Úgy hogy az Apolló programban a Saturn5 rakéták 50ezer dollárért vittek fel egyetlen kilo hasznos terhet, ezekkel meg 10$-ba fog kerülni, de egy ilyen rakéta mostani ára is csak pár millió dollár, miközben egy átlagos mostani egyszer használatos rakétáé 80millió felett van. De ha nagyon elbaszták a számítást, akkor is csak 100$/kg lesz a költség. Miközben a Saturn5 50tonna teherbírású volt, ez meg 150tonna, már most dupla akkora tolóerővel mint a Saturn5.
A SpaceX-nek pedig már most is van olyan baromi megbízható rakétája (Falcon9, Falcon Heavy), amivel el tud menni a Holdhoz, sőt igazából a Marshoz is vittek már pár szondát. De még az is drága a maga 2600$/kg költségével és nem elég nagy a teherbírása egy emberi kolónia anyagszükségletéhez.
Az NASA SLS is nemrég járt a Holdnál egy emberes űrhajóval, de még ember nélkül. Jövőre már emberrel. Igaz durván drágábban mint a SpaceX, de a Saturn5-nél már az is jobb minden szempontból.
És újra elmondom. A kísérletnek csak a másodlagos célja volt hogy megkerülje a földet és az óceánba essen. Elsődleges célja a sikeres indítás volt, hogy adatokat gyűjtsenek, mert ekkora kibaszott nagy rakétát még soha senki nem indított el sikeresen. Senki nem indított rakétát 33darab hajtóművel, senki nem indított rakétát cseppfolyós metán üzemanyaggal, senki nem indított olcsó rozsdamentes lemezből összehegesztett rakétát. (3-4mm vastag lemezeket használnak, ami döbbenetesen vékony a 9méteres átmérőhöz és 120méteres magassághoz)
A Szovjet N1 volt még hasonló kaliberű. Az nagyobb lett volna mint a Saturn5, de az első 3 indítás 1 km alatt felrobbant, volt ami az indító álláson, mert annak a 30 hajtóművét egyszerre elindítani az üzemanyag ellátó rendszerben fellépő tranziensek és a rakéta motorok által keltett vibráció miatt sem kis kihívás. Az utolsó 4. indítás sikeresnek volt mondható, de annál is ugyan ez történt, és annak is elveszítették az irányítását pont 40km magasságban, mint ennek is. Csak ugye a SpaceX ezt elsőre produkálta egy jóval nagyobb rakétával. Az Oroszok ekkor leálltak. A SpaceX-nek meg ott a következő ilyen rakétája az egyik csarnokban, és kétséged ne legyen, rengeteg adatot gyűjtöttek most, amivel kiküszöbölik a mostani problémákat.
Mellesleg a hajtómű rendszerek, részletekben tesztelve nagyon is jól működtek. Megbízhatóak a rendszereik, de így egyben próbálva felléphetnek olyan problémák, amire nem lehet készülni úgy, hogy előtte nem próbáltak még ilyet.
Jelen esetben, előzetes sejtések szerint, a borzasztó nagy tolóerő szétfújta a betont az indítóállás alól, és ez a törmelék okozott sérülést a hidraulika rendszerben, meg ez felelős 6 hajtómű kieséséért, valamint üzemanyagtartály sérüléséért. És még így is hogy hullott szét az egész, eljutott 40km magasra, ahol elkezdett forogni keresztbe, és egyben maradt egy olyan helyzetben amitől minden rakéta azonnal robbant volna fel, végül az oldalára szerelt C4-el robbantották fel, hogy ne egyben csapódjon a vízbe.
A SpaceX-nél a fejlődés ütemére jellemző, hogy a már nagyrészt kész újabb Starship rakéta irányítása már nem hidraulikus, hanem elektromos, ami jóval megbízhatóbb, és kevésbé sérülékeny, ezen felül jóval könnyebb és gyorsabb.
Ez az új elektromos gimbal sebessége: http://youtu.be/OOol0ZF0a-U?t=75
Ez meg a régi hidraulikus: http://youtu.be/Lo1x7zYbGOM
Tehát az Apolló programot újra csinálni nem lenne olyan nagy kihívás a mai technológiával, de ez nagyságrenddel komolyabb cucc lesz.
hát öcsém is akart venni egyszer egy ilyen szutykot, mert neki a KIT kellett 😅
egész debrecenig el kellett vele mennem megnézni vagy 3-at a környékbe. Én menet közben próbáltam róla lebeszélni de nem sikerült. (kezeit széttáró) Hát annyi volt a szerencséje, hogy a megnézni kívánt 3 pontiakból kettő már elkelt egy meg olyan állapotba volt, hogy szatyorba lehetett volna hazavinni úgy, hogy a tranzakció elmaradt 😅
Egyébként nekem faszán elfér a pótkerék az autó alján, a tiédnek is miért nem rakták oda? 😅
Pár hete nagy szükségem is volt rá defektet kaptam az M8-ason(kezeit széttáró)
275-ös gumik voltak rajta , hova fért volna ekkora pótkerék ?! Egy vékony virsli mankókerekem volt hózzá , max a gumisig elkóricálni ! Leégetni azt tudta , a piroslámpánál 150km/h val állóhelyben várakozva ! 😇
A nagyot lökött elég enyhe kifejezés... az amnesztiát kapott náci elit csapat nélkül a faszba se lettek volna 😅
Az orosz így is megelőzték őket, pedig ők csak a sleppet vitték 😁 meg amit az usákok otthagytak
fogok, mert összevásároltam tavaly nyáron hozzá minden szart. A tüzes ijjásznál legyártattam a teréz körúton. (kezeit széttáró)
Szóval csak azért is fogok vele lőni(kezei széttáró)
akkor egy gonddal kevesebb 😁
múltkor még nem kellett, pont most nem adod el amikor 500ft egy gombóc fagyi?
szerintem kb sosem fogsz avval lőni, bár szerintem akinek kellene az sem.......
A clióban nekünk is igaz még nem láttam mert leeresztős, szerelő haver szerint már nem is fogom mert 1-2 éves korában berohad a leeresztő és már csak elvágni lehet a bowdent. 😁
Pótkerék már most is sok autónál hiányzik, nekem is csak gyárilag 1 defektjavító készlet van mert a kerék helyén a kompresszor van a légrugónak. Vejem 1-os swiftjében is csak javító van kerék nincs.
van. Legyártattam hozzá az ideget, csináltattam hozzá vagy 20 vesszőt, vettem rá gyakorló hegyet meg vadászhegyet is de még addig se jutottam el, hogy felidegeljem 😅 Már valamikor lőni kéne vele szerintem 25 évet állt már 😂
hát jó hülyék lesznek a jövőbe (gondolkodós) Azt ha defekt lesz a pótkerék helyén meg az akksi akkor mi a lófaszt csinál? Felszereli az aksit a kerékagyra?
egy nagy csúzlival ki kell lőni az űrbe az űrhajót, a légüres térben meg ha visz sok oxigént beindítani a hajtóművet onnan begyorsul 100 ezer km/h-ra aztán nem kell több kraft onnan már nem lassul 😅
A SpaceX-nek pedig már most is van olyan baromi megbízható rakétája (Falcon9, Falcon Heavy), amivel el tud menni a Holdhoz, sőt igazából a Marshoz is vittek már pár szondát. De még az is drága a maga 2600$/kg költségével és nem elég nagy a teherbírása egy emberi kolónia anyagszükségletéhez.
Az NASA SLS is nemrég járt a Holdnál egy emberes űrhajóval, de még ember nélkül. Jövőre már emberrel. Igaz durván drágábban mint a SpaceX, de a Saturn5-nél már az is jobb minden szempontból.
És újra elmondom. A kísérletnek csak a másodlagos célja volt hogy megkerülje a földet és az óceánba essen. Elsődleges célja a sikeres indítás volt, hogy adatokat gyűjtsenek, mert ekkora kibaszott nagy rakétát még soha senki nem indított el sikeresen. Senki nem indított rakétát 33darab hajtóművel, senki nem indított rakétát cseppfolyós metán üzemanyaggal, senki nem indított olcsó rozsdamentes lemezből összehegesztett rakétát. (3-4mm vastag lemezeket használnak, ami döbbenetesen vékony a 9méteres átmérőhöz és 120méteres magassághoz)
A Szovjet N1 volt még hasonló kaliberű. Az nagyobb lett volna mint a Saturn5, de az első 3 indítás 1 km alatt felrobbant, volt ami az indító álláson, mert annak a 30 hajtóművét egyszerre elindítani az üzemanyag ellátó rendszerben fellépő tranziensek és a rakéta motorok által keltett vibráció miatt sem kis kihívás. Az utolsó 4. indítás sikeresnek volt mondható, de annál is ugyan ez történt, és annak is elveszítették az irányítását pont 40km magasságban, mint ennek is. Csak ugye a SpaceX ezt elsőre produkálta egy jóval nagyobb rakétával. Az Oroszok ekkor leálltak. A SpaceX-nek meg ott a következő ilyen rakétája az egyik csarnokban, és kétséged ne legyen, rengeteg adatot gyűjtöttek most, amivel kiküszöbölik a mostani problémákat.
Mellesleg a hajtómű rendszerek, részletekben tesztelve nagyon is jól működtek. Megbízhatóak a rendszereik, de így egyben próbálva felléphetnek olyan problémák, amire nem lehet készülni úgy, hogy előtte nem próbáltak még ilyet.
Jelen esetben, előzetes sejtések szerint, a borzasztó nagy tolóerő szétfújta a betont az indítóállás alól, és ez a törmelék okozott sérülést a hidraulika rendszerben, meg ez felelős 6 hajtómű kieséséért, valamint üzemanyagtartály sérüléséért. És még így is hogy hullott szét az egész, eljutott 40km magasra, ahol elkezdett forogni keresztbe, és egyben maradt egy olyan helyzetben amitől minden rakéta azonnal robbant volna fel, végül az oldalára szerelt C4-el robbantották fel, hogy ne egyben csapódjon a vízbe.
A SpaceX-nél a fejlődés ütemére jellemző, hogy a már nagyrészt kész újabb Starship rakéta irányítása már nem hidraulikus, hanem elektromos, ami jóval megbízhatóbb, és kevésbé sérülékeny, ezen felül jóval könnyebb és gyorsabb.
Ez az új elektromos gimbal sebessége: http://youtu.be/OOol0ZF0a-U?t=75
Ez meg a régi hidraulikus: http://youtu.be/Lo1x7zYbGOM
Tehát az Apolló programot újra csinálni nem lenne olyan nagy kihívás a mai technológiával, de ez nagyságrenddel komolyabb cucc lesz.
egész debrecenig el kellett vele mennem megnézni vagy 3-at a környékbe. Én menet közben próbáltam róla lebeszélni de nem sikerült. (kezeit széttáró) Hát annyi volt a szerencséje, hogy a megnézni kívánt 3 pontiakból kettő már elkelt egy meg olyan állapotba volt, hogy szatyorba lehetett volna hazavinni úgy, hogy a tranzakció elmaradt 😅
Egyébként nekem faszán elfér a pótkerék az autó alján, a tiédnek is miért nem rakták oda? 😅
Pár hete nagy szükségem is volt rá defektet kaptam az M8-ason(kezeit széttáró)
Az orosz így is megelőzték őket, pedig ők csak a sleppet vitték 😁 meg amit az usákok otthagytak
Szóval csak azért is fogok vele lőni(kezei széttáró)
múltkor még nem kellett, pont most nem adod el amikor 500ft egy gombóc fagyi?
szerintem kb sosem fogsz avval lőni, bár szerintem akinek kellene az sem.......
csupán csak érdeklődtem