"a butaság fellegvára mikor mai "tudásunk" alapján fejtünk meg régi dolgokat " NNa bazmeg rá is b...tak a régészek, mert megállapították , hogy 896-ban NEM VOLT INTERNET , Hiába keresik az idevaló fájl-t, ezért nem tudjuk biztosan, hogy mikor foglaltunk hont!!!! Nekem már nem is kell mondanom semmit! Ezután én is megyek az utcán és a pofámba tartott lapszámítógéppel, azt tapogatva fogok mászkálni a járdán!!!
annyi összeesküvés van hogy most már szinte mindent egy adott élettartamra terveznek meg
sok esetben egy gép részhez, vagy akár egy alkatrészhez tervezik a többi alkatrész élettartamát, mert mindig van gyenge pont és ha ez nem kikerülhető miért is bírjon a többi alkatrész 10x annyit
Húúú B+!! Ha nem vigyáztok magatokra úgy ki lesztek okosítva,gyártástechnológiából, hogy arról fogtok koldulni !! Még a végén az ártatlanságotokon is foltot fog ejteni
Nyugodtan irhat mindenki hosszu hszt egy olyan dologrol, amiben benne van, belelat. Inkabb korlatozzuk a rovid hsz eket, olyan dolgokrol, amihez az ironak semmi koze, vagy nincs benne, de meg a faradsagot se veszi, hogy jobban beleartsa magat. Szerintem.
Napi szinten ezzel küzdünk, amit írtál a "kis" mérnök csapatommal együtt. Ezek egyébként annyira nem nyílvánvalóak, hogyha jön egy kis-közepes vevő és kis szériában szeretne gyártatni,( IATF16949 szerint persze, hogyan máshogy :-) ), és ezeket belekalkuláljuk akkor fogja a fejét rendesen... Legtöbbször még mindig nem a mérnökök (józan ész) irányítják az üzleteket hanem a marketing és business development.
Ha valaki van olyan szerencsés hogy hosszú éveket tölt kis és nagy szériás gyártásban és elég tasztalata lesz hogy gyártó modulok és gyártó sorok tervezesében praktizáljon, akkor minden teljesen más megvilágításba kerül.
Eleve szinte mindenki fordítva ül a lovon. Egy terméknek, és a hozzá tartozó gyártósornak és a gyártósor technologiájának annyi követelménynek kell megfelelnie, hogy el lehet hinni, hogy ha lenne is olyan hogy romoljon el 5 év után és hogy javítható vagy ne legyen javítható az biztos hogy a végére kerülne ennek az igen hosszú listának...
Egy felületes példa a csavarozás-ragasztás relációjára. Mikor mondjuk 1-2 perc gyártócella ütemideje és 5-7 másodpercel kell számolni egy csavar betekerését, közben az részegységet forgatni, kell, mert nem sikerült egy oldalról betervezni az összes kötöelemet, amik még rossz esetben különbözö méretüek mondjuk nem csak átméröben, de hosszméretben. A rézsegységet ezen cellában össze kell állítani és be kéne hajtani 16 db csavart. Mivel ezt emberek végzik müszakokban, nem lehet Lidl-is csavarozó gépet használni, hanem minden ergonomikusan és ami sokkal fontosabb balesetmentesen kell elhelyezni és megoldani. A kötöelemnél biztodsítani kell, hogy a megfelelö kerüljön a tervezett helyre, nyomatékra legyen húzva lehetöleg ne egy lépsöben és az értékek el legyenek tárolva -hozzáfüzve a termék gyártási doksiájához a nyomonkövethetöség szempontjából. Az ilyen csavarozó gépek 10-100 ezer euro nagyságrendü tételek, és ha szükséges többet is el kell helyezni a gyártócellában lehetöleg a csavarozási poziciók felett, hogxy minél kevesebb mozdulattal behajtható legyen a kötöelem...
Ès akkor ott van pl a ragasztás ezzel szemben ahol a felületeket el kell kezelni olyan vegyszerekkel amik sok esetben tök egyformák, de mégis teljesen más a funkciójuk, biztosítani kell az elszívást -szellözést, meg egyáltalán azt, hogy a dolgozó tudja hogy mely felületeket kell tisztítani, aktiválni és a minöségbiztositás meg arra kiváncsi, hogy milyen modon van biztosítva-figyelve, hogy a dolgozó minden alkatrészt lekezelt, és nem marad ki egy sem, mert valamelyiket kétszer kezelte le...közben biztosítani kell a megfelelö páratartalmat, és alkatrész hömérsékletet, hogy pl ne legyen rajta párakicsapodás, mert az vegyszerrel keveredve rontja, vagy teljesen blokkolja a kötés létrejöttét...és akkor még nem nem is kezdüt el felhordani a ragasztót a felületre...Vagy nem beszéltünk arról, mi van ha azonos gyártosoron több terméket is gyártanak más müszakokban, és nem azonos a pl a ragasztóanyag, és annak elökezelö vegyszerei, de amúgy mind ugyan úgy néz ki "szinre-szagra"...
Utoljára a kedvenc példám az "összesküvés" elméletre. Pl a gyújtás vezérlö modul nem azért van sok esetben "kiöntve" kitöltö anyaggal, nem lehessen belöle kiforrasztani a 10 Forintos alktrészt...hanem hogy ne potyogjon le róla a rezgés és egyéb fizikai hatások miatt az alkatrész, ne rohadjanak össze lábak a páralecsapodás miatt, vagy beázás miatt. Persze lehetne mindengyik mellé 20-as kazánlemezböl tartót hegeszteni, csak nem lehetne utána motorkerékparba beszerelni...
Persze a fent említett dolgokról nem kell tudni semmit, de nem is kéne róla nagy "elméleteket" megfogalmazni. Ha erös a kényszer rá mégis, akkor inkább mégis csak el kéne merülni a témában. Meg nem mindenkit nyügöz le az, hogy elökotorunk a fiókból egy 40 éve "eltervezett" alkatrészt és után rámondjuk, hogy miér nem csinálták úgy mint amit láttál egy 25 évvel késöbb tervezett alkatrészen...Szerintem a butaság fellegvára mikor mai "tudásunk" alapján fejtünk meg régi dolgokat amik akkor még nem áltak vagy térben vagy idöben vagy mindkettöben rendelkezésre...Nem volt internet, hogy letöltötték volna, megnézték volna...
Megint jó hosszú lett, de legalább nem olvassa el mindenki... :)
Uraim!
Jo olvasni,hogy igy latjatok a gyartast! Sokaknak fogalmuk sincs errol, csak azt latjak hogy egy hatalmas uzem es a managereknek ceges autojuk van. Aztan itt meg is allnak a gondolkozassal.
Es "sajnos" igy megy a tervezes, tanusithatom. Tobbet inkabb le sem irnek, mert gond lehet belole.
Igen. Egszerubben.
Egyszerubben mindent meg lehet valaszolni, peldaul azt is, hogy az elet ertelme 42.
Ezek gazdasagi tarsasagok, ha nincs rajta haszon, nem lennenek, nem mukodnek. De van, amin meg nem sokat keresnek. A valsag elott nyilatkozta valamelyik japan gyarto fejese, hogy tul olcson adjak a japanok a sportmotorokat. a sportmotorok erosen nullasak esetleg minuszosak tudnak lenni. Markapolirkent mukodnek, ami csak kesobb hozza meg az amugy nagyon nehezen kimutathato hasznot. Tobbszor beszeltuk, hogy ha egy gyarto technologiat valt, azt nem a jobb minoseg erdekeben teszi, hanem a kevesebb munkafolyamatert. Ha ez elethossz novekedessel jar, az csak egy mellekes pozitivum szinte.
Furcsallom, hogy meg nem forditottad meg a kerdest: te hajlando lennel kifizetni 10x annyi penzt egy motorert, amelynek tervezett eletciklusa nagyobb? Ha egy olcsonak mondhato meghajtospiral vasarlasa is felhaborit.
Nem sajnalom veletlenul sem a motorgyartokat, rengeteg hulyeseg, hiba, es lehuzas van. Engem is erdekelt ez a tema, tulajdonkepp minden a motorokkal, motorgyartassal kapcsolatban. Bar tavolabbi relacioban, de nagy oromomre keszult egy dokufilm a mustang tervezeserol, "a faster horse" cimmel. Nos abban van egy jelenet, amikor a mernokot ugy elkuldik az anyjaba, amikor valamilyen par centes alkatreszt kell cserelni tervezesi hiba miatt (ami kuzdelmek aran vegul zold utat kapott) es van akit egy masik alkatresz cserevel siman elutasitanak, ami ugy maradt. Ezt a jelenetet megmagyarazza az a fejes, aki a kiadasokat felugyeli, es kifejti, hogy veges penze van egy autogyartonak, es gondoljunk bele, 1 000 000 legyartott autonal 1 dollar mar szep osszeg. Amit egy gyarto meghitelez, es vegig pengeelen tancol. Gondolom ezt sokkal jobban csinalna sok ember, aki velemenyt tud formalni errol az iparrol, peldaul a forumokon. Ez a fillerbaszas ertheto, es annak ellenere felfogom az okat, hogy ezt a fajta nagyvallalati hatekonytalan munkakulturat tiszta szivembol utalom. Viszont ha egy olyan gyartot nezunk, amelynek a termekei kb kezmuves szinten voltak, tiszta szivvel, nah azok meg allandoan haldokolnak, es ugyanugy szart is kepesek gyartani.
A 4-5 ev utani szerelgetes eros tulzas, a szervizbe hordas pedig azon a szinten, ahol spiralmeghajtot javitunk otthon - nem jellemzo.
én simán vennék villanyos kütyüket, persze csak olyat aminek nem nagyon futurisztikus a kinézete
de ezen nem kell sokat agyalni mert most épp olyan szegény vagyok hogy arra sincs pénzem hogy kinézzek az ablakon......
ez részben igaz
pl neked vagy nekem ne fognak motort csinálni mert kilóg a seggünk a gatyából
annak csinálnak motort aki meg tudja venni, és aki meg tud venni egy motort többnyire 4-6 év múlva le is fogja cserélni egy újabbra
tehát ő leszarja hogy utána mit kell vele csinálni
a csóró meg mindig szopik, ezért van
Egyszerűbben: hogy a haszon meg legyen rajta, akkor primitív megoldásokkal pillanatok alatt összerakott ""motort "" csinálnak . És néz a gazdája amikor 4-5 év lejárta után nem győzi szerelgetni, vagy a szervizbe hordani!
amúgy egy csomó motornál egy stift fogja a "kupakot" így szerelhető is( bár semmi értelme) és a gyártás se bonyolult, nem kell sajtolni, melegíteni, ezredre illeszteni
A sorozatgyartasban gyartott termekeknel nem igen szempont az hogy kisebb javithato legyen roncsolassal vagy roncsolassal nelkul. Barmennyire hihetetlen arra torekszenek, hogy az alkatreszek egyszeru es keves technologiai lepessel legyenek gyarhatoak ugy hogy gyartas kozben lehetoleg ne keletkezzen selejt se anyaghiba se alaki vagy mereti pontatlansag miatt.
Az alkatreszeket pedig ossze kell szerelni reszegysegekke, egysegekke. Az ismet fontos tenyezo, hogy a lehetoleg legegyszerubb modon magas minosegi szinten tortenjen, rovid ido alatt . Vagyis az esetunkben szoba jott menetes alkatreszek melyek raadasul finom menettel kapcsolodnanak milyen bonyolultsagunak kell lennie a gyartocellanak, ahold rendelkezesre kell allnia egy elektromos csavarozo berendezesnek specialist adapterrel Ami passzolna a menetes perselyhez. A minosegi biztositasa erdekeben a csavarozo gepnek mernie Kell a nyomatekot, ergonomikudnak kell lennie es nem utolso sorban jo lenne ha meg lenne vezetve, hogy ne kapjon felre a menet...nyugtazva egybol a komplett - osszeszerelt egyseg selejtezeset.
Most teljes mertekben nem kivanom kielemezni, hogy mikor nagyobb az eselye hogy forgo tengely , vagy akar a rezges miatt kitekeredik az eppen rogzito funkciot ellato alkatreszek. Itt ugyan a kockazat kicsit hogy halat okozo baleset is bekovetkezhet, de vannak olyan pontok a gepjarmuvon ahold ezzel is szamolni kell.
Meg kepzeletben keszetsd el abba furatba az a menetes- lepcsos furatot ami adja a peselynek azt poziciot hogy tengely tudjon forogni, de axialisan ne mozogjon...
Aztan be lehetne arazni a kulonbozo megoldasokat, mint az alkatreszek legyartas koltsege, az oszzeszereleshez szukseges gyartocella koltsege, termekekenysege, varhato minosegi kihoztala...
Szoval ha valaki egy picit jartas a gyartastechnologiaban, gepjarmu gyartasban nehezen veszi be a gyomra ezeket a butasagokat.
Igazad van. Beqrják azt az alkatrészt amelyiken menetnek kellene lenni ( de nincs) a helyére gondolom felmelegítik a blokkot előtte és szinte ÖRÖK ! Legalább is amíg a garancia le nem jár (5év) addig nem fog kiesni!
Üdv! Derbi gpr 50-ről van szó, télen meleg helységben állt, múlt nyáron végig használva volt. Amikor először elindítottam és mentem vele semmi baja nem volt. Tankolás után hazafele egyszer csak a váltókar laza lett és nem tudtam sebességeket kapcsolni.. Levettem a kart a fogakon nem láttam semmi érdekeset. Izomból meghúztam önzáró anyával sima helyett. Mentem egy kört 5 perc után megint laza és csak lifeg.. Bármi ötlet?
Szia,
Biztos, h be van préselve, volt már szerencsém hasonló ilyenhez. Viszont figyelj a melegítésre mert spiáter a ház és könnyen eltörik. Az István amit írt én is úgy csináltam.
sok esetben egy gép részhez, vagy akár egy alkatrészhez tervezik a többi alkatrész élettartamát, mert mindig van gyenge pont és ha ez nem kikerülhető miért is bírjon a többi alkatrész 10x annyit
Napi szinten ezzel küzdünk, amit írtál a "kis" mérnök csapatommal együtt. Ezek egyébként annyira nem nyílvánvalóak, hogyha jön egy kis-közepes vevő és kis szériában szeretne gyártatni,( IATF16949 szerint persze, hogyan máshogy :-) ), és ezeket belekalkuláljuk akkor fogja a fejét rendesen... Legtöbbször még mindig nem a mérnökök (józan ész) irányítják az üzleteket hanem a marketing és business development.
Eleve szinte mindenki fordítva ül a lovon. Egy terméknek, és a hozzá tartozó gyártósornak és a gyártósor technologiájának annyi követelménynek kell megfelelnie, hogy el lehet hinni, hogy ha lenne is olyan hogy romoljon el 5 év után és hogy javítható vagy ne legyen javítható az biztos hogy a végére kerülne ennek az igen hosszú listának...
Egy felületes példa a csavarozás-ragasztás relációjára. Mikor mondjuk 1-2 perc gyártócella ütemideje és 5-7 másodpercel kell számolni egy csavar betekerését, közben az részegységet forgatni, kell, mert nem sikerült egy oldalról betervezni az összes kötöelemet, amik még rossz esetben különbözö méretüek mondjuk nem csak átméröben, de hosszméretben. A rézsegységet ezen cellában össze kell állítani és be kéne hajtani 16 db csavart. Mivel ezt emberek végzik müszakokban, nem lehet Lidl-is csavarozó gépet használni, hanem minden ergonomikusan és ami sokkal fontosabb balesetmentesen kell elhelyezni és megoldani. A kötöelemnél biztodsítani kell, hogy a megfelelö kerüljön a tervezett helyre, nyomatékra legyen húzva lehetöleg ne egy lépsöben és az értékek el legyenek tárolva -hozzáfüzve a termék gyártási doksiájához a nyomonkövethetöség szempontjából. Az ilyen csavarozó gépek 10-100 ezer euro nagyságrendü tételek, és ha szükséges többet is el kell helyezni a gyártócellában lehetöleg a csavarozási poziciók felett, hogxy minél kevesebb mozdulattal behajtható legyen a kötöelem...
Ès akkor ott van pl a ragasztás ezzel szemben ahol a felületeket el kell kezelni olyan vegyszerekkel amik sok esetben tök egyformák, de mégis teljesen más a funkciójuk, biztosítani kell az elszívást -szellözést, meg egyáltalán azt, hogy a dolgozó tudja hogy mely felületeket kell tisztítani, aktiválni és a minöségbiztositás meg arra kiváncsi, hogy milyen modon van biztosítva-figyelve, hogy a dolgozó minden alkatrészt lekezelt, és nem marad ki egy sem, mert valamelyiket kétszer kezelte le...közben biztosítani kell a megfelelö páratartalmat, és alkatrész hömérsékletet, hogy pl ne legyen rajta párakicsapodás, mert az vegyszerrel keveredve rontja, vagy teljesen blokkolja a kötés létrejöttét...és akkor még nem nem is kezdüt el felhordani a ragasztót a felületre...Vagy nem beszéltünk arról, mi van ha azonos gyártosoron több terméket is gyártanak más müszakokban, és nem azonos a pl a ragasztóanyag, és annak elökezelö vegyszerei, de amúgy mind ugyan úgy néz ki "szinre-szagra"...
Utoljára a kedvenc példám az "összesküvés" elméletre. Pl a gyújtás vezérlö modul nem azért van sok esetben "kiöntve" kitöltö anyaggal, nem lehessen belöle kiforrasztani a 10 Forintos alktrészt...hanem hogy ne potyogjon le róla a rezgés és egyéb fizikai hatások miatt az alkatrész, ne rohadjanak össze lábak a páralecsapodás miatt, vagy beázás miatt. Persze lehetne mindengyik mellé 20-as kazánlemezböl tartót hegeszteni, csak nem lehetne utána motorkerékparba beszerelni...
Persze a fent említett dolgokról nem kell tudni semmit, de nem is kéne róla nagy "elméleteket" megfogalmazni. Ha erös a kényszer rá mégis, akkor inkább mégis csak el kéne merülni a témában. Meg nem mindenkit nyügöz le az, hogy elökotorunk a fiókból egy 40 éve "eltervezett" alkatrészt és után rámondjuk, hogy miér nem csinálták úgy mint amit láttál egy 25 évvel késöbb tervezett alkatrészen...Szerintem a butaság fellegvára mikor mai "tudásunk" alapján fejtünk meg régi dolgokat amik akkor még nem áltak vagy térben vagy idöben vagy mindkettöben rendelkezésre...Nem volt internet, hogy letöltötték volna, megnézték volna...
Megint jó hosszú lett, de legalább nem olvassa el mindenki... :)
Jo olvasni,hogy igy latjatok a gyartast! Sokaknak fogalmuk sincs errol, csak azt latjak hogy egy hatalmas uzem es a managereknek ceges autojuk van. Aztan itt meg is allnak a gondolkozassal.
Es "sajnos" igy megy a tervezes, tanusithatom. Tobbet inkabb le sem irnek, mert gond lehet belole.
Egyszerubben mindent meg lehet valaszolni, peldaul azt is, hogy az elet ertelme 42.
Ezek gazdasagi tarsasagok, ha nincs rajta haszon, nem lennenek, nem mukodnek. De van, amin meg nem sokat keresnek. A valsag elott nyilatkozta valamelyik japan gyarto fejese, hogy tul olcson adjak a japanok a sportmotorokat. a sportmotorok erosen nullasak esetleg minuszosak tudnak lenni. Markapolirkent mukodnek, ami csak kesobb hozza meg az amugy nagyon nehezen kimutathato hasznot. Tobbszor beszeltuk, hogy ha egy gyarto technologiat valt, azt nem a jobb minoseg erdekeben teszi, hanem a kevesebb munkafolyamatert. Ha ez elethossz novekedessel jar, az csak egy mellekes pozitivum szinte.
Furcsallom, hogy meg nem forditottad meg a kerdest: te hajlando lennel kifizetni 10x annyi penzt egy motorert, amelynek tervezett eletciklusa nagyobb? Ha egy olcsonak mondhato meghajtospiral vasarlasa is felhaborit.
Nem sajnalom veletlenul sem a motorgyartokat, rengeteg hulyeseg, hiba, es lehuzas van. Engem is erdekelt ez a tema, tulajdonkepp minden a motorokkal, motorgyartassal kapcsolatban. Bar tavolabbi relacioban, de nagy oromomre keszult egy dokufilm a mustang tervezeserol, "a faster horse" cimmel. Nos abban van egy jelenet, amikor a mernokot ugy elkuldik az anyjaba, amikor valamilyen par centes alkatreszt kell cserelni tervezesi hiba miatt (ami kuzdelmek aran vegul zold utat kapott) es van akit egy masik alkatresz cserevel siman elutasitanak, ami ugy maradt. Ezt a jelenetet megmagyarazza az a fejes, aki a kiadasokat felugyeli, es kifejti, hogy veges penze van egy autogyartonak, es gondoljunk bele, 1 000 000 legyartott autonal 1 dollar mar szep osszeg. Amit egy gyarto meghitelez, es vegig pengeelen tancol. Gondolom ezt sokkal jobban csinalna sok ember, aki velemenyt tud formalni errol az iparrol, peldaul a forumokon. Ez a fillerbaszas ertheto, es annak ellenere felfogom az okat, hogy ezt a fajta nagyvallalati hatekonytalan munkakulturat tiszta szivembol utalom. Viszont ha egy olyan gyartot nezunk, amelynek a termekei kb kezmuves szinten voltak, tiszta szivvel, nah azok meg allandoan haldokolnak, es ugyanugy szart is kepesek gyartani.
A 4-5 ev utani szerelgetes eros tulzas, a szervizbe hordas pedig azon a szinten, ahol spiralmeghajtot javitunk otthon - nem jellemzo.
de ezen nem kell sokat agyalni mert most épp olyan szegény vagyok hogy arra sincs pénzem hogy kinézzek az ablakon......
pl neked vagy nekem ne fognak motort csinálni mert kilóg a seggünk a gatyából
annak csinálnak motort aki meg tudja venni, és aki meg tud venni egy motort többnyire 4-6 év múlva le is fogja cserélni egy újabbra
tehát ő leszarja hogy utána mit kell vele csinálni
a csóró meg mindig szopik, ezért van
Az alkatreszeket pedig ossze kell szerelni reszegysegekke, egysegekke. Az ismet fontos tenyezo, hogy a lehetoleg legegyszerubb modon magas minosegi szinten tortenjen, rovid ido alatt . Vagyis az esetunkben szoba jott menetes alkatreszek melyek raadasul finom menettel kapcsolodnanak milyen bonyolultsagunak kell lennie a gyartocellanak, ahold rendelkezesre kell allnia egy elektromos csavarozo berendezesnek specialist adapterrel Ami passzolna a menetes perselyhez. A minosegi biztositasa erdekeben a csavarozo gepnek mernie Kell a nyomatekot, ergonomikudnak kell lennie es nem utolso sorban jo lenne ha meg lenne vezetve, hogy ne kapjon felre a menet...nyugtazva egybol a komplett - osszeszerelt egyseg selejtezeset.
Most teljes mertekben nem kivanom kielemezni, hogy mikor nagyobb az eselye hogy forgo tengely , vagy akar a rezges miatt kitekeredik az eppen rogzito funkciot ellato alkatreszek. Itt ugyan a kockazat kicsit hogy halat okozo baleset is bekovetkezhet, de vannak olyan pontok a gepjarmuvon ahold ezzel is szamolni kell.
Meg kepzeletben keszetsd el abba furatba az a menetes- lepcsos furatot ami adja a peselynek azt poziciot hogy tengely tudjon forogni, de axialisan ne mozogjon...
Aztan be lehetne arazni a kulonbozo megoldasokat, mint az alkatreszek legyartas koltsege, az oszzeszereleshez szukseges gyartocella koltsege, termekekenysege, varhato minosegi kihoztala...
Szoval ha valaki egy picit jartas a gyartastechnologiaban, gepjarmu gyartasban nehezen veszi be a gyomra ezeket a butasagokat.
Biztos, h be van préselve, volt már szerencsém hasonló ilyenhez. Viszont figyelj a melegítésre mert spiáter a ház és könnyen eltörik. Az István amit írt én is úgy csináltam.