Igen, a kipu könyök és a karbi szívó torok volt az egyik kettő, a másik kettő meg a szándékosan elbaszott sűrítési arány, csoda, hogy a benzin berobbant, 0,3-0,5 mm hengerfej síkoltatással emelni kellett a kompressziót és a két blokkfél öntvénye úgy volt kialakítva, hogy a két felömlő szinte le volt zárva egy szűk, lépcsős öntvény módosítással, na azt kellett kireszelni szép ívesre és bővebbre, hogy a henger kapjon is kakaót, ne csak küzdjön vele.
Az áttételezés meg trükkös, mert a gyári 11 és 13-as fogaskerekek helyére egy az egyben felment az ETZ 125-ös 14-15 fogas első lánckereke, a hátsó fogaskerékre meg passzolt is az a kis ETZ lánca, így szépen 1-2 foggal fel lehetett áttételezni és felkúszott 70 fölé a tempó.
Mivel nemigen volt más vásárlási lehetőség anno, akkor ezek voltak a " menők"! Mondjuk a Jawa Mustang már új korába sem volt jó! A Rigákkal egyetemben! Eléggé egyszer használatosak voltak! Alkatrész ellátás meg minden motorhoz problémás volt akkoriban!
A Mustangnál melyik volt a 4 db fojtás? Én kettőről tudok, ezeket "szedtük ki":
- kipufogó könyök dobba beérő részét kellett levágni a lehető legrövidebbre;
- a karbi szívó öntvényét kellett kireszelni szögletesre.
A láncáttételen nem változtattam, így kb. 63-65 volt a vége, de nagyon sok gondom volt vele: pár perces nyélgázas megkergetés után is mindig megszorult az elégtelen hűtése miatt (nem ment tönkre semmi, 5-10 perc pihi után ment tovább).
Valamint én a kuplungjával nagyon sokat szenvedtem, de azóta már rájöttem mi volt a baj : a nyomópálca ugye 2 darabból állt, én meg elhagytam közüle azt a nyomorult acélgolyót, és nem is tudtam, hogy onnan valami hiányzik. Két év használat alatt megért nálam 2 komplett blokkfelújítást....
Aztán mitől lenne tartósabb? Csak a hengert fúrták fel
150-es nyírta a kuplungokat rendesen, de amúgy más baj nem volt vele. TS kuplungját rakták bele, mert az még izmosabb volt...bár én azt is elnyírtam már egyet
TS125 volt a legmegbízhatóbb. Kellően gyenge hogy bírják az alkatrészek, nagyon jól kitalált, egyszerű konstrukció. Egyedül a 6V-os rendszere volt a gyenge pontja. Még a dobféket is össze lehet rakni úgy hogy meg emelje a hátsó kerekét.
Dehogy volt jó, inkább csak szép volt
Jawa baja az volt hogy a Csehszlovák mérnökök nem néztek körül hogy kell megoldani a dolgokat motoron, és mindig valami világmegváltó hülyeséget találtak ki amivel csak a baj volt.
Új korában persze nyilván nem volt gond vele, de utána csak a szopás volt.
De ez igaz volt a Skodára is.
MZ meg műszakilag jobb mint a Jawa, ezért van még kettő ebből és nem Jawa.
Pedig a Jawa350 1000* motorozhatóbb volt. Jobban is ment, futóműve, tömeg eloszlása, vázmerevsége, kényelme is jobb volt, csak szerelni ne kellet volna.
Nem vitatkozom, mert mint írtam inkább csak messziről láttam
Azt tudom hogy a P20ból már akkor sem volt egy darab sem az utakon amikor én Jawaztam. Amit ismerek, az meg már inkább Yamaha csak kinézetre Pannónia. Így szarrá tuningolva persze jól megy.
Látom szóba kerültek a szoci motorok, páran itt átugrottátok ezeket a gépeket, én meg túl sokat mentem velük. Senki de senki ne vegyen ilyen kivénhedt romokat már, szinte minden típussal volt szerencsém motorozni...nem...jó...motorok!
Jawa Mustang (Trágya Fostáng):
- mai "ösztelós" tesco-s bicikliket alulmúló futómű, teljesen érthetetlen vázkialakítás, a hazai import minden darabját 2 lóerőre fojtották a gyári 4-ről, melyen a 4 db gyári fojtás kiszedésével lehet orvosolni, fojtottan 50 km/h, fojtás nélkül, feláttételezve 70 km/h a vége. A gyújtása egyszerű és megbízható legalább, belső lendkerekes, így könnyen, pillanatok alatt állítható, javítható.
Simson (leginkább az enduro):
- 4 sebességesen értelmes váltó kiosztás, 60-70-es hengerrel, tiszta kipuval egészen korrekt kismotoros haladási képesség. Végtelenségig tunningolható, egyenes arányban növekvő fogyasztással és csökkenő élettartammal. A legjobb szoci kismotor futómű, de billegős váz.
Jawa 125-175-250:
- mind egyhengeres, rendkívül faék motorok, stabil bölcső vázak, 4 sebességesek, a 250-esben nagyon jó a nyomatékleadás, hosszúlöketű a blokk, el lehet velük nosztalgiázni, de a jelenkori országúti forgalomhoz kevesek.
Jawa 350:
- a vashengeres 22 lóerő, az alu hengeres 27, szép 2 hengeres hang, az alu hengeres egészen motor érzést tud adni, stabil a bölcső váz, de hokedli a futómű és a fékek is. Nagyon jól tunningolhatók, sok bennük az élettartam csökkenés nélküli optimalizálási tartalék.
Mz 125-150:
- hosszú löketű blokkok, etz verzióban egészen használhatók az 5 sebességgel, van első tárcsafék, de országútra még mindig gyengék.
Mz 250:
- szintén az etz verzióban van 5 sebesség és tárcsafék, de nagyon libegős a váz.
Minden motorra célszerű modern Vape vagy hasonló gyújtást tenni, a 30-40 éves megszakítós retkeket érdemes leszerelni már.
nekem szimó volt eleinte az is szétesett sűrűn
akasztó-szelid közti réten gyűrűztem már meg egyszer amikor mentünk fürdeni, meg kb mindig gyűrűztem mert örökké eltűnt belőle
utána felbasztam magam lett egy nagygenerál, új henger új főtengely minden csapágy "márkás nyugati" plusz egy gyári új karbi
a kipufogó leömlőt már új korában kiváltottam egy vasra(ami egyben szűkítő is volt), és utána vagy 10 évig csak tankolni kellett még a kipufogót se kellett huzigálni rajta
a szűkítő miatt olyan kb 50 lett a vége aztán még mindig megy mert haver vette meg, amikor 70 kilós voltam akkor evett alattam 1.8 litert melóba járáskor
Én csak azt tudom hogy nekünk szimó volt egy havernak Mustang de az mindig kínlódás volt
Még akkor is ha nem volt nyírva a cucc, mindig beteg volt
Ezen kívül az etz 150 volt amit jobban ismertem az is elég jó volt valami miatt a 125től sokkal tartósabbra sikerült
Youtubos páva.
Az áttételezés meg trükkös, mert a gyári 11 és 13-as fogaskerekek helyére egy az egyben felment az ETZ 125-ös 14-15 fogas első lánckereke, a hátsó fogaskerékre meg passzolt is az a kis ETZ lánca, így szépen 1-2 foggal fel lehetett áttételezni és felkúszott 70 fölé a tempó.
- kipufogó könyök dobba beérő részét kellett levágni a lehető legrövidebbre;
- a karbi szívó öntvényét kellett kireszelni szögletesre.
A láncáttételen nem változtattam, így kb. 63-65 volt a vége, de nagyon sok gondom volt vele: pár perces nyélgázas megkergetés után is mindig megszorult az elégtelen hűtése miatt (nem ment tönkre semmi, 5-10 perc pihi után ment tovább).
Valamint én a kuplungjával nagyon sokat szenvedtem, de azóta már rájöttem mi volt a baj : a nyomópálca ugye 2 darabból állt, én meg elhagytam közüle azt a nyomorult acélgolyót, és nem is tudtam, hogy onnan valami hiányzik. Két év használat alatt megért nálam 2 komplett blokkfelújítást....
150-es nyírta a kuplungokat rendesen, de amúgy más baj nem volt vele. TS kuplungját rakták bele, mert az még izmosabb volt...bár én azt is elnyírtam már egyet
TS125 volt a legmegbízhatóbb. Kellően gyenge hogy bírják az alkatrészek, nagyon jól kitalált, egyszerű konstrukció. Egyedül a 6V-os rendszere volt a gyenge pontja. Még a dobféket is össze lehet rakni úgy hogy meg emelje a hátsó kerekét.
Jawa baja az volt hogy a Csehszlovák mérnökök nem néztek körül hogy kell megoldani a dolgokat motoron, és mindig valami világmegváltó hülyeséget találtak ki amivel csak a baj volt.
Új korában persze nyilván nem volt gond vele, de utána csak a szopás volt.
De ez igaz volt a Skodára is.
Pedig a Jawa350 1000* motorozhatóbb volt. Jobban is ment, futóműve, tömeg eloszlása, vázmerevsége, kényelme is jobb volt, csak szerelni ne kellet volna.
Azt tudom hogy a P20ból már akkor sem volt egy darab sem az utakon amikor én Jawaztam. Amit ismerek, az meg már inkább Yamaha csak kinézetre Pannónia. Így szarrá tuningolva persze jól megy.
Látom szóba kerültek a szoci motorok, páran itt átugrottátok ezeket a gépeket, én meg túl sokat mentem velük. Senki de senki ne vegyen ilyen kivénhedt romokat már, szinte minden típussal volt szerencsém motorozni...nem...jó...motorok!
Jawa Mustang (Trágya Fostáng):
- mai "ösztelós" tesco-s bicikliket alulmúló futómű, teljesen érthetetlen vázkialakítás, a hazai import minden darabját 2 lóerőre fojtották a gyári 4-ről, melyen a 4 db gyári fojtás kiszedésével lehet orvosolni, fojtottan 50 km/h, fojtás nélkül, feláttételezve 70 km/h a vége. A gyújtása egyszerű és megbízható legalább, belső lendkerekes, így könnyen, pillanatok alatt állítható, javítható.
Simson (leginkább az enduro):
- 4 sebességesen értelmes váltó kiosztás, 60-70-es hengerrel, tiszta kipuval egészen korrekt kismotoros haladási képesség. Végtelenségig tunningolható, egyenes arányban növekvő fogyasztással és csökkenő élettartammal. A legjobb szoci kismotor futómű, de billegős váz.
Jawa 125-175-250:
- mind egyhengeres, rendkívül faék motorok, stabil bölcső vázak, 4 sebességesek, a 250-esben nagyon jó a nyomatékleadás, hosszúlöketű a blokk, el lehet velük nosztalgiázni, de a jelenkori országúti forgalomhoz kevesek.
Jawa 350:
- a vashengeres 22 lóerő, az alu hengeres 27, szép 2 hengeres hang, az alu hengeres egészen motor érzést tud adni, stabil a bölcső váz, de hokedli a futómű és a fékek is. Nagyon jól tunningolhatók, sok bennük az élettartam csökkenés nélküli optimalizálási tartalék.
Mz 125-150:
- hosszú löketű blokkok, etz verzióban egészen használhatók az 5 sebességgel, van első tárcsafék, de országútra még mindig gyengék.
Mz 250:
- szintén az etz verzióban van 5 sebesség és tárcsafék, de nagyon libegős a váz.
Minden motorra célszerű modern Vape vagy hasonló gyújtást tenni, a 30-40 éves megszakítós retkeket érdemes leszerelni már.
akasztó-szelid közti réten gyűrűztem már meg egyszer amikor mentünk fürdeni, meg kb mindig gyűrűztem mert örökké eltűnt belőle
utána felbasztam magam lett egy nagygenerál, új henger új főtengely minden csapágy "márkás nyugati" plusz egy gyári új karbi
a kipufogó leömlőt már új korában kiváltottam egy vasra(ami egyben szűkítő is volt), és utána vagy 10 évig csak tankolni kellett még a kipufogót se kellett huzigálni rajta
a szűkítő miatt olyan kb 50 lett a vége aztán még mindig megy mert haver vette meg, amikor 70 kilós voltam akkor evett alattam 1.8 litert melóba járáskor
Még akkor is ha nem volt nyírva a cucc, mindig beteg volt
Ezen kívül az etz 150 volt amit jobban ismertem az is elég jó volt valami miatt a 125től sokkal tartósabbra sikerült