Csillagosötös! Gondolom tudod, hogy csak hülyültem a 20 évvel, mert biztos, hogy van egypár olvasó, aki Vitpilennel egy cipőben jár, és jól jön neki az SOS segítség. Még egyszer köszi! 🙂
Amire ki akartam lyukadni: ha cserélve volt, szinte biztos, hogy ilyen csapágyat kapott. Ezek a kúpos-görgős műsorok meg sokkal tartósabbak tudnak lenni, szóval nagyon nem kell aggódnod.
A gyári, régi vágású csapágy szinte nem is megérős már. A csészéknek darabja valami 6 ezer Ft magassága (4 db kell) és a golyókat is meg kell venni. Olyan 28-30 ezer a gyári golyós megoldást újraépíteni.
Ehhez képest 16 ezerért kap az ember egy szett kúpos görgős csapágyat (csapágyboltban méret után még ennél is olcsóbb tud lenni), amit csak megzsírzol és bedobsz, nem kell golyókkal egyesével szórakozni. Ha a Google-ba beírod, hogy XV535 kormánycsapágy, szinte csak kúpos görgős megoldást fogsz látni. Igaz, itt-ott vannak olyan kereskedők, akik golyós szetteket árulnak 10 ezer Ft magasságában, de ezek jellemzően kínai utángyártott cuccok, épeszű szerelő nem szív ilyennel.
Úgy húszezer kilométerenként úgyis célszerű újrazsírozni, úgyhogy előbb-utóbb megnézheted közelről is.
Köszönöm szépen! Hát nem vagy semmi, erre ilyen gyorsan nem számítottam! Én meg még azt hittem, hogy vársz vele vagy 20 évet, addig csak kitart ami benne van ... 🙂 Mindenesetre elmentettem, és már alig várom, hogy cserélhessem!
A gyári "lédig golyós" elég vacak megoldás az 535-ben, könnyen válik akadozóssá azaz verődik be szar utakon. Amikor kicserélik a szerelők - mint tette ezt a tiéddel valaki nemrég - akkor jó eséllyel komolyabb, kúpos görgős csapágyat tett bele.
Az egyrészt modellspecifikusan kapható (All Balls, Tourmax és egyéb márkájú felújító szettek már csak azt tartalmazzák), másfelől most már sokkal megfizethetőbb, mint volt mondjuk 30 éve.
Egyébként a csere nem olyan nagy műsor. Nyilván ki kell venni a villát és szét kell szedni a villahidat, a csapágycsészéket meg ki kell ütni a vázból, mert szorosan ülnek a helyükön. Csak ellentétben attól a metódustól, amit Vitpilen motorjának az előző gazdája avagy annak a szerelője követett el, a csapágyházat nem egy oldalon és egyetlen ponton kell ütni. Sokkal inkább kicsiket kocogtatni rajta és mindig máshol, hogy egyenletesen másszon ki, ne ferdén, deformálva a vázat.
A neheze (szerintem) az alulsó csapágynak a villahíd csövére préselt csészéje (Vitpilen le is fotózta, a jobb oldali kép). Az alatt nem nagyon van hely, hogy neki tudj állni lekocogtatni. Én személy szerint bele szoktam vágni Dremel koronggal, attól elvékonyodik és hajlandó lesz ütéskor tágulni, amitől könnyen lejön majd.
Az új kúpos görgős csapágyakat meg úgy teszed be a helyükre, hogy a régit is használod, mintegy beütő szerszámként
Köszi. Na, most már tényleg összezavarodtam, hogy mit csináljak majd. De ne légy most ezért dühös rám. Elég lesz, ha szólok, hogy megadta magát a kormánycsapágyam. (34 év múlva)
Pont ez az: NE gyárira cserélje. (nem arra szokták a szerelők, mert nem is tartós meg macerás is)
A gyári felállás: két csapágytányér között 19 db ötös acélgolyó, kosár nélkül.
Csak a nagy XV-ken kúpos görgős a gyári, az 535 és a kisebbek mind "óccsított" megoldásokat kaptak mindenből.
Köszönöm a biztatást. Nem vagyok biztos benne, hogy gyárira lett cserélve, de tételezzük fel, hogy igen, és lesz 34 év nyugodt évünk. (kormánycsapágy ügyben).
Ha normálisan vették ki a régit, nem lesz gondod. :)
Bár ha nem rég volt cserélve és kúpos görgőscsapágyat kapott, akkor neked jó ideig nem kell vele vacakolni.
(én most dobtam ki a Kawából, 26 évet és közel 58 ezret húzott le, a Viragoét 34 éves korában vettem ki - mindkettő a gyári KOYO volt)
Hogy melyik részére gondoltam? Igazándiból bármire, mint infóra, ami majd az enyémen is használható lesz. Bár az enyémen cserélt már szerelő, de biztos, hogy nem fog az sem örökké tartani. 🙂 (Nem azért, mert barbárságot tételezek fel róla, csak jó tudni ...)
Na mindegy, jó lett. Ég és föld a két csapágy. A héten megérkezik a Frisco kormány, azt fogom még csinálgatni. Úgy néz ki, hogy csak a fékvezeték lesz rövid, de az is 5 centin múlik. Minden más jó. Aztán kis karbi nyektetés és kész az október 1-i VMC veterán rallyra. Arra érdemes jönni, jó buli lesz a Vértesben. Öreg moci kímélő kis verseny.
Kormánycsapágy... Franc vigye. A réginél az alsó tányér lógott a helyén, az újnál (tűgörgős) a felső csésze jár ki-be kézzel a villanyakból... 🙎 Szarjak rá, vagy álljak neki hegeszteni? Az elmúlt 30 év "szerelői" bevehetik a kisujjam... Minden szét van verve.
Bocsi, eddig nem voltam elérhető ... De OK. köszönöm, már anno (miután neked írt) küldtem neki üzenet, hogy láttam a becsomagolt kerekeket és el van intézve a GLS-el a felvétel. Amúgy rendes srácnak tűnik, küldtem neki 20 Eurot a fáradtságáért. Az első kereket vlszínűleg ki kell majd hengereltetni vagy egyengetni mert úgy láttam a képeken - meg mondta is - hogy meg van ütve. Erre van valamilyen javaslatod (vagy valaki másnak?)
A gyári, régi vágású csapágy szinte nem is megérős már. A csészéknek darabja valami 6 ezer Ft magassága (4 db kell) és a golyókat is meg kell venni. Olyan 28-30 ezer a gyári golyós megoldást újraépíteni.
Ehhez képest 16 ezerért kap az ember egy szett kúpos görgős csapágyat (csapágyboltban méret után még ennél is olcsóbb tud lenni), amit csak megzsírzol és bedobsz, nem kell golyókkal egyesével szórakozni. Ha a Google-ba beírod, hogy XV535 kormánycsapágy, szinte csak kúpos görgős megoldást fogsz látni. Igaz, itt-ott vannak olyan kereskedők, akik golyós szetteket árulnak 10 ezer Ft magasságában, de ezek jellemzően kínai utángyártott cuccok, épeszű szerelő nem szív ilyennel.
Úgy húszezer kilométerenként úgyis célszerű újrazsírozni, úgyhogy előbb-utóbb megnézheted közelről is.
A gyári "lédig golyós" elég vacak megoldás az 535-ben, könnyen válik akadozóssá azaz verődik be szar utakon. Amikor kicserélik a szerelők - mint tette ezt a tiéddel valaki nemrég - akkor jó eséllyel komolyabb, kúpos görgős csapágyat tett bele.
Az egyrészt modellspecifikusan kapható (All Balls, Tourmax és egyéb márkájú felújító szettek már csak azt tartalmazzák), másfelől most már sokkal megfizethetőbb, mint volt mondjuk 30 éve.
Egyébként a csere nem olyan nagy műsor. Nyilván ki kell venni a villát és szét kell szedni a villahidat, a csapágycsészéket meg ki kell ütni a vázból, mert szorosan ülnek a helyükön. Csak ellentétben attól a metódustól, amit Vitpilen motorjának az előző gazdája avagy annak a szerelője követett el, a csapágyházat nem egy oldalon és egyetlen ponton kell ütni. Sokkal inkább kicsiket kocogtatni rajta és mindig máshol, hogy egyenletesen másszon ki, ne ferdén, deformálva a vázat.
A neheze (szerintem) az alulsó csapágynak a villahíd csövére préselt csészéje (Vitpilen le is fotózta, a jobb oldali kép). Az alatt nem nagyon van hely, hogy neki tudj állni lekocogtatni. Én személy szerint bele szoktam vágni Dremel koronggal, attól elvékonyodik és hajlandó lesz ütéskor tágulni, amitől könnyen lejön majd.
Az új kúpos görgős csapágyakat meg úgy teszed be a helyükre, hogy a régit is használod, mintegy beütő szerszámként
A gyári felállás: két csapágytányér között 19 db ötös acélgolyó, kosár nélkül.
Csak a nagy XV-ken kúpos görgős a gyári, az 535 és a kisebbek mind "óccsított" megoldásokat kaptak mindenből.
Bár ha nem rég volt cserélve és kúpos görgőscsapágyat kapott, akkor neked jó ideig nem kell vele vacakolni.
(én most dobtam ki a Kawából, 26 évet és közel 58 ezret húzott le, a Viragoét 34 éves korában vettem ki - mindkettő a gyári KOYO volt)