Hivatalosan annyi a követelmény, hogy a szerkezete azonos legyen, tehát vagy mindkettő radiál, vagy mindkettő diagonál (angol szaknyelven utóbbit bias-ply-nak vagy cross-ply-nak is hívják). A szervízkönvben. illetve motorra rögzített infotáblán szerepel még a típusra ajánlott gumi mérete (szélességen, magasságon átmérőn kívül terhelési és sebességindex is). Ha ezeket betartod, műszakin sem köthetnek bele semmibe. A márka, mintázat nincs előírva (csupán ajánlás van a szervizkönyvben a kiadáskor aktuális típusokból, de ez nyilván idővel változik is).
Méretben max. szélességben szoktak kicsit eltérni, pl. 130 helyett 140-re még azt mondják belefér. A /70 helyett a /90 viszont szerintem durva változtatás.
De egyébként a márkákat, típusokat úgy kevered, ahogy akarod. NAgyobb motorokra direkt szokták is csinálni, hogy hátra valami tartós túragumit raknak, előre meg sportos, tapadós gumit.
Persze egyébként az lenne a legjobb, ha elől-hátul ugyanolyan a gumi, mert azokat nyilván együtt fejlesztették, és gumi és gumi közt is sok különbség van. Meglepő lehet, ha pl. a fenti konfigurációban jól ledöntöd a motort, mert az első még tapad, és önbizalmat ad, de a hátsó már elkezd csúszni, mert az meg nem bírja. Vagy esőben fordítva, a hátsó túragumi tudja kezelni a helyzetet, az első sportgumi meg már nem bírja elvezetni a vizet. De aki keveri a gumikat, az jó esetben tudja mit csinál, és tisztában van ezekkel.
Esetedben az ER-5-nél szerintem nincsenek nagy elvárások a gumival szemben, pláne ha nem feszegeted a határokat. Egy BT45 mellé simán feltennék pl. egy Metzeler Lasertec-et, Michelin Pilot Activ-ot vagy egy Pirelli Sport Demon-t. Ezek mind diagonál szerkezetű, hasonló tudású gumik (vannak persze különbségek, de úgy érzem a Te esetedben ezek nem lényegesek). Akár még a Dunlop Arrowmax-ot vagy a Heidenau K64-et, Sava/Mitas MC50-et vagy MC25-öt is, ha épp csak arra kell, hogy legyen rajta valami átmenetileg. Túrázni, gurulgatni ezek is jók. Egyébként ha egy éven belül eladod, akkor már csak azért sem raknék bele 130/90-es gumit, mert a vevő meglátja, és elszalad. Ha kicsit is ismeri a típust, egyből levágja, hogy ez nem rávaló gumi, onnantól meg már nehéz lenne meggyőzni, hogy gondos gazdája voltál.
De mondom, Te ismered a helyzeted, a tiéd a döntés. Ha tényleg nagyon meg vagy most szorulva, akkor lehet hogy hagynám még a kopott hátsót rajta inkább, és előbb pl. a kocsit hoznám rendbe, mert gondolom azzál jársz munkába, hordod a családot stb., az most fontosabb. A motor meg hobbi, és sajnos nem is az olcsó fajtából való. Aztán majd ha lesz egy kis pénzed, akkor majd normálisan rendbeteszed, és nem ilyen szükségmegoldásokkal kínlódsz. Én lehet így csinálnám.
Ez így van csak nekem pl ismerős 636- ám nyúlogatott mint a gumi a DID vezérmű lánc meg a szekuder lánc is. Bár ezt mindig keverem, de ha jól tudo ma hajtó lánc az Er5- nél a szekunder mert ugye a kuplungot duplex lánc hajta..
Minden gyártó gyárt - azonos méretben is - olcsóbb és drágább láncokat. A drágább jobb alapanyagokból, jobb gyártástechnológiával, fokozottabb minőségellenőrzéssel készül mint az olcsóbb. A vevő meg azt kap (jelen esetben a motorgyártó), amit rendel. A Reginának is vannak profi versenyláncai, de pl. a Suzuki amikor 2004-2005-től a GS-re tőlük rendelt, akkor a legolcsóbb sz*rt rendelte, ezért szidom őket mint a bokrot. Nem a "Regina" a sz*r, hanem "az a Regina", amit a Suzuki tett a GS-ekre. (Eleinte egy drágább DID-del jöttek ezek a gépek, nem is volt rájuk sok láncpanasz).
Akár lehet ez is, de ez csak spekuláció. Egy dolgot tudunk biztosan, hogy az Enuma tudja teljesíteni a gyári elvárásokat.
Ha így lenne, ahogy mondod, akkor a gyárinál nem is lenne szabad olcsóbb alkatrészt vásárolni, mert ha a gyári a legolcsóbb azok közül, amik teljesítik az előírásokat, akkor minden más, ami olcsóbb, az nem teljesíti.
Másrészt meg attól, hogy a legolcsóbb, nem biztos, hogy rosszabb. Sőt, lehet azért ők adták a legjobb árajánlatot, mert az ő gyártástechnológiájuk a legfejlettebb, így ugyanolyan minősget a többieknél gazdaságosabban tudnak előállítani. Vagy épp ők voltak hajlandók a legtöbbet engedni a profitból, mert nagyon akarták a nagy tételes megrendelést.
Az sem biztos, hogy az ár volt a döntő tényező. Simán lehet pl. hogy más gyártónak nem volt akkora szabad kapacitása, és nem tudták volna az évi adott darabszámot teljesíteni, vagy csak lassabban tudták volna leszállítani.
Aztán az is lehet, hogy valóban mások elbuktak a belső teszteken. Valószínű nem az ER-5 a kritikus pont, de mivel a Kawánál szerintem minden modellre ugyanattól a beszállítótól rendelik a láncot (nyilván így gazdaságosabb), így ha egy gyártó elbukik pl. a ZX-10R-es nyúzópróbán, akkor bukja az ER-5 láncait is, hiába ott megfelelt volna.
És még lehetne folytatni szerintem...
Csak azért akartam árnyalni egy kicsit a képet, nehogy az maradjon meg valakiben, hogy az olcsó biztos gagyi, tehát ha feltételezzük (de valójában nem tudjuk!!!), hogy az Enuma a legolcsóbb, akkor az a leggagyibb. Mert ez nagyon távol áll az igazságtól. Utánanéztem amúgy, a 310 LE-s Ninja H2R láncát is az Enuma csinálja. :)
Hozzátenném, hogy amúgy a DID, az RK és a Tsubaki láncait is szívesen látnám a motoromon, ha úgy alakul, megbízom bennük, minőséginek tűnnek. Mielőtt Fisi mondta, hogy az Enumának van magyar forgalmazója, én is RK-t meg DID-et nézegettem, mert ha az Enumát 2x annyiért kell Japánból megrendelni, akkor valószínű nem ragaszkodom hozzá. Így viszont, hogy van hazai képviselete, jó áron lehet kapni, még az eladó is jó fej, és tényleg csak pozitív tapasztalat van vele, plusz még a Kawa is megbízik bennük, mint gyártó, eldőlt a kérdés számomra. A DID-ről tényleg hallottam már sajna jópár rossz véleményt, ami akkor is ott motoszkál a fejemben, ha tudom, hogy ezekre nem feltétlen lehet alapozni, a Tsubaki-ról meg kb. semmit, úgyhogy úgy gondoltam, nem éri meg nekem kísérletezgetni, ha az Enuma minden szempontból megfelel, és tényleg bevált eddig mindenkinek, gyárilag és utángyártottként is.
Jol mondod de sok más ellene szól pl:nem sokáig lesz nálam a motor kb még 1 év a másik nem sokat fogok motorozni a harmadik adóbevallás van a negyedik kormányműves az autóm az ötödik autó nyári gumit kell vennem
Nagyon sok van még az elejéből? Számítsd hozzá, hogy sokszor a gumik kopása a vége felé felgyorsul.
Egyébként kisebb különbséget fogsz érezni, ha hátulra a Bridgestone helyett egy ugyanolyan méretű, de más márkát/típust raksz be, mintha a /70-es helyett /90-est teszel fel. Persze a diagonal szerkezet az mindenképp maradjon.
Mondjuk a lánc meg a gumi nem igazán jó párhuzam szerintem. A lánccal szemben kb. egyetlen elvárás van, hogy sokáig tartson. Az a jobb, amelyik azonos körülmények közt jobban bírja. Egy guminál nem ilyen egyszerű a kérdés. Van, akinek az a jó gumi, ami bírja a nagy terhelést, sok cuccal, utassal is komfortos, másnak az a jó, ami esőben sem csúszik, a harmadiknak az kell, hogy egy pályanapon is helytálljon, de az oda-visszaúton se kopjon kockásra, a negyediknek csak a tapadás számít szerpentinen, szigorúan +20 fok fölött, az ötödiknek az az elvárása, hogy menjen el jó sokat, ne kelljen szezononként cserélni... A gyári Dunlop leginkább az utóbbiaknak van szerintem. És tekintve, hogy az ER-5 egy gazdaságos ingázó/túramotorként van/volt pozicionálva, ebből a szempontból jó gumit raktak rá, akik nem feszegetik a határokat, de napi sok km-t ingáznak, azoknak nagyon jó választás lehet. Itt a fórumon is volt (talán Japu?), aki szerette.
Különben vicces ez a gumitéma is, anno Fisinek belinkeltem, most lusta vagyok visszakeresni; egy GS500-on teszteltek hasonló kategóriájú gumikat, kivitték versenypályára is, hogy megnézzék, mennyire tapad, mennyire stabil akár nagyobb terhelésnél is, aztán meg mentek vele egy csomót, hogy megnézzék a kopását is. Legalább vagy 7-8 féle gumit teszteltek, szinte a teljes akkori palettát ebben a méretben. A tesztelő hivatásos volt, nagyon tapasztalt, az egész teszt nagyon profin zajlott, talán a német Motorrad csinálta. És a végén mit gondoltok, melyiket hozta ki győztesnek? Bizony a Dunlop Arrowmax GT501 volt szerintük minden szempontból a legeslegjobb. Amit kb. mindenki utál.
Ugyanezt egyébként megtapasztaltam a Ninjának a gyári gumijával, az is kb. olyan, mint az Arrowmax, sokat megy el, de egyébként nem tapad, nem egy élmény a közlekedés vele. Ennél szinte csak jobb gumik vannak, legyen szó pályázásról, vizes vagy száraz tapadásról; egyedül élettartamban kiemelkedő. És ezt nem csak én gondolom így, hanem kb. az egész Ninjás közösség- Aztán olvasom a netet, profi amerikai pályaversenyző és újságíró, kis sportmotorokra való gumikat tesztel, mint a Michelin Pilot Street Radial meg a gyűlölt IRC Road Winner, kizárólag versenypályán, melyikkel lehet sportosabban menni. És a végén kihozta, hogy az ezeréves budget bias IRC jobb, mint a radial MIchelin, és pályázásra kimondottan milyen jó, kifejezetten ajánlja. Amivel kb. minden felhasználónak ellentétes a tapasztalata.
Szóval, hogy kinek mi a jó gumi, erősen szubjektív, még profik esetében is... A lánc nem ennyire sokváltozós kérdés.
Az r17.hu-t tudom ajánlani, debreceniek, de bárhova kipostázzák, egyébként korrektek és megbízhatóak. Bár használt gumival szerintem nem foglalkoznak, csak újjal.
Ha meg használtról van szó, szerintem érdemes még kicsit keresgélni, tuti van 130/70-es is használtan, jó áron.
Egyébként ha tényleg 90%-os és nagyon olcsó, akkor azért légy gyanakvó, az vagy defektes, vagy 10 éve áll kidobva az udvarban... Nem valószínű, hogy tudja már azt, mint egy új(abb) gumi. De mondom, Te tudod mire kell, meg mit vársz el egy gumitól.
Hát én tuti nem raknám fel. Elrontja az áttételt, a dönthetőséget, a menetstabilitást, a geometriát, mindent. Azt is nézd meg, hogy egyáltalán a felnid szélességére javasolják-e azt a gumit. A mintázata, összetétele sem biztos, hogy megfelelő lesz számodra. Nem tudom, mennyire olcsó, de ha csak a pénz számít, én akkor is inkább felraknék valami alsó kategóriás Continental-t, azokból egy hátsó simán 20e alatt van, és mégis mérethelyes. Biztonságosabb, jobb megoldás. Én nem ajánlanám a /90-est, de persze a Te döntésed, ha vállalod a következményeket...
Ennyi!
Méretben max. szélességben szoktak kicsit eltérni, pl. 130 helyett 140-re még azt mondják belefér. A /70 helyett a /90 viszont szerintem durva változtatás.
De egyébként a márkákat, típusokat úgy kevered, ahogy akarod. NAgyobb motorokra direkt szokták is csinálni, hogy hátra valami tartós túragumit raknak, előre meg sportos, tapadós gumit.
Persze egyébként az lenne a legjobb, ha elől-hátul ugyanolyan a gumi, mert azokat nyilván együtt fejlesztették, és gumi és gumi közt is sok különbség van. Meglepő lehet, ha pl. a fenti konfigurációban jól ledöntöd a motort, mert az első még tapad, és önbizalmat ad, de a hátsó már elkezd csúszni, mert az meg nem bírja. Vagy esőben fordítva, a hátsó túragumi tudja kezelni a helyzetet, az első sportgumi meg már nem bírja elvezetni a vizet. De aki keveri a gumikat, az jó esetben tudja mit csinál, és tisztában van ezekkel.
Esetedben az ER-5-nél szerintem nincsenek nagy elvárások a gumival szemben, pláne ha nem feszegeted a határokat. Egy BT45 mellé simán feltennék pl. egy Metzeler Lasertec-et, Michelin Pilot Activ-ot vagy egy Pirelli Sport Demon-t. Ezek mind diagonál szerkezetű, hasonló tudású gumik (vannak persze különbségek, de úgy érzem a Te esetedben ezek nem lényegesek). Akár még a Dunlop Arrowmax-ot vagy a Heidenau K64-et, Sava/Mitas MC50-et vagy MC25-öt is, ha épp csak arra kell, hogy legyen rajta valami átmenetileg. Túrázni, gurulgatni ezek is jók. Egyébként ha egy éven belül eladod, akkor már csak azért sem raknék bele 130/90-es gumit, mert a vevő meglátja, és elszalad. Ha kicsit is ismeri a típust, egyből levágja, hogy ez nem rávaló gumi, onnantól meg már nehéz lenne meggyőzni, hogy gondos gazdája voltál.
De mondom, Te ismered a helyzeted, a tiéd a döntés. Ha tényleg nagyon meg vagy most szorulva, akkor lehet hogy hagynám még a kopott hátsót rajta inkább, és előbb pl. a kocsit hoznám rendbe, mert gondolom azzál jársz munkába, hordod a családot stb., az most fontosabb. A motor meg hobbi, és sajnos nem is az olcsó fajtából való. Aztán majd ha lesz egy kis pénzed, akkor majd normálisan rendbeteszed, és nem ilyen szükségmegoldásokkal kínlódsz. Én lehet így csinálnám.
Ha így lenne, ahogy mondod, akkor a gyárinál nem is lenne szabad olcsóbb alkatrészt vásárolni, mert ha a gyári a legolcsóbb azok közül, amik teljesítik az előírásokat, akkor minden más, ami olcsóbb, az nem teljesíti.
Másrészt meg attól, hogy a legolcsóbb, nem biztos, hogy rosszabb. Sőt, lehet azért ők adták a legjobb árajánlatot, mert az ő gyártástechnológiájuk a legfejlettebb, így ugyanolyan minősget a többieknél gazdaságosabban tudnak előállítani. Vagy épp ők voltak hajlandók a legtöbbet engedni a profitból, mert nagyon akarták a nagy tételes megrendelést.
Az sem biztos, hogy az ár volt a döntő tényező. Simán lehet pl. hogy más gyártónak nem volt akkora szabad kapacitása, és nem tudták volna az évi adott darabszámot teljesíteni, vagy csak lassabban tudták volna leszállítani.
Aztán az is lehet, hogy valóban mások elbuktak a belső teszteken. Valószínű nem az ER-5 a kritikus pont, de mivel a Kawánál szerintem minden modellre ugyanattól a beszállítótól rendelik a láncot (nyilván így gazdaságosabb), így ha egy gyártó elbukik pl. a ZX-10R-es nyúzópróbán, akkor bukja az ER-5 láncait is, hiába ott megfelelt volna.
És még lehetne folytatni szerintem...
Csak azért akartam árnyalni egy kicsit a képet, nehogy az maradjon meg valakiben, hogy az olcsó biztos gagyi, tehát ha feltételezzük (de valójában nem tudjuk!!!), hogy az Enuma a legolcsóbb, akkor az a leggagyibb. Mert ez nagyon távol áll az igazságtól. Utánanéztem amúgy, a 310 LE-s Ninja H2R láncát is az Enuma csinálja. :)
Hozzátenném, hogy amúgy a DID, az RK és a Tsubaki láncait is szívesen látnám a motoromon, ha úgy alakul, megbízom bennük, minőséginek tűnnek. Mielőtt Fisi mondta, hogy az Enumának van magyar forgalmazója, én is RK-t meg DID-et nézegettem, mert ha az Enumát 2x annyiért kell Japánból megrendelni, akkor valószínű nem ragaszkodom hozzá. Így viszont, hogy van hazai képviselete, jó áron lehet kapni, még az eladó is jó fej, és tényleg csak pozitív tapasztalat van vele, plusz még a Kawa is megbízik bennük, mint gyártó, eldőlt a kérdés számomra. A DID-ről tényleg hallottam már sajna jópár rossz véleményt, ami akkor is ott motoszkál a fejemben, ha tudom, hogy ezekre nem feltétlen lehet alapozni, a Tsubaki-ról meg kb. semmit, úgyhogy úgy gondoltam, nem éri meg nekem kísérletezgetni, ha az Enuma minden szempontból megfelel, és tényleg bevált eddig mindenkinek, gyárilag és utángyártottként is.
Egyébként kisebb különbséget fogsz érezni, ha hátulra a Bridgestone helyett egy ugyanolyan méretű, de más márkát/típust raksz be, mintha a /70-es helyett /90-est teszel fel. Persze a diagonal szerkezet az mindenképp maradjon.
Különben vicces ez a gumitéma is, anno Fisinek belinkeltem, most lusta vagyok visszakeresni; egy GS500-on teszteltek hasonló kategóriájú gumikat, kivitték versenypályára is, hogy megnézzék, mennyire tapad, mennyire stabil akár nagyobb terhelésnél is, aztán meg mentek vele egy csomót, hogy megnézzék a kopását is. Legalább vagy 7-8 féle gumit teszteltek, szinte a teljes akkori palettát ebben a méretben. A tesztelő hivatásos volt, nagyon tapasztalt, az egész teszt nagyon profin zajlott, talán a német Motorrad csinálta. És a végén mit gondoltok, melyiket hozta ki győztesnek? Bizony a Dunlop Arrowmax GT501 volt szerintük minden szempontból a legeslegjobb. Amit kb. mindenki utál.
Ugyanezt egyébként megtapasztaltam a Ninjának a gyári gumijával, az is kb. olyan, mint az Arrowmax, sokat megy el, de egyébként nem tapad, nem egy élmény a közlekedés vele. Ennél szinte csak jobb gumik vannak, legyen szó pályázásról, vizes vagy száraz tapadásról; egyedül élettartamban kiemelkedő. És ezt nem csak én gondolom így, hanem kb. az egész Ninjás közösség- Aztán olvasom a netet, profi amerikai pályaversenyző és újságíró, kis sportmotorokra való gumikat tesztel, mint a Michelin Pilot Street Radial meg a gyűlölt IRC Road Winner, kizárólag versenypályán, melyikkel lehet sportosabban menni. És a végén kihozta, hogy az ezeréves budget bias IRC jobb, mint a radial MIchelin, és pályázásra kimondottan milyen jó, kifejezetten ajánlja. Amivel kb. minden felhasználónak ellentétes a tapasztalata.
Szóval, hogy kinek mi a jó gumi, erősen szubjektív, még profik esetében is... A lánc nem ennyire sokváltozós kérdés.
Egyébként ha tényleg 90%-os és nagyon olcsó, akkor azért légy gyanakvó, az vagy defektes, vagy 10 éve áll kidobva az udvarban... Nem valószínű, hogy tudja már azt, mint egy új(abb) gumi. De mondom, Te tudod mire kell, meg mit vársz el egy gumitól.