azta! Ez már teljessen fizikai fórummá vállt... Mindjárt jönnek az ohm törvény, meg a hatás ellenhatás, meg lendület megmaradás törvénye....stb noh én nem bánom, legalább frissül a mit annak idején tanúlnom kellett vóna
Szinte biztos, hogy ez egy speciális eset, mert pl. a hangszórók mágnese, ami kb. ugyanilyen porvas mag, ott nem jellemző ez. Mitől mágnezeződik le egy mágneses anyag?
1. meleg
2. fizikai hatás
3. gerjesztett villamos energia
Ugye villamosságtanból tudjuk, hogy az (a vezetékben) indukált áram által gerjesztett mágneses tér pont ellentétes irányú mint az őt létrehozó mágneses tér, ugye ez fogja vissza a generátort is. Tehát én úgy gondolom ezen okok egyike, vagy együttes és éveken át tartó hatása lesz az ok, amitől csökken a mágnes ereje. Speciel ez utóbbi forgó mágneses tér, vagyis egyik pillanatban maximum a másikban meg nulla, de...?
"Kéne valaki, aki valóban érti a dolgot." Olyan lendülettel írtál, azt hittem hogy vágod a témát. Már kezdtem megörülni. Elég kevés infó van a neten ezekről a dolgokról, az általános suliban tanítottakra meg már ki emlékszik. Bár emlékeim szerint ott sem mentünk bele annyira a mágnes témába. Sokan még azt sem tudták elképzelni hogy mi az a tekercs, a pólusokról meg már ne beszéljünk. :)
Valójában nem tudom, hogy miért gyengül el. De a Curie-pont (freelac már leírta) a válasz arra amit írtam. A vas alapú mágnesek 770 fokon veszítik el a mágneses tulajdonságukat ideiglenesen. Szerintem ezt a hőfokot még surlódás mellett sem érheti el a lendkerék. Gondolom az alatta levő szigetelések, műanyagok stb. elolvadnának vagy károsodnának ekkora hőtől, és ennek látható jelei lennének. De mert nem vagyok fizikus, ez csak az én véleményem. Kéne valaki, aki valóban érti a dolgot. Mindenesetre kíváncsi lettem a megoldásra. Próbálok utánajárni.
En cserelnek veled, mert tegnap felraktam az SR-t a szereloasztalra, levettem a deknit a hajtas felol, vario rotty, gorgok rotty, szij az talan maradhat, szimering rotty, olajszivattyu hajtoszij csere, kihajtas kerektengely csapagy rotty, membranlemez rotty, a henger meg ez utan jon.
Ott meg egy nitridalt hstuning-fele megoldas lesz, a fotengely majd kiderul.
Igazad van, indultak is, de pont ez valtozott szerintem a legjobban, hogy 4t 600 ccm majdnem 100 lo egy modern Hornet es harmada fogyasztassal es tizede karosanyaggal. Ennyit er a pontos gyujtas es a preciz kivitel.
A lendkerék mágneseim pedig csak maradjanak a helyükön, mert ha még lendkereket is vennem kellene, akkor ebből a motornak nevezett izéből tényleg csak egy taliga lesz nem több. Ezt abból kell összehozni ami van. Egy fillért sem költök rá többet. Nem-nem, nincs olyan Isten. :)
De mit mondasz arra, amikor a magnes tengelye - vegyuk rudmagnesnek - egybe esik a villamos forgogep kepzeletbeli sugaraval? Tehat a rudmagnes egyik polusa van a forgoresz fele. Es lehet cifrazni, hogy felvaltva egyik magnes e-i a masiknak meg a d-i pulusa. Ket kulonbozo magnes eltero pulusa kozott is van magneses fluxus?
Lehet, hogy ha tovabb lenne hasznalva, igy is lenne, de mivel elobb lesz hasznalhatatlan mintsem elporladna, a gazdaja altal elobb lesz kiszerelve a helyerol, mintsem valoban porra esve folyna ki a blokkbpl. Ez persze csak egy scenario.
Hivatalosan mindegy a polaritás, mert a diódák tudják a dolgukat. Lényeg hogy a mágnes polritásai felváltva kövessék egymást. Egyedül talán a gyújtás jeladónál van jelentősége hogy északi vagy déli mágnes éri el előbb a jeladót, mert kérdéses hogy az elektronika (cdi) pozitív vagy negatív impulzusra indul-e be. Itt a helytelen impulzus miatt pár tized mm-es elő vagy utógyújtás jelentkezhet. Nem életbevágó. Mint írtad volt hogy az ETZ is beindult fordítva. Beindult az akárhogy, mint ahogy minden motor beindul, pár mm ide vagy oda... Persze nyilván ez nem üzemszerű, de vegyünk alapul egy mechanikus gyújtáselosztót, a maga 20-25 éves korával. Hol voltak ott tized mm pontosságok. A Trabant-nál rugós feszítésű előgyújtás röpsúly volt, kalamolt is az ahogy jólesett neki, a motor mégis járt. Skodánál vákumos előgyújtás szabályzás, stb. Mennek ezek akkor is ha a gyújtás időpontja több mm-el eltér. Szikra van? Van. Akkor indul. :D
Én ezt nem tudhatom, de akkor úgy gondolom hogy elporladna a mágnes a folyamatos mozgástól, rázkódástól (mágneses tér változástól?) Ebből nem hiányzik, kivéve az állórész által kimart részt. De amit tudok hogy harmatgyenge. Másik lendkerékkel akkor szikrát ad, hogy egy lovat agyonba....na. :D De azért ezt is megoldottam egy egyedi megoldással. S50-es megszakítós gyújtásból csináltam egy megszakítós-tirisztoros-öngerjesztős cuccot. Nincs még bedobozolva, de szikra az van akkora hogy nagyon durva. Szóval a világítás meg LED-es lesz (már kész is a Simson foglalatú, saját építésű LED-em), ez nem vesz fel akkora áramot, így még talán marad töltésre is egy kevés. Ha meg nem, az sem baj, akkor marad akku nélkül a masina. De gyújtásom és világítás akkor is lesz és akkufüggetlen! :)
Nem lehet, hogy a mágnes belsejében apró kis repedések keletkeznek az idő folyamán, így sok-sok kis "elemi" mágnes jön létre és ezek rontják le egymást?
A Curie-pont lesz szerintem a megoldás - esküszöm nem kerestem rá, emlékezetből írom - de csak ennyi jut eszembe, mert amikor a helyi áramszolgáltatónál dolgoztam, akkor gondoltam ki, hogy nagyteljesítményű lézerrel esetleg befolyásolni lehetne a villamos mérőórákat. Aztán a gondolatnál meg is maradt ez a terv.
"de visszatér, ha lehűtöd a mágnest". Akkor miért gyengült el a Simsonom lendkerék mágnese? Szemmel láthatóan súrlódott, mert durva sérülések vannak rajta, ami egyértelműen azt jelzi hogy beleért az állórész vasmagjába. Miért gyenge annyira hogy egy csavarhúzót sem tudok hozzátapasztani? Miért gyenge annyira hogy szinte szikrát sem akar adni a gyertyán, csak ha a légrést majdnem nullára veszem a mágnes és a vasmag között? Szóval volt ideje lehűlni a mágneseknek, de miért nem tért vissza az erejük?
Szia freelac!
Nálad a pont. Pontosan úgy van ahogy írtad, de ez csak szigorúan felső holtponti gyújtással lehetséges. Ha ott a szikra, akkor bármerre foroghat a kétütemű motor, és a tekercsekben indukálódik áram. Csak a polaritás fog változni.
Szia Kinter1!
A mágnesesség valóban megszűnik, ha elérsz egy bizonyos hőfokot, de visszatér, ha lehűtöd a mágnest. Így működik Pl. a Weller pákák hőfokszabályozása a különböző csúcsokkal. Nem kell ezt misztifikálni. A delejezés sem drága, de nem megoldás a lendkerekedre, ahol változó polaritású mágnesek vannak körben. Az így nem működik. De a csavarhúzómat bármikor magnetizálom és demagnetizálom, ha kell, egy egyszerű légmagos tekercs segítségével. Amúgy mindegy a polaritás, csak váltakozó legyen.
Érdekes a kérdés, megnéztem, mit írnak az állandómágnesű generátorról e téren. Tehát én azt szűrtem le, hogy az egyik mágnes É-i pólusa a következő mágnes (vagy előtte levő) D-i pólusához legyen, és mindegy, hogy a forgásirányhoz képest hogyan állnak. A mágneses fluxusban lévő tekercsben így is-úgy is áram indukálódik a zárt körben.
Arra emlékezem a hőskorból, hogy az ETZ-t (barátomé) ő eltudta indítani visszafelé is, a dugattyú így-úgy is le-fel járt, és volt akkor is töltés, mert azt megnéztük kíváncsiságból, igaz, nem tudom, hogy milyen generátora volt a motornak.
szerencsére olyan sokáíg nem ért bele hogy megszünnyön mágnesnak lenni. Így visszatudtam ragasztani. Most tökéletesen működik, van töltés, és már nem súrlódik.
Észak, Dél, Észak, Dél, Észak, Dél, én így tudom. Azt írtad hogy súrlódott a mágnes és az állórész. Azt vedd figyelembe ha a mágnes elér egy bizonyos hőmérsékletet, akkor megszűnik mágnes lenni. Pl az én Simsonom lendkereke annyira gyenge hogy egy csavarhúzót nem bír megtartani. (Verjem bele a f......t mikor a portára hoztam. Szóval létezik olyan, talán az országban 1-2 helyen csinálnak ilyet, hogy a régi mágnest újra delejezik. Én ezt megpróbáltam otthon, nem sok sikerrel. Ráadásul nem is éri meg.
Freelac a gondom a helyes iránnyal van honnan tudom meg hogy melyik a helyes irány? A forgásiránnyal megegyező + , vagy a forgásiránnyal megegyező -, vagy ez mind1?, vagy ezek egymással szemben állnak tehát +a+hoz - a - hoz.
1. meleg
2. fizikai hatás
3. gerjesztett villamos energia
Ugye villamosságtanból tudjuk, hogy az (a vezetékben) indukált áram által gerjesztett mágneses tér pont ellentétes irányú mint az őt létrehozó mágneses tér, ugye ez fogja vissza a generátort is. Tehát én úgy gondolom ezen okok egyike, vagy együttes és éveken át tartó hatása lesz az ok, amitől csökken a mágnes ereje. Speciel ez utóbbi forgó mágneses tér, vagyis egyik pillanatban maximum a másikban meg nulla, de...?
Ott meg egy nitridalt hstuning-fele megoldas lesz, a fotengely majd kiderul.
Nálad a pont. Pontosan úgy van ahogy írtad, de ez csak szigorúan felső holtponti gyújtással lehetséges. Ha ott a szikra, akkor bármerre foroghat a kétütemű motor, és a tekercsekben indukálódik áram. Csak a polaritás fog változni.
A mágnesesség valóban megszűnik, ha elérsz egy bizonyos hőfokot, de visszatér, ha lehűtöd a mágnest. Így működik Pl. a Weller pákák hőfokszabályozása a különböző csúcsokkal. Nem kell ezt misztifikálni. A delejezés sem drága, de nem megoldás a lendkerekedre, ahol változó polaritású mágnesek vannak körben. Az így nem működik. De a csavarhúzómat bármikor magnetizálom és demagnetizálom, ha kell, egy egyszerű légmagos tekercs segítségével. Amúgy mindegy a polaritás, csak váltakozó legyen.
Arra emlékezem a hőskorból, hogy az ETZ-t (barátomé) ő eltudta indítani visszafelé is, a dugattyú így-úgy is le-fel járt, és volt akkor is töltés, mert azt megnéztük kíváncsiságból, igaz, nem tudom, hogy milyen generátora volt a motornak.