Na de ha beinditom a motort es valamiert eppen nincs idom tul sokaig varni, hogy a motor (es az olaj) elerje a normalis uzemi hofokot, akkor vajon art a magas fordulatszam, vagy sem?
En hidegen szoktam "kimelo" uzemmodban hasznalni addig, amig be nem melegszik es nem porgetem a halalba. Ilyenkor mi lenne a helyes eljaras?
A legjobb példa a turbó.
Az sem attól megy tönkre, mert 150.000+ a fordulatszáma!
A felhasználási körülmények teszik tönkre.
- Csökken a kenőanyag elvárt "tudása". Nincs időben cserélve és a megfelelő minőségű olaj használata.
- Túlmelegedés (sok száz km után hirtelen kiállnak a kútra kaja-pia-cigi.... és egyből leállítják a motort. Szegény meg már olajnyomás nélkül forog nem keveset, mire megáll, majd a külső része gyorsabban hűl, mint belül...stb.)
- Hidegen ugyanez csak fordítva.....
A turbó tönkremenetele mindig okozat, valami miatt!
Azért, mert a sok váltózó nem biztosítja. A legnagyobb változó a user és a felhasználási mód.
Nincs olyan, hogy tiszta folyadéksúrlódás!
Ha lenne, örök életű lenne minden!
Részben igazad van! De akkor miért nem a tizenezerrel pörgő motorok vannak üzemben életkoruk 30-40 évében és miért a lassúbb nyugodt járásúak?? A kenés úgy van kiszámolva és az olaj minősége előírva, hogy nagyobb fordulaton sem súrlódik fém a fémen. Az indításkori 1-2 fordulatnál esetleg lehet fémes súrlódás.
El kell keserítselek, de semmi köze a 4000/6000 x1.5 -nek a kopáshoz!
Ez közel sem ilyen egyszerű.
A kopás a felületek minőségétől (nevezzük ezt konstansnak, mert szinte mindegyik motor már nagyon finoman megmunkált, így az összenyomó erő is lehet most konstans), a kenőanyag/kenés hatékonyságától és a hőmérséklettől függ.
A siklócsapágynál van száraz súrlódás (induláskor, mikor a tengely csapja "beül" a csapágyra és kiszorul alóla az olaj), fél folyadék súrlódás (ez a normál üzemi állapot. A teljes folyadéksúrlódás csak elméletileg létezik, mert ahhoz folyamatosan növekvő fordulatszám kellene. Hát ilyen ugye nincs. Viszont minél nagyobb a fordulatszám, annál jobban/hatékonyabban ill nagyobb %-ban kialakul a fél folyadék súrlódás. Vagyis csökken a fémes érintkezés %-as és nő a folyadéksúrlódás %-a. Vagyis a csapágyat terhelő erő egyre jobban olajon "adja" át a nyomást.
Míg az alacsony fordulatszámnál inkább "beül" a csapágyba a tengely, mert nagy a tengely terhelése. Persze itt is van olajnyomás stb. , de ha elolvastad a cikket, akkor nyilvánvalóvá válhatott, hogy a fordulatszámtól bizony nem kell félni!
Haveromnak van 2,5tdi 140lovasa, megy is ahogy kell 7liter folott nem eszik, olcso fenntartani, akkora mint egy kamion. Tetszik nekem is nagyon. Ott meg jo volt az audi :D
En hidegen szoktam "kimelo" uzemmodban hasznalni addig, amig be nem melegszik es nem porgetem a halalba. Ilyenkor mi lenne a helyes eljaras?