Elég látványos - csak semmi köze a való élethez... a vidi gondolom, -30 fok alatt készülhetett, mert -20-on még a 20W folyékony.
Ha meg a -30-ra átfagyott motorommal kell télen elindulnom, az olaj lesz a legkisebb problámám
és ha valaki márciusban veszi elő a motorját, megint lényegtelen, milyen +5 fok alatt az olaj...
Ui.
Magyarországon az évszázados hidegrekord -35, valamikor 1940-ben. Ha ez megint bekövetkezik - na bumm, legfeljebb kocsival megyek
Nincs mit, olajtémában mindig ez van.
Ott vagyok pár külföldi fórumon is ahol jóval nagyobb a merítés mint itthon (mostanában többnyire amerikai-angol GTR de régebben Goldwing és FZR-en is) ott ugyanez meg olajtémában.
Hasonló ez mint a vallás, egy olyan dologban kell hinni amit otthon nem tudsz objektívan mérni.
Nem látsz bele a blokkba üzem közben és az olaj tulajdonságait sem tudod folyamatosan elemezni, így kiválasztod a neked tetsző nevet-dobozt-reklámot és vegyíted azzal amit hallottál másoktól vagy olvastál itt-ott.
De persze még véletlenül sem a termék gyártói adatlapján mert az unalmas, érthetetlen szakszöveg, a haver-kolléga-akárki meg olyan f&szán elmagyarázta egy sör mellett a múltkor is hogy hogy akadt a váltó vagy csúszott a kuplung az épp ilyen olajtól a gépén, vagy hogy a valakinek szét is hullott a váltója mert nem kent rendesen az olaj a golyóscsapágyaknál. (még véletlenül sem az volt a baj hogy b&szott figyelni az olajszintet és az már rég a minimum alatt volt de nem.... az olaj volt a hibás mert az sz&r minőség és kész )
Lassan 17 éve olyan helyen dolgozom ahol elég sok szoba vagy emeletnyi méretű sok száz millió forintos (oxigén, nitrogén, levegő) turbókompresszorok, turbinák és szivattyúk üzemelnek, ezeknek az üzemeltetése (is) a dolgunk és karbantartásához is van némi közünk. (többnyire közvetlenül a gyártótól jönnek pl. Siemens, Atlas Copco stb. de mi is segédkezünk néha)
Ezek a gépek olajtöltete 1200-1500 liter olaj, ami szinte ugyanolyan olajrendszeren kering mint egy benzinmotorban-sebességváltóban, azzal a különbséggel hogy itt minden alkatrész hatalmas méretű. ( mielőtt valakinek egy békés hajódízel nyugis dohogása ugrana be a filmekből: a nitrogén turbina pl. 25-28 ezres fordulaton forog, miközben olyan 55 báros -170'C-os nitrogéngáz hajtja a turbinakereket, a turbókompresszorok Fantás pet palack vastagságú lapáttengelyei 8-10ezres fordulaton folyamatosan dolgoznak, két-három évenkénti megállással és karbantartással)
Ezzel arra akartam rámutatni hogy itt aztán baromira nem mindegy a kenés milyensége, épp ezért a kenőanyagok (olajok) minősége egy mindenek felett álló követelmény. Ide már régóta az Agip hozza az olajakat mint szerződött partner és az időszakos olajvizsgálatokat is ők végzik a saját laborjukban.
Mikor ezek a kenéstechnikai szakemberek időnként megjelennek, akkor az értelmesebbje (pl. én és még páran) azonnal rájuk tapad és megpróbál a lehető legtöbb infót kibányászni belőlük az olajokkal és a szűrési-kenési rendszerekkel kapcsolatban. (igen, a motorolajokról is)
Általában amikor látják hogy tényleg érdekel a dolog és nem csak hülyeségeket kérdezni járunk oda, olyankor napokon keresztül lehet velük beszélgetni és rengeteg mindent meg lehet tőlük tudni. (van köztük motoros is )
Na pl. innen a sok okosság amit röviden leírtam nemrég és ezért nem szoktam vitatkozni vagy győzködni senkit hogy mit tegyen a gépbe és mit ne. (pl. meg lehet tudni olyanokat hogy a "nevenincs" cégek amikről nem is hall az átlag olajvásárló (de a szakmában persze ismertek) kísérletezik ki és állítják elő azt az olajat amihez pl. a Shell vagy más olajcég leadta az elvárásait hogy ennek és ennek feleljen meg, neki ez legyen a hordóban)
Egy kicsit megpróbálok segíteni. (bár olajtémában általában lehetetlen)
És még ahány embert megkérdezel (legyen az akár a Marika néni a piacon vagy a kutyát sétáltató csávó a parkban) annyiszor fogsz egész mást hallani.
Miből fogod majd meglátni hogy na ez vagy az az olaj "jó volt/nem volt jó" a motorba mert.......mert.....mert?
Én annyit tudok mondani hogy a több mint 20 év mindenféle gépészeti egység üzemeltetése alatt egyszer sem találkoztam rossz minőségű olajjal ami megfelelt a gyártó előírásainak. (normál utcai használatról beszélünk)
A másik hogy szerinted a motorodba előírt több mint 20 évvel ezelőtti kenőolaj szabvány mennyit fejlődhetett ennyi idő alatt? Ma már nem gyártanak olyan olajat ami van annyira jó mint ami a huszonkilenc évvel ezelőtti volt?
Csak nézd meg hogy mit írt elő a Yamaha 1987-ben az FZR-hez (kép) és gondolkozz el hogy hol fogsz te ma API SE teljesítményszintű olajat találni a történelem könyveken kívül. (sehol, mert ezt már nem is használják annyira túlhaladott és elfelejtett dolog)
Pl. nézd meg ennél hogy az abc sorrend ismeretében milyen API besorolású az SE-hez képest: http://www.olaj-partner.hu/ind...
Tettél te valaha is ilyen minőségű (oké, ez motorkerékpárba való de érthető amit mondani akarok) és teljesítményszintű olajat az e34-esedbe? Mert azon kívül hogy 10w40-es besorolású volt az is az nem hinném hogy ugyanazt takarná egyéb jellemzők terén.
Levonnám a következtetést: ma a legsz&rabb(nak tartott mert ma az épp a legolcsóbb) olaj ami megfelel az előírásoknak sokkal jobb minőségű mint amit 87-ben borítottak bele a szervizben.
Innentől akkor melyik bele a legjobb?
Nekem sosem volt bajom sem a 10w40, sem a 20w50-essel még az fzr-ben sem. Most a GTR-ben (ami szintén tizenezret forog) 10w40-es 1500Ft/liter árú félszintetikus Gulf olaj van benne ami most lesz leengedve tavasszal. Hogy mi megy bele most? Ez: http://mannol.hu/index.php?rou... tudom, persze ez túl olcsó, nem is lehet jó mert.......mert.......megvan! Mert nem hangzik ismerősnek és akkor az biztos valami olcsó sz&r lesz.
De megfelel az MA2 szabványnak, oké persze, az nem számít mert biztos csak megvették hogy minket átqrjanak. Mert ez a cég biztos csak egy-két évre tervez, addig meg hadd menjenek tönkre a gépek halomra, utánuk a vízözön, mit érdekli őket hogy híre megy hogy sz&r és senki sem fogja venni. Persze ez nem Castrol, mert azt ezer éve ismerik. Meg állítólag hamisítják. Igaz hogy az is csak 1690 Ft/liter de az akkor is Castrol. Mert megérdemli a gép.
Nézd csak a második képet: ez mennyit forog? (és még életben van, de persze majd nemsokára tönkremegy mert nem lesz kenése...vagy széthullik a váltója...vagy valami....de az nem lehet hogy ilyen olcsó nevesincs olajjal túléljen......mert ezt bárki megmondja aki ért hozzá, csak meg kell kérdezni a bárkit)
Szóval?
Köszöntem, gyári könyvet leszedtem én is, olvastam benne a 20w40-et, de mondom az majdnem kihalt fajta már, legalábbis ritka, nem tudtam hogy a 20-50 "helyettesítheti-e".
Ha meg a -30-ra átfagyott motorommal kell télen elindulnom, az olaj lesz a legkisebb problámám
és ha valaki márciusban veszi elő a motorját, megint lényegtelen, milyen +5 fok alatt az olaj...
Ui.
Magyarországon az évszázados hidegrekord -35, valamikor 1940-ben. Ha ez megint bekövetkezik - na bumm, legfeljebb kocsival megyek
Az olaj témáhozitt egy link:
http://hegylakok.hu/2016/02/ci...
Elég látványos.
Ott vagyok pár külföldi fórumon is ahol jóval nagyobb a merítés mint itthon (mostanában többnyire amerikai-angol GTR de régebben Goldwing és FZR-en is) ott ugyanez meg olajtémában.
Hasonló ez mint a vallás, egy olyan dologban kell hinni amit otthon nem tudsz objektívan mérni.
Nem látsz bele a blokkba üzem közben és az olaj tulajdonságait sem tudod folyamatosan elemezni, így kiválasztod a neked tetsző nevet-dobozt-reklámot és vegyíted azzal amit hallottál másoktól vagy olvastál itt-ott.
De persze még véletlenül sem a termék gyártói adatlapján mert az unalmas, érthetetlen szakszöveg, a haver-kolléga-akárki meg olyan f&szán elmagyarázta egy sör mellett a múltkor is hogy hogy akadt a váltó vagy csúszott a kuplung az épp ilyen olajtól a gépén, vagy hogy a valakinek szét is hullott a váltója mert nem kent rendesen az olaj a golyóscsapágyaknál. (még véletlenül sem az volt a baj hogy b&szott figyelni az olajszintet és az már rég a minimum alatt volt de nem.... az olaj volt a hibás mert az sz&r minőség és kész
Lassan 17 éve olyan helyen dolgozom ahol elég sok szoba vagy emeletnyi méretű sok száz millió forintos (oxigén, nitrogén, levegő) turbókompresszorok, turbinák és szivattyúk üzemelnek, ezeknek az üzemeltetése (is) a dolgunk és karbantartásához is van némi közünk. (többnyire közvetlenül a gyártótól jönnek pl. Siemens, Atlas Copco stb. de mi is segédkezünk néha)
Ezek a gépek olajtöltete 1200-1500 liter olaj, ami szinte ugyanolyan olajrendszeren kering mint egy benzinmotorban-sebességváltóban, azzal a különbséggel hogy itt minden alkatrész hatalmas méretű. ( mielőtt valakinek egy békés hajódízel nyugis dohogása ugrana be a filmekből: a nitrogén turbina pl. 25-28 ezres fordulaton forog, miközben olyan 55 báros -170'C-os nitrogéngáz hajtja a turbinakereket, a turbókompresszorok Fantás pet palack vastagságú lapáttengelyei 8-10ezres fordulaton folyamatosan dolgoznak, két-három évenkénti megállással és karbantartással)
Ezzel arra akartam rámutatni hogy itt aztán baromira nem mindegy a kenés milyensége, épp ezért a kenőanyagok (olajok) minősége egy mindenek felett álló követelmény. Ide már régóta az Agip hozza az olajakat mint szerződött partner és az időszakos olajvizsgálatokat is ők végzik a saját laborjukban.
Mikor ezek a kenéstechnikai szakemberek időnként megjelennek, akkor az értelmesebbje (pl. én és még páran) azonnal rájuk tapad és megpróbál a lehető legtöbb infót kibányászni belőlük az olajokkal és a szűrési-kenési rendszerekkel kapcsolatban. (igen, a motorolajokról is)
Általában amikor látják hogy tényleg érdekel a dolog és nem csak hülyeségeket kérdezni járunk oda, olyankor napokon keresztül lehet velük beszélgetni és rengeteg mindent meg lehet tőlük tudni. (van köztük motoros is
Na pl. innen a sok okosság amit röviden leírtam nemrég és ezért nem szoktam vitatkozni vagy győzködni senkit hogy mit tegyen a gépbe és mit ne.
a hőlégfúvó a 3. képen
És még ahány embert megkérdezel (legyen az akár a Marika néni a piacon vagy a kutyát sétáltató csávó a parkban) annyiszor fogsz egész mást hallani.
Miből fogod majd meglátni hogy na ez vagy az az olaj "jó volt/nem volt jó" a motorba mert.......mert.....mert?
Én annyit tudok mondani hogy a több mint 20 év mindenféle gépészeti egység üzemeltetése alatt egyszer sem találkoztam rossz minőségű olajjal ami megfelelt a gyártó előírásainak. (normál utcai használatról beszélünk)
A másik hogy szerinted a motorodba előírt több mint 20 évvel ezelőtti kenőolaj szabvány mennyit fejlődhetett ennyi idő alatt? Ma már nem gyártanak olyan olajat ami van annyira jó mint ami a huszonkilenc évvel ezelőtti volt?
Csak nézd meg hogy mit írt elő a Yamaha 1987-ben az FZR-hez (kép) és gondolkozz el hogy hol fogsz te ma API SE teljesítményszintű olajat találni a történelem könyveken kívül. (sehol, mert ezt már nem is használják annyira túlhaladott és elfelejtett dolog)
Pl. nézd meg ennél hogy az abc sorrend ismeretében milyen API besorolású az SE-hez képest: http://www.olaj-partner.hu/ind...
Tettél te valaha is ilyen minőségű (oké, ez motorkerékpárba való de érthető amit mondani akarok) és teljesítményszintű olajat az e34-esedbe? Mert azon kívül hogy 10w40-es besorolású volt az is az nem hinném hogy ugyanazt takarná egyéb jellemzők terén.
Levonnám a következtetést: ma a legsz&rabb(nak tartott mert ma az épp a legolcsóbb) olaj ami megfelel az előírásoknak sokkal jobb minőségű mint amit 87-ben borítottak bele a szervizben.
Innentől akkor melyik bele a legjobb?
Nekem sosem volt bajom sem a 10w40, sem a 20w50-essel még az fzr-ben sem. Most a GTR-ben (ami szintén tizenezret forog) 10w40-es 1500Ft/liter árú félszintetikus Gulf olaj van benne ami most lesz leengedve tavasszal. Hogy mi megy bele most? Ez: http://mannol.hu/index.php?rou... tudom, persze ez túl olcsó, nem is lehet jó mert.......mert.......megvan! Mert nem hangzik ismerősnek és akkor az biztos valami olcsó sz&r lesz.
De megfelel az MA2 szabványnak, oké persze, az nem számít mert biztos csak megvették hogy minket átqrjanak. Mert ez a cég biztos csak egy-két évre tervez, addig meg hadd menjenek tönkre a gépek halomra, utánuk a vízözön, mit érdekli őket hogy híre megy hogy sz&r és senki sem fogja venni. Persze ez nem Castrol, mert azt ezer éve ismerik. Meg állítólag hamisítják. Igaz hogy az is csak 1690 Ft/liter de az akkor is Castrol. Mert megérdemli a gép.
Nézd csak a második képet: ez mennyit forog? (és még életben van, de persze majd nemsokára tönkremegy mert nem lesz kenése...vagy széthullik a váltója...vagy valami....de az nem lehet hogy ilyen olcsó nevesincs olajjal túléljen......mert ezt bárki megmondja aki ért hozzá, csak meg kell kérdezni a bárkit)
Szóval?
Márka? PUPU, Castrolból Power 1-et raksz?