Nem. Csak megfújod 1,5-2 bárral mondjuk 40% több keverék megy bele (légből kapott adatok) és jé magától berobban a keverék. A kopogásos égés pedig mint tudjuk nem a motorblokk barátja.
A csökkentett geometriai sűrítés mellett alakul ki a megfelelő végnyomás, mikor a turbó megfújja a szívó oldalt. Elvileg lehetne azonos kompresszióviszonyt alkalmazni, de akkor nagyon hegyezett motort kapsz, mivel a végnyomás kívánt felépülési karakterisztikáját egy nagyon szűk fordulattartományban lehetne könnyen szavatolni. Magyarán, ha a mechanika ki is bírná a nagy végnyomást a motor karakterisztikája és a gázmarkolat állása igen barátságtalan viszonyba kerülnének egymással. Ehelyett csökkentik a kompressziót (növelik az égés tér térfogatát és ezáltal a kényelmesen befogadható keverék tömegét) és a turbót minél lineárisabb üzemre próbálják beállítani...
... de csak próbálják, még senkinek se sikerült. Gázt adsz, lekési a bulit, utána felszuszog mire észbe kapsz elcsukod, leprüszköli, megint meghúzod, most máshogy késik, hanyatt b...tad magad.
Ja így értem. Az a 10%. Mivel még mindig utcai motorrol beszélünk, nem kívánok bele kostólni ebbe "tegyük halál alá egy tizeddel" játékba. Mivel a motorblokk kopása, a hézagok növekedése és az idővel fellépő anyagfáradás levesz ebből a játéktérből, most hasra ütésre azt mondanám a kompresszióviszonyt nem vinném 13,2 fölé de inkább 12,8-13 közé pozicionálnám.
Asszem az SBK GSX-R 1000-ben valami 15-ös van. A régi Ducati 999-ben meg 15,5 volt. Egyébként nem fog öngyulladni ha a felső holtpont előtt pár fokkal kapja a szikrát. Dynojet gyújtásmodul.
Nagy általánosságban az a hír járja, hogy egy motorblokk minden paramétere min.10%-al túl van méretezve. Ha 12,5 a kompressziód akkor 13,5-öt elvileg ki kell bírjon a gyári hajtókar. Persze ez csak elmélet hiszen pl. egy 13 000-et forgó motorblokkot nem forgatnék gyári alkatrészekkel 14500-ig. Bár ismerek olyat aki megtette.
Én ezt soknak gondolom. Pl. 14:1-el már tuti öngyullad 95-össel 98-assal is rezeg a léc szerintem. 14 még a 4T krosszokban sincs, pedig azok üzemórás gépek (és joggal azok, mert szét is mennek). 12-13 között kéne megtalálni a még élhető kompressziót. Bár ezt most (még) komoly utánajárás nélkül írom, de most így gondolom.
Igen és közben látom, hogy ez a forrás olcsóbb is mint az amcsi. Itt a JE is olcsóbb. Na majd meglátjuk. Hajtókarszettel együtt már nagyon sokba lenne, nem ér annyit. Ha azt nem lehet elkerülni, akkor marad a gyári méret.
Bezzeg ezt nem tanítják a suliban, ami érdekes lenne...