink már 1958-ban külföldön is rajthoz álltak. Az erosen Budapest bázisú motorsport vidéken is fejlodésnek indult, hiszen a motocross muvelésére viszonylag könnyen lehetett pályát építeni. Már 1960-ban megtört a fovárosi hegemónia, hiszen Máté és Harangvölgyi mellett a vidék is bajnoki címeket szerzett a szabolcsi Nemes és a vásárhelyi Técsy Sándor személyében. Felejthetetlen nagy versenyzok tették népszeruvé a motocrosst a nézok, sportrajongók tízezrei számára, de az évtized elso felének izgalmas párhar- cát a sokszoros bajnok Máté Sándor és a trónkövetelo Técsy összecsapásai jelentették. Király kategóriában 1965- ben megtört a jég, melyrol a 66-ban kiadott "MHS Bajnokok" címu könyv így ír: Az év nagy eredménye a hódmezovásárhelyi Técsy Sándor nevéhez fuzodik,aki megtörte az 1958 óta veretlen bajnok Máté Sándor (Újpesti Dózsa) gyozelmi sorozatát. Ezzel együtt mi sem bizonyitja jobban Máté sportemberi nagyságát mint az, hogy a következo két évben képes volt visszaszerezni az elvesztett koronát. De már Técsy mögött is felnott az új közönség kedvenc, az év 250-es bajnoka, az ajkai Simon Ferenc. A hihetetlen fizikummal és akaraterovel megáldott fiút az elsok között jelölték a crossvilágbajnokságra. A lengyelországi bemutatkozáson nem volt szerencséje géphiba miatt, Moszkvában rendezett VB. futamon 18.helyezett, a németországi Apoldában 17. lett és a Klagenfurtban tartott VB. futamban a 12. helyen fejezte be 1965-ben világbajnoki szereplését.
A következo évtized Simon és Mohácsi Jeno meghatározó szerepével folytatódott, majd jelentkeztek a késobbi bajnokok, egy- egy kivételes tehetség,mint pl. Kiss László, Czuni László, Nátó János, Závodni István.1976-ra azonban a sportág átélte elso nagy válságát, megszünt az addig biztonságot nyújtó támogatási sruktúra,neves klubok szuntek meg és sok helyen szélnek eresztették a versenyzoket. A 70-es évek végére azonban feltunnek azok az új tehetségek,akik a következo évtized meghatározó szereploi lesznek, Németh Kornél, Borka János,Halász László, Gyurászik és a többiek. A sportág kiheverte a nehézségeket, cégek és vállalatok álltak a sportklubok mögé, jelentos támogatásokat biztosítva. A szakágnak elso alkalommal áll az élére igazán hozzáérto sportember,az 77 és 78- évi 500-as motocross bajnok Kökényesi György személyében,aki nagy lendülettel építi a versenyrendszert és a válogatott csapatot. Szerencsés körülmény, hogy erre az idoszakra esett egy jelentos interkontinentális versenysorozat megerosödése, a BBK, az un.Béke és Barátság Motocross Kupa,mely 7 ország részvételével bónyolódott. A számos világbajnokságot nyert CZ crossmotorok jelentos szerepet biztosítottak a keleti tömb versenyzoinek a VB.- ken és sorozatban nyerték is a versenyeket. A VB. menok csúcsformában tartásához és egy eros második vonal kialakításához szükség volt egy olyan versenysorozatra, mely felért egy VB-találkozó szintjével. A háromszoros világbajnok Mojszejev ugyanúgy rajthoz állt itt, mint a bronzérmes Rangelov, ill. Khudjakov, vagy Kuntz. Volt tehát lehetoség a nemzetközi szintu felzárkózásra. Ehhez még hozzá vehetjük, hogy erre az idoszakra esett a két legjobb magyar crossozó csúcsteljesítménye. Németh Kornél és Gyurászik László képes volt arra, hogy méltó ellenfelei legyenek a nemzetközi élvonal elején motorozó csehszlovák és szovjet versenyzoknek. Idoközben kialakult a legfiatalabb korosztályból egy tehetséges utánpótlás gárda és 1982-ben kiírásra kerülhetett a 125-ös géposztály bajnoksága is.
Beköszöntött a magyar motocross sport egyik legsikeresebb korszaka. Az 1982-es BBK sorozaton Gyurászik megnyerte a német és szovjet, Németh Kornél a romániai versenyt. Késobbi VB. szereplésüket ugyan nem kísérte különösebb szerencse, de a 84-es BBK.-ra keményen felkészült a csapat és Lengyelországban fölényes kettos gyozelmet arattak, majd további futamgyozelmekkel, nehéz küzdelmek árán megnyeri a magyar gárda a 84- évi csapatversenyt és Németh Kornél diadalmaskodik egyéniben is. Sajnos, nemsokkal ezt követoen a két kivételes crossbajnok visszavonul. Közben a 125-ös géposztályban az évek során egy csendes kitartó versenyzo gyujti a bajnoki babérokat, a vásárhelyi Horváth Pál, összesen hetet.
Az évtized végén ismét két meghatározó, kivételes tehetség tartja lázban a szurkolókat, Kamrás Károly és Balogi Zoltán. Mellettük feltunt újabb tehetséges gárda ellenére sajnos ismét mélypont következik a szakág történetében. Belso vitáktól, marakodásoktól hangosak a depók, soha nem tapasztalt gyulölködés osztja meg a versenyzoket, szakvezetoket. A sajtó csak a szakág botrányairól ír és végül a 90- es évek elején bekövetkezik a szakadás. A távozó kemény mag az MMSz keretein belül alakit szakágat és beindítja az ún. amator versenyrendszert. Az idoközben történt politikai rendszerváltás csak súlyosbítja a sport helyzetét, már azok a cégek is megszunnek, akik eddig némi hátteret jelenthettek a kluboknak. Így nem maradt más lehetoség, minthogy a versenyzok maguk, ill. családjuk vállalja fel a versenyzés anyagi terheit. Mégis, furcsa módon egy néhány kivételes motocross ünnepnek örvendhet a hazai motorsport kedvelo publikum; a kaposvári Surján RT. jóvoltából zsinórban négy világbajnoki futamra is sor kerül Cserénfán. Ennek ellenére a szakágban a romló folyamat nem áll meg, egyre több versenyzo követi a távozókat, a MAMS-ban vészesen lecsökken a bajnoki és díjversenyek száma. A konfliktus az egykor sikeres szakágvezeto körül csúcsosodik ki, aki 1995 oszén lemond. A szakág romokban hever, eladósodva, mindössze 17 klubbal és alig 50 licences versenyzovel vág neki az 96-os szezonnak. Új szakágvezetonek Czuczi Gyozot választják meg, aki 1960-tól maga is crossozott néhány évig, majd késobb a Szakági Bizottságban ténykedett és valamennyi hazai EB. és VB. futam technikai igazgatója volt. Az adósság állomány felszámolásával, stabil versenyrendszer kiépítésével és az utánpótlás bázis létrehozásával kezdi el a munkát és létre jön az, ami akkor a legfontosabb dolognak tunt: a szakágbelso békéje.
Ha lassan is, de a fejlodés megindult, egyre több klub vállalkozott versenyrendezésre, rendben folyt a bajnokság. De ebben az idoben még egy veszteség érte a szakágat, itthon megszunt az új és a világban oly népszeru versenyforma, a supercross. Közben az élsportban ismét sikeres neveket ismerhetett meg a cross kedvelo közönség, többek között Grillmayer Gábor, Tóth Ádám, Soóky László, Iváfi Kornél, Hujber Péter mellett felragyogott egy új csillag: ifj. Németh Kornél neve. Ma élversenyzoink már szinte minden jelentos kontinentális versenyen rajthoz állnak, EB.-n, Európa Kupán és nincs olyan év, hogy a magyar csapat ne állna ott a Motocross des National rajtjánál. Németh Kornél pedig sikeresen járja kivételes útját, megszerezte hazánk számára az elso motocross EB. érmet és VB. pontokat. Az utánpótlásra fordított figyelem is meghozta elso eredményeit, az alig 10 fot számláló gárda néhány év alatt több mint 80 fore emelkedett és kiváló szakemberek, edzok tevékenysége igazán kivételes tehetségeket hozott felszínre. Soha sem szünetelt az a törekvés, hogy a motocross sport megosztottsága megszunjön, és újra együtt meneteljen a gárda. Sok sikertelen egyeztetés, tágyalás után, évek multán mégis eljött az ido, amikor a motocrossozók nagy családja egymásra talált. 2000.ápr. 30. -án létre jött az a verseny Kőszárhegyen, amely az egyesülést jelentette és az óta is békében, és zavartalanul muködik az amator gárda versenyrendszere, a III.osztályú bajnokság. Ma már 60 egyesület, 24 versenypálya, több mint 400 aktív versenyzo bizonyítja a szakág életképességét és ad hitet ahhoz, hogy eredményes jövo, számtalan jelentos siker elott áll a magyar moto-cross sport... FREESTYLE-MOTOCROSS(Azaz a szabadstílusú Motocross)
Freestyle MotoCross - Trükklista
Kevés látványosabb extrémsport létezik, mint a Freestyle Motocross. A versenyzok évrol-évre egyre nehezebb trükkökkel állnak elo, sokszor szinte figyelmen kívül hagyva a gravitációt. Általában az a versenyzo, aki eloször hajtja végre az adott gyakorlatot, nevet is ad trükkjének. A másik variáció pedig az, hogy róla nevezik el, de ez a ritkább.
Sajnos a világelit trükkjeit nem eléggé ismeri a nagyközönség. Szinte rémálom például az Eurosport YOZ musorának motocross összefoglalóit nézni, ahol a kommentátor nagyokat hallgat, mert fogalma sincs, hogy melyik trükknek mi a neve. Ezért is döntöttünk úgy, hogy hiánypótlóként összeállítunk egy trükklistát. Nem akartuk miniatur képekkel illusztrálni a cikket, hisz akkor pont a lényeg nem látszana, ezért négyrészes sorozatban mutatjuk be egymás után a trükköket, hogy mindegyiknek elég tér jusson. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ezekhez a gyakorlatokhoz óriási gyakorlat és tapasztalat szükséges. Ne próbáld ki otthon!
A trükköket több fajtára oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Sorozatunk elso részében azokat a trükköket mutatjuk meg, ahol a kapaszkodási pont a kormány . Ilyenkor a motoros az elso kerék vagy a kormány felett mozog, és tartja ki a mozdulatot. Néhány trükk igen hasonlít egymásra, egymásból alakultak ki, ezért igyekeztünk olyan fotókat választani, ahol jól felismerheto a mozdulat lényege. A fotókat az X Games fotóalbumából válogattuk ki, így a sportág legjobbjai mutatják be nektek ezeket.
Barhop - Lécugrás
A két kezed a kormányon, a lábaidat pedig áttolod a kezeid között, a kormány felett, így a motor tulajdonképpen alád/mögéd kerül. (Valahogy így ugrik át Jackie Chan két létrafok között.)
Starfish - Tengeri csillag
Ez a trükk a Lécugrás rokona, csak itt a lábad fel kell húznod egészen az orrodig. Könnyítésül a feneked az elso sárhányóra teheted. A Lécugráshoz képest a motor függolegesebb helyzetben van alattad.
Shaolin - Shaolin
A Shaolin a fenti két trükk rokona, annyi különbséggel, hogy itt miután áttetted a lábad a kezeid között, nem összezárva, hanem szétnyitva tartod oket. Hasonló módszerrel edzik a hölgyek belso combizmait a fitness termekben, csak azt tárogatásnak hívja a köznyelv.
Cordova - El Cordobčs, Cordova vagy Híd
Mintha a Lécugrást indítanád, csak nem teszed át a lábad a kezeid között, hanem megtámasztod a tankon, és a medencédet nyomod felfelé. A mozdulat hasonlít ahhoz, amit általános iskolában tornaórán próbálnak a lurkókba verni, HÍD néven. Némi hajlékonyság is szükségeltetik a Cordova végrehajtásához.
Állítólag Edgar Torronteras találta fel, és egy híres spanyol torreádorra utal a trükk neve.
Stripper - Striptíztáncos
Lemész hídba, vagyis megcsinálsz egy Cordovát, majd az egyik lábad eloretolod. A kecsesség elérése érdekében az eloretolt lábad feltétlenül tartsd kinyújtva, a fejed pedig dönts hátra.
Cliffhanger - A kormányon függve
Stallone sem csinálta látványosabban a Függo játszmában. A Cliffhanger a kormányon kapaszkodva, függolegesen bemutatott három trükk egyike. A fo különbség e között és a Tsunami és a Halál csókja között, hogy a Cliffhangernél a lábaiddal kapaszkodsz a motorba, nem a kezeiddel. Az egyensúly miatt a kezeid tartsd vízszintesen, másképp úgysem nagyon tudod majd.
Tsunami - Tsunami
Tulajdonképpen nem olyan bonyolult. Fogd meg alulról a kormányt és lökd fel magad kézenállásba és pár másodpercig tartsd ki szépen függolegesen. Ennek ellenére ezt tényleg ne próbáld ki otthon, mert úgy odacsapódsz a földhöz, mint szökoárkor a vitorlás a parthoz.
Kiss of Death - Halál csókja
A motort eloször próbáld minél függolegesebb helyzetbe hozni, majd a lábaddal lökd el magad az ülésrol, és emeld a lábaidat a fejed felé. Ha elég ügyes vagy, te függolegesen fejjel lefelé fogsz repülni, míg a motorod alattad szintén függoleges marad, orral felfelé. Ha elég eros karizmaid vannak, akár magadhoz is húzhatod, és megcsókolhatod a kormányt. Bár inkább mégse!
Dead Body - Holt test
A Holt test átmenet a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Legközelebbi rokona a Lécugrás, csak itt nem elég, ha a lábaid átteszed a kezeid között a kormány felett, hanem elore is kell nyújtanod, vagyis itt megfeszíted a karjaidat.
A Holt test nagyon hasonlít a Koporsó nevu trükkre, errol azonban már legközelebb mesélünk nektek.
Lássuk hol is tartottunk. A Freestyle motocrossban a trükköket (természetesen) "repülés" közben, a levegoben hajtják végre. Ezeket a trükköket több csoportra oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Arra érdemes figyelni, hogy a motoros hol kapaszkodik a motorba, már ha egyáltalán hozzáér. A kormányt fogja-e, vagy az ülést. Emellett azt érdemes nézni, hogy a géphez képest milyen helyzetet vesz fel: rajta fekszik, mellette "áll", vagy esetleg felette, kézenállásban. A trükkök között néha kicsik a különbségek, listánk ezek között segít eligazodni.
Az elso részben azokat a trükköket mutattuk be, ahol a kapaszkodási pont a kormány. A motoros vagy a kormányon tartja a kezeit, és köztük nyújtja át a lábait, vagy a kormányon áll kézen.
A második részben két új csoportot mutatunk be. Eloször azokat a mozdulatokat, ahol a motoros helyzete szinte vízszintes a motoron, majd azokat, ahol kézenáll, de most nem a kormányon tartja a kezét, hanem az ülésen. Jó szórakozást hozzájuk!
Dead Body - Holt test
Az elso részt a Holt test nevu gyakorlatnál hagytuk abba. Ez átmenetet képez a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Tedd át a lábaid a kezeid között a kormány felett, majd nyújtsd ki oket, ehhez pedig feszítsd meg a karjaidat.
Coffin - Koporsó
A koporsó könnyen összetévesztheto a Holt testtel, és nem csak a nevük miatt. A fo különbség az, hogy míg a Holt testnél a motoros és a tank között rés van, addig a Koporsónál már a motoron fekszik a versenyzo. Egy Koporsó akkor ér magas pontszámot, ha a fejed hátrahajtod, a lábad pedig elorenyújtod.
Lazy Boy - Laza fiú
A Koporsótól már csak egy lépés a Laza fiú. A feladat mindössze annyi, hogy el kell engedni a kormányt, és hátra kell nyújtani a kezed, mintha a kispárnát igazítanád meg a fejed alatt. A mutatvány közben a lábaid a kormány alatt vannak, így tartod meg a motort. Csak lazán!
Kézenállás az ülésen
A "pihenteto", fekvo mozdulatok után jöjjenek azok a trükkök, ahol kézen kell állni, de most nem a kormányon, hanem az ülésen tartva a kezeidet. Több ilyen trükk is van, a megkülönböztetéshez érdemes a lábak állását, és a kezek helyét figyelni.
Helicopter - Helikopter
Az ülésen kézenálló trükkök egyik fo típusa. Nevét onnan kapta, hogy a lábak nem egymás mellett, nyújtva vannak, mint a "normál" kézenállásnál, hanem egymást keresztezik egy X-ben. Az igazi helikopternél az egyik kéz az ülést fogja, a másik a kormányt. A fotón (jobbra) is jól látszik, hogy a tökéletesen végrehajtott helikopternél a motoros úgy néz ki, mintha egy helikopter propellere lenne.
A Helikopter úgy is végrehajtható, ha mind a két kéz az ülésen (ez a Double Grab Helicopter) vagy mindketto a kormányon van.
A másik fo, ülésen végrehajtott kézenálló trükk a Heart Attack . Nem elírás, nem "heart attack", vagyis nem szívrohamról nevezték el. Nem sikerült még jó magyar nevet találnunk neki, akinek van ötlete, írja meg nekünk. A Hart Attack fo ismertetojele, hogy a Helikopterrel ellentétben itt mindkét láb kinyújtva van.
Look Back Hart Attack
Több verziója is ismert, kezdjük a Look Back Heart Attackkel. Ahogy neve is mutatja, ez "Visszanézos" fajta, vagyis a motoros kézenállás közben nem elore, a kormány felé néz, hanem a motor mögé. A Look Back Hart Attack nagyon hasonlít az elso részben ismertetett Halál Csókjára , ott azonban mindkét kéz a kormányon van, itt pedig egyik az ülésen, másik a kormányon.
Double Grab Heart Attack
Kézenállás, a fej elore néz, mindkét kéz az ülésen - ez a Double Grab Heart Attack. Nagyon fontos ismertetoje, hogy a motoros a pálya talajához képest függolegesen áll. (A nézoket érdemesebb figyelni, a motor helyzete nem annyira mérvadó.) Ha nem függolegesen áll a motoros, hanem vízszíntesen, de ugyanígy tartja a kezeit, és a feje is elorenéz, az a Superman , de arról majd a 3. részben írunk részletesen.
Double Grab Lookback
Kézenállás, mindkét kéz az ülésen, a fej viszont nem elore, hanem hátra néz. Ez az egyetlen különbség a Double Grab Hart Attack és a Double Grab Lookback között.
One-handed Hart Attack
Az Egykezes Hart Attack a Kétkezes (Double Grab) továbbfejlesztése. Kézenállás, fej elorenéz, mindkét kéz az ülésen, majd az egyik kezet el kell engedni, és kész is a One-handed Hart Attack.
Ahogy azt már a 2. rész végén jeleztük, most azok a mozdulatok jönnek, ahol a motoros a gépe felett "fekszik", vagyis vízszintesen repül a gép felett, néha kicsit féloldalasan, miközben kezét vagy a kormányon, vagy az ülésen tartja, néha pedig a levegoben. Elore szólunk, hogy talán ezek a gyakorlatok a legkönnyebben összetéveszhetoek.
Superman
Christopher Reeve mutatta be eloször, hogyan kell Supermanként repülni, legutóbb pedig Keanu Reeves újította fel a mozdulatot a Matrixban. A Freestyle motorosok is hasonlóképpen repülnek, csak alattuk van egy motor is, amit a kezükkel tartanak irányban. Tehát a Superman motorral trükk leírása: motoros vízszintes helyzetben, a motor felett repül, lábai nyújtva vannak, kezeivel pedig a kormányt fogja.
Ha közben elforgatnod a kormányt, azt Whipped Superman nek hívják. Ugyanúgy nyújtott testtel, nyújtott lábakkal repülsz vízszintesen a motor fellett, csak nem a motor testével párhuzamosan, hanem 40-50 fokos szögben.
Seatgrab - ülésfogás
A gyakorlat úgy is végrehajtható, ha nem a kormányt, hanem az ülést fogod a kezeiddel, ennek hivatalos neve Superman Seatgrab , vagyis Superman ülésfogás. Figyelj arra, hogy a lábaid kinyújtva tartsd, mert ha kicsit behajlítod, (lásd a fotón balra,) máris "csak" sima Seatgrabnek és nem Superman Seatgrabnek számít.
Az Ülésfogásnak is persze számos variációja létezik. Foghatod csak egy kézzel, ez a One-handed Seatgrab .
Rock Solid - Betonbiztos
Sot, el is engedheted mindkét kezed. Ez rendkív&
EZT MEGTUDNÁ VALAKI MONDANI MELYIK OLDALON VAN MERT TUDOM HOGY LÁTTAM VALAHOL,CSAK NEMJUT ESZEMBE A CIM
jó hely
én csak annyit tudok, hogy azért van szükség rá, mert télen ugye alacsonyabb a külső légkör hőmérséklete, de nem is ez a lényeg, hanem h. hidegben pedig köztudottan nagyobb a sűrűsége a levegőnek, ez által ugye több molekulát tartalmaz... (nem hiába éjszaka próbálgatnak sebesség rekordokat döntögetni, jobb feltöltés érhető el)
lényeg, hogy több oxigénmolekula jut be az égésterébe (miután az természetesen elkeveredett a benzinnel) mivel a benzin mennyisége magától nem fog változni, fúvóka cserével meg lehet előzni a keverék elszegényedését...
itt jön be a képbe az, hogy milyen tipusú a karbid, milyen alapbeállítással rendelkezik, (vagy milyen fúvókákat használsz) illetve ,hogy mit ajánl a gyár különböző földrajzi fekvésű területekre... ha nincs service manual-od, vagy nem akarsz rá hagyatkozni, akkor pedig tapasztalati úton érdemes elindulni, biztos van pár kolléga akinek hasonló gépe van mint a tiéd...
pontos beállításokról nekem most nincs infom. viszont mondtam valami okosat (vagyis annak hangzót) (:
Valaki tudna vmi okosat mondani erről a téli motorozás, nagyobb fúvóka dologról?
Nem nagyon tudtam a sufniban fagyott ujjal szerelni, holnap befűtök, és repül bele a blokk, rá a karbi, stb. Haladok, ahogy sikerül.
talán holnap ránézek!
és
http://www.extrem.hu/cikk/extr...
Angolok, belgák, svédek voltak az első crossmotorosok és Namúrban (Belgium) rendezték meg az első hivatalos motocross versenyt, ahol a mai napig rendeznek versenyeket. Eleinte csak természetes akadályok voltak a pályán és nem jelölték ki pontosan a pálya nyomvonalát, csupán egymástól bizonyos távolságra elhelyezett kapuk között kellett áthaladniuk, mint a sielők a szlalompályán. A nagy ötszázas négyütemű, a terepet is jól biró utcai motorok közül kerültek ki az első crossmotorok, mint a BSA, AJS, Velocette és a többiek. Kisebb hengerürtartalmú gépeket ekkor még nem használtak, mivel a nehéz terephez erejük nem volt elégséges. A motocross nem fejlődhetett volna, ha a technika nem indul rohamos fejlődésnek. A nagy áttörést a kétütemű motorok megjelenése hozta. Ezek a gépek a négyüteműeknél jóval könnyebb és erősebb motorok voltak, és hamarosan a határ a csillagos ég lett. Már évekkel ezelőtt eljutottunk oda, hogy ugyan tehetnénk még néhány lóerőt a motorokba, de minek ha nincs ember aki meg tudja ülni. Ma egy 125-ös kétütemű crossmotor 86kg súlyú és 40 lóerőt teljesit széria kivitelben, ami bármilyen nehéz terep leküzdésére alkalmassá teszi. A fejlődés útja ma már a környezetbarát és energiatakarékos üzemmód, és nem utolsó sorban a könnyebb kezelhetőség. Az egykor létjogosultságát vesztett négyüteműek két három éve ismét megjelentek, mivel súlyukat sikerült lefaragni a kétüteműek közelébe, ami hatalmas tachnikai előrelépést jelent. Ezek a motorok már fele annyi benzint fogyasztanak mint a kétüteműek és nem eregetnek füstfelhőket. Injektoros a befecskendezésük és megjelentek az öninditók a versenykiviteleken is. 2004-től a motorgyárak a szigorú környezetvédelmi előirások miatt beszüntetik a kétütemű motorok gyártását, 2006-tól pedig a versenypályákról is kitiltják őket. Tehát a kis kategória a 250-es négyütemű lesz (96 kg, 41LE), a nagy kategória pedig a négyütemű 450-estől (102kg, 56LE) ?től akár a Husaberg 650-es (103kg, 67LE) Herkulesig mozoghat. A crossmotorok lelke a rugózás, amely 350-370mm rugóutat tesz lehetővé. A teleszkópok progressziv működésűek, ami annyit jelent, hogy minél nagyobb erő nyomja össze a rugót, úgy az annál erösebben dolgozik vissza. A lengéscsillapitókat mindkét irányban, nyomó és húzó fokozatban is lehet szabályozni. A kerék elöl 21, hátul 19 colos. A gumik laposak (?peresek?) aminek az az előnye hogy defekt esetén az alacsony oldalfalú gumival még be lehet fejezni a versenyt csökkentett sebességgel.
Napjainkban a motocross sport extrém irányvonalon is fejlődik. A stadioncross majdnem két évtizede, a free-stile néhány éve rohamosan fejlődik. Ebben a stilusban a ?legmenőbb? Magyarországon Németh Kornél, aki szabadtéri crossban is remekel, az osztrák KTM gyári VB csapat versenyzőjeként. Reméljük hogy hamarosan magyar versenyző is beverekszi magát a világ élvonalába! A technikai sportok anyagi vonzatát ismerve nem lesz könnyű.
(Ugyan ez, csak kissé kifejtettebben)
Alig tették le a motorizáció alapjait a XIX. századvég nagy feltalálói és kerültek piacra a kétkereku motoros járgányok elso példányai, a játékos ember már is versenyezni akart vele. Még ebben a században megrendezték a világ elso motorkerékpár versenyét és mind össze két évvel késobb Magyarországon is felbogtek a versenymotorok. Egy csodálatos új sportág indult el világhódító útjára.
Ennek a modern technikai sportnak egyik késobb kialakult, fiatal szakága a motocross és annak ellenére, hogy fiatal, eredete mégis a legendák homályába vész. Mi azonban azt a verziót fogadjuk el, miszerint a kezdeteket az jelentette, hogy a háború elotti idokben az unatkozó angol katonák a laktanyákban motorokkal bravúroskodtak,minden féle akadályokon átmotoroztak, kipróbálva gödröket, dombokat, mitöbb még a lépcsoházat is. A kituno szórakozást még izgalmasabbá tette a versengés és némi szabályalkotás után már kész is volt az új sportág: a motocross.A szigetországban hamarosan kialakult a versenyrendszere, mely eltejedt Európában, majd az egész világon.
1947-ben kiírásra kerül a Motocross des Nations, tíz évvel késobb az egyéni világbajnokság a fél litereseknél, 1962-ben a 250, ill. 75-ben, a 125-ös géposztályban is. A motocross szabályai a kezdetek óta alig változtak.A pálya hossza általában 1500-2500 m. hosszú, min. 6 m. széles, teljesen zárt, önmagába visszatéro, természetes és mesterséges akadályokkal kiépített körpálya. Fontos eleme a rajtegyenes,mely min.85, max.125 m hosszú, beépített, 40 versenyzo egysorból történo indítására alkalmas rajtgéppel. A közönségsiker nagyban függ a pálya területének jó kiválasztásától, a nyomvonal kijelölésétol, mert jó esetben a látványos, izgalmas küzdelmek az egész pályán jó láthatóak. A szabályoknak megfeleloen a pálya vezetésének, akadályok,fordulók kialakításának a versenyzok biztonsága érdekében olyannak kell lennie,hogy az átlagsebesség az 55 km/ órát ne haladja meg. Két akadály (ugrató) között min. 30 m. távolságnak kell lenni, a cél elotti szakaszon már akadály nem lehet. Az a versenyzo, aki a futam közben elhagyja, vagy levágja a pályát, kiesett a versenybol. Ugyan ez vonatkozik arra is, aki szándékosan akadályozza, feltartja versenyzotársait. Az elsoként célba érkezo versenyzo a futam gyoztese, az ot követok befutási sorrendjük szerint a helyezettek és ennek megfelelo helyezési pontot kapnak. A versenyek két futamosak és a helyezési pontok összesítése alapján hirdetnek versenyeredményt. Világszerte igen sok kategóriában bonyolítják le ezt a versenyágat (50, 65, 85, 125, 250, és 500 ) valamennyit csak szólóban, de világbajnokságot csak 125, 250 és 500- ban, ill. oldalkocsis géposztályban.
Miután a motocross -amellett hogy a bátorság és ügyesség sportja- igen veszélyes is. Gyakoriak a bukások, balesetek, ezért számos eloírás szabályozza a versenymotor felszerelését, a versenyzo öltözékét. A motor sárvédoinek hossza, a lábtartó szerkezeti kivitele, a kuplung és fékkar kialakítása, a rajtszámtábla elhelyezése ugyanúgy szabályozott, mint a csizma, speciális nadrág és mez, bukósisak, szemüveg és kesztyu viselése.
A versenyzo a verseny során nem részesülhet idegen segítségbe, szerelojének, stábjának közremuködését csak az erre kijelölt pálya melletti külso depóban veheti igénybe. Magyarországon a bajnokságokban és díjversenyeken az 50, 65, 85,125, 250 ccm.- es gépek vesznek részt. ( a 250 ccm. géposztály un. open, itt indulnak megkülönböztetés nélkül az ennél nagyobb hengerürtartamú gépek is.) A hazai versenyrendszerben bárki részt vehet,aki MAMS ( Magyar Motorsport Szövetség ) versenyzoi licencével rendelkezik. A versenyrendszer három lépcsoben zajlik, az élsport, utánpótlás sport és tömegsport szintjén. A II. osztályú bajnokság legjobbjainak kötelezo a felkerülés az élcsoportba, a III.osztály számára nincs ilyen eloírás. A gyerek kategóriákban már akár 5 éves kortól, a felnott géposztályokban 125 ?ben 14, a 250 ccm.-ben 15 éves kortól lehet indulni. Sportorvosi alkalmasság és szüloi hozzájárulás természetesen szükséges.
Hazánkban, napjainkban a motocross népszerusége a legszebb idoket idézi, 60 szakosztályban 420 licences versenyzo uzi ezt a szép és igen költséges sportot. De igen hosszú és olykor válságos idoszakokat is át kellett ehhez a sportágnak vészelni. A magyarországi motocross kezdetét az egyes források más-más évszámhoz kötik. Kökényesi könyvében Sztankovics Sándor szakérto táblázata 58-ban hozza az elso motocross bajnoki eredményeket, Rózsa György neves sportújságíró 1964-ben kiadott könyvében viszont 1957-es év motocross bajnokságának eredményeit ismerteti. Figyelmet érdemel azonban az az adat is, hogy 1955- ben terepgyorsasági versennyel bovült a magyar motorsport és ki is írták a négy fordulós bajnokságot, melynek lebonyolítása lényegében megegyezett az akkor már Európa- szerte ismert motocrossal. A szakág gyors fejlodését jellemzi, hogy cross versenyzoink már 1958-ban külföldön is rajthoz álltak. Az erosen Budapest bázisú motorsport vidéken is fejlodésnek indult, hiszen a motocross muvelésére viszonylag könnyen lehetett pályát építeni. Már 1960-ban megtört a fovárosi hegemónia, hiszen Máté és Harangvölgyi mellett a vidék is bajnoki címeket szerzett a szabolcsi Nemes és a vásárhelyi Técsy Sándor személyében. Felejthetetlen nagy versenyzok tették népszeruvé a motocrosst a nézok, sportrajongók tízezrei számára, de az évtized elso felének izgalmas párhar- cát a sokszoros bajnok Máté Sándor és a trónkövetelo Técsy összecsapásai jelentették. Király kategóriában 1965- ben megtört a jég, melyrol a 66-ban kiadott "MHS Bajnokok" címu könyv így ír: Az év nagy eredménye a hódmezovásárhelyi Técsy Sándor nevéhez fuzodik,aki megtörte az 1958 óta veretlen bajnok Máté Sándor (Újpesti Dózsa) gyozelmi sorozatát. Ezzel együtt mi sem bizonyitja jobban Máté sportemberi nagyságát mint az, hogy a következo két évben képes volt visszaszerezni az elvesztett koronát. De már Técsy mögött is felnott az új közönség kedvenc, az év 250-es bajnoka, az ajkai Simon Ferenc. A hihetetlen fizikummal és akaraterovel megáldott fiút az elsok között jelölték a crossvilágbajnokságra. A lengyelországi bemutatkozáson nem volt szerencséje géphiba miatt, Moszkvában rendezett VB. futamon 18.helyezett, a németországi Apoldában 17. lett és a Klagenfurtban tartott VB. futamban a 12. helyen fejezte be 1965-ben világbajnoki szereplését.
A következo évtized Simon és Mohácsi Jeno meghatározó szerepével folytatódott, majd jelentkeztek a késobbi bajnokok, egy- egy kivételes tehetség,mint pl. Kiss László, Czuni László, Nátó János, Závodni István.1976-ra azonban a sportág átélte elso nagy válságát, megszünt az addig biztonságot nyújtó támogatási sruktúra,neves klubok szuntek meg és sok helyen szélnek eresztették a versenyzoket. A 70-es évek végére azonban feltunnek azok az új tehetségek,akik a következo évtized meghatározó szereploi lesznek, Németh Kornél, Borka János,Halász László, Gyurászik és a többiek. A sportág kiheverte a nehézségeket, cégek és vállalatok álltak a sportklubok mögé, jelentos támogatásokat biztosítva. A szakágnak elso alkalommal áll az élére igazán hozzáérto sportember,az 77 és 78- évi 500-as motocross bajnok Kökényesi György személyében,aki nagy lendülettel építi a versenyrendszert és a válogatott csapatot. Szerencsés körülmény, hogy erre az idoszakra esett egy jelentos interkontinentális versenysorozat megerosödése, a BBK, az un.Béke és Barátság Motocross Kupa,mely 7 ország részvételével bónyolódott. A számos világbajnokságot nyert CZ crossmotorok jelentos szerepet biztosítottak a keleti tömb versenyzoinek a VB.- ken és sorozatban nyerték is a versenyeket. A VB. menok csúcsformában tartásához és egy eros második vonal kialakításához szükség volt egy olyan versenysorozatra, mely felért egy VB-találkozó szintjével. A háromszoros világbajnok Mojszejev ugyanúgy rajthoz állt itt, mint a bronzérmes Rangelov, ill. Khudjakov, vagy Kuntz. Volt tehát lehetoség a nemzetközi szintu felzárkózásra. Ehhez még hozzá vehetjük, hogy erre az idoszakra esett a két legjobb magyar crossozó csúcsteljesítménye. Németh Kornél és Gyurászik László képes volt arra, hogy méltó ellenfelei legyenek a nemzetközi élvonal elején motorozó csehszlovák és szovjet versenyzoknek. Idoközben kialakult a legfiatalabb korosztályból egy tehetséges utánpótlás gárda és 1982-ben kiírásra kerülhetett a 125-ös géposztály bajnoksága is.
Beköszöntött a magyar motocross sport egyik legsikeresebb korszaka. Az 1982-es BBK sorozaton Gyurászik megnyerte a német és szovjet, Németh Kornél a romániai versenyt. Késobbi VB. szereplésüket ugyan nem kísérte különösebb szerencse, de a 84-es BBK.-ra keményen felkészült a csapat és Lengyelországban fölényes kettos gyozelmet arattak, majd további futamgyozelmekkel, nehéz küzdelmek árán megnyeri a magyar gárda a 84- évi csapatversenyt és Németh Kornél diadalmaskodik egyéniben is. Sajnos, nemsokkal ezt követoen a két kivételes crossbajnok visszavonul. Közben a 125-ös géposztályban az évek során egy csendes kitartó versenyzo gyujti a bajnoki babérokat, a vásárhelyi Horváth Pál, összesen hetet.
Az évtized végén ismét két meghatározó, kivételes tehetség tartja lázban a szurkolókat, Kamrás Károly és Balogi Zoltán. Mellettük feltunt újabb tehetséges gárda ellenére sajnos ismét mélypont következik a szakág történetében. Belso vitáktól, marakodásoktól hangosak a depók, soha nem tapasztalt gyulölködés osztja meg a versenyzoket, szakvezetoket. A sajtó csak a szakág botrányairól ír és végül a 90- es évek elején bekövetkezik a szakadás. A távozó kemény mag az MMSz keretein belül alakit szakágat és beindítja az ún. amator versenyrendszert. Az idoközben történt politikai rendszerváltás csak súlyosbítja a sport helyzetét, már azok a cégek is megszunnek, akik eddig némi hátteret jelenthettek a kluboknak. Így nem maradt más lehetoség, minthogy a versenyzok maguk, ill. családjuk vállalja fel a versenyzés anyagi terheit. Mégis, furcsa módon egy néhány kivételes motocross ünnepnek örvendhet a hazai motorsport kedvelo publikum; a kaposvári Surján RT. jóvoltából zsinórban négy világbajnoki futamra is sor kerül Cserénfán. Ennek ellenére a szakágban a romló folyamat nem áll meg, egyre több versenyzo követi a távozókat, a MAMS-ban vészesen lecsökken a bajnoki és díjversenyek száma. A konfliktus az egykor sikeres szakágvezeto körül csúcsosodik ki, aki 1995 oszén lemond. A szakág romokban hever, eladósodva, mindössze 17 klubbal és alig 50 licences versenyzovel vág neki az 96-os szezonnak. Új szakágvezetonek Czuczi Gyozot választják meg, aki 1960-tól maga is crossozott néhány évig, majd késobb a Szakági Bizottságban ténykedett és valamennyi hazai EB. és VB. futam technikai igazgatója volt. Az adósság állomány felszámolásával, stabil versenyrendszer kiépítésével és az utánpótlás bázis létrehozásával kezdi el a munkát és létre jön az, ami akkor a legfontosabb dolognak tunt: a szakágbelso békéje.
Ha lassan is, de a fejlodés megindult, egyre több klub vállalkozott versenyrendezésre, rendben folyt a bajnokság. De ebben az idoben még egy veszteség érte a szakágat, itthon megszunt az új és a világban oly népszeru versenyforma, a supercross. Közben az élsportban ismét sikeres neveket ismerhetett meg a cross kedvelo közönség, többek között Grillmayer Gábor, Tóth Ádám, Soóky László, Iváfi Kornél, Hujber Péter mellett felragyogott egy új csillag: ifj. Németh Kornél neve. Ma élversenyzoink már szinte minden jelentos kontinentális versenyen rajthoz állnak, EB.-n, Európa Kupán és nincs olyan év, hogy a magyar csapat ne állna ott a Motocross des National rajtjánál. Németh Kornél pedig sikeresen járja kivételes útját, megszerezte hazánk számára az elso motocross EB. érmet és VB. pontokat. Az utánpótlásra fordított figyelem is meghozta elso eredményeit, az alig 10 fot számláló gárda néhány év alatt több mint 80 fore emelkedett és kiváló szakemberek, edzok tevékenysége igazán kivételes tehetségeket hozott felszínre. Soha sem szünetelt az a törekvés, hogy a motocross sport megosztottsága megszunjön, és újra együtt meneteljen a gárda. Sok sikertelen egyeztetés, tágyalás után, évek multán mégis eljött az ido, amikor a motocrossozók nagy családja egymásra talált. 2000.ápr. 30. -án létre jött az a verseny Kőszárhegyen, amely az egyesülést jelentette és az óta is békében, és zavartalanul muködik az amator gárda versenyrendszere, a III.osztályú bajnokság. Ma már 60 egyesület, 24 versenypálya, több mint 400 aktív versenyzo bizonyítja a szakág életképességét és ad hitet ahhoz, hogy eredményes jövo, számtalan jelentos siker elott áll a magyar moto-cross sport... FREESTYLE-MOTOCROSS(Azaz a szabadstílusú Motocross)
Freestyle MotoCross - Trükklista
Kevés látványosabb extrémsport létezik, mint a Freestyle Motocross. A versenyzok évrol-évre egyre nehezebb trükkökkel állnak elo, sokszor szinte figyelmen kívül hagyva a gravitációt. Általában az a versenyzo, aki eloször hajtja végre az adott gyakorlatot, nevet is ad trükkjének. A másik variáció pedig az, hogy róla nevezik el, de ez a ritkább.
Sajnos a világelit trükkjeit nem eléggé ismeri a nagyközönség. Szinte rémálom például az Eurosport YOZ musorának motocross összefoglalóit nézni, ahol a kommentátor nagyokat hallgat, mert fogalma sincs, hogy melyik trükknek mi a neve. Ezért is döntöttünk úgy, hogy hiánypótlóként összeállítunk egy trükklistát. Nem akartuk miniatur képekkel illusztrálni a cikket, hisz akkor pont a lényeg nem látszana, ezért négyrészes sorozatban mutatjuk be egymás után a trükköket, hogy mindegyiknek elég tér jusson. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ezekhez a gyakorlatokhoz óriási gyakorlat és tapasztalat szükséges. Ne próbáld ki otthon!
A trükköket több fajtára oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Sorozatunk elso részében azokat a trükköket mutatjuk meg, ahol a kapaszkodási pont a kormány . Ilyenkor a motoros az elso kerék vagy a kormány felett mozog, és tartja ki a mozdulatot. Néhány trükk igen hasonlít egymásra, egymásból alakultak ki, ezért igyekeztünk olyan fotókat választani, ahol jól felismerheto a mozdulat lényege. A fotókat az X Games fotóalbumából válogattuk ki, így a sportág legjobbjai mutatják be nektek ezeket.
Barhop - Lécugrás
A két kezed a kormányon, a lábaidat pedig áttolod a kezeid között, a kormány felett, így a motor tulajdonképpen alád/mögéd kerül. (Valahogy így ugrik át Jackie Chan két létrafok között.)
Starfish - Tengeri csillag
Ez a trükk a Lécugrás rokona, csak itt a lábad fel kell húznod egészen az orrodig. Könnyítésül a feneked az elso sárhányóra teheted. A Lécugráshoz képest a motor függolegesebb helyzetben van alattad.
Shaolin - Shaolin
A Shaolin a fenti két trükk rokona, annyi különbséggel, hogy itt miután áttetted a lábad a kezeid között, nem összezárva, hanem szétnyitva tartod oket. Hasonló módszerrel edzik a hölgyek belso combizmait a fitness termekben, csak azt tárogatásnak hívja a köznyelv.
Cordova - El Cordobčs, Cordova vagy Híd
Mintha a Lécugrást indítanád, csak nem teszed át a lábad a kezeid között, hanem megtámasztod a tankon, és a medencédet nyomod felfelé. A mozdulat hasonlít ahhoz, amit általános iskolában tornaórán próbálnak a lurkókba verni, HÍD néven. Némi hajlékonyság is szükségeltetik a Cordova végrehajtásához.
Állítólag Edgar Torronteras találta fel, és egy híres spanyol torreádorra utal a trükk neve.
Stripper - Striptíztáncos
Lemész hídba, vagyis megcsinálsz egy Cordovát, majd az egyik lábad eloretolod. A kecsesség elérése érdekében az eloretolt lábad feltétlenül tartsd kinyújtva, a fejed pedig dönts hátra.
Cliffhanger - A kormányon függve
Stallone sem csinálta látványosabban a Függo játszmában. A Cliffhanger a kormányon kapaszkodva, függolegesen bemutatott három trükk egyike. A fo különbség e között és a Tsunami és a Halál csókja között, hogy a Cliffhangernél a lábaiddal kapaszkodsz a motorba, nem a kezeiddel. Az egyensúly miatt a kezeid tartsd vízszintesen, másképp úgysem nagyon tudod majd.
Tsunami - Tsunami
Tulajdonképpen nem olyan bonyolult. Fogd meg alulról a kormányt és lökd fel magad kézenállásba és pár másodpercig tartsd ki szépen függolegesen. Ennek ellenére ezt tényleg ne próbáld ki otthon, mert úgy odacsapódsz a földhöz, mint szökoárkor a vitorlás a parthoz.
Kiss of Death - Halál csókja
A motort eloször próbáld minél függolegesebb helyzetbe hozni, majd a lábaddal lökd el magad az ülésrol, és emeld a lábaidat a fejed felé. Ha elég ügyes vagy, te függolegesen fejjel lefelé fogsz repülni, míg a motorod alattad szintén függoleges marad, orral felfelé. Ha elég eros karizmaid vannak, akár magadhoz is húzhatod, és megcsókolhatod a kormányt. Bár inkább mégse!
Dead Body - Holt test
A Holt test átmenet a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Legközelebbi rokona a Lécugrás, csak itt nem elég, ha a lábaid átteszed a kezeid között a kormány felett, hanem elore is kell nyújtanod, vagyis itt megfeszíted a karjaidat.
A Holt test nagyon hasonlít a Koporsó nevu trükkre, errol azonban már legközelebb mesélünk nektek.
Lássuk hol is tartottunk. A Freestyle motocrossban a trükköket (természetesen) "repülés" közben, a levegoben hajtják végre. Ezeket a trükköket több csoportra oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Arra érdemes figyelni, hogy a motoros hol kapaszkodik a motorba, már ha egyáltalán hozzáér. A kormányt fogja-e, vagy az ülést. Emellett azt érdemes nézni, hogy a géphez képest milyen helyzetet vesz fel: rajta fekszik, mellette "áll", vagy esetleg felette, kézenállásban. A trükkök között néha kicsik a különbségek, listánk ezek között segít eligazodni.
Az elso részben azokat a trükköket mutattuk be, ahol a kapaszkodási pont a kormány. A motoros vagy a kormányon tartja a kezeit, és köztük nyújtja át a lábait, vagy a kormányon áll kézen.
A második részben két új csoportot mutatunk be. Eloször azokat a mozdulatokat, ahol a motoros helyzete szinte vízszintes a motoron, majd azokat, ahol kézenáll, de most nem a kormányon tartja a kezét, hanem az ülésen. Jó szórakozást hozzájuk!
Dead Body - Holt test
Az elso részt a Holt test nevu gyakorlatnál hagytuk abba. Ez átmenetet képez a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Tedd át a lábaid a kezeid között a kormány felett, majd nyújtsd ki oket, ehhez pedig feszítsd meg a karjaidat.
Coffin - Koporsó
A koporsó könnyen összetévesztheto a Holt testtel, és nem csak a nevük miatt. A fo különbség az, hogy míg a Holt testnél a motoros és a tank között rés van, addig a Koporsónál már a motoron fekszik a versenyzo. Egy Koporsó akkor ér magas pontszámot, ha a fejed hátrahajtod, a lábad pedig elorenyújtod.
Lazy Boy - Laza fiú
A Koporsótól már csak egy lépés a Laza fiú. A feladat mindössze annyi, hogy el kell engedni a kormányt, és hátra kell nyújtani a kezed, mintha a kispárnát igazítanád meg a fejed alatt. A mutatvány közben a lábaid a kormány alatt vannak, így tartod meg a motort. Csak lazán!
Kézenállás az ülésen
A "pihenteto", fekvo mozdulatok után jöjjenek azok a trükkök, ahol kézen kell állni, de most nem a kormányon, hanem az ülésen tartva a kezeidet. Több ilyen trükk is van, a megkülönböztetéshez érdemes a lábak állását, és a kezek helyét figyelni.
Helicopter - Helikopter
Az ülésen kézenálló trükkök egyik fo típusa. Nevét onnan kapta, hogy a lábak nem egymás mellett, nyújtva vannak, mint a "normál" kézenállásnál, hanem egymást keresztezik egy X-ben. Az igazi helikopternél az egyik kéz az ülést fogja, a másik a kormányt. A fotón (jobbra) is jól látszik, hogy a tökéletesen végrehajtott helikopternél a motoros úgy néz ki, mintha egy helikopter propellere lenne.
A Helikopter úgy is végrehajtható, ha mind a két kéz az ülésen (ez a Double Grab Helicopter) vagy mindketto a kormányon van.
A másik fo, ülésen végrehajtott kézenálló trükk a Heart Attack . Nem elírás, nem "heart attack", vagyis nem szívrohamról nevezték el. Nem sikerült még jó magyar nevet találnunk neki, akinek van ötlete, írja meg nekünk. A Hart Attack fo ismertetojele, hogy a Helikopterrel ellentétben itt mindkét láb kinyújtva van.
Look Back Hart Attack
Több verziója is ismert, kezdjük a Look Back Heart Attackkel. Ahogy neve is mutatja, ez "Visszanézos" fajta, vagyis a motoros kézenállás közben nem elore, a kormány felé néz, hanem a motor mögé. A Look Back Hart Attack nagyon hasonlít az elso részben ismertetett Halál Csókjára , ott azonban mindkét kéz a kormányon van, itt pedig egyik az ülésen, másik a kormányon.
Double Grab Heart Attack
Kézenállás, a fej elore néz, mindkét kéz az ülésen - ez a Double Grab Heart Attack. Nagyon fontos ismertetoje, hogy a motoros a pálya talajához képest függolegesen áll. (A nézoket érdemesebb figyelni, a motor helyzete nem annyira mérvadó.) Ha nem függolegesen áll a motoros, hanem vízszíntesen, de ugyanígy tartja a kezeit, és a feje is elorenéz, az a Superman , de arról majd a 3. részben írunk részletesen.
Double Grab Lookback
Kézenállás, mindkét kéz az ülésen, a fej viszont nem elore, hanem hátra néz. Ez az egyetlen különbség a Double Grab Hart Attack és a Double Grab Lookback között.
One-handed Hart Attack
Az Egykezes Hart Attack a Kétkezes (Double Grab) továbbfejlesztése. Kézenállás, fej elorenéz, mindkét kéz az ülésen, majd az egyik kezet el kell engedni, és kész is a One-handed Hart Attack.
Ahogy azt már a 2. rész végén jeleztük, most azok a mozdulatok jönnek, ahol a motoros a gépe felett "fekszik", vagyis vízszintesen repül a gép felett, néha kicsit féloldalasan, miközben kezét vagy a kormányon, vagy az ülésen tartja, néha pedig a levegoben. Elore szólunk, hogy talán ezek a gyakorlatok a legkönnyebben összetéveszhetoek.
Superman
Christopher Reeve mutatta be eloször, hogyan kell Supermanként repülni, legutóbb pedig Keanu Reeves újította fel a mozdulatot a Matrixban. A Freestyle motorosok is hasonlóképpen repülnek, csak alattuk van egy motor is, amit a kezükkel tartanak irányban. Tehát a Superman motorral trükk leírása: motoros vízszintes helyzetben, a motor felett repül, lábai nyújtva vannak, kezeivel pedig a kormányt fogja.
Ha közben elforgatnod a kormányt, azt Whipped Superman nek hívják. Ugyanúgy nyújtott testtel, nyújtott lábakkal repülsz vízszintesen a motor fellett, csak nem a motor testével párhuzamosan, hanem 40-50 fokos szögben.
Seatgrab - ülésfogás
A gyakorlat úgy is végrehajtható, ha nem a kormányt, hanem az ülést fogod a kezeiddel, ennek hivatalos neve Superman Seatgrab , vagyis Superman ülésfogás. Figyelj arra, hogy a lábaid kinyújtva tartsd, mert ha kicsit behajlítod, (lásd a fotón balra,) máris "csak" sima Seatgrabnek és nem Superman Seatgrabnek számít.
Az Ülésfogásnak is persze számos variációja létezik. Foghatod csak egy kézzel, ez a One-handed Seatgrab .
Rock Solid - Betonbiztos
Sot, el is engedheted mindkét kezed. Ez rendkív&
EZT MEGTUDNÁ VALAKI MONDANI MELYIK OLDALON VAN MERT TUDOM HOGY LÁTTAM VALAHOL,CSAK NEMJUT ESZEMBE A CIM
Remélem csinos, fehérmájú rendőrnők.