Ez picture blending technika, nem HDR! A szaturáció, a vibrance, a színek, és a struktúra nincs elhúzva! A kettőnek csak az első lépése ugyanaz, hogy különböző expozíciójú képeket merge-elünk össze! De nincs tonemapping ezen a képen!
Na itt az alapvető eltérés: én egy könnyed sétára mentem ki, történetesen fényképezőgéppel :D
Egyébként a HDR képekkel kapcsolatban mindig egy kicsit ambivalens érzéseim vannak, mert sokszor elég mesterséges hatást keltenek, a tiednél is van valami ilyen. Most nem is arról van szó, hogy a nagy fénykülönbségű élek mentén gyakran keletkeznek afféle fény- vagy árnyékudvarok (volt képem, ahol vagy egy órát maszatoltam a maszkot, hogy amennyire lehet, jó legyen a végére - na, ott volt elszántság :D), hanem az összhatásról.
Elég hülye érzés, mert igazából azért csinálnám, hogy vissza tudjam adni, amit a szememmel láttam, a gép meg nem képes ugyanerre, és ezért természetesnek kéne látsszon.
Úgy bizony. 3-4 expóból állítod össze a képet. Lősz egy alap képet expósorozattal -2/3, 1, +2/3 beállítással, ahol mondjuk 8-as blendével, és középre helyezett fókusszal, A módban, ISO 100-ban lesz egy alap képed. Itt az expósorozat csak ahhoz kell, hogy később ne kelljen PS-ben állítani. Ezt a képet később Photomatix-ban, vagy PS-ben összerakod egy képnek. Aztán fényt mérsz a legsötétebb, árnyékos részekre, és / vagy oda ahol sötét van, de mindenképp valamit részleteiben meg akarsz mutatni. Ekkor vagy fixálod a gép által beállított adatokat, vagy M módba beírod amit látsz, majd visszarakod a gépet az állványra ugyanabba a pozícióba ahol volt, ahol az első alap kép készült, és ellövöd a képet. Ugyanezt megteszed a világos részekkel is, majd pedig az éggel. Így lesz 4 féle fénymérésű képed, az elsőből ugye mindjárt három is. Ha több, nagyon különböző, több Fé értékben eltérő terület van, akkor több ilyet csinálsz. Ha nem sikerül pont ugyanoda lőni a képeket, az se baj, ha kicsit más a kivágás, azt még a PM, vagy a PS tudja, felismeri, és jól rakja össze.
Ez a képem így készült: http://500px.com/photo/6806882
Soha nem lövök expozíciósorozat.
Viszont nem vagyok elég kifinomult se ahhoz, hogy részletekre fényt mérjek. Sose csináltam, nem igazán tudom kezelni a dolgot
Most, ha jól veszem le, itt te úgy érted, hogy szépen megmérem a világos részt. Följegyzem, megmérem a sötét részt, azt is följegyzem, és lövök mindkét beállításnak megfelelően, úgy-e?
Mondjuk az is segítene, ha lenne spot mérés a gépen, ennek híján bepróbálkozhatnék azzal a 9%-os fedésűvel, ami van.
Azért összefoglalhatjuk: lusta és türelmetlen vagyok hozzá. Meg smucig, mert nem veszek még egy állványt egy darabig még bizonyosan. Meg nem veszem elég komolyan a fotózást. Ezt most itt alá is írom, évek óta nem fő fókuszom.
Viszont nem vagyok elég kifinomult se ahhoz, hogy részletekre fényt mérjek. Sose csináltam, nem igazán tudom kezelni a dolgot
Most, ha jól veszem le, itt te úgy érted, hogy szépen megmérem a világos részt. Följegyzem, megmérem a sötét részt, azt is följegyzem, és lövök mindkét beállításnak megfelelően, úgy-e?
Mondjuk az is segítene, ha lenne spot mérés a gépen, ennek híján bepróbálkozhatnék azzal a 9%-os fedésűvel, ami van.
Azért összefoglalhatjuk: lusta és türelmetlen vagyok hozzá. Meg smucig, mert nem veszek még egy állványt egy darabig még bizonyosan. Meg nem veszem elég komolyan a fotózást. Ezt most itt alá is írom, évek óta nem fő fókuszom.
Akkor még egyszer.
Különböző expozícióval ugyanarra a pontra fényt mérve sem lesz olyan, mint amit leírtál. A különböző fényintenzitású részekre külön fényt mérve, beállításokat rögzítve, és/vagy átváltva M módba, beírva a fénymérési értékeket, majd úgy exponálva lesz az árnyékos, és fénnyel teli részeken is részletgazdag a kép. Az expozíciósorozat nem erre van, a több expó ebben az esetben nem ezt jelenti.
Mi van? A lényeg, hogy legyen több expó, amik különböző megvilágítású területeket fednek le, ami az egyiken kiég, a másikon még jó, és vice versa (illetve lehet több is).
Épp ezt mondom én is, mert itt jelentős fényességkülönbségek vannak. Nem túl súlyos esetben, mondom, egy darab rawból is egész jó eredményt tudok elérni (abból is lehet különböző expozícióval "előhívni", aztán belndelni). Még talán itt is ment volna, ha rövidebben exponálok. Ebben az esetben jön a képbe a zaj (képletesen és ténylegesen is) - mert akkor a sötétebb részeket már erősen pusholni kéne, és tényleg zajosodni fognak, hiába ISO 100-zal lett lőve az egész kép.
Természetesen, hangsúlyozom, a legszebb megoldás az állványról több expó összedolgozása, bár annak is megvan a hátránya, ha mozog valami a képen, abból még lehet probléma.
De ez itt nem játszhatott. Volt kéznél kéz, azzal fogtam a gépet.
Tehát mindezt tudom. Ennek ellenére volt pofám föltölteni a képeket. Mindjárt leszedek mindent, a fene essen bele.
Ezt nem értem!
Állványon egy expóval sincs zaj, mert iso100-on tudod tartani. Erdőben nem fog kiégni a kép a hosszabb záridőtől, és annyira nem is lesz az hosszú, csak pont annyira, hogy ne tudd kézből kitartani. A több expó amiatt kell, hogy ha különböző megvilágítású területeket akarsz visszaadni, akkor picture blending-re van szükség, és pl. Photomatix PRO-val való összerakásra. Itt felesleges expozíciósorozatot lőni, mert nem attól lesz jó a kép ha -/+ irányban eltolod, hanem attól, hogy a változó fényekre külön, külön mérsz fényt.
Ami a korrigálási tartalékot illeti, épp azt csesztem el azzal a döntéssel, amit az expókor meghoztam. Ha nem ez lebeg előttem, csinálhattam volna "HDR"-t egy képről (raw-ban szoktam lőni, egy kis tartalék mindig van benne, ebből ennyit sikerült kihozni).
Mondom, túlságosan féltem a zajtól, ami a finom részleteket kinyírhatja az árnyékban.
Szerintem ezekben a képekben még van korrigálási tartalék.
Amúgy sajnos a túl nagy fényátfogású képekkel sokat nem tudsz kezdeni, részben erre találták ki a HDR fotókat. Illetve lehet próbálkozni egy átmenetes szűrővel, de az ugye a kép más részein is sötétíteni fog.
Másrészt meg ha már belenyúlsz a képbe, ne hagyd ki a vízszintezést se, mert a nagy képen igencsak jobbra dől a víz.
De a PS is alkalmas rá.
Nem veszélyes?
Idő, energia, pénz.
Alapból már ott eldől, hogy a gépen jpeg-re, vagy raw-ra állítod.
Ha raw-ra, akkor az ezzel jár...
Egyébként a HDR képekkel kapcsolatban mindig egy kicsit ambivalens érzéseim vannak, mert sokszor elég mesterséges hatást keltenek, a tiednél is van valami ilyen. Most nem is arról van szó, hogy a nagy fénykülönbségű élek mentén gyakran keletkeznek afféle fény- vagy árnyékudvarok (volt képem, ahol vagy egy órát maszatoltam a maszkot, hogy amennyire lehet, jó legyen a végére - na, ott volt elszántság :D), hanem az összhatásról.
Elég hülye érzés, mert igazából azért csinálnám, hogy vissza tudjam adni, amit a szememmel láttam, a gép meg nem képes ugyanerre, és ezért természetesnek kéne látsszon.
Ez a képem így készült:
http://500px.com/photo/6806882
Soha nem lövök expozíciósorozat.
Viszont nem vagyok elég kifinomult se ahhoz, hogy részletekre fényt mérjek. Sose csináltam, nem igazán tudom kezelni a dolgot
Most, ha jól veszem le, itt te úgy érted, hogy szépen megmérem a világos részt. Följegyzem, megmérem a sötét részt, azt is följegyzem, és lövök mindkét beállításnak megfelelően, úgy-e?
Mondjuk az is segítene, ha lenne spot mérés a gépen, ennek híján bepróbálkozhatnék azzal a 9%-os fedésűvel, ami van.
Azért összefoglalhatjuk: lusta és türelmetlen vagyok hozzá. Meg smucig, mert nem veszek még egy állványt egy darabig még bizonyosan. Meg nem veszem elég komolyan a fotózást. Ezt most itt alá is írom, évek óta nem fő fókuszom.
Viszont nem vagyok elég kifinomult se ahhoz, hogy részletekre fényt mérjek. Sose csináltam, nem igazán tudom kezelni a dolgot
Most, ha jól veszem le, itt te úgy érted, hogy szépen megmérem a világos részt. Följegyzem, megmérem a sötét részt, azt is följegyzem, és lövök mindkét beállításnak megfelelően, úgy-e?
Mondjuk az is segítene, ha lenne spot mérés a gépen, ennek híján bepróbálkozhatnék azzal a 9%-os fedésűvel, ami van.
Azért összefoglalhatjuk: lusta és türelmetlen vagyok hozzá. Meg smucig, mert nem veszek még egy állványt egy darabig még bizonyosan. Meg nem veszem elég komolyan a fotózást. Ezt most itt alá is írom, évek óta nem fő fókuszom.
Különböző expozícióval ugyanarra a pontra fényt mérve sem lesz olyan, mint amit leírtál. A különböző fényintenzitású részekre külön fényt mérve, beállításokat rögzítve, és/vagy átváltva M módba, beírva a fénymérési értékeket, majd úgy exponálva lesz az árnyékos, és fénnyel teli részeken is részletgazdag a kép. Az expozíciósorozat nem erre van, a több expó ebben az esetben nem ezt jelenti.
Miért sértődsz meg?
Épp ezt mondom én is, mert itt jelentős fényességkülönbségek vannak. Nem túl súlyos esetben, mondom, egy darab rawból is egész jó eredményt tudok elérni (abból is lehet különböző expozícióval "előhívni", aztán belndelni). Még talán itt is ment volna, ha rövidebben exponálok. Ebben az esetben jön a képbe a zaj (képletesen és ténylegesen is) - mert akkor a sötétebb részeket már erősen pusholni kéne, és tényleg zajosodni fognak, hiába ISO 100-zal lett lőve az egész kép.
Természetesen, hangsúlyozom, a legszebb megoldás az állványról több expó összedolgozása, bár annak is megvan a hátránya, ha mozog valami a képen, abból még lehet probléma.
De ez itt nem játszhatott. Volt kéznél kéz, azzal fogtam a gépet.
Tehát mindezt tudom. Ennek ellenére volt pofám föltölteni a képeket. Mindjárt leszedek mindent, a fene essen bele.
Állványon egy expóval sincs zaj, mert iso100-on tudod tartani. Erdőben nem fog kiégni a kép a hosszabb záridőtől, és annyira nem is lesz az hosszú, csak pont annyira, hogy ne tudd kézből kitartani. A több expó amiatt kell, hogy ha különböző megvilágítású területeket akarsz visszaadni, akkor picture blending-re van szükség, és pl. Photomatix PRO-val való összerakásra. Itt felesleges expozíciósorozatot lőni, mert nem attól lesz jó a kép ha -/+ irányban eltolod, hanem attól, hogy a változó fényekre külön, külön mérsz fényt.
Összességében tudom, hogy vannak hibái a képeknek, tulajdonképp nem is ide készültek, de gondoltam, megmutatom azért
Egyébként állványon is be tudom állítani ferdén, tudom, hogy megvezet a szemmértékem
(Tudom, a vízmérték nem )
Mondom, túlságosan féltem a zajtól, ami a finom részleteket kinyírhatja az árnyékban.
Ez amolyan fóbia lehet
Amit te akarsz, azt egy expóval nem lehet megvalósítani, mindenképp több expó kell, állványról, különböző fénymérésekkel.
Amúgy sajnos a túl nagy fényátfogású képekkel sokat nem tudsz kezdeni, részben erre találták ki a HDR fotókat. Illetve lehet próbálkozni egy átmenetes szűrővel, de az ugye a kép más részein is sötétíteni fog.
Másrészt meg ha már belenyúlsz a képbe, ne hagyd ki a vízszintezést se, mert a nagy képen igencsak jobbra dől a víz.
http://i259.photobucket.com/al...
http://i259.photo
bucket.com/al...