NEM kicsit kanyarodtunk el !
Max majd töltök bele bodzalekvárt, azt csak nem nyomja ki a szimeringen keresztül ! Már megszoktam hogy pattog, legalább nem lesz vesekövem. De költeni biztos nem fogok rá, már keresem az utódját !
Probaltam utananezni a felfuggesztes temanak kicsit,hogy belekavarjak a vitatokba kicsit.
Az angol wiki-rol masoltam ki egy resz,aztan leforditottam a google-lel,meg magyarositottam picit. Itt a link az eredeti szoveghez
Jármű felfüggesztés
A járműben, csökkenti a hatását a nehéz terepnek, ami jobb minőségű vezetest eredmenyez, és növeli a kényelmet a jelentősen csökkent amplitúdó zavarokkal.
Lengéscsillapító nélkül,a jármű pattogó lenne, mivel az energia tárolódik a rugoban, majd visszahat a járművere, esetleg meghaladja a megengedett tartományon beluli felfüggesztés mozgása.
Túlzott mozgás kontrollalasahoz kemenyebb rugora van szükség, ami viszont keményebb utazast eredmenyez.
Lengéscsillapító lehetővé teszi a puhabb rugók hasznalatat,igy ellenorizheto a felfüggesztes mozgásának a merteke a felutesek fuggvenyeben.
Is, valamint a hiszterézis abroncs, nedves a mozgást a rugózatlan tömeg fel és le a rugalmasság a gumiabroncs.
Mivel a gumiabroncs nem olyan puha, mint a rugó, a hatékony kerék ugrál csillapítás miatt szükség lehet keményebb megrázkódtatásokkal, mint ideális lenne a jármű mozgása egyedül.
Rugo-alapú lengéscsillapítók gyakran használnak rugót vagy laprugót, de torziós rúd használható torziós csillapitokban is.
Rugók egyedül, azonban nem idealis lengéscsillapítók,mivel a rugók csak tároljak, és nem eloszlatjak az energiat.
Járművek általában alkalmaznak mind a rugókat, vagy torziós rúd, valamint a hidraulikus lengéscsillapítókkal.
Ebben a kombinációban, "lengéscsillapító" van fenntartva kifejezetten a hidraulikus dugattyú, hogy elnyeli a rezgések és szertefoszlik.
Szerintem ez itt a lenyeges mondat:
Rugók egyedül, azonban nem idealis lengéscsillapítók,mivel a rugók csak tároljak, és nem eloszlatjak az energiat.
Hollo: igy hasznalni a mocit eleg veszelyes,powerofxjr meg is irta egybol,megszunik a csillapitas.Az pedig,mint tudjuk,nem jo.
Hiszen a lengescsillapito elsodleges feladata a lengescsillapitas,utana jon a kenyelem.
CSAK a rugoval nem lehet ezt elerni,kell oda az olaj.Ha a fekpofakra is kerul,akkor aztan azokat is cserelni.
Szoval uj tomiteseket azokba a lengescsillapitokba.
ja,tul kemenyre(feszesre) allitott rugok sem jok,meg kell talalni az idealis beallitast,ahol meg nem pattog el a moci hatulja.
Bocsi,ha belepofaztam,de mar szerintem elkanyarodtatok ez eredeti tematol.
Biztonsag mindenek felett!
Gyorsan frissében leszóbeliztem. Ledaráltam a maghasadást,rektort,atombombát stb... tanár megse szólalt,csak mondta a végén hogy köszöni szépenn Igaz volt a többi tantárgyból olyan amit nemtudtam,de hát na..nemvagyok maximalista
Szóval öröm és bódottság
Hát köszönöm szépen az intelligenciámra és a tanulmányaimra vonatkozó elismerő szavakat. :)
Láttad, hogy írtam a progresszív rugóról? Hiába írod ezeket az elméleti dolgokat, amivel semmi baj sincs, mert tényleg így működnek a rugók, csak épp leragadtál itt és amit írsz a motorról abban nincs logika. Én értem, hogy ha összenyomod a rúgót, akkor nagyobb ellenállást tanúsít, de a motornál nem akarod összenyomni, pláne akkor ha nehezebb ember ül fel rá és a rajta ülő emberen kívül szerintem nem is tudod mivel. Ahhoz egy másik rugó kéne, különben ha egy fix mechanikai rendszerrel nyomnád össze, akkor nem mozogna.
De tényleg hagylak tanulni, meg majd én is ránézek a rugóstagra, nehogy bonyolultabb legyen, mint ahogy elképzeltem. De ez független attól, amit mondasz.
Na mindegy én is befejeztem, mert nem építő jellegű a vita :( Majd ha egy szép napon keményíteni vagy puhítani akarod és nem változik... :)
Na jóvan, sok sikert a vizsgához! Én izgultam mint egy állat, úgyhogy biztos nem könnyű most Neked sem.
Furcsa, hogy a többiek nem írnak semmit, hogy ők sportosították-e a motorjukat, vagy elüldöztem őket a sok írással? :( Már biztos utál mindenki :(
Dr. Horváth Péter: Mechatronika alapjai jegyzetemből az idevágó rész:
"A lineáris rugóra ható erő változása egyenesen arányos a rugó hosszváltozásával (2.2. ábra). Arányossági tényező a c[N/m] rugómerevség. (Szokásos s-sel is jelölni, de ez a jelölés megegyezik a Laplace-transzformáció operátorával, ezért nem alkalmazzuk. Középiskolában D-vel is jelölték).
A 2.1. ábra a rugó két állapotát mutatja. Ha a már eredetileg is összenyomódott rugót F0 erő terheli (1. állapot), akkor az erő a további összenyomódással arányosan növekszik (2. állapot, F-F0):
Amit TE mondasz Tibus, az a lineáris rugó, de ilyet nem használnak sehol!
Figyi, hiába próbálom elmagyarázni neked, ha nincsnek meg a szükséges alapok, Casba elsőre megértette vagyis egyetértett.
Ez most olyan mintha a 70 éves nagymutteromnak akarnám elmagyarázni hogy mi a különbség a kapacitív elven működő és a piezóreziztív elven működő gyorsulás mérők közt.
Régen a görögök a villámokról azt hitték hogy Zeusz szorja őket, mert nem ismerték a fizikai hátteret. ENNYI
Én itt most hiábba mondom hogy mechanikai feszültség, meg ilyenek, ha fingod sincs hogy miről van szó. Egyszerűbben meg nem tom, ez biztos az én szegénységi bizonyítványom !
Na, nekem jövőhhét pénteken államvizsga, szal innentől kezdve mindenki azt csinál a rugójával amit akar!
Vigyázzatok magatokra, Zeusz óvjon minket a 4 kerekű démonoktól !
UI: itt van a ábrán a rugók ábrája, hogy hogyan viszonyúl egymáshoz az erő és az elmozdulás!
Persze, hogy ez nem a rosszban levésről szól, csak utálok nem közös nevezőn lenni valakivel és nem megérteni a másikat. Ez a legrosszabb szerintem, mikor mindannyian emberek vagyunk és nem tudjuk megértetni magunkat :(
Én is sajnálom, hogy nem tudod elmondani másként. Talán segítene, ha mindketten egy szétszedett teló felett állnánk élőben :) Nem akarok szervízbe menni, mert ott sem fogják nekem a rugóval bekeményíteni vagy puhítani! Én nem kételkedem abban, amit állítok :) :( Gondolod, hogy a szerelő suliban nem magyarázták el és nem értem miről van szó? Sok kókler szerelő van, és ki tudja melyik mit mondott neked. általában hülyének nézik az embert, szóval egy szerviz a legkevésbé tud érdekelni. Ellenpéldaként, csak Neked ott a szerelőm, aki a hátsó telót csinálta, mondta, hogy kemény és hogy ez van és egy szóval sem említette, hogy állítsak az anyákon. No akkor most kinek van igaza, ha a szerelőket nézzük!?
Pl. jó lenne összefutni ezen a találkozón, de sajna én hétvégéig külföldön leszek :(
Esküszöm ha hazamegyek, állítgatni fogom és erőmérőt fogok rákötni...
Hát örülj, ha fog a hátsó fék, de azért ne hagyd úgy a dolgot, mert lehet, hogy csak véletlenül kerüli el a betéteket. Nekem 0-ra lecsökkent a fékerő, míg folyt rá. Nekem folyt a gumira, felnire, lengőkarra, szóval gusztustalan volt.
, OKÉ Tibus, nyertél!
A te hátsótelód úgy műkődik ahogy neked tetszik, az enyém a fizika törvényei szerint. Sajnálom, nem tom másként elmondani. Nem akarlak megbántani, és főleg nem szeretnék fasírtban lenni veled.
Ha érdekel hogyan működik, akkor menj be vmelyik szervizbe és a már általam említett kérdést tedd fel, talán az ottani szerelő, a helyszínen el tudja magyarázni!
A sulikkal én nem felvágni akartam, csak arra próbáltam célozni, hogy nem a didi magazin mellékletében olvastam amire a véleményem alapozom.
Van amit én se értek : a hátsó féknyeregben áll a teló olaj, de ennek ellenére tökéletesen fog a hátsófék !
Ja és ennek a csavargatásnak a neve asszem nem előfeszítés, hanem előterhelés(preload) állítás. Asszem én is rosszul írtam. De a lényeg, hogy nem ugyanaz a kettő.
Az egyik végzettségem autószerelő, illetve gépjárműtechnikai technikus. Szóval nem egy elméleti :) Csak én nem hirdetem, illetve nem erre alapozom a véleményemet. Én csak azt szeretném, ha megértenénk egymást.
Na akkor tisztázzunk egy-két tényt. Egy hátsó rugóstagban egyetlen rugó van, igaz? Nem vagyok rugószakértő, de szerintem egy adott rugónak nem tudod megváltoztatni semmivel a jellemzőit, anyagösszetételt, a menetszámot, a szálanyag és a rúgó külső átmérőjét és még a terheletlen hosszát sem(úgy értem meg tudod, csak most az zégerizéről beszélünk).
No, ez szerinted nem igaz, mert valamiért állítható a keménysége, akkor mondd már el, hogy hogyan légyszi. De ne azt, hogy ott a zégeres akármi és azzal.
Asszem értem, hogy számodra mi a keménység. Mint a kocsikon, mikor a gazdája le akarja ültetni, akkor levágnak 1-2 menetet, vagy az olcsóbb megoldás, hogy gumidarabokat raknak a menetek közé. De ezzel a rugóutat csökkentik, hogy a kocsi ne billegjen annyira, jobban üljön, sportos legyen.(dolgoztam pár napot ilyen helyen is)
Szóval ezt egyetlen rúgóval nem tudod elérni. Legfeljebb ha beteszel mellé egy másikat, mert akkor valóban több erő - nem pedig energia - kell ugyanakkora összenyomáshoz.
Szóval légyszi ne hőbörögj és a hajadat tépd, hanem ésszerűen magyarázd el mire is gondolsz. :)
De tényleg nem basztatásból írom, amit írok.
Berakok egy képet is, szerintem tisztán látszik, hogy ha lefelé vagy fölfelé állítod azt a két menetes cuccot, nincs semmi, ami a rúgót összenyomná. Még ha össze is nyomná, nem fog a seggem felé nagyobb erőt kifejteni semmiképp. Ezt mint fizikus beláthatnád.
Sziasztok, a hétvégén tartjuk az idei XJ-s találkozót mindenkit aki barizni és egy laza hétvégére vágyik szeretettel várunk,én nagyon örülnék ha jó pár xjr-st megismerhetnék gyertek el nagyon jó buli lesz,a ki írást és több infót a motorozz.hu-n találtok!
Ezt nem hallotam még,de nagyon jó!
Lehet egy kis kedvcsinálónak elmondom,ha a hőtant húzom ki,max hülyének néznek,de legalább jókedvel indul a felelet.
Na figy, fehívtam a srácot.
A hibás részt fényképezd le, és küld el neki e-mailbe, és az alapján tud neked konkrét árat mondani!
albert7676@freemail.hu a mail címe!
KB ár: kipufogódob+bekötőcső a gyűjtő és a dob közé 45-50 ezerig! A hibásrész állapotától függően változik, ezért fényképezd le és küld el neki, hogy pontos árat tudjon mondani!
A srác jól és relatíve olcsón dolgozik. A kipuogó dobban is van aszem több szín és forma, szal az ár csak a te igényeidtől függ!
ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ !
Baszki Tibus, agyam eldobom! Megkérdezhetem a végzetséged?
Én igazán nem akarlak megsérteni, mert nagyon jó arcnak tartalak de se gimibe a fizika fakkon, vagy itt győrben a műszaki tudományi karon nem hallottam ilyet! Ebben a félévben csináltam meg a rezgéstan tárgyat, mely félév rezgőrendszerekről szól, ergő félév RUGÓTAN! 4-esre vizsgáztam szal nem csak átestem vhogy!
Utoljára:!
Azzal a felső anyával nem a rugóutat állítod, mert ha teljesen letekered, akkor sem lesz rövidebb ugyanis, az nem anya, hanem egy zégergyürüvel rögzitett gyűrű! Tehát ha azt lejjebb hozzod, akkor a rugót nyomod össze, de semmivel sem lesz rövidebb mert a belső cső marad a helyén, csak a külsején lévő nutokba pakolászod lejjebb vagy följebb a zégert! És ezzel a rugót nyomod illetve engeded. A rugóutad az állandó, csak a rugó keménysége változik, ha kiengedd akkor puhább kisebb erő hatására rugalmasan deformálódik, de ha lejjebb hozod a felső támasztógyűrűt, akkor ergó előfeszíted, amivel azt éred el, hogy ugyanannyi deformálódáshoz több energia kell! aTöbb energia pedig a nagyobb seggből származik! CSÁJJEE!
DE ha nem hiszel a "tudományban" akkor menj be bármelyik szervizbe és csak kamuból mond azt hogy vagy puhítani vagy keményíteni akarsz a hátsótelón, és ott mindjárt azt fogja mondani a szervizes hogy hozd be a mocit aztán vagy tekernek a rugón befele vagy kifele , ahogy szeretnéd a komfortot változtatni!
RUGÓELŐFESZÍTÉS! a sportmocikon első hátsó teló tudja, és a rugóút nem változik, csak a keménysége!
Ha ebből se érted akkor sajnálom Tibus! Szed szét, aztán meglátod! Ennyit tudtam segíteni! Hülyeséget biztos nem írtam, hisz Casba is érti, ő most megy fikából érettségizni, szal neki hihetsz ha nekem nem is, mert őneki most tényleg friss az élmény
Igen, csak addig értelmes tekerni, míg fel nem ütközik. Bár én még nem állítottam a magasságon... De a progresszivitást Te magad váltod ki azzal, hogy ráülsz! Hiába nyomod össze, azzal nem segítesz. Csak gondold el, hogy egy satuban összenyomod az egész rugót, akkor ha ráülsz, nem fog semmit rugózni...
Ha felül ütközik már a lengéscsillapító, amennyiben egyáltalán ennyire lehetséges kitekerni, akkor is lehet még jó, ha az illető olyan súlyfelesleggel rendelkezik, hogy eléggé össze tudja nyomni a rúgót :) De ha nincs, akkor a rugózástól az úton nem alul, hanem felül fog felkoppanni, ennyi az egész.
Ezzel az anyákkal egyszerűen csak az optimális helyzetet(ülésmagasságot, illetve a teló működési tartományát, mikor rajta ülsz) lehet beállítani, nem keményít semmit. Feltéve, ha nem azt vezetjük be a nemzeti szókészletbe, hogy az anya tekerését, hívjuk keményítésnek :)
De most komolyan, ki gondolja úgy, hogy hogy ha offroadozni fogok az XJR-el, akkor egyik irányba tekerem az anyákat, ha pályázom, akkor meg a másikba? Mert nekem ezt jelenti a kemény és puha. Vagy akkor nem értem az egészet, amire gondoltok...
Ha lenne Xjr találkozó,esetleg fórumonn belül,akkor már van egy jó beszélgetős téma,aminn lehet rágódni.
Elolvastam újra mindent,és mindkettőtöknek igaza van.
Valóban tudod emelni a motor hátulját,de csak addig,ameddig "kinyúlik" a lengéscsillapító,de ha még utána is tekered a gyűrűket,akkor már a rugót fogod öszenyomni,és itt jön be a képbe a progresszivitás. Hogy az öszenyomott rugó keményebb.
Na, ne csináljátok már! Én is mondtam, hogy a rugók progresszívek. Ez valóban szakszó és azt jelenti, hogy erő hatására a rugó útja nem lineáris, hanem egyre rövidebb lesz, ahogy ezt Hollo is mondta. Ez azért kell, hogy ne nyomódjon annyira össze ha kicsit jobban megterheled a járművet, különben használhatatlan lenne, mert pl. dupla terhelésre felére csökkenne a rugóút, ami nem egészséges, mert ugyanakkora bukkanó már felütné a gumibakra(ha van). Valószínűleg ilyen összenyomott állapotban is keményebbnek érezné az ember a rugózást, akkor is ha nem lenne benne lengéscsillapító, de szerintem ez összevehetetlen azzal, amit a lengéscsillapító okoz. Én a keménység alatt azt értem, hogy mennyire érzed az utat. Tehát durva példával élve puha, ha nincs benne olaj és kemény, ha beragasztod a dugattyút.
Az, amit mondasz, Hollo, hogy Béla és társa milyen tömegű egyén és hogy ehhez mennyire kell állítani az telókon, csak azt jelenti, hogy a teló felső részét fel kell emelni az aljához képest, mert különben felütközne. Ebben nem látok semmiféle keményítést. Csak ugye a rugó jobban összenyomódik a nehezebb ember alatt, ezért kell állítani a magasságon, amivel távolítod egymástól a teleszkóp két végét, így nem ütközik fel. És itt már meg is cáfoltad önmagad, mert ha a rugót nyomnád össze, hogy meglegyen az előfeszítés, akkor a rugó még jobban összenyomódna a nehezebb ember alatt, mert Te is "összenyomtad" az anyákkal és az ember is nehezebb. A másik, hogy ha megmondod azt az alkatrészt, hogy mivel és hogyan nyomod össze a rúgót, akkor hiszek Neked! Mivel tudjuk, hogy az anya csak az egyik oldalt nyomja és egy oldalról nem lehet összenyomni egy rúgót. És ahogy Csaba is mondta, magában a lengéscsillapító nem fejt ki erőt semerre, tehát az nem fogja neked összenyomni a rúgót. Amúgy ugyanazt mondjuk, hogy pl. különböző térfogatú emberekhez történő beállításra valóak az anyák, csak épp nem keményedik semmi.
ibagi: Mit jelent, hogy ketten már pattogtok? Hullámzik, mint egy amerikai autó vagy mintha tömörgumis talicskán utaznál? Én is utaztam már utassal, akkor ugye jobban leng, mert nagyobb a tömeg, nem érezni annyira az utat, viszont volt mikor felütközött, azt persze megérezni. Amit elmondtál, olyan mintha teljesen leülne a rugó, és csak a gumiabroncs rugózna. Persze ez furcsa lenne.
Egyébként a csillapítást a könnyű ellenőrizni szerintem, megnyomkodod, ill. ugrálsz kicsit az ülésen és érezni, hogy mennyit csillapít, nem kell az úton közlekedni vele hozzá. Amúgy az én telóm, bazi kemény, meg szerintem normál esetben az összes XJR-é, mert nem endúró és nem Budapestre tervezték. Túl sportos. :(
Meg ez szerintem olyan mint ahogy kopik a gumi... szép lassan kopik és nemnagyon veszed észre hogy változna a fordulékonyság, csak akkor döbbensz rá hogy milyen szar volt,mikor feldobsz egy új papucsot.
Ha mindig egy kicsi szökik ki akkor nem változik sokat a csillapítás,de ha a mostani helyére beraknál egy olyat amiben 0 olaj,akkor tuti megéreznéd a különbséget. Remélem érted mit akarok mondani.
Max majd töltök bele bodzalekvárt, azt csak nem nyomja ki a szimeringen keresztül ! Már megszoktam hogy pattog, legalább nem lesz vesekövem. De költeni biztos nem fogok rá, már keresem az utódját !
Probaltam utananezni a felfuggesztes temanak kicsit,hogy belekavarjak a vitatokba kicsit.
Az angol wiki-rol masoltam ki egy resz,aztan leforditottam a google-lel,meg magyarositottam picit.
Itt a link az eredeti szoveghez
Jármű felfüggesztés
A járműben, csökkenti a hatását a nehéz terepnek, ami jobb minőségű vezetest eredmenyez, és növeli a kényelmet a jelentősen csökkent amplitúdó zavarokkal.
Lengéscsillapító nélkül,a jármű pattogó lenne, mivel az energia tárolódik a rugoban, majd visszahat a járművere, esetleg meghaladja a megengedett tartományon beluli felfüggesztés mozgása.
Túlzott mozgás kontrollalasahoz kemenyebb rugora van szükség, ami viszont keményebb utazast eredmenyez.
Lengéscsillapító lehetővé teszi a puhabb rugók hasznalatat,igy ellenorizheto a felfüggesztes mozgásának a merteke a felutesek fuggvenyeben.
Is, valamint a hiszterézis abroncs, nedves a mozgást a rugózatlan tömeg fel és le a rugalmasság a gumiabroncs.
Mivel a gumiabroncs nem olyan puha, mint a rugó, a hatékony kerék ugrál csillapítás miatt szükség lehet keményebb megrázkódtatásokkal, mint ideális lenne a jármű mozgása egyedül.
Rugo-alapú lengéscsillapítók gyakran használnak rugót vagy laprugót, de torziós rúd használható torziós csillapitokban is.
Rugók egyedül, azonban nem idealis lengéscsillapítók,mivel a rugók csak tároljak, és nem eloszlatjak az energiat.
Járművek általában alkalmaznak mind a rugókat, vagy torziós rúd, valamint a hidraulikus lengéscsillapítókkal.
Ebben a kombinációban, "lengéscsillapító" van fenntartva kifejezetten a hidraulikus dugattyú, hogy elnyeli a rezgések és szertefoszlik.
Szerintem ez itt a lenyeges mondat:
Rugók egyedül, azonban nem idealis lengéscsillapítók,mivel a rugók csak tároljak, és nem eloszlatjak az energiat.
Hollo: igy hasznalni a mocit eleg veszelyes,powerofxjr meg is irta egybol,megszunik a csillapitas.Az pedig,mint tudjuk,nem jo.
Hiszen a lengescsillapito elsodleges feladata a lengescsillapitas,utana jon a kenyelem.
CSAK a rugoval nem lehet ezt elerni,kell oda az olaj.Ha a fekpofakra is kerul,akkor aztan azokat is cserelni.
Szoval uj tomiteseket azokba a lengescsillapitokba.
ja,tul kemenyre(feszesre) allitott rugok sem jok,meg kell talalni az idealis beallitast,ahol meg nem pattog el a moci hatulja.
Bocsi,ha belepofaztam,de mar szerintem elkanyarodtatok ez eredeti tematol.
Biztonsag mindenek felett!
Köszi, igyekszem
Szóval öröm és bódottság
Sok sikert a vizsgádhoz Hollo!
Láttad, hogy írtam a progresszív rugóról? Hiába írod ezeket az elméleti dolgokat, amivel semmi baj sincs, mert tényleg így működnek a rugók, csak épp leragadtál itt és amit írsz a motorról abban nincs logika. Én értem, hogy ha összenyomod a rúgót, akkor nagyobb ellenállást tanúsít, de a motornál nem akarod összenyomni, pláne akkor ha nehezebb ember ül fel rá és a rajta ülő emberen kívül szerintem nem is tudod mivel. Ahhoz egy másik rugó kéne, különben ha egy fix mechanikai rendszerrel nyomnád össze, akkor nem mozogna.
De tényleg hagylak tanulni, meg majd én is ránézek a rugóstagra, nehogy bonyolultabb legyen, mint ahogy elképzeltem. De ez független attól, amit mondasz.
Na mindegy én is befejeztem, mert nem építő jellegű a vita :( Majd ha egy szép napon keményíteni vagy puhítani akarod és nem változik... :)
Na jóvan, sok sikert a vizsgához! Én izgultam mint egy állat, úgyhogy biztos nem könnyű most Neked sem.
Furcsa, hogy a többiek nem írnak semmit, hogy ők sportosították-e a motorjukat, vagy elüldöztem őket a sok írással? :( Már biztos utál mindenki :(
"A lineáris rugóra ható erő változása egyenesen arányos a rugó hosszváltozásával (2.2. ábra). Arányossági tényező a c[N/m] rugómerevség. (Szokásos s-sel is jelölni, de ez a jelölés megegyezik a Laplace-transzformáció operátorával, ezért nem alkalmazzuk. Középiskolában D-vel is jelölték).
A 2.1. ábra a rugó két állapotát mutatja. Ha a már eredetileg is összenyomódott rugót F0 erő terheli (1. állapot), akkor az erő a további összenyomódással arányosan növekszik (2. állapot, F-F0):
Amit TE mondasz Tibus, az a lineáris rugó, de ilyet nem használnak sehol!
Figyi, hiába próbálom elmagyarázni neked, ha nincsnek meg a szükséges alapok, Casba elsőre megértette vagyis egyetértett.
Ez most olyan mintha a 70 éves nagymutteromnak akarnám elmagyarázni hogy mi a különbség a kapacitív elven működő és a piezóreziztív elven működő gyorsulás mérők közt.
Régen a görögök a villámokról azt hitték hogy Zeusz szorja őket, mert nem ismerték a fizikai hátteret. ENNYI
Én itt most hiábba mondom hogy mechanikai feszültség, meg ilyenek, ha fingod sincs hogy miről van szó. Egyszerűbben meg nem tom, ez biztos az én szegénységi bizonyítványom !
Na, nekem jövőhhét pénteken államvizsga, szal innentől kezdve mindenki azt csinál a rugójával amit akar!
Vigyázzatok magatokra, Zeusz óvjon minket a 4 kerekű démonoktól !
UI: itt van a ábrán a rugók ábrája, hogy hogyan viszonyúl egymáshoz az erő és az elmozdulás!
Én is sajnálom, hogy nem tudod elmondani másként. Talán segítene, ha mindketten egy szétszedett teló felett állnánk élőben :) Nem akarok szervízbe menni, mert ott sem fogják nekem a rugóval bekeményíteni vagy puhítani! Én nem kételkedem abban, amit állítok :) :( Gondolod, hogy a szerelő suliban nem magyarázták el és nem értem miről van szó? Sok kókler szerelő van, és ki tudja melyik mit mondott neked. általában hülyének nézik az embert, szóval egy szerviz a legkevésbé tud érdekelni. Ellenpéldaként, csak Neked ott a szerelőm, aki a hátsó telót csinálta, mondta, hogy kemény és hogy ez van és egy szóval sem említette, hogy állítsak az anyákon. No akkor most kinek van igaza, ha a szerelőket nézzük!?
Pl. jó lenne összefutni ezen a találkozón, de sajna én hétvégéig külföldön leszek :(
Esküszöm ha hazamegyek, állítgatni fogom és erőmérőt fogok rákötni...
Hát örülj, ha fog a hátsó fék, de azért ne hagyd úgy a dolgot, mert lehet, hogy csak véletlenül kerüli el a betéteket. Nekem 0-ra lecsökkent a fékerő, míg folyt rá. Nekem folyt a gumira, felnire, lengőkarra, szóval gusztustalan volt.
Na, vigyázz magadra, jó éjt!
A te hátsótelód úgy műkődik ahogy neked tetszik, az enyém a fizika törvényei szerint. Sajnálom, nem tom másként elmondani. Nem akarlak megbántani, és főleg nem szeretnék fasírtban lenni veled.
Ha érdekel hogyan működik, akkor menj be vmelyik szervizbe és a már általam említett kérdést tedd fel, talán az ottani szerelő, a helyszínen el tudja magyarázni!
A sulikkal én nem felvágni akartam, csak arra próbáltam célozni, hogy nem a didi magazin mellékletében olvastam amire a véleményem alapozom.
Van amit én se értek : a hátsó féknyeregben áll a teló olaj, de ennek ellenére tökéletesen fog a hátsófék !
Na akkor tisztázzunk egy-két tényt. Egy hátsó rugóstagban egyetlen rugó van, igaz? Nem vagyok rugószakértő, de szerintem egy adott rugónak nem tudod megváltoztatni semmivel a jellemzőit, anyagösszetételt, a menetszámot, a szálanyag és a rúgó külső átmérőjét és még a terheletlen hosszát sem(úgy értem meg tudod, csak most az zégerizéről beszélünk).
No, ez szerinted nem igaz, mert valamiért állítható a keménysége, akkor mondd már el, hogy hogyan légyszi. De ne azt, hogy ott a zégeres akármi és azzal.
Asszem értem, hogy számodra mi a keménység. Mint a kocsikon, mikor a gazdája le akarja ültetni, akkor levágnak 1-2 menetet, vagy az olcsóbb megoldás, hogy gumidarabokat raknak a menetek közé. De ezzel a rugóutat csökkentik, hogy a kocsi ne billegjen annyira, jobban üljön, sportos legyen.(dolgoztam pár napot ilyen helyen is)
Szóval ezt egyetlen rúgóval nem tudod elérni. Legfeljebb ha beteszel mellé egy másikat, mert akkor valóban több erő - nem pedig energia - kell ugyanakkora összenyomáshoz.
Szóval légyszi ne hőbörögj és a hajadat tépd, hanem ésszerűen magyarázd el mire is gondolsz. :)
De tényleg nem basztatásból írom, amit írok.
Berakok egy képet is, szerintem tisztán látszik, hogy ha lefelé vagy fölfelé állítod azt a két menetes cuccot, nincs semmi, ami a rúgót összenyomná. Még ha össze is nyomná, nem fog a seggem felé nagyobb erőt kifejteni semmiképp. Ezt mint fizikus beláthatnád.
Lehet egy kis kedvcsinálónak elmondom,ha a hőtant húzom ki,max hülyének néznek,de legalább jókedvel indul a felelet.
- Móricka, mondj egy példát a hőtágulásra!
- Nyáron hosszabbak a nappalok.
A hibás részt fényképezd le, és küld el neki e-mailbe, és az alapján tud neked konkrét árat mondani!
albert7676@freemail.hu a mail címe!
KB ár: kipufogódob+bekötőcső a gyűjtő és a dob közé 45-50 ezerig! A hibásrész állapotától függően változik, ezért fényképezd le és küld el neki, hogy pontos árat tudjon mondani!
A srác jól és relatíve olcsón dolgozik. A kipuogó dobban is van aszem több szín és forma, szal az ár csak a te igényeidtől függ!
Remélem tudtam segíteni!
Baszki Tibus, agyam eldobom! Megkérdezhetem a végzetséged?
Én igazán nem akarlak megsérteni, mert nagyon jó arcnak tartalak de se gimibe a fizika fakkon, vagy itt győrben a műszaki tudományi karon nem hallottam ilyet! Ebben a félévben csináltam meg a rezgéstan tárgyat, mely félév rezgőrendszerekről szól, ergő félév RUGÓTAN! 4-esre vizsgáztam szal nem csak átestem vhogy!
Utoljára:!
Azzal a felső anyával nem a rugóutat állítod, mert ha teljesen letekered, akkor sem lesz rövidebb ugyanis, az nem anya, hanem egy zégergyürüvel rögzitett gyűrű! Tehát ha azt lejjebb hozzod, akkor a rugót nyomod össze, de semmivel sem lesz rövidebb mert a belső cső marad a helyén, csak a külsején lévő nutokba pakolászod lejjebb vagy följebb a zégert! És ezzel a rugót nyomod illetve engeded. A rugóutad az állandó, csak a rugó keménysége változik, ha kiengedd akkor puhább kisebb erő hatására rugalmasan deformálódik, de ha lejjebb hozod a felső támasztógyűrűt, akkor ergó előfeszíted, amivel azt éred el, hogy ugyanannyi deformálódáshoz több energia kell! aTöbb energia pedig a nagyobb seggből származik! CSÁJJEE!
DE ha nem hiszel a "tudományban" akkor menj be bármelyik szervizbe és csak kamuból mond azt hogy vagy puhítani vagy keményíteni akarsz a hátsótelón, és ott mindjárt azt fogja mondani a szervizes hogy hozd be a mocit aztán vagy tekernek a rugón befele vagy kifele , ahogy szeretnéd a komfortot változtatni!
RUGÓELŐFESZÍTÉS! a sportmocikon első hátsó teló tudja, és a rugóút nem változik, csak a keménysége!
Ha ebből se érted akkor sajnálom Tibus! Szed szét, aztán meglátod! Ennyit tudtam segíteni! Hülyeséget biztos nem írtam, hisz Casba is érti, ő most megy fikából érettségizni, szal neki hihetsz ha nekem nem is, mert őneki most tényleg friss az élmény
Ha felül ütközik már a lengéscsillapító, amennyiben egyáltalán ennyire lehetséges kitekerni, akkor is lehet még jó, ha az illető olyan súlyfelesleggel rendelkezik, hogy eléggé össze tudja nyomni a rúgót :) De ha nincs, akkor a rugózástól az úton nem alul, hanem felül fog felkoppanni, ennyi az egész.
Ezzel az anyákkal egyszerűen csak az optimális helyzetet(ülésmagasságot, illetve a teló működési tartományát, mikor rajta ülsz) lehet beállítani, nem keményít semmit. Feltéve, ha nem azt vezetjük be a nemzeti szókészletbe, hogy az anya tekerését, hívjuk keményítésnek :)
De most komolyan, ki gondolja úgy, hogy hogy ha offroadozni fogok az XJR-el, akkor egyik irányba tekerem az anyákat, ha pályázom, akkor meg a másikba? Mert nekem ezt jelenti a kemény és puha. Vagy akkor nem értem az egészet, amire gondoltok...
Elolvastam újra mindent,és mindkettőtöknek igaza van.
Valóban tudod emelni a motor hátulját,de csak addig,ameddig "kinyúlik" a lengéscsillapító,de ha még utána is tekered a gyűrűket,akkor már a rugót fogod öszenyomni,és itt jön be a képbe a progresszivitás. Hogy az öszenyomott rugó keményebb.
Az, amit mondasz, Hollo, hogy Béla és társa milyen tömegű egyén és hogy ehhez mennyire kell állítani az telókon, csak azt jelenti, hogy a teló felső részét fel kell emelni az aljához képest, mert különben felütközne. Ebben nem látok semmiféle keményítést. Csak ugye a rugó jobban összenyomódik a nehezebb ember alatt, ezért kell állítani a magasságon, amivel távolítod egymástól a teleszkóp két végét, így nem ütközik fel. És itt már meg is cáfoltad önmagad, mert ha a rugót nyomnád össze, hogy meglegyen az előfeszítés, akkor a rugó még jobban összenyomódna a nehezebb ember alatt, mert Te is "összenyomtad" az anyákkal és az ember is nehezebb. A másik, hogy ha megmondod azt az alkatrészt, hogy mivel és hogyan nyomod össze a rúgót, akkor hiszek Neked! Mivel tudjuk, hogy az anya csak az egyik oldalt nyomja és egy oldalról nem lehet összenyomni egy rúgót. És ahogy Csaba is mondta, magában a lengéscsillapító nem fejt ki erőt semerre, tehát az nem fogja neked összenyomni a rúgót. Amúgy ugyanazt mondjuk, hogy pl. különböző térfogatú emberekhez történő beállításra valóak az anyák, csak épp nem keményedik semmi.
ibagi: Mit jelent, hogy ketten már pattogtok? Hullámzik, mint egy amerikai autó vagy mintha tömörgumis talicskán utaznál? Én is utaztam már utassal, akkor ugye jobban leng, mert nagyobb a tömeg, nem érezni annyira az utat, viszont volt mikor felütközött, azt persze megérezni. Amit elmondtál, olyan mintha teljesen leülne a rugó, és csak a gumiabroncs rugózna. Persze ez furcsa lenne.
Egyébként a csillapítást a könnyű ellenőrizni szerintem, megnyomkodod, ill. ugrálsz kicsit az ülésen és érezni, hogy mennyit csillapít, nem kell az úton közlekedni vele hozzá. Amúgy az én telóm, bazi kemény, meg szerintem normál esetben az összes XJR-é, mert nem endúró és nem Budapestre tervezték. Túl sportos. :(
Ha mindig egy kicsi szökik ki akkor nem változik sokat a csillapítás,de ha a mostani helyére beraknál egy olyat amiben 0 olaj,akkor tuti megéreznéd a különbséget. Remélem érted mit akarok mondani.