Én elég jól elvagyok expo sorozatok nélkül is. Persze, nagyobb szabadságot ad és vannak helyzetek, amikor megkerülhetetlen, tehát ajánlott ismerni a technikáját.
De nekem az esetek túlnyomó részében nincs rá szükségem.
Akit belinkeltem alább faszit, ő sorozatokat lő, kézből, magas iso-val.
Az is egy megoldás, és mivel tudja, hogy effektezi a képeit, így nem lesz zavaró. Meg a topaz denoise, és a noise ninja azért hihetetlen módon ki tudja szedni a zajt.
Ez így van!
De én inkább mesterségesen égetek ki, vagy sötétítek el valamit, akár csak egy részletet. Ízlések és pofonok, nekem ez jött be. De igaz, hogy a tájkép, és a városfotózásnál van szükség leginkább a sorozatra. Ezért megyek mindenhova állvánnyal.
Pillanatot is lehet lőni sorozattal ha statikus, vagy ha nem, de van elég fény.
De alapjaiban igaz, ez nekem fontos.
A három válaszból akkor az 1-est, és a 2-est ajánlom neked.
Mellesleg megsúgom, hogy egy képből nem nézett ki így, mert egy képpel kezdtem el csinálni. Nem nézett ki szarul, de nem igazán tetszett. Így örültem, hogy volt sorozat.
Tökre jókat írsz, de azt ne felejtsd el, hogy ez neked fontos, mert te egy urban fotós vagy. Nagyon sokszor bír jelentőséggel egy képen a bebukott, vagy kiégett részlet, nem KELL minden képen, minden részletnek egyformán kirajzolódnia. Arról nem beszélve, hogy ha a pillanatot keresed, esélytelen az exposorozat. Meg ugyebár, a lakatokat pl fel is lehetett volna deríteni, akkor sem igényli az exposorozatot. Bár én inkább maradnék a kontrasztosabb beállításnál.
óóóóóóóó... tanííííííííts Mester... a kérdésem, vagy megállapításom nem arra vonatkozott, hogy általánosságban mi a büdös faxnak kell expo sorozat.. hanem, hogy ehhez a témához / képhez minek kellett.. úgy gondolom, hogy itt nem voltak akkora különbségek, hogy 1 expoval ne lehetett volna megoldani.. tehát a válasz : CSAK! így már érthető...
Minél több expó annál jobb.
Idézet a photomatix leírásából:
"A szüksëges felvëtelek száma függ a jelenet dinamikus tartományától is, nem csupán az expozíciós lëpësköztől. Három felvëtel +/- 2 fënyërtëkes expozíciós lëpësközzel elegendő a kültëri jelenetek esetëben, feltëve, hogy a jelenet nem tartalmazza a napot. Ugyanakkor, a szobabelső-jelenet, amelyben egy nagyon világos ablak is van, legalább öt këpet igënyel +/- 2 expozí-
ciós lëpësközzel, vagy kilenc këpet +/- 1 expozíciós lëpësköz esetën. Azokon a jeleneteken, ahol szëlsősëges különbsëgek vannak a világos ës sötët rëszek között, az expozíciót këzzel kell beállítani, hogy biztosítsa a teljes tartomány lefedësëhez szüksëges, kellően szëles tartományt."
Érdemes amúgy elolvasni, van benne sok okosság! És látszük az expósorozat, meg az egy kép között a különbség.
a több expós dologgal az a bajom, hogy gyenge az állványom és bemozdul az első kép ahogy lenyomom a gombot de megpróbálom majd, hogy csinálok manuálisan több képet állványról az expo állítgatásával pár másodperces időzítővel, és akkor hátha nem mozdul egyébként...érdemes több képet csinálni, vagy elég 3? -2, 0, 2 vel?
A több pontos fénymérés nem ugyanaz, mint amikor te mérsz fényt többször. A többpontos fénymérés a fókuszpontokon mér fényt egyszer, de nem tudja lekezelni a nagy különbségeket, mint ahogy azt a kép is mutatja. Az ilyen kép szintén vagy több expós, vagy rögzített fénymérésű, aztán utódolgozott.
Na elmagyarázom neked, földi halandónak!
Azért kell a sorozat, mert:
1 csak
2 így szeretem
3 ha nagy fényátfogású, és színátfogású témád van, akkor egy expóval nem tudod a nagyon világos, és a nagyon sötét részeken egyaránt kihozni a részleteket. A sötét tárgyakhoz felül kell exponálnod, a világos tónusokhoz alul. Ezt gondolom vágod. Próbáld ki, hogy lősz egy képet valamiről, majd mondjuk egy 3-as expósorozatot -2,0,+2 FÉ értékekkel, normális progival összerakod (photomatix, ne PS, mert ebben nem erős), és utána ha húzogatod (nem a kicsi kukidat, te kis butus) a csúszkákat, mennyivel több részlet változik. Emellett pl. ha ég/felhő, vagy erős struktúra (macskakő, téglafal, stb...) van a képen, akkor több expóval a részletek gazdagabbak lesznek, a felhők színei sokkal telítettebbek, stb... Tájkép nem készül egy expóval. HDR kép szintén. És itt most nem a kisgyerekek HDR-ezéséről beszélek, ahol egy kére ráengednek vmi HDR skint kreáló progit. Expósorozatot egyedül vakuval, vagy lámpával világított helyen nem használok, vagy ott ahol hosszabb záridő kell, de nincs állványom.
A kép ilyen, nem a PM tette nem tűélessé, hanem a grunge effektnek (NIK COLOR efex PRO) az elmosása.
Értem..én eddig minden képemet a több pontos fényméréssel csináltam van még a gépen olyna, hogy a kép közepén mértet átlagolja és olyan, hogy az exponáló gomb lenyomásával mér fényt..bár ezt eddig nem sikerült használnom
mondjuk spec' ehhez nem gondolom, hogy nagyon kellett volna az expo sorozat.. nem is igazán értem, hogy miért sorozattal lőtted... mivel nem látom teljes méretben nem látom, ezért nem tudom, hogy azért van-e, vagy az elmozdult sorozat miatt, hogy mintha (!) nem lenne tökéletesen (!) éles..
LX