Teljesen más téma, de hátha van itt tapasztalat.
Vettem egy media player-t. Kiokoskodtam, hogyan lehet netes radio es TV adokat beallitani. Innentol az van hatra, hogy normalis online csatornakat kéne találni.
Tudtok olyan url-t, ahol pl. motorsportot lehet nézni? (WSBK, MotoGP). Elsősorban stream-elhető (mms://) forrás lenne jó, de ha csak PC-n/laptopon tudom nézni (http://) az is több mint a semmi.
Nem csak ezert. Amikor a gep fara oldara tor, akkor a meredekebb szog laposodni kezd, de ilyenkor meg joval nagyobb a jatek lehetoseg, mint egy eleve koppra dontott motornal. A csuszas jobban uralhato.
Az endurosok (es Schwantz) "ugyanezt" csinaljak, csak forditva: A testuket tartjak egyenesen, a gepet dontik melyen. Ez sokmindenben mast jelent, fontos a tekintetben viszont ugyanez a helyzet: A motor es a motoros inerciaja nincs egyvonalban, csak a ketto eredoje van egyensulyban. Amikor a motor inerciaja megvaltozik (mert elkezd csuszni oldalra), akkor a testhelyzet valtoztatassal az eredo ujra egyensulyba hozhato (mivel a vektori osszegzesnel szamit a bezart szog). Ezzel szemben egyenes tartasnal a test es a motor eredoje egy vonalban adodik ossze, amibol az egyik vektor ha megvaltozik, azt csak a masik nagysaganak valtoztatasaval lehet kiegyenliteni (magyaran a pilotanak hirtelen le kellene fogynia* par kilot).
*A lefogyas sem "lehetetlen", ugyanis amikor az ember elemeli a feneket az ulestol terdbol rugozva es engedi lazan es onalloan elfarolni a gepet, akkor eppen ez tortenik. Latszolag veszit a tomegebol az ember. Es a moci vissza tapad!
Egyebkent a kiulos technikanak mar eleve van egy ilyen szerepe: Azzal hogy kiulsz, terdbol rugoztatod a felsotested a motor "mellett". Terhet veszel le a futomurol, aminek igy kisebb tomeg lengeset kell csillapitania - mert magadat Te "csillapitod" azzal, hogy terdbol es konyokbol rugozol.
Jogos. Stoner (szerinttem) tobbek kozott ezert is volt lenyegesen gyorsabb a Ducatival, mint eddig barki. A masi ok, hogy nagyon bator motoros, sosem feltette magat. Neha olyan erzesem volt, hogy lehunyt szemmel motorozik. "En kinyitom a csapot utkozesig, aztan vagy elmegy a fara vagy nem".
(Amikor elment mindenki nevetett rajta, amikor nem mindenki azt mondta "persze, mert jobb motoroja van".)
Mindenesetre valoszinuleg az elektronikahoz es a fizikahoz sem annyira hulye, mint sokan gondolnak, mert igen tudatosnak tunik az, amit csinal. Marad kedvenc.
Mondjuk ez elég egyértelmű, Stoner mindig kanyarkijáraton kigyorsításon lóg így a motoron. Minél inkább közelebb áll a függőlegeshez a motor annál inkább jobban lehet vele kigyorsítani, többek közt a nagyobb kerékátmérő miatt is. Mivel az kevésbé csúszik meg..
Ha jól emlékszem a PS motorrad-ban erről volt egy teszt. A Rossi vezetési stílusát elemezték, a hatékonyságát és milyen hatással van a motordinamikájára.
Kimutatták, hogyha kint van a láb, akkor nagyobb felületen éri a levegő, ezáltal csökken a féktáv és még segít is befordítani a motor a kanyarba. Kanyaronként ezred sec.-ot is hozhat, körönként század sec., ami teljes versenytávra levetítve már másodperceket hozhat.
Természetesen ehhez a vezetési stílushoz optimalizálni kell a motort is.
Ezt sokan kerdeztek mar. En altalaban fizikai elv szinten szoktam vegig gondolni a dolgokat, igy szamomra sok kerdes megvalaszolodik.
A kilogatott lab elonye:
- fekrenyokent mukodik - 300-nal az igenis szamit!
- a labszarnak tomege van, amivel kiegyenlithetoek az oldal iranyu pattogasok fektavon. Mivel a vegtag lazan mozog, csokkenti az oldalra mozgo tomeget.
- a kirakott lab beljebb viszi a sulypontot, igy segit a kanyarra raboritani a gepet a dontes megkezdesenek es az igazan intenziv fekezes abbahanyasanak pillanataban (asszem Simoncellitol meg olyat is lattam, hogy merolegesen kirugott oldalra, amolyan karate mozdulattal, ezzel kenyszeritve beljebb az eredo inerciat.)
- nehezebb elmenni melletted, ha ott a labad :)
Tulzottan nagy turpissag nincs benne, hiszen a terepmotorosok is ugyanigy fordulnak. Labbal egyensulyoznak mar fekezeskor is. A palya motorozasnal ez nem volt "divat", de Rossi nyilvan felismerte az ebben rejlo lehetosegeket es begyakorolta. Aztan ellestek a tobbiek is, bar nem mindenki hasznalja. A "nagyok" mind. Talan Hayden nem.
Egy ilyen nagy kaliberu versenyzotol, mint Rossi "elvarhato", hogy kifejlesszen technikakat. Stonert is a nagy magusok koze sorolnam, mert az O stilus elemeinek is meg van a magyarazata, hogy fizikai szinten miert elonyos. Es affelol nincs ketseg, hogy a stopper Ot igazolja.
De vannak ellentmondasok is, mert pl. Kevin Schwantz (szerintem) kifejezetten elonytelen stilusban ult a motoron, pl. kanyarban inkabb a gepet boritotta borzaszto melyre es kozel nyujtott karral vezette azt. (Stoner tokeletes ellentete volt mondjuk.) Hogy megis mennyire volt gyors, gondolom nem kell ecsetelnem.
Köszi ezek tök érdekes infok! Amatőr hobby szinten kijárogatok utcai motorral pályázgatni, de nincs elég jó szemem, hogy ilyeneket ennyire pontosan észrevegyek.
Ha meg már itt tartunk, van valami reális magyarázat a láblógatásra, amit Rossi kezdett, aztán mások is átvettek?
Olvastam már "larger than life" teóriát (pszichés hadviselés), de őszintán szólva még mindig nem értem, mire jó ez. A mi szintünkön, akkor száll el egy élesebb helyzetben a motoron maradásra az esélyed, ahogy leveszed a lábtartóról a lábadat.
Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni. Itt, Magyarországon hol lehet kapni a Lorenzoról megjelent DVD-t? Ajándékba szeretném és elég sürgős! Előre is köszönöm a segítséget!
Eddig Rossi ugymond klasszikus stilusban motorozott, ami nem tartalmazott tul sok sajatossagot. (Az altala kifejlesztett lablogatos egyensulyozast kiveve fekezeskor.) Egy siman "kenyelmes" pozban motorozott, amivel a motor mindket kereket azonosan terhelte. Tette mindezt legjobban az egesz mezonybol persze.
Ezzel szemben elsosorban Stoner es Pedrosa stilusa jellegzetessegeket hordoz. Melyen, hajlitott karral dontenek, kanyarban a fejuket egeszen a kormanycsutka szintjere, vagy az ala huzzak. A masik, hogy elsosorban Stoner a kigyorsitas megkezdesenek pillanataban hirtelen felemeli a gepet egy fuggolegesebb pozicioba, mikozben ugy tartja meg az egyensulyt, hogy a felso testet az eddiginel is melyebbre logatja.
Rossi stilusa kezd ehhez hasonlo jegyeket olteni. Persze nem teljesen azonos. Nem is lehetne, hisz magasabb, mint a ket kis mitugralsz. Leginkabb egy olyan Lorenzo mozgasara emlekeztet, aki a kigyorsitason Stonert probalja utanozni.
Isten éltesse kis Sztoncsit.
Vettem egy media player-t. Kiokoskodtam, hogyan lehet netes radio es TV adokat beallitani. Innentol az van hatra, hogy normalis online csatornakat kéne találni.
Tudtok olyan url-t, ahol pl. motorsportot lehet nézni? (WSBK, MotoGP). Elsősorban stream-elhető (mms://) forrás lenne jó, de ha csak PC-n/laptopon tudom nézni (http://) az is több mint a semmi.
Az endurosok (es Schwantz) "ugyanezt" csinaljak, csak forditva: A testuket tartjak egyenesen, a gepet dontik melyen. Ez sokmindenben mast jelent, fontos a tekintetben viszont ugyanez a helyzet: A motor es a motoros inerciaja nincs egyvonalban, csak a ketto eredoje van egyensulyban. Amikor a motor inerciaja megvaltozik (mert elkezd csuszni oldalra), akkor a testhelyzet valtoztatassal az eredo ujra egyensulyba hozhato (mivel a vektori osszegzesnel szamit a bezart szog). Ezzel szemben egyenes tartasnal a test es a motor eredoje egy vonalban adodik ossze, amibol az egyik vektor ha megvaltozik, azt csak a masik nagysaganak valtoztatasaval lehet kiegyenliteni (magyaran a pilotanak hirtelen le kellene fogynia* par kilot).
*A lefogyas sem "lehetetlen", ugyanis amikor az ember elemeli a feneket az ulestol terdbol rugozva es engedi lazan es onalloan elfarolni a gepet, akkor eppen ez tortenik. Latszolag veszit a tomegebol az ember. Es a moci vissza tapad!
Egyebkent a kiulos technikanak mar eleve van egy ilyen szerepe: Azzal hogy kiulsz, terdbol rugoztatod a felsotested a motor "mellett". Terhet veszel le a futomurol, aminek igy kisebb tomeg lengeset kell csillapitania - mert magadat Te "csillapitod" azzal, hogy terdbol es konyokbol rugozol.
(Amikor elment mindenki nevetett rajta, amikor nem mindenki azt mondta "persze, mert jobb motoroja van".)
Mindenesetre valoszinuleg az elektronikahoz es a fizikahoz sem annyira hulye, mint sokan gondolnak, mert igen tudatosnak tunik az, amit csinal. Marad kedvenc.
Kimutatták, hogyha kint van a láb, akkor nagyobb felületen éri a levegő, ezáltal csökken a féktáv és még segít is befordítani a motor a kanyarba. Kanyaronként ezred sec.-ot is hozhat, körönként század sec., ami teljes versenytávra levetítve már másodperceket hozhat.
Természetesen ehhez a vezetési stílushoz optimalizálni kell a motort is.
A kilogatott lab elonye:
- fekrenyokent mukodik - 300-nal az igenis szamit!
- a labszarnak tomege van, amivel kiegyenlithetoek az oldal iranyu pattogasok fektavon. Mivel a vegtag lazan mozog, csokkenti az oldalra mozgo tomeget.
- a kirakott lab beljebb viszi a sulypontot, igy segit a kanyarra raboritani a gepet a dontes megkezdesenek es az igazan intenziv fekezes abbahanyasanak pillanataban (asszem Simoncellitol meg olyat is lattam, hogy merolegesen kirugott oldalra, amolyan karate mozdulattal, ezzel kenyszeritve beljebb az eredo inerciat.)
- nehezebb elmenni melletted, ha ott a labad :)
Tulzottan nagy turpissag nincs benne, hiszen a terepmotorosok is ugyanigy fordulnak. Labbal egyensulyoznak mar fekezeskor is. A palya motorozasnal ez nem volt "divat", de Rossi nyilvan felismerte az ebben rejlo lehetosegeket es begyakorolta. Aztan ellestek a tobbiek is, bar nem mindenki hasznalja. A "nagyok" mind. Talan Hayden nem.
Egy ilyen nagy kaliberu versenyzotol, mint Rossi "elvarhato", hogy kifejlesszen technikakat. Stonert is a nagy magusok koze sorolnam, mert az O stilus elemeinek is meg van a magyarazata, hogy fizikai szinten miert elonyos. Es affelol nincs ketseg, hogy a stopper Ot igazolja.
De vannak ellentmondasok is, mert pl. Kevin Schwantz (szerintem) kifejezetten elonytelen stilusban ult a motoron, pl. kanyarban inkabb a gepet boritotta borzaszto melyre es kozel nyujtott karral vezette azt. (Stoner tokeletes ellentete volt mondjuk.) Hogy megis mennyire volt gyors, gondolom nem kell ecsetelnem.
Ha meg már itt tartunk, van valami reális magyarázat a láblógatásra, amit Rossi kezdett, aztán mások is átvettek?
Olvastam már "larger than life" teóriát (pszichés hadviselés), de őszintán szólva még mindig nem értem, mire jó ez. A mi szintünkön, akkor száll el egy élesebb helyzetben a motoron maradásra az esélyed, ahogy leveszed a lábtartóról a lábadat.
Segítségeteket szeretném kérni. Itt, Magyarországon hol lehet kapni a Lorenzoról megjelent DVD-t? Ajándékba szeretném és elég sürgős! Előre is köszönöm a segítséget!
Ezzel szemben elsosorban Stoner es Pedrosa stilusa jellegzetessegeket hordoz. Melyen, hajlitott karral dontenek, kanyarban a fejuket egeszen a kormanycsutka szintjere, vagy az ala huzzak. A masik, hogy elsosorban Stoner a kigyorsitas megkezdesenek pillanataban hirtelen felemeli a gepet egy fuggolegesebb pozicioba, mikozben ugy tartja meg az egyensulyt, hogy a felso testet az eddiginel is melyebbre logatja.
Rossi stilusa kezd ehhez hasonlo jegyeket olteni. Persze nem teljesen azonos. Nem is lehetne, hisz magasabb, mint a ket kis mitugralsz. Leginkabb egy olyan Lorenzo mozgasara emlekeztet, aki a kigyorsitason Stonert probalja utanozni.